Miten yrittäisit tukea kahdeksanvuotiasta tyttöä, joka ei vielä osaa ajaa polkupyörällä ilman apupyöriä?
Kaverini kahdeksanvuotias lapsi. Karkea motoriikassa kömpelyyttä ja terveydenhoitaja suositellut lääkintävoimistelua. kaverini ei kuitenkaan halua, että perhe fysioterapian takia leimataan, joten ei ottanut tarjousta vastaan. Kuitenkin itse jankuttaa aina tytölle, että: Noi iso tyttö jo ja ei osaa ajaa ilman apupyöriä.
Olen lapselle sanonut, että kyllä hän vielä oppii pyöräilemään ja kaverilleni yrittänyt jankuttaa, ettei painostus tässä asiassa ole viisasta. Myös olen yrittänyt sanoa, että ei lääkintävoimistelu nyt mikään tabu ole, vaan lapsen parhaaksi.
Kommentit (6)
yksinkertaisesti voi oppia ajamaan ilman apupyöriä, johtuen tasapaino tmv. häiriöistä.
Koita saada se äiti tajuamaan, ettei tieto fysioterapiasta vuoda minnekään jos sen haluaa salaisuutena pitää.
Joillakin on vain vanhanaikaiset käsitykset sanasta terapia. Painotuksen minäkin katson tässä asiassa haitalliseksi.
Sitähän usein ft: ssa ja tt: ssa käytetään.
Riippuu tietty lapsen luonteesta kenelle sopii ja kelle ei...
kait tuommosella äpärällä on kromosomi väärinpäin
karkea motoriikka on kuitenkin perusta sille, että hieno motoriikkakin pelaa, vaikuttaa esim. piirtämiseen, kirjoittamiseen, muuhunkin urheiluun, jopa puheeseen ja ääntämiseen.
Varsinkaan ei auta, että jankuttaa asiasta tytölle. Taito ei tule ennenkuin tyttö saa perustavanlaatuista apua -> fysioterapia, toimintaterapia, asian tiimoilta.
Voiko oikeasti olla niin nuijia ihmisiä, että kuvittelevat fysioterapian leimaavan koko perheen, suosittelisin silloin äidille itselleen ihan muunlaista terapiaa...
Opeteltaisiin vaikka viikko yhtämenoa, mutta kyllähän se on jo tuonikäiselle lapselle traumaattista, kun on apupyörät! Ja reppanaa varmasti kiusataan asian tiimoilta!