Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunko liian paljon??

Ent. Sohvaperuna
17.07.2021 |

Olin nuorena aktiivinen, mutta lapsen saatuani ollut monta vuotta sohvaperunana, ja liikunta on jäänyt tosi vähälle. Ylipainoo tuli raskaudesta ja sen jälkeisestä löhöilystä ja mässäilystä +60kg! Muutama vuosi sitten saimme pienen koiran, mutta pissalenkit on ollut lähinnä löntystelyä 500m, ja siinä se..

Nyt kuitenkin olen n. kuukausi sitten innostunut uudestaan liikkumisesta ja hankin aktiivisuusrannekkeen. Paino on lähtenyt tosi hyvin putoamaan, ja ruokavaliomuutokset siinä apuna (pätkäpaasto, vhh). Nyt kun mittaan suorituksia rannekkeen avulla ja olen jakanut tilastoja ystävilleni, on alkanut kuulua soraääniä. "liikut liian paljon" (yli 20t askelta/vrk) "laihdut liian paljon liian nopeasti" (12kg/6vko) "ei oo tervettä" (pätkäpaastosta, syön kuitenkin suht. paljon kaloreita) "sulle ei jää aikaa perheelle" (kaksi-kolme tuntia päivässä liikun) ja yhteydenpito vähentynyt oleellisesti. MITÄ IHMETTÄ?? Onko mun liikkuminen ja painon putoaminen muka oikeasti jotenkin haitallista, ja koen todella ikävänä sen että ei olla tukena ja kannusteta. Oloni on hyvä, ei kipuja, nukun hyvin, ja kyllä mulla jää paljon enemmän ENERGIAA sen perheen kanssa yhdessä tekemiseen nyt kun en löhöä selaamassa somea toinen käsi sipsikulholla kokoajan! Olen huomattavasti paremmin myös läsnä. Ei kukaan ollut huolissaan terveydestäni kun painoni alkoi aikoinaan nousta, tai kun se oli sairaanloinen ylipaino...

Mitä mieltä ollaan täällä? Liikunko liikaa? Mitään oireita ylikunnosta ei ole, joten miks pitäisi höllätä jos hyvin menee ja itse ja perheeni on tyytyväisiä? 😮

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti siis. Käyn päivittäin 3 kertaa kävelylenkillä koiran kanssa, yht. Noin 8-12 kilometriä päivässä, joka päivä. Sen lisäks käyn kolme kertaa viikossa pyöräilemässä tunnin. Askeleita tulee 20-28tuhatta päivässä, hyötyliikuntaa saan mm. kotitilamme eläimiä hoitamalla. En käy ulkopuolella töissä. Päivittäinen liikunnalla aikaansaatu kalorikulutus (rannekkeen ilmoittama) on 1000-2000kcal päivässä, ollen pyöräilypäivinä tuon 2t.

Ap

Vierailija
2/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih, kaverit pelkää sun muutosta varmaan. Ovatko he myös sohvaperunoita? Heitä voi oikeasti hirvittää lukemasi, ja saattavat olla kateellisiakin. Minustakin liikut tosi paljon, mutta olen itse sohvaperuna, joskin laiha sellainen. Saan sellaisen 12k vaivatta jos tulee käytyä jossain mutta aina en käy. Valitettavasti teit virheen siinä että kerroit kavereille ylipäätään noin yksityiskohtaisesti asioitasi. Nyt he kokevat että voivat puuttua niihin. Olisit vaan sanonut että jee olen alkanut liikkua enemmän ja muutama kilokin lähtenyt, silleen epämääräisemmin. Asiahan ei heille kuulu. Moni ei osaa kannustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis et liiku LIIAN paljon, älä anna heidän lannistaa sinua.

Vierailija
4/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, ymmärtäisin paremmin jos olisivat sohvaperunoita, mutta eräskin äiti on tosi hoikka, harrastaa tanssia, puhuu luomuruuan puolesta jne. 😮 Olenko ollut kiva kaveri kun oon muistuttanu manaattia mut hoikempana sit en olis..? 🙈 Luulin, että saisin liikunnallisista kavereista seuraa tms mut nyt heillä onkin sit niin kiire kotitöissä ja perheen kanssa, ja yhtäkkiä makkara ja viikonloppubisset onkin ihan pakollisia silloin tällöin ettei "nipota liikaa" ja niin edelleen. (huom. En ole juonut alkoholia kohta 3vuoteen periaatteen vuoksi joten nyt yhtäkkiä se on ongelma, ennen ei? 😮

Ap

Vierailija
5/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et liiku mielestäni liikaa, keep up the good work!

Vierailija
6/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kroppa jaksaa niin mikäs siinä?  

Vierailija
7/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se kavereiden näkökulmasta näyttää jotenkin yliampuvalta.

Vierailija
8/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepposaa liikuntaahan tuo,pyöräily varsinkin, sitä voi ajella vaikka 7h eikä tuu hiki.

Vierailija
9/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jotain voimaa  kehittävää,painoilla tms.

Vierailija
10/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiki tulee pyöräillessä ja kävellessäkin, seuraan mm. sykkeitä jotta ei oo pelkkää löntystelyä vaan ylläpisän reipasta tahtia. Pääpaino toki rasvaapolttava, ja jaksaa sitä vaikka hiki tuleekin. Mulla on lähes 50kg vieläki ylipainoa ja näistä läskivuosista mm nivelrikkoa vaivana, joten ihan alkuun mentävä näillä. Pomppimiset ja sen sellaiset poissuljettuja. Meillä on kotona kuntosali (miehen), mut nyt toistaiseksi lihaskuntotreeninä saa toimia rehusäkkien nostelu ja paskan lappaaminen, talvella polttopuiden kantelu sisälle ja lumen luonti noiden lisäks. 😅 Mut hyvät mahikset on siihenkin jos innostun siitä.

Mies alkoi äsken kysellä että oonko ihastunut johonkuhun, tapailenko toista!? Ja ihmettelin miks epäilee, näytin gps reitit lenkeiltä jne! Niin paljasti että tää tanssijakaveri oli laittanu jo joku aika sitten mun miehelle viestiä että TIETÄÄ että mulla on toinen ja lenkit on vaan valetta!! Nyt ihmettelen vielä enemmän, mistä kyse. 🤯

Ap

Vierailija
11/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto en ota kantaa, kuulostaa aika oudolta se kaverisi... mutta liikunnan ja syömisen kannalta oleellista on että jaksat pitää sitä yllä. Ja mikset jaksaisi, kuulostaa että menet hyvällä mielellä. Muista se pitkäjänteisyys erityisesti, kun (siis ei jos vaan kun) tulee takaiskuja, syömisen tai liikunnan suhteen.

Repsahdus ruokarytmissä tai yliannos hiilareita ei haittaa, eikä haittaa jos flunssan tai vaikka sen nivelrikon vuoksi joudut löysäämään liikuntaa. Palaat vain rauhassa sitten hyviin tapoihisi, etkä lyö läskiksi - heh - kun se huono hetki tulee.

Itse olen onnistunut muuttamaan ruokarytmini 8/16:aan ja tavoiteaskeleet on 10 000/vrk. Toiminut jo 15 kuukautta, vaikka aina juhlapyhinä syön reilusti, ja flunssa voi stopata liikunnan viikoksikin.

Tsemppiä!

Vierailija
12/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä mun mies onneksi nyt tuota ihmistä usko, vaikka epäili alkuun, no ihmekö tuo ku yhtäkkiä joku sanoo että puolisosi pettää. en voi kovin kaveriksi enää tuota naikkosta sanoa.. Käsittämätöntä vaan, miten toisen liikunta saa näin ihmeelliset käänteet aikaan 🙈

Ap

Vierailija
13/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et liiku liikaa

Jatka vaan samaan tahtiin muista viis😀

Vierailija
14/14 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitäpä minäkin! Oon tänään pähkäillyt tätä enemmänkin ja taitaa vaan olla että ovat jotenkin harmissaan kun tällainen läski yhtäkkiä liikkuu enemmän kuin he, ja siks se kismittää. Tanssijatyyppi taitaa olla ihastunut mieheeni, sain niin sekopäistä tekstiä kun kysyin miksi väitti että pettäisin! Tulin johtopäätökseen että on ajatellut voivansa "milloin vain" napata mun mieheni ja nyt iski paniikki kun mun paino on pudonnut.. Idio***i ilmeisesti kuvitteli että mun mies on noin vaan vietävissä ja "tyytynyt" minuun koska oon lihava ja ties mitä, voi jestas.. 😅

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme