Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero 11 vuoden suhteesta ja tunteet vaihtuivat toiseen

Vierailija
18.07.2021 |

Olemme alkuvuodesta asti puhunneet satunnaisesti tulevaisuuden haaveistamme ja siitä, että ne ovat muuttuneet. Haluaisin sitoutua ja mennä kihloihin ja ostaa asunnon yhdessä 5 vuoden sisällä. Puoliso taas koki, että hän haluaa elää vapaammin eikä voi luvata noin isoa sitoutumista, koska pelkää, että jää alakynteen eikä hänen tarpeitansa huomioda. Tällä hän tarkotti sitä, että minä olen ns. vahvempi luonne ja pelkää, että jäisi esim. lapsen kasvatuksessa alakynteen. On totta, että olen tempperamenttisempi, mutta huomioin aina myös puolison mielipiteet.

Juhannuksen jälkeen hän pamautti, että haluaa ehkä erota. Olin shokissa, koska emme olleet tosissamme puhuneet erosta. Kertoi, että tarvitsee aikaa miettiä. Tämän miettimiseen teki samalla kun joi monta päivää kaveriensa kanssa. Selvisi myös, että on ”tykästynyt” pitkäaikaiseen ystäväänsä on sekaisin. Olin aivan rikki tästä, koska tunnen myös hänen ystävänsä ja olemme viettäneet useita iltoja yhdessä.

Huutoitkin kotona 4 päivää ja hän vietti kesälomaansa ja joi nuo päivät tämä ystävän seurassa (hänellä on vain 2 ystävää.) Sanoi, että ei voi olla kotona (asumme yksiössä) kun tilanne on niin tulehtunut ja vaikea. Tuli aina yöksi kotiin kuitenkin.

Päädyimme eroon, koska sanoin, ettei hän antanut minulle vaihtoehtoja. Olisin halunut hänen kanssa kaiken, mutta hän ei uskalla sitoutua syvemmin vaikka olemme seurustelleet 11 vuotta ja olemme pian 30 vuotiaita. Lisäksi tuo ihastuminen ystävään häiritsee ja tiedän, ettei hän voisi jättää tätä ihmistä elämästään, koska hänellä on vain kaksi hyvää ystävää.

Jälkeen päin tivasin onko tämän ystävän kanssa tapahtunut jotain ja hän lopulta kertoi, että kun olimme eronneet niin olivat pussanneet. Se ei kuulemma kuulu minulle, koska olimme eronneet. Oon aivan paskana tästä, koska mielestäni tämä oli viimeinen pisara, joka kertoi epäkunnioituksesta meidän pitkää suhdettamme kohtaan. Hän oli vielä sanonut ettei halua menettää minua ja haluaisi maailman eniten olla ystävä. Miten voisin olla ystävä hänen kanssaan? Ansaitseeko hän ystävyyttäni?

Koko elämältä meni pohja ja olemme olleet 15 v parhaita ystäviä ja 11 v parisuhteessa. Ymmärrän eron järkisyyt ja ne olisi paljon helpompi sietää ilman tätä ihastuskuviota. Tuntuu, että en tunne enää minulle maailman rakkainta ihmistä ja hän hoiti tämän eron itselleni traumaattisella tavalla.

Tänään hän tulee viikonloppureissulta tämän ihastuksen luota. Pelkään, että ovat taas pussanneet tai edenneet pidemmälle. Se ei enää kuulu minulle, mutta en halua majottaa häntä täällä jos ovat menneet esim. sänkyyn. Olenko liian kylmä jos sanon, että ovi on tuossa ja heitän ulos jos ovat touhuillet jotain?

Sydän on särjetty. Nyt joudumme asumaan vielä 5 viikkoa yhdessä yksiössä. Sanokaa miten kestän tämän?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan kipeästi näkökulmaa tilanteeseen. Ajatuksia exästä, mitä minun kannattaa tehdä jne? Tarvitsen jotain vahvistusta omille ajatuksille, koska olen aivan sekaisin. Kaksi viikkoa sitten luulin, että olemme aina yhdessä ja perustamme perheen yms. Kaikelta putosi pohja enkä tunnista enää toisen käytöstä, vaikka olen luullut tuntevani hänet 110%. Toivon vaan, että hän katuu myöhemmin minun menettämistäni ja ”suhde” tai ihastus kaverin kanssa kusee.

Vierailija
2/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ex ei selvästikään halunnut olla sun kanssa vaan tän sen toisen ystävän kanssa.

Nyt sun täytyy vaan yrittää päästää irti ja miettiä omaa tulevaisuuttasi ja mitä siihen kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös itse lähteä pois tilanteesta. Ero on hyvä ratkaisu nyt. Tapahtunutta ei kannata kelailla, koska masennut siitä. Näköalaasi uuteen elämäntilanteeseen voisi auttaa asuminen muualla hetki. Vuokraa Airbnb kämppä toisaalta ja asu siinä kunnes yhteinen kämppä on vapaa. 5 viikkoa uudella paikalla voi auttaa. Voit vuokrata vaikka 1viikko kerrallaan ympäri suomenmaan. 

Vierailija
4/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty taloudellisesti vuokraamaan airbnb asuntoa ja lisäksi olen kiinni täällä, koska uudet työt ja koira.

Olen todella rikki ja mielestäni ex heitti kaiken pois aika heppoisesti, myös 15 vuoden ystävyytemme. Olisi hoitanut tämän siististi, niin olisin pitänyt hänet elämässäni. Ajattelin koko 11 v suhteen ajan, että hän on maailman rakkain aarre. Todella empaattinen, fiksu ja kiltti.

Ystävänsä kanssa ovat tunteneet 4 vuotta ja nämä tunteet tulleet vasta pari kuukautta sitten häntä kohtaan. Uskomatonta.

Vierailija
5/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Kaipaan apua ja ajatuksia. Hirveä olo.

Ap

Vierailija
6/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap,

Eksäsi on varmasti sekaisin ja tunnekuohuissaan, kun ei osaa hoitaa parisuhdettanne päätökseen kunnolla ennen kuin ryntää toiseen suhteeseen.

Ole itse se fiksumpi, vaikka nyt sattuukin. Mieti asioita järjellä ja järjestä itsellesi uusi koti ja eron jälkeiset asiat kuntoon. Kun ne on tehty, on ok romahtaa kunhan poimit itsesi kasaan etkä jää pohjalle. Käsittele erosi rauhassa ja anna aikaa itsellesi.

Nyt tärkeintä on päästä pois sieltä. Pystytkö menemään jonkun ystäväsi luo osaksi ajasta?

T: juuri eronnut N27

Vierailija
7/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä päättyi muutama vuosi sitten myös 11-vuoden suhde mutta siinä syynä oli aivan selkeä miehen pettäminen. En tiennyt mitään. Hän tunnusti ja kerroin että hänen pitää lähteä meidän kodista. Yhden yön nukkui sohvalla. Sitten minä lähdin käymään pariksi päiväksi sukulaisilla, minä aikana exä oli muuttanut pois.

Mikä ihmisillä on nykyään kun päätetään ensin erota ja sitten asutaan ja nukutaan vielä yhdessä viikkoja ja jopa kuukausia. Heti vaan pakkaamaan niin erosta tulee helpompi ja pääsee aloittamaan suruprosessin eli prosessin erosta yli pääsemiseen. Turhaa kidutat itseäsi Ap.

Vierailija
8/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä päättyi muutama vuosi sitten myös 11-vuoden suhde mutta siinä syynä oli aivan selkeä miehen pettäminen. En tiennyt mitään. Hän tunnusti ja kerroin että hänen pitää lähteä meidän kodista. Yhden yön nukkui sohvalla. Sitten minä lähdin käymään pariksi päiväksi sukulaisilla, minä aikana exä oli muuttanut pois.

Mikä ihmisillä on nykyään kun päätetään ensin erota ja sitten asutaan ja nukutaan vielä yhdessä viikkoja ja jopa kuukausia. Heti vaan pakkaamaan niin erosta tulee helpompi ja pääsee aloittamaan suruprosessin eli prosessin erosta yli pääsemiseen. Turhaa kidutat itseäsi Ap.

Lähtisin heti, mutta en taloudellisesti pysty olemaan 5 viikkoa poissa. Koira sitoo kotiin ja samoin työt tänne paikkakunnalle. Kamala pattitilanne.

Vierailija
9/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vastauksia siihen, että voinko häätää hänet meidän yhteisestä vuokra-asunnosta esim. tämän uuden ihastuksen luo? Etenkin jos saan kuulla, että ovat menneet pidemmälle tänä viikonloppuna. Olemme eronneet, mutta mielestäni olisi niin epäkunnioittavaa tehdä jotain toisen kanssa ja nukkua kanssani samassa asunnossa tämä eroprosessin aika.

Vierailija
10/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi häätää, mutta ehdottaa kyllä. Se olisi hyvä ratkaisu jollet itse voi lähteä. Koeta tunteistasi huolimatta puhua hänelle asiallisesti.

Ja hyvä Ap, elämä potkii välillä meitä kaikkia. Se Iso potku osuu kohdalle joskus. Siitä selviää kun ottaa päivän kerrallaan. Tukeudu ystäviisi, he ovat sitä varten. Toivon jaksamista!

Vierailija
11/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tähän ystävään ole tunteet heränneet jo paljon aiemmin ja pussausta pidemmällekin menty jo ajat sitten. Ei muuta ko keräät miehen kamat kassiin, menköön sen ystävän luo. 

Vierailija
12/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne.

Koeta saada hänet ymmärtämään miten mahdoton sinun asemasi nyt on. Hänen pitäsi pysyä tämän naisen luona, tai vaikka sen toisen ystävänsä, jos mahdollista. Mieti itse kaikki vaihtoehdot minne voisit mennä. Koira vaikeuttaa tilannetta kyllä

Vierailija
13/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi häätää, mutta ehdottaa kyllä. Se olisi hyvä ratkaisu jollet itse voi lähteä. Koeta tunteistasi huolimatta puhua hänelle asiallisesti.

Ja hyvä Ap, elämä potkii välillä meitä kaikkia. Se Iso potku osuu kohdalle joskus. Siitä selviää kun ottaa päivän kerrallaan. Tukeudu ystäviisi, he ovat sitä varten. Toivon jaksamista!

Yritän olla rauhallinen vaikka koko elämältä meni pohja. Ei voi ihmisiin luottaa edes 11 v jälkeen. Raivonnut oon jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
14/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivota ex menemään niiksi viideksi viikoksi sen ystävänsä luo. Jos on niin hyvä "ystävä", voi varmasti sen reilun kuukauden häntä majoittaa.

Vierailija
15/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös 11 vuotta takana ja piru menin ihastumaan toiseen. Ero käynyt mielessä jo ennen sitä, mutta vielä ei ole ajatus ns valmis. En kuitenkaan näiden vuosien jälkeen edes kehtaisi alkaa säätämään toista juttua, kyllä ihan ekana olisi oman asunnon hankkiminen. Se joka haluaa lopettaa suhteen, saa mielestäni luvan hankkiutua toiseen osoitteeseen mahdollisimman äkkiä eropäätöksen jälkeen

Vierailija
16/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa AP, kuulostaa tosi veemäiseltä tilanteelta ja toiminnalta eksäsi suunnalta. Niin kauan kun joudutte jakamaan YKSIÖN, hän voisi miettiä onko pakko sinä aikana jo säätää toisen ihmisen kanssa, huhhuh.

Pakko sanoa, että monilla on koronavuosi tehnyt outoja parisuhteelle. On hullaannuttu johonkin toiseen vaihtelun ja seikkailun puutteen takia, kun pari vuotta on oltu eristyksissä ja tylsyydessä lockdownin takia.

Mutta tuo sun tilanne on semmonen että eksä on jo vienyt homman ihan huonoon pisteeseen, eikä tossa kyllä mitään menetä jos sanotkin sille, että koet kohtuuttomana muiden kanssa vertaamisen niin kauan kun jaatte yksiön.

Vierailija
17/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele miehen naiskaverin kanssa ilman miehen valvontaa ja kuulolla olemista. Kerro oma näkökulmasi tapahtuneesta koska mies kertonut naiselle oman versionsa.

Älä suostu miehen pelkäksi kaveriksi. Ajatuskin karmaisee että mies läpsystä roolittaa teidät uusiksi elämänsä naisina kaveri- ja suhdestatuksissa

Vierailija
18/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulle jää enää aikaa miettiä mitään muuta, kun alat suunnitella ydinvoimalaa vaikka. Siihen kuluu koko loppuelämäsi että saat sen oikein tehtyä.

Me suomalaiset olemme niin älykkäitä että teemme sellaista emmekä kehitysmaalaisten tapaan leiki kotia.

Vierailija
19/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suht samanlainen ero juuri taustalla, vaikkakaan itse en ole ollut erosta "rikki".

Jännitys tietysti uutta elämänmuutosta kohtaan.

Kun sain tietää exän ja tämän pitkäaikaisen "kaverin" todellisista motiiveista, niin kaikki vähäisetkin tunteeni exään menivät menojaan.

Jos ihminen tekee noin, niin hän ei ole koskaan ollutkaan minun arvoiseni. Itse ainakin olen suoraselkäinen ja hoidan ensin eron kunnialla loppuun, ennenkuin alan pohjustamaan uusia parisuhteita.

Vierailija
20/29 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän olla rauhallinen vaikka koko elämältä meni pohja. Ei voi ihmisiin luottaa edes 11 v jälkeen. Raivonnut oon jo ihan tarpeeksi.

Näin se vaan valitettavasti näyttää menevän.

Itse opin samantyyppisestä tilanteesta, etten enää rakenna elämää parisuhteen varaan.

Eli en suunnittele enää asuntolainoja tms. kahden ihmisen tuloille mitoitettuina, vaan teen jatkossa kaiken yksin.

Koskaan kun ei voi edes pitkän parisuhteen jälkeen täysin arvata, että mitä tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi