Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmatkakuluthan voi ilm verotietoihin vaikkei niitä oliskaan.

Vierailija
21.07.2014 |

Eihän ne sitä mitenkään vahdi, että ostaako kys hemmo kuukausittain kuukausilipun julkisilla kulkemiseen tms.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus niitä pistotarkastuksia tehdään eli jos joku on nostanut esim. työpaikan ja kodin välisiä matkakuluja sanotaan nyt vaikka niin, että asuu 1 km päässä duunipaikastaan ja verottaja keksii tarkastaa kodin ja työpaikan osoitteet (JEP, SITÄ TEHDÄÄN KYLLÄ, ÄLKÄÄ IHMETELKÖ YHTÄÄN!) ja sitten siitä kärähtää. Se onkin ikävämmänpuoleinen juttu, mutta jokainen kai itse päättää sen, kannattaako se vai ei jos ehtii muutaman vuoden ajan vedättää verottajaa. Valtaosa ei kuitenkaan koskaan jää kiinni tästä vedättämisestä eli ehkä tuhannesta väärin ilmoittaneesta pari, kolme joutuu pistokokeen kohteeksi. Olen ollut Länsi-Suomen verotoimistossa määräaikaisena toimistosihteerinä ja tiedän tasan tarkkaan, että siellä on henkilöitä joiden toimenkuvaan kuuluu juuri tämä.

Me asumme n. 25 km:n päässä keskustaajaman ulkopuolella, jossa sekä mulla että miehellä on nykyiset työpaikat. Mies on 2-vuorotyössä, minä en. Mulle matkakulut vähennetään julkisten mukaan, mies joutui käymään verotoimistossa kahdesti ennenkuin verottajalle aukesi, että miehen tilanne on erilainen - sitä ennen jankuttivat vaan "oletetuista" julkisista kulkuneuvoista. Mies otti meidän lapsen pikkuautoja mukaan ja simuloi tilanteen verottajalle. Oli asettanut verottajan huulirasvapurkin pisteeksi A (meidän koti) ja jonkun kynänpalasen pisteeksi B (työpaikka). Sitten näytti miten bussit kulkevat kyllä arkisin aikavälillä 07-16 mutta ei iltaisin eikä viikonloppuisin.

"Prrmmm, tässä on tämä lähdössä töihin iltavuoroon klo 15 bussilla" (mies otti lapsen auton ja huruutteli sillä verottajan pöydällä pisteestä A pisteeseen B

"Tässä on tämä kun työvuoro loppuu klo 23. Voivoi, ei kulje bussia ja missäs se oma auto nyt on, ainiin siellä 25 km:n päässä kotipihalla, kun täähän tuli bussilla"

Tässä vaiheessa huoneeseen oli kuulemma kävellyt joku muu virkailija, joka oli rääkäissyt, että nyt vittuun täältä pelleilemästä noiden autojen kanssa ja osoittanut toista virkailijaa ja sanonut tälle, että te laitatte nyt ne kilometrit tälle herralle ja sillä siisti.

Tuossahan oli alunperin kyse siitä, että verottaja ei halunnut hyväksyä miehen km-korvauksia omalla autolla koska oli olemassa "oletettu" julkinen bussivuoro. Paha vaan kun se ei kulkenut miehen iltavuoroaikoina ollenkaan eikä viikonloppuina. Verottajalle kuulemma riitti laskennan perusteeksi, että vuoro on olemassa.

Tästä on nyt jotain 8 vuotta aikaa ja käsittääkseni käytäntö on muuttunut ja helpottunut. Meilläkin on nykyään työt lähempänä kotia.

Vierailija
22/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:03"]

Joskus niitä pistotarkastuksia tehdään eli jos joku on nostanut esim. työpaikan ja kodin välisiä matkakuluja sanotaan nyt vaikka niin, että asuu 1 km päässä duunipaikastaan ja verottaja keksii tarkastaa kodin ja työpaikan osoitteet (JEP, SITÄ TEHDÄÄN KYLLÄ, ÄLKÄÄ IHMETELKÖ YHTÄÄN!) ja sitten siitä kärähtää. Se onkin ikävämmänpuoleinen juttu, mutta jokainen kai itse päättää sen, kannattaako se vai ei jos ehtii muutaman vuoden ajan vedättää verottajaa. Valtaosa ei kuitenkaan koskaan jää kiinni tästä vedättämisestä eli ehkä tuhannesta väärin ilmoittaneesta pari, kolme joutuu pistokokeen kohteeksi. Olen ollut Länsi-Suomen verotoimistossa määräaikaisena toimistosihteerinä ja tiedän tasan tarkkaan, että siellä on henkilöitä joiden toimenkuvaan kuuluu juuri tämä.

Me asumme n. 25 km:n päässä keskustaajaman ulkopuolella, jossa sekä mulla että miehellä on nykyiset työpaikat. Mies on 2-vuorotyössä, minä en. Mulle matkakulut vähennetään julkisten mukaan, mies joutui käymään verotoimistossa kahdesti ennenkuin verottajalle aukesi, että miehen tilanne on erilainen - sitä ennen jankuttivat vaan "oletetuista" julkisista kulkuneuvoista. Mies otti meidän lapsen pikkuautoja mukaan ja simuloi tilanteen verottajalle. Oli asettanut verottajan huulirasvapurkin pisteeksi A (meidän koti) ja jonkun kynänpalasen pisteeksi B (työpaikka). Sitten näytti miten bussit kulkevat kyllä arkisin aikavälillä 07-16 mutta ei iltaisin eikä viikonloppuisin.

"Prrmmm, tässä on tämä lähdössä töihin iltavuoroon klo 15 bussilla" (mies otti lapsen auton ja huruutteli sillä verottajan pöydällä pisteestä A pisteeseen B

"Tässä on tämä kun työvuoro loppuu klo 23. Voivoi, ei kulje bussia ja missäs se oma auto nyt on, ainiin siellä 25 km:n päässä kotipihalla, kun täähän tuli bussilla"

Tässä vaiheessa huoneeseen oli kuulemma kävellyt joku muu virkailija, joka oli rääkäissyt, että nyt vittuun täältä pelleilemästä noiden autojen kanssa ja osoittanut toista virkailijaa ja sanonut tälle, että te laitatte nyt ne kilometrit tälle herralle ja sillä siisti.

Tuossahan oli alunperin kyse siitä, että verottaja ei halunnut hyväksyä miehen km-korvauksia omalla autolla koska oli olemassa "oletettu" julkinen bussivuoro. Paha vaan kun se ei kulkenut miehen iltavuoroaikoina ollenkaan eikä viikonloppuina. Verottajalle kuulemma riitti laskennan perusteeksi, että vuoro on olemassa.

Tästä on nyt jotain 8 vuotta aikaa ja käsittääkseni käytäntö on muuttunut ja helpottunut. Meilläkin on nykyään työt lähempänä kotia.

[/quote]

Väärät työmatkakulut on petos ja petoksesta ei selviä pelkillä selittelyillä.

Eikä verottajan tarvitse miettiä, pääseekö töihin illalla vai ei, ohjeen mukaan matkoja ei tarvitse maksaa silloin kuin yhteen suuntaan eli kotoa töihin kuluja ei makseta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko opiskelumatkakulut ilmoittaa verotietoihin? Mitään opintotukea ei korkeakouluopiskeluun saa.

Vierailija
24/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:24"]

Voihan ne ilmoittaa, mutta jos olet oikeutettu vähennyksiin, niin ihmettelen kuinka ei niitä kuluja olisi? Tai tietenkin silleen onnistuu jos todellisuudessa käyt vaikka miehesi luota töissä, joka asuu työpaikkasi vieressä.

[/quote]

Mulla ei tullut kuluja, vaikka ilmoitin vähennyksiin työmatkat julkisilla. Olen kävellyt työmatkani 6 km / suunta enkä käyttänyt bussilippua.

[/quote]

Minä taas kuljin mieheni kanssa samalla autolla työmatkat, mutta veroilmoitukseen ilmoitin bussilipun hinnan. Tulihan siitä mukavat vähennykset veroihin, kun työmatka oli yli 50 km/suunta.

Vierailija
25/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelumatkakuluja ei voi ilmoittaa, sinähän saat jo hyödyn, koska saat opiskelija-alennuksen matkoihin. Mistä teitä sikiää? Ja, kyllä saathan opintotukea ja opintolainaa tätä varten. Ellet niitä nosta, on se omaa tyhmyyttäsi.

Vierailija
26/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähentänyt työmatkakuluissa bussilipun hinnan, vaikka olen kulkenut pyörällä. En koe tehneeni mitään väärä, kun kerran olen oikeutettu saamaan korvausta halvimman mahdollisen kulkuvälineen mukaan. Voinhan pitää summaa (joka ei omavastuun jälkeen suuri ole) pienenä hyvityksenä polkupyöräilyn tuomista kuluista.

Vierailija
27/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:03"]

[/quote]

Eikä verottajan tarvitse miettiä, pääseekö töihin illalla vai ei, ohjeen mukaan matkoja ei tarvitse maksaa silloin kuin yhteen suuntaan eli kotoa töihin kuluja ei makseta.

[/quote] Minulla ainakin on korvattu molemmat suunnat omalla autolla vaikka vain toinen on ollut mahdoton kulkea julkisilla.

Mies kun merkkasi kilometrejään veroilmoitukseen, niin ohjelma läväytti "inforuudun" näytölle jossa luki tarkista syöttämäsi tiedot, todella suuri lukema. No, oikeat oli lukemat, päivässä kertyy jo 250 km...

Vierailija
28/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä! Ihanko itse tajusit.... Voi tsiisus tätä tajunnan virtaa tänään täällä palstalla.

Vierailija
29/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:23"]

[/quote]

Käytännössä jos julkista liikennettä ei ole käytettävissä työaikojen tai muun syyn vuoksi, niin halvin kulkuneuvo on oma auto jonka mukaan työmatkavähennyksen voi tehdä. Jos työaika päättyy klo 23, ja viimeinen bussi kotiin on mennyt joskus alkuillasta, niin omalla autolla voi kulkea ja tehdä vähennykset sen mukaan.

Vierailija
30/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:48"]

Opiskelumatkakuluja ei voi ilmoittaa, sinähän saat jo hyödyn, koska saat opiskelija-alennuksen matkoihin. Mistä teitä sikiää? Ja, kyllä saathan opintotukea ja opintolainaa tätä varten. Ellet niitä nosta, on se omaa tyhmyyttäsi.

[/quote]Ei ole tyhmyyttä opiskella työttömyystuella. Keväällä joudun pärjäilemään opintotuella ja siksi kysyin, koska mitään koulumatkatukea tms ei saa. Julkisilla pääsisi, mutta ajallisesti se ei ole mahdollista.

Vierailija
31/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee työttömyystuella, saa korvauksena 9 euroa/päivä, mikä on tarkoitettu ruokaan ja matkoihin.

Vierailija
32/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 14:06"]

Jos opiskelee työttömyystuella, saa korvauksena 9 euroa/päivä, mikä on tarkoitettu ruokaan ja matkoihin.

[/quote]

Tiedän. Kysyinkin vastaisuuden varalle, en tämän ajan takia, kun opiskelen työttömyystuella.

Vierailija
33/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalankaversio: Koska tuleva opiskelusi on päätoimista (opintotukeen oikeuttava), saat matkat opiskeluihintaa. Kyllä siinä on tukea aika riittävästi - miksi pitäisi saada vielä tuplahyöty - verovähennys??

Vierailija
34/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 14:13"]

Rautalankaversio: Koska tuleva opiskelusi on päätoimista (opintotukeen oikeuttava), saat matkat opiskeluihintaa. Kyllä siinä on tukea aika riittävästi - miksi pitäisi saada vielä tuplahyöty - verovähennys??

[/quote] Enhän minä saa mitään. En hyötyä enkä tuplahyötyä, siksi kyselen. Kuten sanoinkin jo, julkisilla ei ole mahdollisuutta mennä. Täällä hetkellä päivässä tarvitsisi 2junalippua ja 10bussilippua ja aivan hemmetin paljon enemmän tunteja vuorokauteen. Ajattelin jos jollakulla olisi ollut tietoa, saako tällaisessa tilanteessa mitään tukea. 

Vierailija
35/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 14:13"]

[/quote] Enhän minä saa mitään. En hyötyä enkä tuplahyötyä, siksi kyselen. Kuten sanoinkin jo, julkisilla ei ole mahdollisuutta mennä. Täällä hetkellä päivässä tarvitsisi 2junalippua ja 10bussilippua ja aivan hemmetin paljon enemmän tunteja vuorokauteen. Ajattelin jos jollakulla olisi ollut tietoa, saako tällaisessa tilanteessa mitään tukea. 

Vierailija
36/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:23"]

[/quote]

Käytännössä jos julkista liikennettä ei ole käytettävissä työaikojen tai muun syyn vuoksi, niin halvin kulkuneuvo on oma auto jonka mukaan työmatkavähennyksen voi tehdä. Jos työaika päättyy klo 23, ja viimeinen bussi kotiin on mennyt joskus alkuillasta, niin omalla autolla voi kulkea ja tehdä vähennykset sen mukaan.

[/quote]

Mutta vain niinä päivinä, kun pääsee töistä klo 23.00.

Pari vuotta sitten olin verottajalla tarkastamassa näitä olemattomia kuluja ja ihmeen monen työaika päättyi vasta yöllä. Ristiinstekkaus työnantajan tiedoista valitettavasti todisti, että iltatyölisiä jne. ei maksettu, joten työnantaja sai selvityspyynnön veronkierrosta.

Vierailija
37/37 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaahan on toki se, että omalla autolla kulkeminen on lähes aina halvempaa kuin julkinen liikenne, siis sinulle itsellesi. Verottajalle se julkinen lienee halvempaa koska he siis automaattisesti määrittelevät sen halvimmaksi tavaksi kulkea. Eli vaikka sulla ne julkiset kulkisi ja verottaja hyväksyy vähennykset vain sen mukaan, sun kannattaa silti oikeasti kulkea se työmatka omalla autolla.

(Tämä siis siksi että kukaan muu kuin joku kirjanpitäjäpösilö ei laske kilometrin kustannuksiin mitään muuta kuin bensakulut. Oma autohan saadaan näyttämään kalliimmalta koska siihen lasketaan kaikki helvetin pääomamenetykset ja korkotappiot ja huoltokulut mukaan joka kilometrille.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän