Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni nykyinen kumppani on c-hepa positiivinen kroonisesti, kerronko

Vierailija
22.07.2014 |

tämän ystävälleni?

Mies ei tiedä mitään naisystävänsä menneisyydestä ja sitä että naisella on c-hepa. On ollut aikoinaan hoidossa, kun sai sen huumepiikistä. Mutta raskauden aikana se todettiin taas plussaksi. 

Kaverini nainen ja sen kaverit on yhteisiä tuttuja, siksi tiedän tämän. Pitäiskö mun siis kertoa tälle miehelle, että tämmöinen tapaus. 

Vois ainakin olla varuillaan ja olla tietoinen asiasta.

En halua että kaverini pilaa elämänsä naisen takia, minkä kanssa tuskin on edes vakavissaan. 

neuvoja pliis?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !

[/quote]

Tarkoitan, että katsotte tätä c-hepatiittia vähän eri näkökulmasta eikä se tunnu niin isolta asialta teille, kun olette selvinneet irti huumeista ym.

[/quote]

No kamasta selviäminen oli iso juttu ! kouluun meneminen tietyille aloille pääsy ei ollu ihan helppo juttu c-hep. Takia mut pääsinpä kuitenkin. Silti se kuulosti kuin jtn eläimiä tässä olisi.

[/quote]

En tarkoittanut halveksua entisiä huumeidenkäyttäjiä, ainoastaan ajattelin, että he voivat katsoa asiaa eri näkökulmasta kuin me, joilla ei ole ollut suurempia "vaaroja"elämässä.

[/quote]

Varmasti katsookin! Minä ainakin katson . Ehkä se miten se luki tos ni sai sen kiukun aikaan.

Seurustelin ennen tyypin kanssa, joka käytti minua hyväkseen, oli patologinen valehtelija ja altisti c-hep. Kertomatta siitä, oli siis huumeidenkäyttäjä,minä en. Siksi ehkä sävy oli väärä viestissäni. Hienoa jos sinä olet irti päässyt.

Vierailija
2/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro akkia, pliis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se olla ei krooninen...

Vierailija
4/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:03"]Voiko se olla ei krooninen...

[/quote]

What??

Vierailija
5/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:25"]

Kenelläkään ei ole oikeutta mennä kertomaan toisten sairauksista eteenpäin. Joten Ap pitää sen suunsa vaan kiinni. Eiköhän se sairastunut itse kerro, kun on sen aika.

[/quote]

Jotensakkin ainoa fiksu mielipide tässä ketjussa. 

Vierailija
6/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on c-hepa: onko teillä tapana kertoa uudelle seksikumppanille tartunnasta ennen suojaamatonta seksiä?

Vierailija
7/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aion kertoa, vaikka ystäväni mulle suuttuisi. Alkuhuuman jälkeen tajuaa varmaan itsekin, että oli ainakin tietoinen riskistä.

Tämä naisystävä sai hepan juuri käyttäessään huumeita suonensisäisesti, eli sai neulasta tartunnan. 

Mistä voin edes tietää aikooko vielä käyttää lisää kamaa. Ainakin viina maistuu ja festareilla juostaan joka viikko. Ja lapsensa hoidossa kokoajan.  Narkkari mikä narkkari.  Haluan ystäväni olevan varma mihin pesään piikkinsä tökkäsee, siksi aion kertoa.  Hepa-c ei olekaan näköjään  ihan viaton tartunta jos riskinä on maksantuho ja syöpä ja siirrot:(

Vierailija
8/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:18"]

Te, joilla on c-hepa: onko teillä tapana kertoa uudelle seksikumppanille tartunnasta ennen suojaamatonta seksiä?

[/quote]

Mä kerron _aina_ jos tulee tilanne eteen, et seksiä. Kerron et mulla on hoidettu c ja oon pysyny negana. Vastapuoli saa sitten valita mitä tekee osaltaan. Kysyn myös toisen mahdollisia tauteja. En koskaan harrasta suojaamatonta seksiä. Vaadin aina sen kortsun. Ihan siks etten mitään lisätauteja kaipaa. Tää riittää tälle elämälle.

Nro 30

Vierailija
9/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä. C-hepatiittia kantavat suuttuvat, jos tautia verrataan hiviin. Aspergerit hermostuvat, jos verrataan Downiin. Homot syyttävät kansanryhmää vastaan kiihottamisesta, jos homoutta verrataan kehitysvammaan.

En pidä C-hepatiittia kantavia eläiminä, mutta en pidä myöskään hiviä kantavia. Ilmeisesti hermostuja pitää, jos vertaus rinnastuu siihen, kuin heitä pidettäisiin eläiminä.

Tuon yhden kantajan kertomat C-hepatiitista antavat taudista liian ruusuisen kuvan. Se "muutama prosentti, jolle voi kehittyä maksakirroosi", on todellisuudessa jotain ihan muuta, nimittäin 30 % on sairastunut maksakirroosiin 20 vuoden kuluessa ja 30 % 30 vuoden kuluessa - yhteensä 30 vuoden kuluessa siis 60 %. Se siitä "muutamasta prosentista, jolle voi tulla maksakirroosi". Tuolla kantajalla, joka on tänne kirjoittanut hyvästä elämästään, nyt vain sattuu olemaan kova henkilökohtainen tarve antaa taudista ruusuisempaa kuvaa kuin mitä todellisuus on. Joka tapauksessa virus vaatii jatkuvaa seurantaa ja hoitoja, lääkitystä. Hoitamattomana tauti johtaa yleensä parissakymmenessä vuodessa kuolemaan, kun maksa yllättäen sanoo poks.

Ja tuokaan, ettei muka koskaan tartu seksin välityksellä, ei pidä paikkaansa. Se ei tartu seksissä yhtä helposti kuin hiv, mutta noitakin tapauksia on, vaikka yleisin tartuntatapa on verikontakti.

Vierailija
10/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:18"]

[/quote]

Mä kerron _aina_ jos tulee tilanne eteen, et seksiä. Kerron et mulla on hoidettu c ja oon pysyny negana. Vastapuoli saa sitten valita mitä tekee osaltaan. Kysyn myös toisen mahdollisia tauteja. En koskaan harrasta suojaamatonta seksiä. Vaadin aina sen kortsun. Ihan siks etten mitään lisätauteja kaipaa. Tää riittää tälle elämälle.

Nro 30

[/quote]

Tuo kuulostaa kyllä erittäin fiksulta käytännöltä. Se takia kysyin, kun mun miehellä (tai pian ex-miehellä) ei ole ilmeisesti ollut tapana tuosta tartunnasta kertoa satunnaisille seksikumppaneille, eikä ole kauheasti kortsujakaan käytellyt. On itse asiassa juuri nytkin yhden uuden hoitonsa kanssa, ja tuli tästä keskustelusta vaan mieleen, että taitaapi taas jäädä kertomatta. Joo, eihän se helpolla tartu, mutta kyllä mun mielestä toisella osapuolella olisi oikeus tietää.

Vierailija
11/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:28"]Tää on niin tätä. C-hepatiittia kantavat suuttuvat, jos tautia verrataan hiviin. Aspergerit hermostuvat, jos verrataan Downiin. Homot syyttävät kansanryhmää vastaan kiihottamisesta, jos homoutta verrataan kehitysvammaan.

En pidä C-hepatiittia kantavia eläiminä, mutta en pidä myöskään hiviä kantavia. Ilmeisesti hermostuja pitää, jos vertaus rinnastuu siihen, kuin heitä pidettäisiin eläiminä.

Tuon yhden kantajan kertomat C-hepatiitista antavat taudista liian ruusuisen kuvan. Se "muutama prosentti, jolle voi kehittyä maksakirroosi", on todellisuudessa jotain ihan muuta, nimittäin 30 % on sairastunut maksakirroosiin 20 vuoden kuluessa ja 30 % 30 vuoden kuluessa - yhteensä 30 vuoden kuluessa siis 60 %. Se siitä "muutamasta prosentista, jolle voi tulla maksakirroosi". Tuolla kantajalla, joka on tänne kirjoittanut hyvästä elämästään, nyt vain sattuu olemaan kova henkilökohtainen tarve antaa taudista ruusuisempaa kuvaa kuin mitä todellisuus on. Joka tapauksessa virus vaatii jatkuvaa seurantaa ja hoitoja, lääkitystä. Hoitamattomana tauti johtaa yleensä parissakymmenessä vuodessa kuolemaan, kun maksa yllättäen sanoo poks.

Ja tuokaan, ettei muka koskaan tartu seksin välityksellä, ei pidä paikkaansa. Se ei tartu seksissä yhtä helposti kuin hiv, mutta noitakin tapauksia on, vaikka yleisin tartuntatapa on verikontakti.

[/quote]

Juuri näin! tämä oli se ainut järkevä teksti tässä ketjussa. Jokaisella tulee olla oikeus itse päättää mille itsensä haluaa tai ei halua altistaa. Pikkujuttu tuntuu olevan näille JOILLEKIN entisille käyttäjille, meille muille taas ei niin pikkujuttu tämä tauti.

Vierailija
12/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:25"]

Kenelläkään ei ole oikeutta mennä kertomaan toisten sairauksista eteenpäin. Joten Ap pitää sen suunsa vaan kiinni. Eiköhän se sairastunut itse kerro, kun on sen aika.

[/quote]

Ja mistäköhän tällainen päänsäkiinnipitovelvollisuus mahtaa tulla? Hienotunteisuudestako? Ei kyllä koske tilanteita, joissa jonkun terveys vaarantuu ja muut voisivat sen estää.

Vierailija
13/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:26"]Ihmeellisiä käsityksiä joillain C-hepatiitista. Mulla on ollut se 25 vuotta, saman miehen kanssa harrastettu seksiä kuin kanit 20v ja tehty 2 lasta, ei se tartu kuin suorasta verikontaktista, eli molempien avohaavat painetaan yhteen tms. Ainoa rajoite on että suuseksiä nyt ei kannata harrastaa menkkojen aikaan, mutta harvemmin kukaan muutenkaan nuolee veristä pillua.

Aiemmin oletettiin, että muutama prosentti voi saada maksakirroosin 20v tartunnan saamisestä, ja niistä kirrooseista  muutama prosentti saada maksasyövän. Nyt nämä ennusteet on nostettu jo 30 vuoteen, suurimmalla osalla ei viruksesta ole mitään haittaa koko elämän, eikä se tartu missään normaalissa parisuhteen kontaktista. Kun ei ryyppää jatkuvasti eikä eikä käytä huumeita, on hyvin epätodennäköistä että tauti etenee mihinkään. Viina ja kovat huumeet kun tuhoavat maksaa ihan terveilläkin.

Osa myös paranee interferonihoidoilla, itsellä yritetty kahdesti, ei auttanut, virusta veressä mutta maksani on  terve. Mitään haittaa ei sairaudesta ole,  ja olisi todella törkeää mennä kauhistelemaan pariskunnan kahdenkeskistä asiaa joka ei kuulu ap:lle. Se ei ole mikään HIV, ei tartu kuten HIV, ja jokainen kertoo asiasta kellekin milloin itse haluaa. Juuri muuten näin terveyskeskuksen pöydällä esitteen, jossa luki, että C-hepatiitti on tavallinen sairaus siinä missä moni muukin, eikä sitä tarvitse hävetä. Niin se nykyään on, mutta ihmiset häpeävät juuri tän ketjun kaltaisten ennakkoluulojen takia.

[/quote]

Oletko siis ex-narkki??

Vierailija
14/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:21"]

Kyllä aion kertoa, vaikka ystäväni mulle suuttuisi. Alkuhuuman jälkeen tajuaa varmaan itsekin, että oli ainakin tietoinen riskistä.

Tämä naisystävä sai hepan juuri käyttäessään huumeita suonensisäisesti, eli sai neulasta tartunnan. 

Mistä voin edes tietää aikooko vielä käyttää lisää kamaa. Ainakin viina maistuu ja festareilla juostaan joka viikko. Ja lapsensa hoidossa kokoajan.  Narkkari mikä narkkari.  Haluan ystäväni olevan varma mihin pesään piikkinsä tökkäsee, siksi aion kertoa.  Hepa-c ei olekaan näköjään  ihan viaton tartunta jos riskinä on maksantuho ja syöpä ja siirrot:(

[/quote]Minkä ikänen lapsi hänellä on sitten?

Vierailija
15/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:21"]Kyllä aion kertoa, vaikka ystäväni mulle suuttuisi. Alkuhuuman jälkeen tajuaa varmaan itsekin, että oli ainakin tietoinen riskistä.

[/quote]

Olipa törkeästi sanottu ( narkkari mikä narkkari) ootko jollain tapaa parempi ihminen? ? Tuskin....

Vierailija
16/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 21:28"] tämän ystävälleni?

Mies ei tiedä mitään naisystävänsä menneisyydestä ja sitä että naisella on c-hepa. On ollut aikoinaan hoidossa, kun sai sen huumepiikistä. Mutta raskauden aikana se todettiin taas plussaksi. 

Kaverini nainen ja sen kaverit on yhteisiä tuttuja, siksi tiedän tämän. Pitäiskö mun siis kertoa tälle miehelle, että tämmöinen tapaus. 

Vois ainakin olla varuillaan ja olla tietoinen asiasta.

En halua että kaverini pilaa elämänsä naisen takia, minkä kanssa tuskin on edes vakavissaan. 

neuvoja pliis?

Jos aijot ottaa asian esille ni ihan mielenkiinnosta jos voisit kertoa et miten siinä kävi?????

[/quote

Vierailija
17/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !

[/quote]

Tarkoitan, että katsotte tätä c-hepatiittia vähän eri näkökulmasta eikä se tunnu niin isolta asialta teille, kun olette selvinneet irti huumeista ym.

[/quote]

No kamasta selviäminen oli iso juttu ! kouluun meneminen tietyille aloille pääsy ei ollu ihan helppo juttu c-hep. Takia mut pääsinpä kuitenkin. Silti se kuulosti kuin jtn eläimiä tässä olisi.

[/quote]

En tarkoittanut halveksua entisiä huumeidenkäyttäjiä, ainoastaan ajattelin, että he voivat katsoa asiaa eri näkökulmasta kuin me, joilla ei ole ollut suurempia "vaaroja"elämässä.

[/quote]

Varmasti katsookin! Minä ainakin katson . Ehkä se miten se luki tos ni sai sen kiukun aikaan.

Seurustelin ennen tyypin kanssa, joka käytti minua hyväkseen, oli patologinen valehtelija ja altisti c-hep. Kertomatta siitä, oli siis huumeidenkäyttäjä,minä en. Siksi ehkä sävy oli väärä viestissäni. Hienoa jos sinä olet irti päässyt.

[/quote]

Kyllä joo olen:-) kohta 3 vuotta! !

Vierailija
18/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]Millä tavalla entisille käyttäjille pikku juttu ? Vitsi mikä urpo ! Ihmisiä mekin ollaan !

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä joo olen:-) kohta 3 vuotta! !

Vierailija
19/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kertomista. Haluaisit varmaan itsekin tietää jos uudella miehellä olisi genitaaliherpes tai hiv. Vaikka niihinkin on lääkitys, tartuntariski on olemassa. Monet kyllä jättää kertomatta ihan pokkana. Kiva ylläri sitten jälkikäteen jos huonosti käy.

Vierailija
20/62 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se asia oikeastaan on. Jos hepa on hoidettu ei kai siit enää oo vaaraa, eli ei tartu muihin. Kai sill lapsellakin se sit ois? Synnytyksessä ainaskin tarttuis.