Miten voisin koskaan hankkia omistusasunnon?
Olen 31v korkeakoulutettu nainen. Tienaan ihan hyvin (3900e/kk), laitan säästöön noin 600 euroa kuussa ja opintolainaa on enää pari tonnia jäljellä. Haluaisin kovasti jo muuttaa omistusasuntoon ja lopettaa täysin idioottimaisen vuokralla asumisen. Vaan...
Nykyhintatasolla omistusasuminen jopa minun kaltaiselleni "hyväosaiselle" on lähinnä unelmaa. Helsingissä ei saa oikeastaan mitään alle 350 tuhannella eurolla ja mun tuloilla ei todellakaan saada tuollaista asuntolainaa. Joutuisin vielä säästämään 10 vuotta, jotta mulla olisi tarpeeksi suuri käsiraha sellaisen tavallisen kaupunkikaksion ostamiseen. Mitä helvettiä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tarkemmin niitä hintoja. Lähes kaikissa vuokratontti ja hintaa tulee tällöin 100 000 euroa lisää. Tai sitten maksat noin 500 euroa kuukaudessa tonttivuokraa kaiken muun päälle.
Mitä? Eikö se tontti vuokra ole normaalissa yhtiövastikkeessa? Meillä ainakin on, eikä vastike ole merkittävästi korkeampi kuin omalla tontilla olevassa. Mutta jos itse ostaisin, katsoisin, että on omalla tontilla, kun vuokra voi nousta, kun sopimus uusitaan. Mutta perintönä on saatu tämä, niin tällä mennään.
Kiuruvedellä kiva kaksio maksaa 10k. Muuta pois pääkaupunkiseudulta
Minäkin yllätyin kuultuani, että voi asua missä vain. Vaikka Järvenpäässä, josta on puolen tunnin junamatka Helsinkiin. Täältä saa kolmion sadalla tonnilla.
Ja sekin on ällistyttävää, että saa ihan vapaasti muuttaa! Ei ole pakko loppuikää asua yhdessä ja samassa asunnossa vaan sen voi myydä tai panna vuokralle ja muuttaa. Kukaan ei kiellä.
1400e vuokraa? En tiennyt, että noin kalliita vuokra-asuntoja on edes olemassa. Yksin elävällä joku 600e/kk olisi vielä kohtuullinen vuokrameno.
Varakas puoliso maksamaan kans , tai vanhemmat lainaa takaamaan.
Ei kannata asuntolainaa ottaa niin että joudut elämään kädestä suuhun.
Aina välillä tulee yllättäviä menoja tai työttömyyttä niin ottakaa asuntolaina siten että ette joudu elämään kädestä suuhun.
Joku kodinkone kun hajoaa tai huonekaluja pitää uusia niin ne vie jo useamman satasen, tai jos auto hajoaa.. yms...