Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisena yliopisto-opiskelijaksi, onko järkeä?

Vierailija
25.08.2006 |

En enää nauti työstäni johon nuorena ajauduin. Olen miettinyt jo useamman vuoden radikaalia alanvaihtoa, unelma-ammattiini opiskelemista. Säästöjä on kertynyt jo sen verran että useamman vuoden opiskeluun olisi periaatteessa varaa...mutta uskallanko toteuttaa haaveeni? Kuinka yliopistossa suhtaudutaan aikuisopiskelijoihin? Onko kolmevitonen jo liian vanha oppimaan uutta? Kokemuksia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 16:32"]

Muutamalle varmalle alalle kyllä, muuten vain harrastukseksi.

[/quote]

Mitähän nämä alat ovat?

Vierailija
22/32 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalle varmalle alalle kyllä, muuten vain harrastukseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järkeä j hyvin suhtaudutaan. Orientaatio on aikuisella opiskelijalla usein hieman 'kypsempi', kuin suoraan lukion penkiltä yliopistoon tulleilla.

T: Fuksi 36-v

Vierailija
24/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/32 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kadun nyt, että hakeuduin yliopistoon yli kolmekymppisenä. Nyt parin vuoden aikana auennut, kuinka vaikeaa työllistyminen alaltani on ja kuinka kovaa kilpailua käydään niistä vähistäkin paikoista mitä on tarjolla. Osaamista pitäisi myös kartuttaa oman alansa ja tutkintonsa ulkopuolelta runsaasti, jota ei enää näin vanhana oikein jaksaisi tehdä. Akateemikon tai tutkijan uralle on todellakin jo aivan liian vanha, sillä vähintään tohtorin tutkinto on suoritettava ja meriittien, kuten julkaisujen, kerryttäminen olisi tullut aloittaa jo.

Eli ainakin kannattaa harkita, mille alalle hakee yliopistoon ja valmistuuko siitä ns. ammattiin, ja millaiset työllistymismahdollisuudet tutkinnon suorittamisen jälkeen on. Tietenkin, jos haluaa vain opiskella omaksi huvikseen, niin yliopistoon voi hakeutua minkä ikäisenä tahansa. Tai ehkä voi harkita avoimen kursseja ja suoritella sieltä opintokokonaisuuksia, jos tarkoituksena on lähinnä itsensä sivistäminen.

Vierailija
26/32 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v ja opiskelen yliopistossa terveystieteitä. Kandidaatin opinnot ovat takana ja maisterin opinnot edessä.

Nyt kun olen 40+, on minua kaduttanut etten aloittanut tätä tietä jo paljon aikaisemmin. Yliopistosta löytyy niin paljon mielenkiintoista että tekisi mieli lukea monipuolisesti kaikenlaista.

En tiedä työllistymisestäni tämän jälkeen. Mutta nautin opiskelusta ja nyt kun lapset ovat isoja, on opiskelu minulle mukavaa ajanvietettä kun ei ole muutakaan tekemistä ;)

Vierailija
27/32 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin yli kaksikymppisiä, jotka tuli amikseen yliopisto toiveena haukkumaan muita nuorempia.

Joka tunti sama juttu haukkuu kaikkia nuoria laiskoiks ja osaamattomiksi ja pilaa ilmapiirin...

Sitten kolme vuotta kului ja suurimmalta osalta jäi koulu kesken, kun ei laiskat ja osaamattomat halunneet ryhmätöihin vanhempien kanssa. Aina tuntui että he olisivat ylempiarvoisia mukamas...

Jokaisen tunnin jälkeen aina naurettiin koulupäivien jälkeen heidän elämän ohjeilleen ja kuinka he olivat tulleet opiskelemaan ja heitä ei saisi häiritä...

Jälkeen päin miettii, he olivat osaamattomia enkä palkkaisi heitä ikinä firmaan kun ei mikään heitä kiinnostunut ja nuoret oltiin muka liian epäkypsiä kaikkeen.

Vierailija
28/32 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kadun nyt, että hakeuduin yliopistoon yli kolmekymppisenä. Nyt parin vuoden aikana auennut, kuinka vaikeaa työllistyminen alaltani on ja kuinka kovaa kilpailua käydään niistä vähistäkin paikoista mitä on tarjolla. Osaamista pitäisi myös kartuttaa oman alansa ja tutkintonsa ulkopuolelta runsaasti, jota ei enää näin vanhana oikein jaksaisi tehdä. Akateemikon tai tutkijan uralle on todellakin jo aivan liian vanha, sillä vähintään tohtorin tutkinto on suoritettava ja meriittien, kuten julkaisujen, kerryttäminen olisi tullut aloittaa jo.

Eli ainakin kannattaa harkita, mille alalle hakee yliopistoon ja valmistuuko siitä ns. ammattiin, ja millaiset työllistymismahdollisuudet tutkinnon suorittamisen jälkeen on. Tietenkin, jos haluaa vain opiskella omaksi huvikseen, niin yliopistoon voi hakeutua minkä ikäisenä tahansa. Tai ehkä voi harkita avoimen kursseja ja suoritella sieltä opintokokonaisuuksia, jos tarkoituksena on lähinnä itsensä sivistäminen.

"Akateemikko on Suomessa arvonimi, jonka tasavallan presidentti myöntää erityisen ansioituneille tieteen- ja taiteenharjoittajille."

Itse opiskelin myös tutkinnon vanhempana (hyvin työllistävälle alalle), mutta en työllistynyt alalle iästäni johtuen.

Vierailija
29/32 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistothan ovat täynnä 30-60v itsensä toteuttajia. Sekaan vaan!

Vierailija
30/32 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli ainakin suuri etu opiskella aikuisena, kun oli jo parempi ymmärrys oikeasta työelämästä. Oli helpompaa keskittyä olennaisimpiin asioihin opiskelussa, opinnot etenivät rivakasti, kun ajattelin, että tutkinnon suorittaminen on nyt minun päätyö, vaikka en siitä palkkaa saisikaan. Eli duunari asenteella pärjää yliopistossa kin. Tehdään työt pois päiväjärjestyksestä, vaikka ei aina niin just kiinnostaisikaan kaikki jutut.

Nuoremmilla opiskelijoilla tuntui olevan usein vähän "motivaatio hukassa" tehtävät myöhästyivät, eikä opinnot edenneet, kun piti tehdä kaikkea muuta kiinnostavampaa. Kolmevitonen ei ole todellakaan vanha opiskelemaan vaikka mihin ammattiin. Työllistymiseen joillakin aloilla ns. ikärasismi voi sitten kyllä vaikuttaa, mutta se on aika paljon itsestä kiinni.

Vierailija
31/32 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistuu generalistitutkintoon yli 40v. ja ei ole alan kannalta oleellista työkokemusta, niin työllistyminen voi olla vaikeaa. Toki riippuu siitä, onko suhdeverkostoa ja miten onnistuu itsensä työnantajille kaupittelemaan.

Vierailija
32/32 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up