Itsenäiset naiset
Mikä mielestänne tekee teistä itsenäisen? Mitä hyötyä siitä sinulle on ollut ja mitä haasteita se on tuonut?
Olen kuullut monesti ja tiedostan olevani hyvin itsenäinen nainen. Nautin vapaudesta ja riippumattomuudesta. Tykkään olla omavarainen ja tehdä asiat omalla tavalla. Tykkään omasta tavasta elää ja tehdä asiat siten kuin huvittaa. Tämä tuo myös esiin tämän nurjan puolen. Minuun helposti aletaan nojaamaan. Pyytää palvelua, vastuuta, riiputaan ja roikutaan. Halutaan minusta vain hyötyä tms. Aikuisena solmitut ystävyyssuhteet hiipuvat riippuvuuksiin. Se voi olla läheis-, päihde- tai toimeentuloriippuvuutta tai mitä tahansa riippuvuutta. Alan väsyä opastamaan ihmisiä itsenäisyyteen. Kannustamaan pitämään itsestään huolta. Ihan vain vaikka perusasioissa, kuten ruoan laitto, hygienia, koulu/työ, raha ym. En minäkään kaikkea osaa ja olen joissakin kädetön, mutta palkkaan siihen ammattilaisen tai otan itse selvää. Kun ongelmia tulee eteen, niin alan ratkomaan sitä. Soitan ja kyselen, etsin netistä tai pistän kädet sontaan.
Tähän varmaan moni alapeukuttaa ja vetää omat ”kaikki eivät ole syntyneet..” tai ”helpoo sun on..” -korttinsa. Kyse on ihan siitä, että jotkut ovat laiskoja tekemään asioidensa eteen mitään. Heiltä puuttuu halu hallita omaa elämää. Ottaa itsestään vastuu. On paljon mukavampi, kun joku muu tekee sen. Ja tämä ei liity mitenkään yhteiskuntaluokkaan, varallisuuteen tms. Saman ammattikunnan ja palkan sisällä voi olla montaa eri tyyppiä. Kyse ei myöskään älystä, koska näitä löytyy korkeakoulutetuissakin.
Olisi kiva saada vaihtaa ajatuksia muiden itsenäisten ihmisten kanssa. Miten te suhtaudutte tähän ja onko jotain muuta kohtaamianne haasteita?