Mies ei viihdy kotona
Itkettää. Meillä on 7 kk ikäinen vauva eikä mies halua viettää meidän kanssamme aikaa kotona. Hän tietysti on päivät töissä, mutta ei senkään jälkeen halua olla kotona. Olen sanonut, että olen väsynyt ja haluaisin vain levätä, mutta mies ottaa sitten lapsen mukaansa ja lähtee tämän kanssa rannalle, kavereilleen tai äitinsä omakotitalon pihalle (asumme kerrostalossa). Anoppini on ihan kiva ja ystävällinen, mutta jostain syystä tunnen aina alemmuutta hänen edessään.
Kommentit (40)
No etkös sinä nyt saa levätä? Mikä tässä on ongelma?
Siis haluaisin, että olisimme perheenä kotona.
ap
Perheena kotona silloin kun sinä haluat levätä, ulkona on kesä kauneimmillaan ja mies on juuri tullut töistäkin? Mitä haluaisit silloin tehdä siellä kotona? Oletko joku uusi jännä trollityyppi? Vai ikivalittaja?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 08:11"]
ap
[/quote]
Ja miten sitten lepäisit. Lepo on kuitenkin tärkeämpää lapsen ollessa vielä noin pieni. Perhekeskeisyys tulee sitten myöhemmin ja ehdit siihenkin vielä kyllästymään...
Minua ei ainakaan kukaan saisi olemaan kerrostalossa perheen kesken kun kerrankin on ihania lämpöisiä iltoja!
Sinä valitat väsymystä ja sanot miehellesi haluavasi levätä. Hän sitten tekee parhaansa antaakseen sinun levätä, eli lähtee vauvan kanssa muualle, jotta sinä saisit vaikka nukkua hetken rauhassa. Ja sitten sä kirjoitat itkien keskustelupalstalle, että miehesi ei halua olla kotona teidän kanssanne...
Nyt sinun kannattaa varmaan alkaa sanomaan miehellesi ihan selkokielellä, mitä oikein haluat. Ei tässä miestäkään oikein voi syyttää siitä, että hän pyrkii sinulle antamaan lepoaikaa kun lepoa olet kertonut haluavasi. Eli mieti mitä haluaisit miehesi tekevän? Omistautuvan sinun ja vauvan kanssa kotona olemiseen? Sano se sitten hänelle. Vai haluaisitko hänen tekevän enemmän kotiaskareita? Jos niin, niin sano se hänelle. Mutta älä vain valita väsymystä, jollet halua rauhaa vaikka nukkua hetkisen kotona itseksesi. Älä sano haluavasi levätä, jollet oikeasti halua omaa rauhallista lepohetkeä. Sinun pitää ensin itse miettiä, mitä mieheltäsi ihan käytännön tasolla, konkreettisesti toivot. Ja sitten sinun täytyy se miehellesi suoraan ja selkeästi kertoa. Mitä ilmeisimmin joku "haluan levätä" on liian epämääräisesti pyydetty, kun miehesi tulkitsee sen tarkoittavan muuta kuin sinä haluaisit.
Ja älä ainakaan miestä moiti nyt. Hänhän selvästi vain tekee kaikkensa antaakseen sinulle sitä mitä haluat. Hän vain ei ole hoksannut sinun tarkoittavan levolla jotain muuta kuin mitä hän luulee sinun sillä tarkoittavan.
Ei ole mitään järkeä polttaa koko perhettä loppuun ennen kun lapsi on vuottakaan. Lasten hoidossa pitääkin vuorotella, eikä molempien väsyä. Keskity siihen miten hyvä mies sinulla on, kun antaa sinulle omaa aikaa levätä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 08:11"]
ap
[/quote]
No miks sä sit sanot että haluut levätä jos haluutkin olla perheenä kotona?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 08:18"]
Sinä valitat väsymystä ja sanot miehellesi haluavasi levätä. Hän sitten tekee parhaansa antaakseen sinun levätä, eli lähtee vauvan kanssa muualle, jotta sinä saisit vaikka nukkua hetken rauhassa. Ja sitten sä kirjoitat itkien keskustelupalstalle, että miehesi ei halua olla kotona teidän kanssanne...
Nyt sinun kannattaa varmaan alkaa sanomaan miehellesi ihan selkokielellä, mitä oikein haluat. Ei tässä miestäkään oikein voi syyttää siitä, että hän pyrkii sinulle antamaan lepoaikaa kun lepoa olet kertonut haluavasi. Eli mieti mitä haluaisit miehesi tekevän? Omistautuvan sinun ja vauvan kanssa kotona olemiseen? Sano se sitten hänelle. Vai haluaisitko hänen tekevän enemmän kotiaskareita? Jos niin, niin sano se hänelle. Mutta älä vain valita väsymystä, jollet halua rauhaa vaikka nukkua hetkisen kotona itseksesi. Älä sano haluavasi levätä, jollet oikeasti halua omaa rauhallista lepohetkeä. Sinun pitää ensin itse miettiä, mitä mieheltäsi ihan käytännön tasolla, konkreettisesti toivot. Ja sitten sinun täytyy se miehellesi suoraan ja selkeästi kertoa. Mitä ilmeisimmin joku "haluan levätä" on liian epämääräisesti pyydetty, kun miehesi tulkitsee sen tarkoittavan muuta kuin sinä haluaisit.
Ja älä ainakaan miestä moiti nyt. Hänhän selvästi vain tekee kaikkensa antaakseen sinulle sitä mitä haluat. Hän vain ei ole hoksannut sinun tarkoittavan levolla jotain muuta kuin mitä hän luulee sinun sillä tarkoittavan.
[/quote]
Kiitos järkevästä ja asiallisesta vastauksestasi. En varmaan ole ilmaissut toiveitani miehelle oikealla tavalla. Mies on varmaan tulkinnut haluni levätä siten, että haluaisin olla yksin. En halua olla yksin vaan mieheni ja lapseni kanssa, mutta en muiden. Ja haluan olla heidän kanssaan täällä kotona. Meillä on parveke, jonka olen sisustanut kivasti eli ei täällä asunnossa sisällä ole pakko olla.
Miksi kotona? Miksi pitää eristäytyä maailmasta?
Nyt taitaa jollain hiukan flipata
Käväisepä neuvolassa jutskaamassa
Anteeksi vaan, mutta älä nyt ainakaan painosta miestä tuohon. Illat kolmestaan parvekkeella... Se lähtee ennenkuin huomaatkaan!
Vai oikein kivasti sisustettu parveke. :D Mitä, jos lähtisitte yhdessä perheenä sinne rannalle?! Tuulettuisit sinäkin vähän.
Onpa tyhmiä vastauksia taas. Kyllä mä ymmärrän ap:tä. Kotona oleminen on eri tavalla rentoa kuin jossain rannalla makaaminen. Voi jutella välittämättä kuuloetäisyydellä olijoista ja vaikka halia. Olla ihan vaan rennosti perheen kesken. Tuskin ap tarkoitti että haluaa homehtua kotona tai parvekkeella koko loppuelämänsä, mutta jos mies ei ole pitkään aikaan ollut kotona, tottakai tuollaista kaipaa.
Mulla ja miehelläni on nyt kesäloma, ja vaikka toki matkustelemme ja käymme ulkona, vietämme myös aikaa kotisohvalla katsoen elokuvia ja sarjoja. Vähän höpötellään, herkutellaan, silitellään. Todella rentouttavaa, toisin kuin pakata mukaan pyyheet, bikinit, aurinkorasvat, juomapullot, hatut, aurinkolasit, vähän syötävää.... ja mennä minnekään rannalle kärventämään itseään.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:15"]
Onpa tyhmiä vastauksia taas. Kyllä mä ymmärrän ap:tä. Kotona oleminen on eri tavalla rentoa kuin jossain rannalla makaaminen. Voi jutella välittämättä kuuloetäisyydellä olijoista ja vaikka halia. Olla ihan vaan rennosti perheen kesken. Tuskin ap tarkoitti että haluaa homehtua kotona tai parvekkeella koko loppuelämänsä, mutta jos mies ei ole pitkään aikaan ollut kotona, tottakai tuollaista kaipaa.
Mulla ja miehelläni on nyt kesäloma, ja vaikka toki matkustelemme ja käymme ulkona, vietämme myös aikaa kotisohvalla katsoen elokuvia ja sarjoja. Vähän höpötellään, herkutellaan, silitellään. Todella rentouttavaa, toisin kuin pakata mukaan pyyheet, bikinit, aurinkorasvat, juomapullot, hatut, aurinkolasit, vähän syötävää.... ja mennä minnekään rannalle kärventämään itseään.
[/quote]
Kiitos sinullekin! Mieheni ei tosiaankaan tarvitse eristäytyä, hänhän on kaikki päivät töissä ja tapaa paljon ihmisiä siellä. Enkä odota että hän ei koskaan menisi minnekään. Mutta olisihan se ihan kiva, jos mies edes muutamana päivänä viikossa viihtyisi kotona perheensä kanssa.
Olitko ap noin eristäytynyt ennen vauvaa? Minusta tuo vaan kuulostaa erikoiselta että haluaisit olla siellä kotona tapaamatta muita. Oletko miettinyt että saattaisit olla masentunut? Kaikella kohteliaisuudella sanon tämän joten ei tarvitse heti alapeukuttaa. Em vaan tunne ainuttakaan nuorta perhettä joka haluaisi olla keskenään kotona nyt kun maailma on kauneimmillaan.
Onpa taas iso ongelma. Mä ajattelin, että apn mies juoksee baareissa ja naisissa, harrastuksissa jne.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:35"]
Olitko ap noin eristäytynyt ennen vauvaa? Minusta tuo vaan kuulostaa erikoiselta että haluaisit olla siellä kotona tapaamatta muita. Oletko miettinyt että saattaisit olla masentunut? Kaikella kohteliaisuudella sanon tämän joten ei tarvitse heti alapeukuttaa. Em vaan tunne ainuttakaan nuorta perhettä joka haluaisi olla keskenään kotona nyt kun maailma on kauneimmillaan.
[/quote]
Onko se eristäytymistä, jos naimisiin mentyään ja lapsen saatuaan viihtyy kotona? Ehkä sitten olen eristynyt, kun kuvittelin, että perhe-elämä olisi vähän toisenlaista kuin mitä elämä oli ennen perhettä. Ja jo aiemmassa sanoin, että en oleta mieheni viettävän viikon jokaisena iltana aikaansa kotona. Mutta olenko nyt siis kohtuuton, kun toivoisin miehen viihtyvän edes parina iltana viikossa minun ja lapsen kanssa kotona? Joskus mietin, mahtaiskohan mies edes huomata, jos en jonain päivänä enää olisikaan täällä. Tai jos huomaisikin, niin haittaisko se mitään. Tuntuu, että olen miehelle vain taloudenhoitaja ja mies jatkaa perheettömän elämää entiseen tapaansa. Se toki on hyvä, että joskus ottaa lapsen mukaansa.
Jutteleppa tunteistasi neuvolassa. Et ole kunnossa.
nyt kyllä valitat turhasta. Mies on aktiivinen ja hoitaa lastaan kuitenkin hyvin. Silloin saat levätä. Sopikaa erikseen yhteisiä menoja sitten perheenä; käytte kolmestaan aktiivisissa touhuissa tai pidätte huolen, että kahdestaankin tulee oltua hetki silloin, kun vauva nukkuu.