Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bartholin rauhasen paise. Miten saan puhkeamaan?

Vierailija
17.07.2021 |

Minulla on siis useita kertoja ollut kyseinen paise, mutta se on aina puhjennut melko nopeasti itsestään. Nyt se on ollut yli viikon, mutta ei puhkea, vaikka on todellakin "kypsä". On noin pikkurillin pään kokoinen, ei ole yhtään kipeä. En viitsisi mennä lääkäriin sitä puhkaisemaan, koska en halua antibiootteja syödä kuin äärimmäisen pakon edessä, koska niistä saan aina toisenlaisen tulehduksen (tai yleensä tulehduskierteen) alapäähän.
Olen yrittänyt hautoa ja suihkutella pattia lämpimällä vedellä, mutta se ei vain puhkea. Mikä neuvoksi? Neulalla en ala itse tyhjentämään, riskit ovat liian isot.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kehittyi usein tulehtuneeseen rauhaseen iso kysta, joka tulehtui satunnaisesti, muttei ikinä tyhjentynyt itsestään. Sittemmin koko rauhanen ja kysta leikattiin pois ja kaikki meni hyvin. Suosittelen, ei kannata kärsiä tuosta vaivasta tai pelätä leikkausta.

Vierailija
22/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin jos paise ei puhkea tai jos se vaivaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhkeaako teillä usein paiseet luonnollisesti itsestään vai tarvitsetteko sitä lääkäriä useinkin? Mikä johtaa lääkärille?

Vierailija
24/33 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun saatte antibioottikuurin ottakaa saman aikaisesti maitohappobakteereja niin monta pvä  kuin purkin kyljessä lekee.

Mulla oli aikoinaan poskiontelokierre jota hoidettiin alkuun antibiooteilla. Sanoin eka kuurin jälkeen että tulee hiivatukehdus alapäähän ja lääkäri oli niin valveutunut että kehoitti ottamaa kuurin aikana maitohappobakteereja. Sen jälkeen jos olen saanut antibiootteja olen ostanut myös maitohappobakteereja.

Vierailija
25/33 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyllä sanoa etten tätä ennen ole ikinä kuullutkaan ko. rauhasen tulehduksesta. Tämän ketjun perusteella voisi päätellä että on aika yleinen, onko,  vai miten tänne vauvalle on eksynyt niin monta vaivasta kärsivää.

Vierailija
26/33 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile hautoa lämpimällä vedellä kostutetulla pyyhkeellä. Se auttaa joskus. Kamala vaiva, olen puhkotuttanut lääkärissä ja puhkonut itsekin aivan viimeisessä hädässä noita, kun lääkäriin ei ole päässyt.

Vierailija
27/33 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää kyllä sanoa etten tätä ennen ole ikinä kuullutkaan ko. rauhasen tulehduksesta. Tämän ketjun perusteella voisi päätellä että on aika yleinen, onko,  vai miten tänne vauvalle on eksynyt niin monta vaivasta kärsivää.

En minäkään. Hyi hemmetti

Vierailija
28/33 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon puristus, purskahtaa kuin finni. Kerran ollut, ei mitään jälkiseurauksia .

Vierailija
29/33 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt toista kertaa. Iso, kananmunan kokoinen, mutta ei ole kipeä. Välillä tuntuu vain vähän omituiselta siellä haaravälissä. Viimeksi meni itsestään ohi.

Vierailija
30/33 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut useamman kerran paise, mutta ei kipeä. Eli rauhanen on tukkeutunut, mutta ei tulehtunut. Olen itse painanut sen tyhjäksi. Ihan peilin kanssa alunperin etsin sen kohdan, josta pitää painaa. Helppo homma sen jälkeen ollut tehdä suihkun yhteydessä.

Jos on taipumusta tähän asiaan, niin kannattaa ottaa tavaksi sormin tunnustella vaikka juuri suihkussa, että onko paisetta. Silloin sen huomaa heti, eikä ehdi tulehtua.

Vierailija
31/33 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut useamman kerran paise, mutta ei kipeä. Eli rauhanen on tukkeutunut, mutta ei tulehtunut. Olen itse painanut sen tyhjäksi. Ihan peilin kanssa alunperin etsin sen kohdan, josta pitää painaa. Helppo homma sen jälkeen ollut tehdä suihkun yhteydessä.

Jos on taipumusta tähän asiaan, niin kannattaa ottaa tavaksi sormin tunnustella vaikka juuri suihkussa, että onko paisetta. Silloin sen huomaa heti, eikä ehdi tulehtua.

Lisään vielä, että tällä tavalla rauhanen siis tyhjenee siitä mistä se yleensä tyhjenee, eikä mitenkään poksahda, eikä iho hajoa mistään kohdasta. Mikä siis varmaan tapahtuu jos neulalla puhkoo.

Vierailija
32/33 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin hautoa ja suihkutella, kunnes keksin ihan suoraan istua niin kuumaan veteen kuin pystyin. Ihan hetkessä paise pullahti tyhjäksi vain pienellä avustuksella, vaikka tuntui alunperin olevan syvällä. Mikä ihana tunne, ilman mitään jälkiseurauksia.

Vierailija
33/33 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up