Ystäväni nykyinen kumppani on c-hepa positiivinen kroonisesti, kerronko
tämän ystävälleni?
Mies ei tiedä mitään naisystävänsä menneisyydestä ja sitä että naisella on c-hepa. On ollut aikoinaan hoidossa, kun sai sen huumepiikistä. Mutta raskauden aikana se todettiin taas plussaksi.
Kaverini nainen ja sen kaverit on yhteisiä tuttuja, siksi tiedän tämän. Pitäiskö mun siis kertoa tälle miehelle, että tämmöinen tapaus.
Vois ainakin olla varuillaan ja olla tietoinen asiasta.
En halua että kaverini pilaa elämänsä naisen takia, minkä kanssa tuskin on edes vakavissaan.
neuvoja pliis?
Kommentit (62)
Siis mulla on itsellä c-hepatiitti ko tuntuu et te helvatan pissapäiset kansalaiset pidätte itseänne ni hemmetin .... voi luoja.! Ette mistään mitään tiedä ni olkaa hiljaa! ja väärä tietoonne jaatte täällä samalla luulen miten fiksuja muka olette! Ihmisiä ne mekin ollaan vaan! kiukuttaa! !
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:09"]Siis mulla on itsellä c-hepatiitti ko tuntuu et te helvatan pissapäiset kansalaiset pidätte itseänne ni hemmetin .... voi luoja.! Ette mistään mitään tiedä ni olkaa hiljaa! ja väärä tietoonne jaatte täällä samalla luulen miten fiksuja muka olette! Ihmisiä ne mekin ollaan vaan! kiukuttaa! !
[/quote] Venäläis-prostituoitu?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:04"]
Voi herranjestas yhtä vaarallinen ko HIV . Ei se kyl ny ihan niin on'!
[/quote]
Kyllä se pm yhtä vaarallinen kuin hiv, erityisesti jos kantaja ei tiedä sairastavansa sitä. Siinä tapauksessa ensimmäiset merkit sairaudesta saa todennäköisesti, kun maksa sanoo sopimuksen irti -> mahdollisesti maksansiirtojonot, kirroosi ja ehkä kuolemakin. Tämä tapahtuu noin 10-20 vuodessa. C-hep. ei kyllä kovin helposti tartu sukupuolikontaktissa, mutta esim. neulojen kautta sitäkin herkemmin. Kannattaisi kyllä kertoa.
Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:09"]Siis mulla on itsellä c-hepatiitti ko tuntuu et te helvatan pissapäiset kansalaiset pidätte itseänne ni hemmetin .... voi luoja.! Ette mistään mitään tiedä ni olkaa hiljaa! ja väärä tietoonne jaatte täällä samalla luulen miten fiksuja muka olette! Ihmisiä ne mekin ollaan vaan!
kiukuttaa! !
[/quote] Venäläis-prostituoitu?
[/quote]
Vähintään;-)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:26"]
Ihmeellisiä käsityksiä joillain C-hepatiitista. Mulla on ollut se 25 vuotta, saman miehen kanssa harrastettu seksiä kuin kanit 20v ja tehty 2 lasta, ei se tartu kuin suorasta verikontaktista, eli molempien avohaavat painetaan yhteen tms. Ainoa rajoite on että suuseksiä nyt ei kannata harrastaa menkkojen aikaan, mutta harvemmin kukaan muutenkaan nuolee veristä pillua.
Aiemmin oletettiin, että muutama prosentti voi saada maksakirroosin 20v tartunnan saamisestä, ja niistä kirrooseista muutama prosentti saada maksasyövän. Nyt nämä ennusteet on nostettu jo 30 vuoteen, suurimmalla osalla ei viruksesta ole mitään haittaa koko elämän, eikä se tartu missään normaalissa parisuhteen kontaktista. Kun ei ryyppää jatkuvasti eikä eikä käytä huumeita, on hyvin epätodennäköistä että tauti etenee mihinkään. Viina ja kovat huumeet kun tuhoavat maksaa ihan terveilläkin.
Osa myös paranee interferonihoidoilla, itsellä yritetty kahdesti, ei auttanut, virusta veressä mutta maksani on terve. Mitään haittaa ei sairaudesta ole, ja olisi todella törkeää mennä kauhistelemaan pariskunnan kahdenkeskistä asiaa joka ei kuulu ap:lle. Se ei ole mikään HIV, ei tartu kuten HIV, ja jokainen kertoo asiasta kellekin milloin itse haluaa. Juuri muuten näin terveyskeskuksen pöydällä esitteen, jossa luki, että C-hepatiitti on tavallinen sairaus siinä missä moni muukin, eikä sitä tarvitse hävetä. Niin se nykyään on, mutta ihmiset häpeävät juuri tän ketjun kaltaisten ennakkoluulojen takia.
[/quote]
Älä nyt ihan noin autuasta kuvaa tästä anna, prkl. Se, että tää on sulle ollut helppo, ei oikeuta sua levittämään helpon leimaa. Mulla tää on ollut kaikkea muuta. Musta tuli hcv:n takia työkyvytön, eläkettä odottelen, vaan kun ei mene läpi. Nii, ja sen sanon vielä, et jos minä olisin tiennyt et exällä se on, olisin osannut varoa. Kannatan avoimuutta jos tulee uusi partneri eteen. Näin minä olen tehnyt. Se on fiftisixti kun toinen lähtee, toinen jää.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:57"]
Niin, vaikka se c-hepatiitti näille entisille narkkareille onkin pikkujuttu, niin se ei tarkoita sitä, että se meille terveille olisi. Jos on pienikin tartuntamahdollisuus niin haluaisin kuitenkin tietää siitä. Voihan olla esim. Limakalvohaavaumia ja mahdollisuus tartuntaan, vaikka pieni.
[/quote]
No eipä ole, mutta ei sitä voi HIV:iin verrata.Kerrotko vielä ne C-hepatiitin ja HIV:n tartuttavuus prosentit seksissä?
[/quote]
Itse asiassa en ole sitä HIV:iin kertaakaan verrannut, se taisi olla joku muu. Mutta en silti ikinä haluaisi c-hepatiittia.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:26"]
Ihmeellisiä käsityksiä joillain C-hepatiitista. Mulla on ollut se 25 vuotta, saman miehen kanssa harrastettu seksiä kuin kanit 20v ja tehty 2 lasta, ei se tartu kuin suorasta verikontaktista, eli molempien avohaavat painetaan yhteen tms. Ainoa rajoite on että suuseksiä nyt ei kannata harrastaa menkkojen aikaan, mutta harvemmin kukaan muutenkaan nuolee veristä pillua.
Aiemmin oletettiin, että muutama prosentti voi saada maksakirroosin 20v tartunnan saamisestä, ja niistä kirrooseista muutama prosentti saada maksasyövän. Nyt nämä ennusteet on nostettu jo 30 vuoteen, suurimmalla osalla ei viruksesta ole mitään haittaa koko elämän, eikä se tartu missään normaalissa parisuhteen kontaktista. Kun ei ryyppää jatkuvasti eikä eikä käytä huumeita, on hyvin epätodennäköistä että tauti etenee mihinkään. Viina ja kovat huumeet kun tuhoavat maksaa ihan terveilläkin.
Osa myös paranee interferonihoidoilla, itsellä yritetty kahdesti, ei auttanut, virusta veressä mutta maksani on terve. Mitään haittaa ei sairaudesta ole, ja olisi todella törkeää mennä kauhistelemaan pariskunnan kahdenkeskistä asiaa joka ei kuulu ap:lle. Se ei ole mikään HIV, ei tartu kuten HIV, ja jokainen kertoo asiasta kellekin milloin itse haluaa. Juuri muuten näin terveyskeskuksen pöydällä esitteen, jossa luki, että C-hepatiitti on tavallinen sairaus siinä missä moni muukin, eikä sitä tarvitse hävetä. Niin se nykyään on, mutta ihmiset häpeävät juuri tän ketjun kaltaisten ennakkoluulojen takia.
[/quote]
Älä nyt ihan noin autuasta kuvaa tästä anna, prkl. Se, että tää on sulle ollut helppo, ei oikeuta sua levittämään helpon leimaa. Mulla tää on ollut kaikkea muuta. Musta tuli hcv:n takia työkyvytön, eläkettä odottelen, vaan kun ei mene läpi. Nii, ja sen sanon vielä, et jos minä olisin tiennyt et exällä se on, olisin osannut varoa. Kannatan avoimuutta jos tulee uusi partneri eteen. Näin minä olen tehnyt. Se on fiftisixti kun
toinen lähtee, toinen jää.
[/quote]
No kaikki eli hyvin monta tuttua ja osa ystäviä ei kyl oo mitään ollut .Ihan normaalia elämää.. muutamalla parantunut itsestään !!
Kenelläkään ei ole oikeutta mennä kertomaan toisten sairauksista eteenpäin. Joten Ap pitää sen suunsa vaan kiinni. Eiköhän se sairastunut itse kerro, kun on sen aika.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !
[/quote]
Tarkoitan, että katsotte tätä c-hepatiittia vähän eri näkökulmasta eikä se tunnu niin isolta asialta teille, kun olette selvinneet irti huumeista ym.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !
[/quote]
Tarkoitan, että katsotte tätä c-hepatiittia vähän eri näkökulmasta eikä se tunnu niin isolta asialta teille, kun olette selvinneet irti huumeista ym.
[/quote]
No kamasta selviäminen oli iso juttu ! kouluun meneminen tietyille aloille pääsy ei ollu ihan helppo juttu c-hep. Takia mut pääsinpä kuitenkin. Silti se kuulosti kuin jtn eläimiä tässä olisi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:57"]
Niin, vaikka se c-hepatiitti näille entisille narkkareille onkin pikkujuttu, niin se ei tarkoita sitä, että se meille terveille olisi. Jos on pienikin tartuntamahdollisuus niin haluaisin kuitenkin tietää siitä. Voihan olla esim. Limakalvohaavaumia ja mahdollisuus tartuntaan, vaikka pieni.
[/quote]
No eipä ole, mutta ei sitä voi HIV:iin verrata.Kerrotko vielä ne C-hepatiitin ja HIV:n tartuttavuus prosentit seksissä?
[/quote]
Itse asiassa en ole sitä HIV:iin kertaakaan verrannut, se taisi olla joku muu. Mutta en silti ikinä haluaisi c-hepatiittia.
[/quote]
KUKAPA SEN IHAN TOSTA NOIN VAA HALUAISI?? VITSI MITÄ TYYPPEJÄ TÄÄLLÄ ON...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !
[/quote]
[/quote]
No kamasta selviäminen oli iso juttu ! kouluun meneminen tietyille aloille pääsy ei ollu ihan helppo juttu c-hep. Takia mut pääsinpä kuitenkin. Silti se kuulosti kuin jtn eläimiä tässä olisi.
[/quote]
En tarkoittanut halveksua entisiä huumeidenkäyttäjiä, ainoastaan ajattelin, että he voivat katsoa asiaa eri näkökulmasta kuin me, joilla ei ole ollut suurempia "vaaroja"elämässä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tarkoittanut halveksua entisiä huumeidenkäyttäjiä, ainoastaan ajattelin, että he voivat katsoa asiaa eri näkökulmasta kuin me, joilla ei ole ollut suurempia "vaaroja"elämässä.
[/quote]
Varmasti katsookin! Minä ainakin katson . Ehkä se miten se luki tos ni sai sen kiukun aikaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:01"]
Ai että 60% tuhoutuu maksa? Hyvä kun tiedät asian paremmin kuin alan johtavat tutkijat ja lääkärit, jestas mitä dillejä täällä kirjoittelee. Se sun jatkuva hoito ja lääkitys tarkoittaa KERRAN VUODESSA maksa-arvojen mittausta ja 5-10 vuoden välein maksan ultraäänitutkimusta. Interferonihoitoa (ja myös uusia lääkkeitä) kokeillaan kaikille halukkaille, tulos riippuu myös viruksen genotyypistä. Niitäkin on erilaisia. Että onpa rankkaa jatkuvaa hoitoa ja lääkitystä, kerran vuodessa verikokeet. Pieni prosentti menehtyy sairauteen, suurin osa elää normaalia elämää, syytä siihen, miksi virus on joillekin haitallisempi, ei tiedetä.
Sinä joka väität olevasi työkyvytön ja eläkkeellä C-hepatiitin takia, voitko kertoa miksi? Kuulostaa täysin järjettömältä.
[/quote]
Mikäs sun aivos on pehmentäny? En ole sanonut olevani eläkkeellä, luetun ymmärtäminen. Miksi mun juuri sulle pitäisi tilittää mikä mulla on vikana tän takia?
Sanot itsekin : miksi virus on joillekkin haitallisempi, ei tiedetä. Tässä sulle vastaus. Mun geno ei ole 2 tai 3.
Maksan ultraus ei ole mikään automaatio. Interferonihoitoa ei nyt kokeilla ihan jokaiselle halukkaalle. Silläkin on vasta-aiheensa. Uusia lääkkeitä on tullut liuta ja on vielä tulossa. Normi hoito vedetään edelleen feroni+riba, vielä mahdollinen tukilääkitys neutropeniaan ja/tai hb:n laskuun. Noita tukia ei myöskään niin vaan saa. Mun hoidon aikana niitä ei edes ollut. Markkinoilla olevat sofosbuviiri ja muut ovat verrattain paljon kalliimpia kuin perinteinen. Näitä annetaan responsereille kolmoislääkityksenä, katsoakseni vain 1 ja 4 genoille. Ja sitä ei vedetä kaikkia viikkoja. Silti esim 12 vkoa sofosbuviria maksaa punnissa n 35.000 ja 24 vkoa n. 60.000 vrt perus puolivuotta inf+rib noin 10.000 euroa. +( mahdollinen neupogen etc).
Sä et itse ole ilmeisesti käynyt hoitoa läpi tai pääsit mitättömillä sivuvaikutuksilla? Me ihmiset olemme erilaisia. Se, et hcv on sulle helppo ja sun tutuille, ei tarkota et se olis mulle helppo.
30
Kannattaisiko ehkä kuitenkin kehoittaa ensin itse kertomaan? Ja mistä tiedät jos olisikin jo kertonut? Tuskin haluaa mainostaa asiaa
Riippuu miten tiedon olet saanut. Jos et riko virka velvollisuutta etkä lakeja niin kerro varovaisuutta ja eettisyyttä noudattaen
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 21:28"]
tämän ystävälleni?
Mies ei tiedä mitään naisystävänsä menneisyydestä ja sitä että naisella on c-hepa. On ollut aikoinaan hoidossa, kun sai sen huumepiikistä. Mutta raskauden aikana se todettiin taas plussaksi.
Kaverini nainen ja sen kaverit on yhteisiä tuttuja, siksi tiedän tämän. Pitäiskö mun siis kertoa tälle miehelle, että tämmöinen tapaus.
Vois ainakin olla varuillaan ja olla tietoinen asiasta.
En halua että kaverini pilaa elämänsä naisen takia, minkä kanssa tuskin on edes vakavissaan.
neuvoja pliis?
[/quote]
Eikö ole ihan omaa tyhmyyttä sitten. Tosin luulin, että suonensisäisten huumeiden vieroitus onnistuu suhteessa 1/1000.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:26"]
[/quote]
Mistä sait c-hepatiitin?