Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bartholin rauhasen paise. Miten saan puhkeamaan?

Vierailija
17.07.2021 |

Minulla on siis useita kertoja ollut kyseinen paise, mutta se on aina puhjennut melko nopeasti itsestään. Nyt se on ollut yli viikon, mutta ei puhkea, vaikka on todellakin "kypsä". On noin pikkurillin pään kokoinen, ei ole yhtään kipeä. En viitsisi mennä lääkäriin sitä puhkaisemaan, koska en halua antibiootteja syödä kuin äärimmäisen pakon edessä, koska niistä saan aina toisenlaisen tulehduksen (tai yleensä tulehduskierteen) alapäähän.
Olen yrittänyt hautoa ja suihkutella pattia lämpimällä vedellä, mutta se ei vain puhkea. Mikä neuvoksi? Neulalla en ala itse tyhjentämään, riskit ovat liian isot.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.

Minulla ollut kolme kerraa. Ensimmäisellä kerralla vetkutin ja odotin että menee ohi itsestään. No lääkäriin siinä jouduttiin enkä ikinä unohda puudutuspiikkiä häpyhuulessa. Itse puhkaisu oli ok mutta se puudutuspiikki ja seuraavien kahden viikon suihkuttelut ja kolme follow up lääkärikäyntiä kun se ei prantunutkaan… huhhuh

Seuraavilla kerroilla menin ajoissa lääkäriin ja vaiva meni pois pelkillä antibiooteilla. Yksillä. Kun puhkaisun jälkeen tarvittiin kahdet.

Mielummin ottaisin antibiootit kuin tuota puhkaisua. Sitä en toivo pahimmalle vihamiehellekään…

Toki minun paiseeni ei ole koskaan ollut mikään pikkurillin pään kokoinen vaan todella iso viinirypäle/pieno luumu/aprikoosi tmv.

Vierailija
2/33 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin.

Minulla ollut kolme kerraa. Ensimmäisellä kerralla vetkutin ja odotin että menee ohi itsestään. No lääkäriin siinä jouduttiin enkä ikinä unohda puudutuspiikkiä häpyhuulessa. Itse puhkaisu oli ok mutta se puudutuspiikki ja seuraavien kahden viikon suihkuttelut ja kolme follow up lääkärikäyntiä kun se ei prantunutkaan… huhhuh

Seuraavilla kerroilla menin ajoissa lääkäriin ja vaiva meni pois pelkillä antibiooteilla. Yksillä. Kun puhkaisun jälkeen tarvittiin kahdet.

Mielummin ottaisin antibiootit kuin tuota puhkaisua. Sitä en toivo pahimmalle vihamiehellekään…

Toki minun paiseeni ei ole koskaan ollut mikään pikkurillin pään kokoinen vaan todella iso viinirypäle/pieno luumu/aprikoosi tmv.

Oho, kuulostaa aika kauhealta tuo eka kokemus.. Miten nopeasti sinulla lähti antibioottien avulla paise pienentymään?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin.

Oho, kuulostaa aika kauhealta tuo eka kokemus.. Miten nopeasti sinulla lähti antibioottien avulla paise pienentymään?

Ap

En muista enää.. ainakin kuurin jälkeen (5 pv?) olin ihan kunnossa eikä tarvinut lääkäriin enää mennä.

Vierailija
4/33 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin.

Kiitos. Kai se on pakko alkaa harkita lääkäriin menoa.

Ap

Ap

En muista enää.. ainakin kuurin jälkeen (5 pv?) olin ihan kunnossa eikä tarvinut lääkäriin enää mennä.

Vierailija
5/33 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onnistuipa hyvin lainaus. Vastasin siis "kiitos, kai se pitää alkaa harkitsemaan lääkäriin menoa".

Ap

Vierailija
6/33 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut liian monta kertaa. Pahimmillaan oli ison Omenan kokoinen ja en tiedä mitään pahempaa kipua. Gyne ei jotenkin tajunnut asian vakavuutta ja passitti vaan kotiin. Antoi vääränlaiset antibiootit mukaan. Tosi huonoja kokemuksia lääkärireissuolta useammalla kertaa. On ollut antibiootteja, puhkaisua, wordin katedria sun muuta, mut leikkaukseen en halua.

Anyways, nyt oon alkanut puhkaisemaan patin itse. Ihan paras. Kai siitä jonkun verenmyrkytyksen tai jotain muuta karmeeta voi saada, eli en nyt tiedä voiko tätä suositella, mut ite teen näin.

Neula pitää desinfioida tietenkin ja samoin alaloosteri. Sitten paikat auki ja neulaa sisään sisäpuolelta, jossa iho on ohut. Kannattaa katsoa se paikka tarkkaan, kun monissa kohdissa sattuu, mut on paikkoja jotka ei tunne mitään. Mulla on ihon alla taskuja jonne se neste kerääntyy, niin pitää tunkasta se neula tarpeeks syvälle, että menee ne kalvot puhki. Ei se satu yhtään kun nestettähän siellä vaan on vastassa. Jos sattuu, niin älä jatka hommaa. Sitten vaan puristaa ja neste tulee ulos. Works like a charm!

Ja tosiaan - omalla vastuulla. Tulehdusriski tässä varmaan on, mut siinä vaiheessa kun on se bartholin patti jo kipeenä, niin eipä paljoa kiinnosta muu ku helpottava olo.

Vierailija
7/33 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin ylipäätään ymmärrä miten tämä vaiva voi olla ammattitaitoiselle gynelle ylivoimaisen vaikeahoidettava - vaan se on! Mikä tässä mättää ettei saa kerralla ja pysyvästi pois?

Vierailija
8/33 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kolme kertaa. Pari kertaa puhkesi itsestään, kerran tökkäsin itse paiseen rikki. Se helpotus on kyllä suunnaton. Ei ole jäänyt mitään haittoja näistä, eikä ole ollut enää vuosiin, onneksi. Ai niin, kerran taisi mennä ohi itsestään ihan aktiivisella suihkuttelulla, eli hävisi vain jonnekin. Mutta jos tuo kipeytyy, ei kyllä häviä mihinkään, ennen kuin on puhki.

Vierailija
9/33 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tämä ikävä vaiva kerran pari kertaa peräkkäin toistuvana n 15v sitten. Ensin pelkäsin, että joku kasvain... Menin gynelle ja sain antibiootit, jotka eivät auttaneet yhtään. Huomasin yht äkkiä töissä eräänä pe iltapvänä, että kananmunan kokoinen patti nivusessa ja olo oli huono. Soitin Terveystalolle ja siellä oli yleislääkäri, joka onneksi oli aikaisemminkin ollut ko vaivan kanssa tekemisissä. Hän puudutti ja tyhjäsi tuon inhan paiseen, märkää lähti lentämällä kaksi isoa ruiskullista. Uudet antibiootit ja suihkuttelua. Uusi kerran.

Älä ala itse tyhjäämään, voit saada jnk pahan infektion.

Vierailija
10/33 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin.

vain aprikoosin kokoinen minulla oli sentään vesimelonin kokoinen.

Vierailija
11/33 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko toi paise huonosta hygienista? Jos ei käy suihkussa.

Vierailija
12/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kasvaessaan hankaa ja painaa,että lopulta puhkeaa. Ja heti puhkeamisen ja tyhjenemisen jälkeen hellittää ikävä kipukin. Kiva kantaa kipeää jopa pienen luumun kokoista pattia alapäässään, kun ei voi istua edes kuin tietyssä asennossa.

Vierailija
13/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla onnellinen, ellei naisena koskaan koe tätä(kin) naistenvaivaa :)

Vierailija
14/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa pikkuhousunsuoja

Vierailija
15/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kysta leikattiin Kättärillä. Ei oo uusinut sen jälkeen.

Vierailija
16/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena usein. Annoin sen olla, puhkesi itsestään. Kävin lääkärissä, en saanut apua. Vanhemmiten ei ole tullut enää.

Vierailija
17/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikipyllyn ongelma

Vierailija
18/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60v nainen. Olipa mukava lukea tätä aloitusta, koska nuoruudessani kärsin samasta vaivasta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun joku kertoo asiasta. Vertaistukea. Lääkärit eivät osanneet auttaa, en saanut mitään apua. Luulin sairastavani syöpää. Paiseita tuli usein, ne puhkesivat kypsyessään , olivat kivuliaita. Jättivät syviä arpia. Vanhemmiten vaiva hävisi. Toivottavasti nykyään asiaan suhtaudutaan vakavammin, kuin nuoruudessani. Voimia kaikille.

Vierailija
19/33 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut 3-4 kertaa. Kauhean kipeä patti, ei kestä istua ja hipaisukin sattuu. Parantunut antibioottikuurilla. Mulla se patti on ollut jotenkin tosi syvällä. Nyt ei ole ollut moneen vuoteen. Esim. pyöräily (hautominen) saattaa aiheuttaa. Vaihdoin paremman pyöränistuimen ja käyn aina pyöräilyn jälkeen suihkuttelemassa hiet pois.

Vierailija
20/33 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida, juuri gynellä kävin puhkaisemassa. Mätää lensi ja haju aivan karmea. Kysyin kannattaako paise tulla puhkaisemaan heti kun sen tuntee, hän oli sitä mieltä että kyllä. Taas typeränä odotin (viime kerrasta 2 vuotta aikaa) ja kuvittelin että puhkeaa itsestään. No ei puhjennut. Viime yönä heräsin kamalaan kipuun ja tuntui kun olisi ollut kävellessä jotain lisäosaa haarovälissä, joka askel kamalaa taistelua.  Ja se puudutus piikki tuntui aivan järkyttävältä! Eli heti vaan lekuriin kun alkaa paise kasvamaan!  Seuraavaksi sitten antibiootteja naamariin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi