Uskon jumalaan, mutten uskontoihin.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:28"]
Sama mulla. Sehän on ihan selvä asia, että ensimmäinen voi jopa olla olemassa, mutta jälkimmäiset ovat ihmisten ohjailuun kyhättyjä oppirakennelmia.
[/quote]Hyvin sanottu.
Minäkin uskon Jumalaan, mutten uskontoihin.
J-P
Jeesus ei vaatinut uskomaan oppiin. Hän halusi ihmisten uskovan rakastavaan ja armolliseen Jumalaan ilman minkään instituution väliintuloa. Itse asiassa Jeesus halusi tuhota uskonnon ihmisen vapauden tähden.
Jos sinä uskot Jumalaan, sinulla on uskonto. Se on uskonto, jonka sinä olet muokannut mieleiseksesi, ja joka sisältää joitain opinkohtia eli dogmeja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:32"]
Jos sinä uskot Jumalaan, sinulla on uskonto. Se on uskonto, jonka sinä olet muokannut mieleiseksesi, ja joka sisältää joitain opinkohtia eli dogmeja.
[/quote]
Kun minä uskon Jumalaan, niin uskon, koska Jumala on minulle uskon lahjoittanut. Se ei ole uskonto, vaan se on usko, jota minä en voi muokata. En minä voi muokata Jumalaa mieleisekseni, vaikka jotku niin yrittääkin tehdä.
J-P
Mistä kummasta te olette sen jumalanne löytäneet, jollette muka ole ottaneet koko ideaa jostakin näistä 6000 tämänhetkisestä uskonnosta? En tosiaankaan usko, että olette osanneet omaa jumalaa keksiä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 18:49"]
Mistä kummasta te olette sen jumalanne löytäneet, jollette muka ole ottaneet koko ideaa jostakin näistä 6000 tämänhetkisestä uskonnosta? En tosiaankaan usko, että olette osanneet omaa jumalaa keksiä.
[/quote]
Minulle hän on rakkaus. En ole keksinyt sitä, mutta tuntenut kuitenkin. En ole kehitellyt mitään oppeja, uskoni on tosin aika tuore.
Samoilla linjoilla kuin AP. En tiedä onko "jumala" edes minulle oikea sana. Mutta korkeampaan voimaan uskon, perimmäiseen rakkauteen, kaikkia maanpäällisiä varjelevaan. On selvää, että jumalani on luterilaisen jumalan kaltainen "anteeksiantaja", mutta luterilaisen (tai muunkaan) kirkon rituaaleita ja sanastoa en koe omakseni.
Sama mulla. Sehän on ihan selvä asia, että ensimmäinen voi jopa olla olemassa, mutta jälkimmäiset ovat ihmisten ohjailuun kyhättyjä oppirakennelmia.