Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun Sini, 20, ostaa tupakkaa, myyjät nauravat

Toinen lyhykäinen
17.07.2021 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/335262ad-183c-4b5f-8ee3-141cf463b834

Tämä on niin totta. Itsekin lyhyenä (en lyhytkasvuisena) aikuisena törmään jatkuvasti erilaisiin olettamuksiin vieraiden ihmisten taholta. Vaikka ikää on jo yli 30, niin silti joudun kantamaan henkkareita mukana, koska myyjät lähes poikkeuksetta pyytävät nähdä henkkarit, jos ostan jotain k18- tavaraa.

Kerran pyysin kaupassa eräältä myyjältä apua, kun en ylettänyt kaivamaan pakastealtaasta haluamaani tuotetta. Myyjä selkeästi huvittui ja virnuili leveästi, kun ojensi minulle paketin. Usein myös jätän ostamatta ylähyllyille laitettuja tuotteita, jos käytävillä ei ole niitä apukorokkeita. Ja niitä ei useinkaan löydy mistään...

Pahin kokemus oli varmaan eräs työhaastattelu, joka alkoi haastattelijan kommentilla :- Oletpas sinä lyhyt!
Arvata saattaa, että loppuhaastattelu meni penkin alle, koska haastattelijan ennakkoasenne oli se, että minä lyhyenä ihmisenä en tule pärjäämään "aikuisten" töissä. Olen silti pärjännyt aina ihan hyvin niissä töissä, joihin olen onnistunut pääsemään. Myös niissä, joissa vaaditaan raskaiden taakkojen siirtelyä yms.

Kerran eräs pikkutyttö tuijotti pitkään kassalla ja lopulta kysyi isältään hämmentyneenä:- Miten NOIN pieni ihminen jaksaa kantaa NOIN suuria ostoksia? Isä selkeästi nolostui tästä utelusta, mutta minä kauniisti selitin, että kyllä ne ostokset painaakin, mutta onneksi minulla on lyhyt matka kotiin.

Lasten kommentit ei henk. koht. haittaa, mutta nuo aikuisten ihmisten stereotyyppiset asenteet joskus ketuttaa. Välillä tuntuu, että koska olen keskivertoa lyhyempi aikuinen, minua kohdellaan siksi kuin olisin jotenkin tyhmä/osaamaton.

Miten teillä muilla lyhyillä/ pitkillä ihmisillä? Oletteko törmänneet outoihin käsityksiin/ kommentteihin kokonne takia?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkä nainen (178 cm) ja saanut aina pituudesta vain hyvää palautetta jos jotain.

Työkaverini (mies) on lyhytkasvuinen ja kyllä välillä tekee häijyä huomata miten ihmiset tuijottavat estoitta. Lapset toki etunenässä mutta työkaverini sanoin, ei se haittaa, näyttähään hän erikoiselta.

Vierailija
2/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, lisäyksenä, hississä kerran lapsi tuijotti tätä työkaveriani intensiivisesti. Pian kajahti ilmoille kysymys: minkä ikänen sä oot? Työkaveri vastasi että 35 v. Ai, no miks oot sitten noin lyhyt? Koska en lapsena syönyt kaurapuuroa vaikka äiti koitti sanoa että kannattaa. Muista sä syödä mukisematta!

Naurettiin lapsen helmipöllö-ilmettä pitkään kun hissi oli jatkanut matkaansa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas nätti tyttö. Ihan harvinaisen sievä.

Pituutta ei mainita tekstissä, olisi ollut kiva tietää. Usein nimittäin lyhytkasvuisuus näkyy kropan mittasuhteissa, mutta Sinillä ei näy lainkaan.

Vierailija
4/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tuossa ei kerrota pituutta? Minkä pituinen Ap on?

Vierailija
5/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia kuin Ap:lla. Olen todella väsynyt siihen, että lyhyydestäni huomautellaan aina ja kaikkialla. Haluan nykyään vaan olla rauhassa. Töissä on pakko käydä ja siellä onneksi työkaverit jo niin tottuneita minuun, etteivät enää huomauttele. 

Vierailija
6/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minullekin pistetty kasvuhormonia, niin olisi tullut kunnon hartiat ja leuka. :(

7/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää pituuden kommentointi, vähän sama kuin ihmettelisi jonkun silmien väriä tai tukan pituutta. Aivan yhdentekeviä kaikki. Kun Sini tästä avautui lehdelle niin varmaan on totta. Olisin halunnut kommentoida juttuun, mutta ainakaan pöytäkoneella ei onnistu.

Tollanen myyjien naureskelu on ihan hanurista, laittaisin palautetta puljulle joka ikinen kerta.

Lapset usein kyselee kaikennäköistä, se ei haittaa. Lähinnä harmittaa, että vanhemmat ei pysty vastaamaan selviin kysymyksiin. Tyyliin miksi toi on noin lyhyt - en tiedä, kaikki ihmiset on eripituisia. Miksi tolla tädillä ei ole jalkoja - en tiedä, ehkä se on ollut onnettomuudessa.

Iän lisääntyessä kaikki poikkeavuudet on helpompia.

Vierailija
8/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun serkkuni oli joskus käymässä meillä, ja lähdin esittelemään hänelle kaupunkia. Minä olin 11-v ja n. 160 cm, serkku jotain 19-20-v, ja reilusti päätä lyhyempi. Mentiin molemmat bussissa lastenlipulla.

Vierailija
9/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 157cm eli en edes mitenkään erikoisen lyhyt, mutta saan kuulla yllä mainittuja juttuja.

Eräs naapurin lapsikin kysyi äidiltään että voiko toi tyttö olla aikuinen :D

Isosiskoni tuhahtelee aina vaateostoksilla, että "sä oot tollanen lapsen kokoinen ni kaikki mahtuu".

Useimmiten otan huumorilla kassojen naureskellut ja kauhistellut kun ne katsoo iän passista, mutta aina ei jaksa.

Vierailija
10/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin nauratttaa tupakan ostajat. Sama kuin ottaisi 5€ setelin ja sytyttäisi palamaan.

Vierailija
11/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Sinillä tissit ainakin.

Vierailija
12/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät nyt yleensäkin on vähän yksinkertaista sakkia.

Vierailija
13/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki lyhytkasvuisen ihmisen on ylipäätään ostaa tupakkaa, sillä sehän tunnetusti hidastaa pituuskasvua.

http://www.kysy.fi/kysymys/miten-paljon-tupakka-vaikuttaa-pituuskasvuun

Vai onko kyse jonkinlaisesta uhoamisesta kun joku yrittää näyttää ikäistään vanhemmalta juomalla kaljaa ja polttamalla tupakkaa ikään kuin ne olisivat aikuisuuden merkkejä.

Vierailija
14/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki lyhytkasvuisen ihmisen on ylipäätään ostaa tupakkaa, sillä sehän tunnetusti hidastaa pituuskasvua.

http://www.kysy.fi/kysymys/miten-paljon-tupakka-vaikuttaa-pituuskasvuun

Vai onko kyse jonkinlaisesta uhoamisesta kun joku yrittää näyttää ikäistään vanhemmalta juomalla kaljaa ja polttamalla tupakkaa ikään kuin ne olisivat aikuisuuden merkkejä.

Meinaatko että Sini tuosta ilman tupakkia vielä kasvaisi? 20-vuotiaasta naisesta kyse.

Vierailija
15/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 152cm ja mulla ei kyllä ole noita kokemuksia. Olen 26v. ja harvoin kysytään nykyään henkkareitakaan, vaikka toki pidän niitä silti aina mukana jos aion ostaa k18-tuotteita. Mutta en muista, että kukaan olisi koskaan kyylännyt tai ihmetellyt, pyydän kaupassakin reippaasti apua myyjiltä tai jopa ihan muilta asiakkailta jos en ylety jonnekin, ja aina on autettu ystävällisesti eikä naureskeltu tai kommentoitu sen kummemmin. Suurin vaikeus pituudessani on, että sopivia vaatteita voi olla joskus vaikea löytää. Olen ajatellut, että jos joskus menen esim. Japaniin, niin ostan sieltä talvitakin itselleni, olisi kerrankin sopivan pituiset hihat.

Vierailija
16/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei edes kerrota miten pitkä hän on. Hän on kyllä hyvin nuoren näköinen.. Naisten ikää on vaikea arvioida...

Vierailija
17/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 152cm ja mulla ei kyllä ole noita kokemuksia. Olen 26v. ja harvoin kysytään nykyään henkkareitakaan, vaikka toki pidän niitä silti aina mukana jos aion ostaa k18-tuotteita. Mutta en muista, että kukaan olisi koskaan kyylännyt tai ihmetellyt, pyydän kaupassakin reippaasti apua myyjiltä tai jopa ihan muilta asiakkailta jos en ylety jonnekin, ja aina on autettu ystävällisesti eikä naureskeltu tai kommentoitu sen kummemmin. Suurin vaikeus pituudessani on, että sopivia vaatteita voi olla joskus vaikea löytää. Olen ajatellut, että jos joskus menen esim. Japaniin, niin ostan sieltä talvitakin itselleni, olisi kerrankin sopivan pituiset hihat.

Mä en usko että pituus on se mikä tekee vaikutelman lapsesta, vaan pukeutuminen, meikki yms..

Vierailija
18/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman väestöjen keskipituuksissa on huomattavia eroja. Siksi kansainvälistä määritelmää lyhytkasvuisuudesta ei ole. Käytännössä lyhytkasvuisena pidetään aikuista naista ja miestä, jos hänen pituutensa on alle 140-150 cm.

Vierailija
19/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastealtaat voivat olla hankalia, 170 cm pitkänä en aina ylety ottamaan haluamaani tuotetta.

Vierailija
20/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua naurattaa vain se, että joku vielä vuonna 2021 ostaa tupakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan