Itsetehtyä jäätelöä, koneella/ilman konetta
Saako ilman konetta yhtä hyvää itsetehtyä jäätelöä kuin koneella? Tai millaisia eroja eri menetelmillä tehdyillä jäätelöillä on? Jäätelön tekeminen vaikuttaa ohjeissa helpolta ja aion kokeilla ilman konetta.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:27"]
En oo koskaan tehnyt oikeaa jäätelöä, mutta parasta on murskata banaania kulhoon ja pistää pakkaseen pariksi tunniksi. maistuu pirun hyvälle ja laittaa päälle kermavaahtoa ja sulaa suklaata!
[/quote]
Kiitos vinkistä! Kuulostaa hyvältä!
Olen sekoittanut banaania, kookosmaitopurkin ja tölkkiananasta keskenään kulhoon, laittanut pakastimeen ja sekoittanut kerran tunnissa muutamia kertoja. Tulee superhyvää.
Itse tehdyssä jäätelösdä on tärkeää, kun keität itse jäätelöä, jos olet valinnut reseptin jossa on kananmunaa, että teet sen oikein. Muuten valmis jäätelö maistuu kananmunalta.
Tärkeää kun "keität", muista että kanamuna muuttuu rakeiseksi jos päästät keitoksen liian kuumaksi. Tärkeää kun lämmität sitä on huomioida ne pienet kuplat, jotka nousevat pinnalle. Kun kuplia ei enää synny, jäätelö ei enää maistu munalle ja on valmis. Jäähdytä sitä kylmässä vedessä samalla vatkaten.
Paras tulee jäätelö koneella, mutta luulen että onnistuisi jos laitat metalliastian jääkulhoon ja hämmennät sitä siinä. Kun se on suht jäätynyt laitat pakastimeen ja sillä selvä.
Itselläni on käytössä tuo Hans Välimäen resepti, joka on todella hyvä. Sellaisen italialaistason jäätelöä. En pysty nyt laittamaan sitä tähän, mutta itse löysin sen googlaamalla. Siinä oli mielestäni alkuperäisessä käytetty puolikoita, mutta itse laitan kaikkia muitakin makuja, suklaasta minttuun.
Resepti on myös ollut jossain Välimäen kirjassa, ehkä makujen salaisuudet.
http://drsugars.blogspot.fi/search/label/Jäätelö täältä sivulta löytyviä lakujädeä ja keskimurujäätelöä olen kokeillut. Tosi helppoja tehdä ja super hyvää!
Ei saa (rakenteeltaan) yhtä hyvää. Jääkristalleja tulee paljon herkemmin, eikä massaan sekoitu tarpeeksi ilmaa.
Kiitos kaikista neuvoista. Otan onkeen! Minulla on juuri nyt käsillä uusimman Glorian ruoka & viini -lehden perusjätskiresepti. Siinä massa muodostuu seuraavista aineista:
1,5 dl täysmaitoa, 1 vaniljatanko, 1-1,5 dl sokeria, 3 huoneenlämpöistä keltuaista, 2,5 dl kuohukermaa
Ja tehdään näin:
1. Mittaa maito, halkaistu vaniljatanko ja sokeri teräksiseen kulhoon.
2. Kuumenna vesihaude kiehuvaksi. Nosta jäätelökulho vesihauteen päälle. Varmista, että kulhon pohja ei kosketa vettä. Anna seoksen lämmetä. Ota kulho pois kattilasta, kun maitoseos alkaa poreilla.
3. Laita keltuaiset toiseen kulhoon ja vatkaa niiden rakenne rikki haarukalla. Lisää ne maitoseokseen ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Nosta kulho takaisin vesihauteen päälle. Kuumenna sekoittaen noin 5 minuuttia, kunnes massa sakenee.
4. Ota kulho vesihauteesta ja anna jäätelömassan jäähtyä huoneenlämpöiseksi.
5. Vatkaa kerma vaahdoksi ja kääntele se jäätelömassan joukkoon.
6. Huuhtaise noin litran vetoinen pakkasen kestävä astia kylmällä vedellä ja kaada jäätelömassa astiaan. Peitä kelmulla ja nosta pakastimeen jähmettymään.
7. Sekoittele massaa muutaman kerran pakastamisen alkuvaiheessa, että jäätelön rakenteesta tulee ilmavaa. Jäätyminen kestää vähintää 4-6 tuntia.
Annoksesta tulee 6-8 palloa.
Löysin tuon Välimäen reseptin, se löytyy ruokala.fi sivuilta ja on nimeltään puolukkavaniljajäätelöä ja suklaafudgea.
Suosittelen todella lämpimästi tuota reseptiä.
http://www.hs.fi/ruoka/a1349753781800
Tässä erittäin helppo ja todella hyvä jäätelöresepti. Ei vaadi konetta tai sekoittamista pakastuksen aikana.
Jäätelökoneella on helppo tehdä jäätelöä. Tavallisesti koneen mukana on reseptivihkonen ja sen reseptejä varioimalla saa jäätelöä moneen makuun.
En oo koskaan tehnyt oikeaa jäätelöä, mutta parasta on murskata banaania kulhoon ja pistää pakkaseen pariksi tunniksi. maistuu pirun hyvälle ja laittaa päälle kermavaahtoa ja sulaa suklaata!