Peroliölymaali, pellavaöljymaali vai keittomaali?
Kommentit (4)
Riippuu, mitä haluat. Petroliöljymaali on oikein maalattuna kestävin noista, mutta myös kallein. Keittomaali on huomattavan halpa (varsinkin itse keitettynä), mutta värivaihtoehtoja vähän ja kestävyys saattaa olla huono. Toisaalta keittomaalattu talo on halpa ja helppo maalata uudestaan, jos väri alkaa haaleta. Meillä on italianpunaisella keittomaalilla maalattu talo. Siinäkin mielessä ihan kiva maalata, ettei tarvitse kuin yhden maalikerroksen (eikä mitään pohjamaaleja tai muita käsittelyitä).
Tavoitteena olis helppo huollettavuus, eli se, että seuraavan kerroksen voi vaan "lätkiä edellisen päälle". Siksi olen itse kääntymässä keittomaalien puolelle (pitääkö öljymaalit rapsutella ensin pois?), mutta suppeat värivalikoimat harmittavat.
Hinnalla ei niin väliä, koska tulee pienehkön mökin seinään.
Meillä on pellavaöljymaali, joka on kestänyt ilman huoltomaalausta jo 33 vuotta. Ulkonäössä ei ole mitään merkittävää muutosta vieläkään!
Tärkeää on mm. pensselillä hingaten ja ei liian paksusti maalaten toteutettu maalaustekniikka ja sopivan karkeaksi hiottu laudoitus, jota maalataan. Meillä on nykytaloissa nähtäviä karkempi ja kestävämpi laudoitus.
Siis Petroliöljymaali