Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei saatu lapsena herkkuja" on usein tarina ylipainon takana

Vierailija
16.07.2021 |

Kuten myös minun. Talvilomalla saatiin sillon tällöin pizzaa, hampurilaista olen syönyt ekan kerran salaa 14-vuotiaana Rollssissa isältä varastamillani rahoilla. Limsaa saatiin vaan juhannuksena, karkkia silloin tällöin. Kotona syötiin vaan samoja ruokia, kuten lihapataa, broilerinkoipia ja porsaankyljyksiä. Kotoa pois muuttaessa sitten lähti käsistä vapaa herkkujen syönti.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin pitää paikkansa. Lapsena oli aina silloin tällöin herkkuja, ei kuitenkaan koskaan liikaa vaan kohtuudella. Nyt aikuisena normaalipainoinen.

Vierailija
2/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön JOKA päivä karkkeja ja sain niitä myös lapsena.

PS

Olen normaalipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut edes paljoa ruokaa. Olin valtavan alipainoinen. Ja jos jotain sai se oli yleensä homeessa. T. Ammattivalittaja

Vierailija
4/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli järjettömän tiukka linja kaikkeen, mikä sisälsi sokeria. Karkit ja limsat, myös hedelmät. Ei ikinä, ei vähääkään, ei koskaan. Homma räjähti käsiin, kun pääsin kesätöihin ekan kerran. Laitoin koko palkan karkkiin ja suklaaseen. Tietäähän sen, miten siinä kävi.

Isoveli ja pikkusisko kävivät läpi saman prosessin, kumpikin tosin aina olleet normaalipainoisia. Olivat silloin ja ovat edelleen. Minä sen sijaan olen edelleen ylipainoinen.

Vierailija
5/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tuokin yksi tekosyy, ennenkin kuultu tosin.

Vierailija
6/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä laittoi karkkia kielellä suuhun, sitten kielellä kaivoi pois. Meinasin tukehtua. Karkit kielarileikkien oikeutuksena.

Joo, on yksinsyötyä ylipainoa.

Vierailija
7/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika moni esim. suurten ikäluokkien ikäinen on elänyt lapsena noin, ja silti pysyvät helpommin kohtuudessa ja ovat vähemmän lihavia kuin nuoremmat ikäluokat.

Vierailija
8/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ehkä, mutta vielä useampi ylipainoinen on saanut jo lapsena liikaa herkkuja.

Vierailija
9/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ole näitä rollssissa ekan hampurilaisen salaa 14 vuotiaana syöneitä. Kovasti rajoitettiin edes retkelle ei evästä saanut ottaa, koska elämässä on muutakin kuin syömistä. Kaikki karkasi lapasesta kun muutin mieheni kanssa yhteen. Syötiin kahdestaan jopa 2kg makeisia päivässä. Nykyään kaikki on hallinnassa, mutta tuli käytyä sairaalloisen lihavuudenkin puolella ja syömishäiriöitä on sairastettuna useita. Kärsin muutenkin pitkään totaalisesta ehdottomuudesta asioiden suhteen ja koin syyllisyyttä aivan kaikesta.

10/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani ylipainoisilla koulukavereillani ja naapuruston lapsilla oli kotona aina pullaa ja muita herkkuja. Heidän äitinsä leipoivat usein.

Tosin oli myös yksi hoikka lapsi, jonka kotona oli hirveästi herkkuja, mutta niiden syömistä säännösteltiinkin tarkkaan heillä.

Tämä oli 80-luvulla.

Vierailija
11/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan samaa sanoivat naapuritalon pirinarkkari ja röökaava keuhkoahtaumapotilas:

Toinen ei saanut amfetamiinia lapsena ja toiselta oli kielletty ketjussa tupakointi.

Vierailija
12/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vauvasta asti ylipainoinen. Äiti juotti minulle kuulemma jotain rintamaidonkorviketta eikä jaksanut laimentaa sitä ohjeen mukaan, oli liian väsynyt. Herkkuja emme kyllä koskaan saaneet, mutta vauvana kertynyt ylimääräinen ei koskaan lähtenyt pois. 

Vierailija
13/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin karkit ja sipsit olivat vain osa isompia juhlapäiviä. Vasta melkein nelikymppisenäkin olen alkanut ymmärtää, ettei esim. koko sipsipussia ole pakko syödä loppuun, silloin kuin sellainen on tarjolla.

Vierailija
14/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon rajoitettiin ruuan määrää perheessäni silloin kun olin lapsi. Leivälle vain ohuelti margariinia ja vain yksi siivu joko juustoa tai leikkeleitä, ei molempia ikinä. Ruokaa vain yksi pieni annos, lisää ei koskaan saanut. Hedelmiä sai vain yhden päivässä ja herkkuja todella harvoin. Esim. elokuviin yksi karkkirasia jaettuna kolmelle. Olin silloin normipainon alarajoilla ja välillä alipainoinen ja nälkä oli jatkuva. Urheilin kuitenkin paljon ja sen mukaan kulutus. Kotoa pois muutettuani ostin reilusti ruokaa ja kiloja alkoi hiipiä. Edelleen yli nelikymppisenä esim. juusto maistuu toisinaan hieman liian hyvin ja se näkyy vyötäröllä. Annoskoot ovat liian suuria. Olen pohtinut että jos lapsuudenkodissa ei olisi ollut noin tiukka säännöstely, niin olisiko nyt aikuisena ollut helpompaa pysyä kohtuuden rajoissa. En osaa sanoa. Jotain kai sieltä on jäänyt mielen päälle ja vaikuttanut omaan ruokasuhteeseen. Onneksi kuitenkin paino on ollut siedettävä, normipainon ylärajalla tai vain vähän yli.

Vierailija
15/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin sain liikaa herkkuja ja siksi nyt ylipainoinen.

Vierailija
16/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin karkit ja sipsit olivat vain osa isompia juhlapäiviä. Vasta melkein nelikymppisenäkin olen alkanut ymmärtää, ettei esim. koko sipsipussia ole pakko syödä loppuun, silloin kuin sellainen on tarjolla.

Et sitten ymmärtänyt aikaisemmin... Oletko harkinnut sitä mahdollisuutta, että noin pitkissä piuhoissa saattaisi varsinainen haaste asua?

Vierailija
17/17 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt aikaisemmin... Oletko harkinnut sitä mahdollisuutta, että noin pitkissä piuhoissa saattaisi varsinainen haaste asua?

Hehe, kommenttisi on liian ennalta-arvattava ollakseen hauska. Mutta keskinkertaisella älykkyydellä saadaan keskinkertaista huumoria.