Voiko kunto kasvaa näin nopeasti?
Aloitin viikko sitten kotireenin, koska koronakiloja kertynyt lähes 15 kg (75/169). Aiemmin en ole koskaan harrastanut mitään liikuntaa säännöllisesti, koska olen ollut ns.laihaläski.
Olen tehnyt viikon ajan päivittäin lankkua ja punnerruksia. Lisäksi joko 50 kyykkyä tai pyöräillyt.
Ensimmäisenä päivänä sain hädin tuskin 5 polvipunnerrusta putkeen. Nyt huomasin että 10 menee helposti 😮 myös lankkua olen jaksanut pitää 20sek sijaan 30sek.
Voiko kunto tosiaan kohota näin nopeasti? Tästä tulee motivoitunut ja innostunut olo.
Kommentit (14)
Ei kunto viikossa noin kohoa, mutta todennäköisesti uskallat vain haastaa itseäsi enemmän.
Voi tulla heti alussa. Kyseessä ei ole lihasten kasvu, vaan hermosto jotenkin oppii tekemään liikkeet ja tuntuu, että voimaa tulee lisää.
Olisiko kyse ennemmin tekniikan parantumisesta, nyt kun olet jonkin aikaa suorituksia tehnyt, niin olet oppinut tekemään liikkeet oikein? Kuulostaa kuitenkin hyvältä, että olet liikkunut ja saanut siitä iloa 😊
Ei vielä viikossa tule tuloksia. Yritä jaksaa alkuinnostuksen yli, koska vasta noin kuukauden päästä on oikeita tuloksia luvassa.
Toivottavasti olet tehnyt muutoksia myös ruokavalioon, koska muuten et tule saamaan pysyvää muutosta terveyteesi. Noin 90% terveydestä ja hyvinvoinnista johtuu ruokavaliosta. Liikunta ja uni ovat sitten se 5% kumpainenkin.
Eli ruokavalio kuntoon. VHH ruokavalio on hyvä lähtökohta. Kaikki karkit, pullat, sokeri ja valkoiset jauhot pois. Syö paljon puhdasta lihaa ja kasviksia.
Kyllä, kunto nousee nopeasti. Mutta niin käy myös toisinpäin jos hetkeksikään hellittää liikkumisesta ja liikunnan pitää olla säännöllistä jotta se kunto pysyy yllä.
Kunto kasvaa nopeasti jos on ollut huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kunto nousee nopeasti. Mutta niin käy myös toisinpäin jos hetkeksikään hellittää liikkumisesta ja liikunnan pitää olla säännöllistä jotta se kunto pysyy yllä.
Tämä ei kyllä ole ihan totta. Kunto palautuu lyhyemmässä ajassa entiselleen, mikäli on aiemmin harjoitellut. Myös lihaksiin aikanaan tulleet muutokset säilyvät, ja kunto nousee aiemmin treenanneella nopeammin, kuin pystymetsästä tulleella.
Itse olen huomannut tämän siten, että olen usein ollut siinä kunnossa, että jaksan juosta kevyesti 5 km, ja jos pidän kuukauden tauon, en heti jaksa, mutta tokalla/kolmannella lenkillä sujuu jo melko normaalisti juoksu. Eli ei kunto tunnu ainakaan n. kuukauden tauoissa heikkenevän.
Hetihän sen huomaa. Jos ei liiku ollenkaan ja alkaa käymään vaikka puolen tunnin kävelyillä lähes joka päivä niin viikossa jo huomaa, että olo on kevyempi, ei väsytä, ruoka maistuu. Elimistö alkaa toimia. On niin monesti koettu. Mies 36v
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että olet alkanut liikkumaan. Oletkin jo ylipainoinen noilla mitoilla.
Ap, olen samaa mieltä tuon yllä olevan tekstin kirjoittaneen ääliön kanssa siitä, että liikunnan aloittaminen on hieno juttu. Ap, sinä voit laihduttaa ja kohottaa kuntoasi, tuo yllä kirjoittava on ääliö lopun elämäänsä.
Sinä voitit ap tämän kisan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet tehnyt muutoksia myös ruokavalioon, koska muuten et tule saamaan pysyvää muutosta terveyteesi. Noin 90% terveydestä ja hyvinvoinnista johtuu ruokavaliosta. Liikunta ja uni ovat sitten se 5% kumpainenkin.
Eli ruokavalio kuntoon. VHH ruokavalio on hyvä lähtökohta. Kaikki karkit, pullat, sokeri ja valkoiset jauhot pois. Syö paljon puhdasta lihaa ja kasviksia.
Olen tehnyt myös ruokavaliomuutoksia viime aikoina, enemmän kasviksia ja vähemmän sokeripitoisia. Erotuksena tuohon ehdotukseesi, syön nyt myös vähemmän lihaa, sen sijaan olen syönyt kalaa ja kalaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen samaa mieltä tuon yllä olevan tekstin kirjoittaneen ääliön kanssa siitä, että liikunnan aloittaminen on hieno juttu. Ap, sinä voit laihduttaa ja kohottaa kuntoasi, tuo yllä kirjoittava on ääliö lopun elämäänsä.
Sinä voitit ap tämän kisan.
Kiitos sinulle ja muille kivoista ja rohkaisevista kommenteista 💪😊 Tottahan sekin toki on että lievää ylipainoa on, siksi aloinkin terveellistää elämäntapoja.
Kiva tosiaan että kunto alkaa kohota nopeasti, kun on ollut rapakunnossa. Tämä liikunnan ilo on itselle ihan uusi asia. Nyt lähden taas 15 km pyörälenkille. Mukavaa kesäpäivää kaikille 😊☀️