Olen lesbo. Miksi Jumala ei rankaise minua?
Jeesushan ei varsinaisesti kumonnut Mooseksen lakia, vaan täytti sen. Tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että emme enää elä lain kirjaimen orjuudessa, vaan armon varassa. Jos ihminen siis rikkoo Jumalan tahtoa vastaan, rankaisu on yksin Jumalan tehtävä. Ei ihmisen.
Mutta miksi minulle ei ole käynyt kuten ylipappi Aaronin pojille, kun he toivat suitsukkeita Herran alttarin eteen? Jumala poltti heidät niille sijoilleen, koska tuli oli heidän epäonnekseen väärin sytytetty (3 Moos. 10:1,2). Homoseksuaalisuushan on Jumalan silmissä vielä hirvittävämpi rikos. Pitäisihän Hänen rangaista minua jo ennen kuolemaani.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 11:59"]
Hmmm. Mut sittenhän homma menee ihan hyvin, jos siellä lopussa odottaa vielä kunnon "rangaistukset", ah. Minä tosin olen vain puoliksi lepakko, mutta toivottavasti minua odottaa siltikin oikein tunnollinen ja hurja "rankaisija" ja että sen kanssa voi vaihdella osiakin päittäin. Onpa nyt jotain mitä odottaa koko tämän elämän ajan!
[/quote]
Et voi oikeasti olla noin lapsellinen. Sulla on selvästi jotain katkeruutta tai pahempaaki ongelmaa..hae apua niin kyllä se siitä helpottaa!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:10"]
Ei Jeesuksen edessä ole "oikeita" syntejä eikä vääriä syntejä. Kun fariseukset katsoivat ihmisen tekemiseen, niin Jeesus kovensi lakia siten että on synti ja ajatella tekevänsä syntiä, katsoa himoiten yms. Se synti siinä kuin mikä tahansa muu. Eri tulkinta sitten se mitä pidetään syntinä yleensä ollenkaan. Tässä Jeesus taasen luisti farisealaisten tulkinnasta. Heillä oli lukemattomia sääntöjä mitä sapattina sai tehdä. Jeesus vähät välitti näistä eikä pitänyt syntinä sapattirikkomuksia. Niin hän oli kumonnut lain sekä farisealaisuuden. Meillä ei ole erikseen käskyä että pyhitä lepopäivä, vaan aito yhteys Jumalaan.
Mutta aina kun ihminen ryhtyy tulkitsemaan Raamattua, on suuri vaara ajautua siihen farisealaisuuteen minkä Jeesus tuomitsi johtavan helvettiin.
[/quote]Olet osittain oikeassa, mutta... Jeesus käsittelee kahta kymmenestä käskystä, käskyä: "Älä tapa" ja käskyä: "Älä tee huorin (tai: Älä tee aviorikosta)", joista kummastakin on julman, vanhan juutalaisen lain mukaan rangaistuksena kuolema. Ensin näyttää sille, että Jeesus tulkitsee lakia vielä ankarammin kuin juutalaiset lainoppineet. Jokainen joka vain vihastuukin veljeensä (tai sisareensa) on Jeesuksen mukaan jo sydämessään tappanut hänet, ja jokainen joka vain katsookin naista (tai miestä) sillä silmällä on jo sydämessään tehnyt hänen kanssaan huorin. Jokainen, joka sisimmässään tuntee destruktiivisia ja raadollisia tunteita, vihastuu tai himoitsee – eli käytännössä jokainen ihminen – ansaitsisi lain mukaan sielunsa hävittämisen, mutta Jumala on armollinen. Jeesuksen tarkoitus on – pikemminkin kuin tuomita meidät syyllisiksi ja uhata meitä rangaistuksella pelkkien vihaisten ja seksuaalisten ajatustemme ja tunteittemme tähden – osoittaa siihen, että kukaan ei ole syytön: meillä kaikilla on kyky omaa itseämme tutkimalla ymmärtää sekä murhamiehiä että huorintekijöitä, asettua heidän sijaansa ja antaa heille anteeksi niin kuin Jumala antaa anteeksi meille.
Meitä kristittyjä on kovin moneen junaan. Riippuu paljon siitä yhteisöstä, miten jyrkkä tulkinta yksittäisiin synteihin on.
Nuorena teinipoikana ollessani hengellisissä tilaisuuksissa kolme suurinta syntiä lueteltiin lähes jokaisessa tilaisuudessa. Ne olivat viina, tupakka ja itsetyydytys. Jälkimmäisen synnin kiroissa meni monta vuotta kun en millään saanut itsestäni niin siveää että olisin täyttänyt tuon yhteisön opit. Aina oli paska fiilis ja syntinen olo kun olin runkannut.
Jossain vaiheessa mulle selvisi että seksuaalisuuteni olikin ihan normaali ominaisuus. Jälkikäteen on kaduttanut etten nuorena pannut kaikkia tuntemiani naisia vaan pidätäydyin "synnistä".
Nykyään olen edelleen naimisissa sen ensimmäisen naisen kanssa jonka kanssa olen harrastanut seksiä.
Vuosien varrella mulle on selvinnyt kaikenlaisia "kaapista ulostuloja" ja "syntejä" mitä oppi-isänikin tekevät. Se oli nuorempana vähän rankkaa havaita etteivät ne opit koskeneet yhteisön johtajia.
Otin etäisyyttä kaikkein tiukimpaan kristillisyyteen, panen muitakin naisia kun kohdalle sattuu. Olen täysi hetero, mutta kiihotun lesboseksistä ja jos tilaisuus tulisi, menisin kolmanneksi mukaan. Kristitty olen edelleen. Välillä juon kaljaakin kun se maistuu hyvältä.
Aatteles, jos se rankaisu onkin että pääset taivaaseen.
Siihen heteroversioon ;) :D
Mutta ei sua rankaista, koska satukirja. Ihan niin kuin eka kirjoittaja jo vastasikin :)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:16"]
Hmmm. Mut sittenhän homma menee ihan hyvin, jos siellä lopussa odottaa vielä kunnon "rangaistukset", ah. Minä tosin olen vain puoliksi lepakko, mutta toivottavasti minua odottaa siltikin oikein tunnollinen ja hurja "rankaisija" ja että sen kanssa voi vaihdella osiakin päittäin. Onpa nyt jotain mitä odottaa koko tämän elämän ajan!
[/quote]
Et voi oikeasti olla noin lapsellinen. Sulla on selvästi jotain katkeruutta tai pahempaaki ongelmaa..hae apua niin kyllä se siitä helpottaa!
[/quote]
Anteeksi kuinka? Missä siis ilmeni se katkeruus tai jotkut ongelmat? Mulle on yhdentekevää mitä joku himouskovainen ajattelee esim. tästä minun suuntautumisestani. Näin hihulialoituksessa ainoastaan kivan tilanteen vitsailulle - mikä toki voi olla enimmälle osalle himouskiksia vieras käsite? Huumori, hassuttelu... Menepäs napauttamaan itseäsi vaikka raamatulla päähän, tai ihan millä tahansa tarpeeksi painavalla kirjalla. :)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 11:50"]
Jeesus nimenomaan tuomitse farisealaisen syntien kauhistelun. Siksi kiihkouskovaiset ristiinnaulitsivat hänet kun hän tarjosi heidän halveksimilleen ihmisille pelastusta.
Ei Jeesuksen edessä kaikki synnit ovat samanarvoisia, ei hän syntiä rakastanut eikä siihen kehoittanut missään yhteydessä, vaan tarjosi aivan kaikille pelastuksen tietä. Oli aivan sama oliko tehnyt pieniä ja isoja syntejä, Jeesus tarjosi elämän tietä. Täyspyhille fariseuksille hän tarjosi helvettiä, jotka eivät mielestään parannusta tarvinneet sapattisäädöksineen.
[/quote]Jeesus halusi, että ihmiset voisivat nauttia elämästä ilman synnin taakkaa. Hän ei missään kohdassa tuomitse normaaliin inhimillisyyteen kuuluvia asioita, kuten esimerkiksi seksuaalisia haluja. Jeesus itsehän syntyi esiaviollisen seksin tuloksena.
Mutta tietenkään Jeesus ei hyväksynyt oikeita syntejä eli tappamista, varastamista, väkivaltaa, raiskaamista, aviorikosta yms. Kuitenkin hän tarjosi myös niihin armahdusta.
[/quote Jeesus ei syntynyt esiaviollisen seksin seurauksena . Pyhä henki on Hänen isänsä. Ja Maria (tavallinen nainen) hänen äitinsä. Sinsi Hän 100% sekä ihminen että Jumala. Jeesus on yliluonnollinen ja silti luonnollinen. Hän tietää ihmisen tuskat ja ahdistukset. Hän sai kokea kiusaukset kuitenkaan lankeamatta. Siksi Hän ymmärtää täydellisesti ihmistä. Hän ei hyväksy syntiä, mutta ymmärtää ihmisen inhimillisen lankeemuksen. Jokaisella meillä oma heikkoutemme. Se kuka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven, sanoi Jeesus kun aviorikoksesta tuomittu nainen tuotiin Hänen luoksensa. Hän armahti ja niin tulisi meidänkin olla armolliset toisiamme kohtaan. Lesbous on synti, mutta Jeesus voi siitäkin vapauttaa ☺
Lakia koventamalla Jeesus teki mahdottomaksi pelastua lakia noudattamalla. Siihen eivät silloin pysyneet edes fariseukset ja Jeesus osoitti heidät syyllisiksi. Vanhan tavan mukaan salaiset synnit saatiin anteeksi uhraamalla eläimiä. Ja silti oli kuolemanrangaistus voimassa. Jeesus lopetti myös tavan. Hän oli uhri syntien puolesta, hän oli välimies meidän ja syntien välillä.
Mutta ei Jeesus ole ketään murhamiestä tai ketään muutakaan automaattisesti armahtanut. Ei hän silloin olisi tuominnut fariseuksiakaan. Olisihan heillä myös silloin aivan sama armo. Saisi ns. jeesustella miten tahansa, niin ei olisi mitään väliä, olisi armo.
Anteeksianto seuraa katuvaa ja parannusta haluavaa ihmistä joka sisimmässään avautuu Jumalan Pyhälle Hengelle. Ilman sitä emme ole mitään. Uskonnollisuus on ilman sitä vain sitä kalkittua farisealaisuutta ja täyssin verrattavisssa kaikkiin muihin syntisiin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:10"]
Ei Jeesuksen edessä ole "oikeita" syntejä eikä vääriä syntejä. Kun fariseukset katsoivat ihmisen tekemiseen, niin Jeesus kovensi lakia siten että on synti ja ajatella tekevänsä syntiä, katsoa himoiten yms. Se synti siinä kuin mikä tahansa muu. Eri tulkinta sitten se mitä pidetään syntinä yleensä ollenkaan. Tässä Jeesus taasen luisti farisealaisten tulkinnasta. Heillä oli lukemattomia sääntöjä mitä sapattina sai tehdä. Jeesus vähät välitti näistä eikä pitänyt syntinä sapattirikkomuksia. Niin hän oli kumonnut lain sekä farisealaisuuden. Meillä ei ole erikseen käskyä että pyhitä lepopäivä, vaan aito yhteys Jumalaan.
Mutta aina kun ihminen ryhtyy tulkitsemaan Raamattua, on suuri vaara ajautua siihen farisealaisuuteen minkä Jeesus tuomitsi johtavan helvettiin.
[/quote]Voi Luoja, ei Jeesus ketään ajatusten takia tuominnut. Seksuaaliset halut ja negatiiviset tunteet ovat normaaleja asioita, jotka ovat osa jokaista ihmistä. Halusimme tai emme. Jeesus päin vastoin opetti, että himosta tai suuttumisesta ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Ihminen menettää mielenterveytensä, jos joutuu vahtimaan jokaista ajatustaan ja katsettaan. Ei semmoinen ole elämää.
Sitä ketä Jumala rakastaa sitä hän myös kurittaa.Kaikkia ihmisiä Jumala rakastaa, vihaa syntiä ei siis syntistä ihmistä.Jumala puhuttelee ihmistä onnettomuuksien,sairauksien,kansan kohtaloiden,kuoleman ja
luonnon kautta.Jumala on antanut kaikille ihmisille myös etsikkoajan.Silloin hän erityisesti vetää puoleensa ihmistä.Jumala kutsuu vielä tänäänkin ihmistä valtakuntaansa.Sinne pääsee sisään kun uskovainen ihminen saarnaa "synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä".Kannattaa olla ahkera ja tehdä parannus.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi kuinka? Missä siis ilmeni se katkeruus tai jotkut ongelmat? Mulle on yhdentekevää mitä joku himouskovainen ajattelee esim. tästä minun suuntautumisestani. Näin hihulialoituksessa ainoastaan kivan tilanteen vitsailulle - mikä toki voi olla enimmälle osalle himouskiksia vieras käsite? Huumori, hassuttelu... Menepäs napauttamaan itseäsi vaikka raamatulla päähän, tai ihan millä tahansa tarpeeksi painavalla kirjalla. :)
[/quote]
Kylläpä vaan homot vetää herneet nenään jos vähänkään vitsaillaan heidän suuntautumisestaan ja suunnilleen vaaditaan vakeustuomiota jos joku vähän "vitsailee" heistä. Mut ite kyllä pilkkaavat ja "vitsailevat" kaikkien muiden kustannuksella.
En ole uskovainen mutta tuo nyt vaan kuulosti jotenkin niin lapselliselta ja sellaselta että jotain täytyy olla takana.. "määpäs tulen vähän ilkkumaan teitä kun luette tuota satukirjaa, lällällää"
Ei terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Jeesus tuli syntisiä varten. Hän ei kuitenkaan hyväksy tahallista syntielämän jatkamista, vaan haluaa että ihminen tekee parannusta niissä asioissa joiden tietää olevan Jumalan tahdon vastaisia. Kuitenkaan kukaan ei täysin synnittömästi kykene elämään.