Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: mitä kvanttimekaniikan tulkintaa pidätte oikeana?

Vierailija
17.07.2021 |

?

G: mitä kvanttimekaniikan tulkintaa pidätte oikeana?

Vaihtoehdot

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se semmonen vantti on?

Kvanttimekaniikka. Opiskele asiasta niin tiedät.

Vierailija
42/59 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tuohon osaa ottaa perusteltua kantaa.

Ei niistä voi edes erottaa oikeaa tai väärää, jos ne käytännössä antavat samat ennusteet mittauksista.

No miksi sitten et kannattaisi kööpenhaminailaista tulkintaa?

Monimaailmateoria = schrödingerin yhtälö 

Kööpenhaminan tulkinta = schrödingerin yhtälö + perseestä repäisty aaltofunktion romahdus

Mitä Occamin partaveitsi sanoisi?

Aaltifunktion romahdus on tosiaan 100% ad hoc.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita voi edes testata

Vierailija
44/59 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
45/59 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on pystytty testaamaan. Testeissä on nimenomaan todettu ettei ole olemassa piilomuuttujia. Kvanttihommissa siis tapahtuu sattumanvaraisia asioita. Tulevaisuutta ei pysty ennustamaan nykytilanteen pohjalta vaan sattuma puuttuu peliin.

Vierailija
46/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on pystytty testaamaan. Testeissä on nimenomaan todettu ettei ole olemassa piilomuuttujia. Kvanttihommissa siis tapahtuu sattumanvaraisia asioita. Tulevaisuutta ei pysty ennustamaan nykytilanteen pohjalta vaan sattuma puuttuu peliin.

Pystyy testaamaan kyllä, mutta näitä tulkintoja ei voida erotella toisistaan testien perusteella.

Vierailija
47/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkinta = apinat yrittävät selittää apinakäsitteiden ulkopuolella olevaa asiaa apinakäsitteillä ja syntyy kaikkea jännää.

Itse olet varmaan se älykkäin, niin miten itse tulkitsen asian jota ei voi testata millään tavalla?

Niin, eli yrität apinakäsittein kysyä asiasta jota et apinanaivoillasi ymmärrä, saati että kukaan jolta kysyt ymmärtäisi juuri sen paremmin. Ja siinä on asian ydin. 

-eri

Vierailija
48/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nää testit näitä "ajatuskokeita" jotka testaa lähinnä logiikan toimintaa muttei sitä miten maailma siellä taustalla oikeasti toimii?

Välillä tiedemiehen kannattaisi muistaa ettei sitä maailmaa kiinnosta pätkääkään minkälaisella kaavalla tiedemies yrittää maailmaa mallintaa vaan se toimii miten toimii siitä kaavasta piittaamatta.

Vierailija
49/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ikuista elämää miettii vähän syvällisemmin niin itse ajattelisin sen olevan pahin mahdollinen kohtalo itselleni. Ikuisen elämän aikana ehtii tehdä ja kokea kaiken mitä voi ja sen jälkeen aikaa onkin vielä loputtomiin. Kaikkeen tulisi varmasti kyllästymään jossain kohti ja sen jälkeen jäisi ikuiseen tylsyyteen jumiin

Jos on tylsää niin lopeta itse jo tänään? Fakta on että AINA on uutta tekemistä ja tutkittavaa universumissa. 

Itse ei ole tullut tuhansienkaan toistojen jälkeen mieleen että "onpas tylsää juoda kahvia uutisten kanssa jotta hyppäänpäs tästä parvekkeelta" ei, se on aina yhtä mukavaa ja aamun paras hetki. 

Se on sinun näkökulmasi mutta kaikki ei ole yhtä kiehtoutuneita asioista. Olisihan tuolla koko maailma tutkittavana muttei minua ainakaan kiinnosta vaikka pystyisikin. Olen niinsanotusti valmis kirjautumaan ulos ja ottamaan vastaan sen olemassa olemattomuuden ettei tarvisi tuskailla olemassa oloaan. Kuvitella sitten että olisin joku ikuisesti elävä henkiolento niin hulluksihan siinä tulisi.

Vierailija
50/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kööpenhaminan tulkintaa kannatan.

Vierailija
51/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
52/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi riisinkeittokeskustelussakin on enemmän kommentoijia kuin täällä?

Vierailija
53/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kovin perehtynyt kvanttimekaniikkaan, mutta olen spirituaalinen ja uskon siihen, että on monia eri universumeja ja ulottuvuuksia, jotka voivat olla osittain limittäin meidän todellisuutemme kanssa. Esim. meditoinnin avulla pystyt hetkellisesti kokemaan toisia ulottuvuuksia. Myös kuollessasi voit syntyä uudelleen eri ulottuvuuteen.

Minun järkeni ei riitä näihin asioihin, mutta uskon että aika on eräänlainen moniulotteinen verkko. Samalla tavalla uskon avaruuden olevan. Ristiin rastiin erilaisia ulottuvuuksia. Meidän ihmisjärkemme on niin tiukoissa lokeroissa, ettemme ymmärrä vielä. Ajattelemme ehkä liian kaavamaisesti kaiken.

Väjän sama asia kuin älypelit ja tehtävät. Haemme vastausta liian kaukaa. Sitten nolostumme, kun emme tajunneet niin yksinkertaista vastausta.

Vierailija
54/59 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kovin perehtynyt kvanttimekaniikkaan, mutta olen spirituaalinen ja uskon siihen, että on monia eri universumeja ja ulottuvuuksia, jotka voivat olla osittain limittäin meidän todellisuutemme kanssa. Esim. meditoinnin avulla pystyt hetkellisesti kokemaan toisia ulottuvuuksia. Myös kuollessasi voit syntyä uudelleen eri ulottuvuuteen.

Minun järkeni ei riitä näihin asioihin, mutta uskon että aika on eräänlainen moniulotteinen verkko. Samalla tavalla uskon avaruuden olevan. Ristiin rastiin erilaisia ulottuvuuksia. Meidän ihmisjärkemme on niin tiukoissa lokeroissa, ettemme ymmärrä vielä. Ajattelemme ehkä liian kaavamaisesti kaiken.

Väjän sama asia kuin älypelit ja tehtävät. Haemme vastausta liian kaukaa. Sitten nolostumme, kun emme tajunneet niin yksinkertaista vastausta.

Nuo ulottuvuudet on selitetty säieteoriassa.

Vierailija
55/59 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Kööpenhaminan tulkinta on edelleen tekstikirjoissa, niin kukaan vakavasti otettava fyysikko ei enää nykyään hyväksy sitä sellaisenaan. Käsittääkseni noin 50% fyysikoista uskoo monimaailmatulkintaan ja loppujen kanta on enemmän tai vähemmä "turpa kiinni ja laske".

Tämähän se

Vierailija
56/59 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi riisinkeittokeskustelussakin on enemmän kommentoijia kuin täällä?

Se on arkielämään hyödyllistä. Sen sijaan kvanttimekaniikan tulkinnan valitsemisella ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
57/59 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Kööpenhaminan ja monimaailman voisi kokeellisesti erottaa toisistaan?

Vierailija
58/59 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

David Deutsch on ehdottanut tähän koejärjestelyä.

Vierailija
59/59 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

David Deutsch on ehdottanut tähän koejärjestelyä.

Joka kuuluu...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi