G: mitä kvanttimekaniikan tulkintaa pidätte oikeana?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tuohon osaa ottaa perusteltua kantaa.
Ei niistä voi edes erottaa oikeaa tai väärää, jos ne käytännössä antavat samat ennusteet mittauksista.
No miksi sitten et kannattaisi kööpenhaminailaista tulkintaa?
Monimaailmateoria = schrödingerin yhtälö
Kööpenhaminan tulkinta = schrödingerin yhtälö + perseestä repäisty aaltofunktion romahdus
Mitä Occamin partaveitsi sanoisi?
Monimaailmateoria.
Kun ikuista elämää miettii vähän syvällisemmin niin itse ajattelisin sen olevan pahin mahdollinen kohtalo itselleni. Ikuisen elämän aikana ehtii tehdä ja kokea kaiken mitä voi ja sen jälkeen aikaa onkin vielä loputtomiin. Kaikkeen tulisi varmasti kyllästymään jossain kohti ja sen jälkeen jäisi ikuiseen tylsyyteen jumiin
Tulkinta = apinat yrittävät selittää apinakäsitteiden ulkopuolella olevaa asiaa apinakäsitteillä ja syntyy kaikkea jännää.
Mulle käy kaikki kun en pysty muuttamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulkinta = apinat yrittävät selittää apinakäsitteiden ulkopuolella olevaa asiaa apinakäsitteillä ja syntyy kaikkea jännää.
Jep, apinakäsitteillä ja apinamenetelmillä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä voi edes erottaa oikeaa tai väärää, jos ne käytännössä antavat samat ennusteet mittauksista.
Kööpenhaminan tulkinta = schrödingerin yhtälö + perseestä repäisty aaltofunktion romahdus
A car ith three physicists is pulled over by a cop. Inside are Heisenberg, Schrödinger, and Ohm. The cop asks Heisenberg; "Do you know how fast you were going?" Heisenberg replies; No, but we know exactly where we are!" The officer looks at him confused and says; "You were going 110 miles per hour!" Heisenberg throws his arms up and says; "Great! Now we're lost!" The officer looks over the car and asks Schrödinger if the three men have anything in the trunk. "A cat, Schrödinger replies. The cop opens the trunk and yells, "Hey! This cat is dead!" Schrödinger angrily replies, "Well, he is now." The cop proceeds to arrest the three. Ohm resists and get tased.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monimaailmateoria = schrödingerin yhtälö + loputon määrä universumeita syntyy jatkuvasti ja tietoisuutemme hyppii/monistuu näiden välillä
Mitähän AP miettii?
Lähtikö kvantti lapasesta ja tipahti lattialle ?
Vierailija kirjoitti:
Itse olet varmaan se älykkäin, niin miten itse tulkitsen asian jota ei voi testata millään tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Toivon ainakin, ettei monimaailmateoria olisi oikein, koska sillä saattaa olla todella ikävä implikaatio - et välttämättä kuole koskaan.
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä tämmöstä ajattelua. Minusta on keskimäärin paljon hauskempi olla olemassa vrt ikuisuus olemattomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon ainakin, ettei monimaailmateoria olisi oikein, koska sillä saattaa olla todella ikävä implikaatio - et välttämättä kuole koskaan.
Ehkä on universumi, jossa pysyt kuolleena
Vierailija kirjoitti:
Kun ikuista elämää miettii vähän syvällisemmin niin itse ajattelisin sen olevan pahin mahdollinen kohtalo itselleni. Ikuisen elämän aikana ehtii tehdä ja kokea kaiken mitä voi ja sen jälkeen aikaa onkin vielä loputtomiin. Kaikkeen tulisi varmasti kyllästymään jossain kohti ja sen jälkeen jäisi ikuiseen tylsyyteen jumiin
Jos on tylsää niin lopeta itse jo tänään? Fakta on että AINA on uutta tekemistä ja tutkittavaa universumissa.
Itse ei ole tullut tuhansienkaan toistojen jälkeen mieleen että "onpas tylsää juoda kahvia uutisten kanssa jotta hyppäänpäs tästä parvekkeelta" ei, se on aina yhtä mukavaa ja aamun paras hetki.
Vaikka Kööpenhaminan tulkinta on edelleen tekstikirjoissa, niin kukaan vakavasti otettava fyysikko ei enää nykyään hyväksy sitä sellaisenaan. Käsittääkseni noin 50% fyysikoista uskoo monimaailmatulkintaan ja loppujen kanta on enemmän tai vähemmä "turpa kiinni ja laske".