Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shoppailuriippuvuus ja miten lopettaa ostelu?

Vierailija
16.07.2021 |

Oon havahtunut siihen, että mulle on kehittynyt shoppailuriippuvuus, enkä silti pysty lopettamaan ostamista. Kaikki alkoi noin kymmenen vuotta sitten, kun löysin vaatteiden verkkokaupat. Sitä ennen shoppailin kaupoissa ja kauppakeskuksissa, mutta ongelmaa ei sinänsä ollut, kun rahaa oli vain rajallisesti.

No jossain vaiheessa tajusin, että verkkokaupoista saa ostettua osamaksulla... Ja sitten mulla olikin kohta elloksen tilillä 1000 e, h&m, klarna, qliro kaikissa 500 e ja collectoria ja muita pikku osamaksuja. Lisäksi mulla oli koko ajan zalandolta tilauksia ja osan jätin vaan hakematta noutopisteeltä, kun iski katumus tai rahat ei riittänyt. Jonkinlainen havahtuminen tilanteeseen tuli kun sain porttikiellon Boozt.comiin kun olin tilannut ja palautellut liikaa.

Sen jälkeen oon saanut tilannetta suitsittua ja oon oikeastaan kiitollinen booztille, sillä kun välillä sorrun taas yrittämään tilaamista sieltä ja sieltä tulee tilauskieltoilmoitus, muistan taas tän tilanteen. Oon maksanut h&m tilin pois ja poistattanut asiakastiedot ja saman aion tehdä muuallekin, kun saan maksettua tilit pois. Oon poistanut myös zalando-sovelluksen kännykästä, ettei houkutuksia tule. Oon alkanut kerätä säästöjä käteisenä, niin kynnys tuhlata on suurempi.

Tällä hetkellä yhteensä osamaksuja on noin 2000 e, joten tilanne ei taloudellisesti ole mikään katastrofi. Tilaan edelleen, mutta vähemmän, enkä enää mitään aivan turhaa tavaraa, vaan kaikki tulee kyllä käyttöön, mutta silti... Ahdistaa, kun päätän, että nyt en enää tilaa mitään, niin kohta oon tehnyt jo kolme uutta tilausta. Tämä on kuin joku pakkomielle. Eikä tarvitse varmaan kertoa, että kärsin monista mielenterveysongelmista ja traumoista, joten niistähän tämä kaikki kumpuaa.

Osa ongelmaa on se, että minua pidetään sellaisena tasapainoisena kunnon ihmisenä, jolla ei ole mitään ongelmia ja kun luen tätä omaa tekstiäni, tajuan kuinka vastuuton ja holtiton olen, eikä kukaan edes tiedä. Oon surullinen ja masentunut, enkä osaa auttaa itseäni muuten kuin ostamalla mikä vain lisää surua ja masennusta...

Sain purettua tämän tähän, ehkä se auttaa sisäistämään ongelmaa. Neuvoja ja vertaistukea kaivataan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiiii mulla on sama ongelma. Pidän kirjaa vaateostoksista (sis. kengät, laukut, alusvaatteet, korut ym) ja mulla on jo vuosia mennyt 2000-3000e vuodessa. En ole koskaan ollut veloissa, maksan kaiken saman tien. Olen monesti kyllä herännyt ajattelemaan, että mitä järkeä tässä on. Olen oikeuttanut ostelua esim. sillä, että en juo ollenkaan alkoholia tai polta tupakkaa, monella menee näihin saman verran vuodessa rahaa. 

Olen yrittänyt ajatella ympäristöä ja miettiä sitä, että kohta multa loppuu säilytystila (kaikki vaatteet on kyllä toistaiseksi siististi kaapeissa ja koti muutenkin siisti)

Mutta aina sorrun ostamaan jotain silti. Olen masentunut ja uudet vaatteet piristää. Olen myös hyvin yksinäinen. Monesti ostan nättejä vaatteita ja ajattelen, että tätä ois kiva käyttää vaikka kaverin kanssa lounaalla. Myöhemmin muistan, että niin, eihän mun harvat kaverit ikinä ehdi edes nähdä mua. Elän mielessäni jotain ihanne-elämää ja varustaudun sen mukaan. :/

Jään seuramaan keskustelua.

Vierailija
2/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teiltä puuttuu hyvä olo ja elämän ilo, pakoa jostakin. Pako elämän ihanista iloista. Lopettaa ostaminen, niin löytyy ilo elämään. Asiat miksi shoppaa pitää selvittää oman pään sisällä, sitten voi jättää shoppailun ja nauttia elämän iloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ihan järjetön määrä  kirppareille vaatteisiin, asusteihin, koristetavaraan ja tilpehööriin ja koruihin.  Ostan kirppareilta, huutonetistä , torilta, traderasta, eri maiden ebay:sta ja antiikkiliikkeiden nettihuutokaupoista.

Laskin esim toissa vuonna, että ostoja oli 6 000 eurolla vuoden aikana . Tiliotteen saa exportattua nopsaan exceliin vuoden ajalta ja lajiteltua maksun vastaanottajittain niin tarkasti voi laskea.  Olen myös myynyt itselleni tarpeetonta niin yli puolet katoin kyllä myynneillä sitten. Silti, lohdutan itseäni ostamalla kaikkea kaunista

Vierailija
4/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä sinulle on jäänyt jokin "trauma"?

Vierailija
5/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teiltä puuttuu hyvä olo ja elämän ilo, pakoa jostakin. Pako elämän ihanista iloista. Lopettaa ostaminen, niin löytyy ilo elämään. Asiat miksi shoppaa pitää selvittää oman pään sisällä, sitten voi jättää shoppailun ja nauttia elämän iloista.

Oon yritänyt etsiä sitä iloa. Mutta sitä on vaikea löytää mistään. En ole erityisen älykäs, teen pätkätöitä, en ole hyvä oikein missään. Muutakun siinä, että mulla on hyvä silmä vaateasioissa. 

t. 1

Vierailija
6/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vastauksista!

En halunnut tehdä tästä varsinaisesti traumoja käsittelevää ketjua, vaikka saa niistäkin toki kertoa, vaan nimenomaan shoppailu aiheena. Mutta itselläni lapsuudessa ja aikuisuudessa vakavasti traumatisoivia kokemuksia, joista en tahdo tässä enempää puhua, mutta tiedostan että näistä aiheutuvaa pahaa oloa pakenen shoppailulla. Haluaisin olla joku toinen henkilö, ajattelen että shoppailemalla voisin luoda sen onnellisen unelmaminän, mutta en tiedä miten olla onnellinen tosielämässä.

T. Aloittaja

Vierailija
7/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tähänastisista vastauksista!

En halunnut tehdä tästä varsinaisesti traumoja käsittelevää ketjua, vaikka saa niistäkin toki kertoa, vaan nimenomaan shoppailu aiheena. Mutta itselläni lapsuudessa ja aikuisuudessa vakavasti traumatisoivia kokemuksia, joista en tahdo tässä enempää puhua, mutta tiedostan että näistä aiheutuvaa pahaa oloa pakenen shoppailulla. Haluaisin olla joku toinen henkilö, ajattelen että shoppailemalla voisin luoda sen onnellisen unelmaminän, mutta en tiedä miten olla onnellinen tosielämässä.

T. Aloittaja

Kuulostaa tutulta. Minäkin haluaisin olla joku muu. Mulla on siis myös traumoja menneisyydestä.

t. 1

Vierailija
8/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää siirtää sitä shoppailuenergiaa säästämiseen ja jo nyt kaapissa olevien vaatteiden tuunaamiseen ja vaatevaraston ylläpitoon. Kiertävä kapselivaatevarasto, vaikka kuukauden välein 20 asua? Tai koko vaatekaapin kuvaaminen päällä ja lisääminen johonkin appiin? Tai joku muu sinua innostava haaste vaatteiden kanssa.

Samalla laitat ostobudjetin esim 50€/kk ja ostettavat asiat pitää olla olleet listalla vähintään kuukauden.

Itseltä voisi kieltää luotot kokonaan, jos niitä ei muuten tarvitse. Varsinkin, kun nyt on säästössä sitä käteistä.

Kannattaa myös pitää kirjaa milloin ostohalu tulee ja miltä silloin tuntui. Eli ennen ostamista kirjoitat aina tähän tunnepäiväkirjaan tunteet ja sitten vasta menet verkkokauppaan takaisin. Näin voit helpommin tunnistaa tilanteet joissa ostelu tapahtuu ja miettiä miten välttää niitä ja tehdä muuta sen sijaan.

Vierailija
9/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihtuu ostelun kohteet kausittain. Yhdessä vaiheessa ostin lyhyen ajan sisällä kuudet lenkkarit ja käytin niihin jotain 700 euroa, vaikka en ole kovin urheilullinen. Mutta onpahan valinnanvaraa kun sinne lenkille lähtee... Oli myös kausi kun ajattelin että nyt alan meikkaamaan instatyyliin ja ostin 150 eurolla luomiväripaletteja. Olen vuosien varrella laittanut varmaan pari tonnia kynsilakkoihin. Tilaan joka vuosi keväällä ja syksyllä  yli tonnilla vaatteita nettikaupoista ja sitten seuraavina kuukausina harmittelen kun jostain syystä ekstrarahaa ei olekaan. Joskus ajattelin että haluan kehittää taiteellista puolta itsessäni, näin kai itseni itseoppineena menestyneenä nuorena taiteilijana haavekuvissani, joten ostin usealla sadalla taidetarvikkeita. Luovutin yhden tauluyrityksen jälkeen. Kodin sisustukseen en viitsi edes mennä.

En ole velkaantunut vaikka melko pienituloinen olenkin, mutta kaiken tämän shoppailun takia minulla ei myöskään ole säästöjä eikä mitään oikeaa omaisuutta.

Vierailija
10/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua auttoi shoppailuun oman tyylin määritys.

Kirjoitin ihan ylös millaisia vaatteita tarvitsen nykyisellä elämäntyylillä, kuinka usein niitä käytän, mitkä värit sopii, mistä kuoseista ja tyyleistä pidän. Ja tein mood boardin miltä haluan näyttää.

Sitten otin kuvia asuista päällä ja katsoin näyttääkö hyvältä ja sopiiko tyyliin. Ja sitten kirjasin mitä vaatteita minulla on, kuvien kera. Kirjasin mitä tarvitsen lisää ja mitä on ihan liikaa. Liikoja laitoin myös varastoon ja niitä jotka ei sovi tyyliin, niin lahjoitin pois.

Saman tein meikeille, tosin en läheskään kaikkia meikkejä kokeillut. Ja varmana voisi tehdä myös sisustukselle, jos ostaa koko ajan sisustustavaraa.

Nyt kun aion ostaa jotain, katson mood boardia, "tyylikirjaa", listaa olemassa olevista vaatteista ja listaa siitä mitä tarvitsen, sitten mietin, että säästäisinkö kuitenkin siihen ihanaan talvitakkiin, jonka tarvitsen, enkä osta kolmattakymmenettä hametta.

Vierailija
11/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toimi tyylin määritys, sillä tykkään tosi monesta eri tyylistä :D Rakastan mekkoja ja hameita, farkkuja ja juoksutrikoita, graafista minimalistista tyyliä, kukkakuvioita, korkoja, lenkkareita. Olen tosi ristiriitainen pukeutuja :D

1

Vierailija
12/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 5000€ velkaa. Kaikki shoppailusta. Nyt yritän tuskaisena maksaa niitä pois. :/

Vierailija
13/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua auttoi shoppailuun oman tyylin määritys.

Kirjoitin ihan ylös millaisia vaatteita tarvitsen nykyisellä elämäntyylillä, kuinka usein niitä käytän, mitkä värit sopii, mistä kuoseista ja tyyleistä pidän. Ja tein mood boardin miltä haluan näyttää.

Sitten otin kuvia asuista päällä ja katsoin näyttääkö hyvältä ja sopiiko tyyliin. Ja sitten kirjasin mitä vaatteita minulla on, kuvien kera. Kirjasin mitä tarvitsen lisää ja mitä on ihan liikaa. Liikoja laitoin myös varastoon ja niitä jotka ei sovi tyyliin, niin lahjoitin pois.

Saman tein meikeille, tosin en läheskään kaikkia meikkejä kokeillut. Ja varmana voisi tehdä myös sisustukselle, jos ostaa koko ajan sisustustavaraa.

Nyt kun aion ostaa jotain, katson mood boardia, "tyylikirjaa", listaa olemassa olevista vaatteista ja listaa siitä mitä tarvitsen, sitten mietin, että säästäisinkö kuitenkin siihen ihanaan talvitakkiin, jonka tarvitsen, enkä osta kolmattakymmenettä hametta.

Mä en ole AP mutta shoppailu ongelma täälläkin. Mihin teit tuon moodboardin.

Ja onko kellään vinkkejä millaiset vaatteet ja asusteet tarvitsee kuntoutustukilainen joka pääasiassa kotona aina. Kaupassa/kaupoissa käyn.

Mäkin olen jahdannut jo vuosia sitä ihanneminää sitä saavuttamatta.

Vierailija
14/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kauhea työn tekeminen kaikkien vaatteiden ja muiden tavaroiden kanssa ehkäisee hankkimasta niitä lisää.

Tosiaan kun käyt jokaisen vaatteen läpi, mietit onko se kiva vai ei, sopiiko muiden kanssa, otat siitä kuvan, syötät sen appiin, merkkaat joka kerta kun olet käyttänyt vaatetta jne. on niin kova työ, ettei tee mieli enää hankkia uutta, koska kaiken kanssa pitää tehdä tuo sama. :D

Kaipaat sisältöä elämääsi ja nyt sun pitää vaan kanavoida se shoppailusta johonkin muuhun.

t. tavaran karsija

Vierailija
15/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei toimi tyylin määritys, sillä tykkään tosi monesta eri tyylistä :D Rakastan mekkoja ja hameita, farkkuja ja juoksutrikoita, graafista minimalistista tyyliä, kukkakuvioita, korkoja, lenkkareita. Olen tosi ristiriitainen pukeutuja :D

1

Anna sitten jonkun muun määritellä, mitä tarvitset. Esikuvia siihen pahaan oloon voi etsiä vaikka jostain sijoittajasaiteilta. Ota esikuviksi säästäväisiä talousneroja. Voin kokemuksesta kertoa että lämmittää kummasti, kun tilillä alkaa olla muutama tonni ja katselet naapurin eukkoa kirppiksellä, kun tämä yrittää päästä eroon turhista rytkyistään siinä onnistumatta.

Vierailija
16/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1

Anna sitten jonkun muun määritellä, mitä tarvitset. Esikuvia siihen pahaan oloon voi etsiä vaikka jostain sijoittajasaiteilta. Ota esikuviksi säästäväisiä talousneroja. Voin kokemuksesta kertoa että lämmittää kummasti, kun tilillä alkaa olla muutama tonni ja katselet naapurin eukkoa kirppiksellä, kun tämä yrittää päästä eroon turhista rytkyistään siinä onnistumatta.

No jos mulla olisi taloudellisia ongelmia niin voisi olla helpompaa. Mutta siis mulla on asunto, josta ei ole juurikaan enää lainaa jäljellä ja perittyä omaisuutta. Tilillä on viisinumeroinen summa. Rahaa on myös sijoituksissa.

1

Vierailija
17/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahaa shoppailla, mutta silti teen sitä harkiten ja yleensä tarjouksia silmällä pitäen. Ikinä en osta luotolla. Ja muutenkin jätän aika vähän käyttörahaa tilille, joten usein jo mieluummin käytän senkin rahan elämyksiin kuin vaatteisiin. Onneksi olen myös mukavuudenhaluinen, ajatus kotona sovittamisesta ja palauttamisesta on vaivalloinen, vaikka helpoksi tehty. Ostan siis useimmiten vasta kun olen varma, että vaate sopii minulle (tuttu merkki) tai haluan todella paljon vaatteen/kengät. 

Silti kerralla saattaa mennä paljon rahaa kun ostan tarpeeseen, nyt olen ostanut kuukauden sisällä tarpeeseen juoksu- ja kävelylenkkarit, sandaalit, suoristimen, aurinkorasvoja neljä t-paitaa rikkinäisten tilalle ja matkakassin. Mutta koko kevättalven aikana olin ostamatta yhtään mitään. 

Kuten ap mainitsi, himoshoppaamisessa on jonkinlainen psykologinen tarve paikata jotain muuta puutetta tai ylläpitää kulisseja,

Mutta ap:tä ei ehkä kiinnosta tilanteeni ja siitä höpinäni, mutta pyysi neuvoja, joten tässä muutama. Avaa erikseen tili, joka on shoppailulle. Siirrä sinne päättämäsi summa aina päivää ennen palkkapäivää, jos tilillä on vielä rahaa säästöjen ja kuukauden ulujen jälkeen. Älä siirrä suurempaa summaa, vaikka rahaa olisi. Tee lista, mitä oikeasti tarvitset ja pysyttäydy siinä. Jos ihastut johonkin, älä klikkaa vaan ota esiin samanlaiset vaatteet ja asusteet, jotka sinulla on jo. Käytä ensin niitä kaikkia ja päätä vasta sitten tarvitsetko uutta vai voitko ensin käyttää loppuun. Mieti, että kun nykyinen menee rikki, niin tarjolla voi olla jo jotain vielä kivempaa ja vielä alessa. Pysähdy myös miettimään, millainen olo edellisestä ostoksesta tuli. Jos se aiheutti pahaa mieltä, miksi tämä uusi mekko satumaisesti aiheuttaisi mielihyvää. 

Koska kysessä on kierre ja tapa parantaa oloa, oletko harkinnut jonkun harrastuksen tai puuhan aloittamista? Jos se veisi pois huomioita shoppailusta ja tuottaisi mielihyvää. Ehkä myös auttaisi treenaamaan päätä vastustamaan noita pikaisia shoppailuimpulsseja? 

Ja sitten se perinteinen ohje; mitä jos alkaisit säästämään. Ensin voi olla ihan konkreettinen tavoite (tyylinn 3000 euroa hyvätasoiseen lomaan) ja sitten isompia tavoitteita. Säästämiseenkin voi jäädä koukkuun. Ekan kymppitonnin jälkeen voi 50 tonnia olla aivan ihana ajatus ja mitä kaikkea suurta ihanaa sillä saisikaan.  Ja samalla kun säästöt kasvaa, niin ei niistä niin helposti enää halua luopua. 

Vierailija
18/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1

No jos mulla olisi taloudellisia ongelmia niin voisi olla helpompaa. Mutta siis mulla on asunto, josta ei ole juurikaan enää lainaa jäljellä ja perittyä omaisuutta. Tilillä on viisinumeroinen summa. Rahaa on myös sijoituksissa.

1

Tietenkin sulla on talousongelma, jos on osamaksuja ja laskuja, luottoa piikissä. Itsekin sanot, että haluat lopettaa ostelun. Joten se on ongelma. Varsinkin, kun sulla on siis massia, niin onhan tosi typerää ostaa osamaksulle ja laskulle. Otetaan vielä kerran, sulla on taloudellisia ongelmia. Nyt vaan tunnustat sen itsellesikin ja suuntaat energian johonkin järkevämpään. Provolta vaan alkaa haista juttusi, kun kaava on tämä että ensin valitetaan ja sitten selitetään juoneen lisää käänteitä. No?

Vierailija
19/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan vastaan mielellään, niitä onkin jo hyviä tullut.

Osaa olen oikeastaan jo kokeillut, kuten sanottu on tilanteeni hiukan parempi verrattuna parin vuoden takaiseen. Aikaisemmin tuli shoppailtua kotiin ja sisustukseen ylihintaista ja aivan turhaa tavaraa, mm hävettää sanoa mutta esim 50 e hintainen strutsinsulkapölyhuiska tuli tilattua kerran ellokselta. Se on kyllä ollut käytössä, mutta silti...

Toteutin kotona myös pari vuotta sitten eräänlaisen "konmarituksen",eli tavarankarsinta- ja järjestelyoperaation, jonka aikana tein listan niistä asioista, mitä oikeasti tarvitsen. Huomasin lopulta, että listasta ei tullut kovin pitkä ja moni tavara löytyi jo olemassaolevista. Sain myös myytyäkin jonkun verran tavaraa ja hiukan rahaa takaisin.

Ongelmaksi vaan muodostuu, että järjestelystä ja siivoamisesta saan tekosyyn ostaa kalliita Marseille-siivoussaippuoita ja pyykkietikkaa jne. Ja vaikka pysyttelisin vain listassa niin hairahdun kuitenkin verkkokauppojen aleihin metsästämään listan tavaroita ja siinä samassa tulee ostettua jotain pientä kivaa samalla postimaksulla...

Oon myös saanut säästöönkin vähän rahaa, mutta ongelmana siinäkin on, että joudun ottamaan säästöistä rahaa arkeen, kun noihin osamaksueriin uppoaa kuitenkin sen verran kuussa, jolloin tuleekin ostettua taas lisää laskulla, eli velkakierre alkaa olla jo valmis, vaikka ei suurista summista puhutakaan.

Muutoin olen nykyään tyytyväinen kotiin, eikä tee mieli shoppailla sisustustavaraa, mutta vaatteet on suurempi ongelma. En oikein yhtään tiedä, millainen olen ja miten haluan pukeutua ja ylipäätään etsin ehkä liikaa itseäni vaatteista.

T. Aloittaja

Vierailija
20/36 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile älä osta mitään haastetta vaikka jouluun asti. Ruokaa ja hygieniatuotteita voi ostaa, jos edelliset on käytetty loppuun, mutta ei muuten.