Ensimmäinen ruotsin risteilysi?
Minä vuonna menit? Mikä laiva? Mitä jäi mieleen?
Kommentit (22)
Ellen ihan väärin muista niin 1987, Silja Linen m/s Finlandia. En muista muuta kuin pallomeren
1970-luvun lopulla joskus. En muista mitään, kun olin sen verran pieni.
Se ei ollut risteily, menin Vikingillä 16-vuotiaana siskoni luo Ruotsiin viikoksi. Varsinaisia risteilyjä tein 1990- luvun puolivälissä, sillä silloin työ konferenssit ja kokoustamiset pidettiin Ruotsin risteilyillä. Hyvä jos maissa ehti piipahtaa.ja ihmiset juhli sit illalla jo eka iltana, ja oli krapulassa sit tärkeimmissä kokouksissa. Joten ekakerran menin ihan omasta toiveesta joskus 2005-6, kun lapsi halusi
Ensimmäinen ja viimeinen. Vuonna - 89, äidin, enon ja veljen kanssa. Tullessa myöhästyttiin laivasta kun taksi ei löytänyt paikalle ajoissa ja nämä ruotsia osaavat olivat kai liian kännissä neuvoakseen. Tultiin sitten toisella laivalla pois.
Ei oikeastaan jäänyt mitään muuta mieleen, paitsi että ajettiin pysähtymättä kettuuntuneena pohjoiseen, no kerran pysähdyttiin ja eno tilasi huoltiksella hampparin, ja tyttö kärytti sitä mikrossa jonkun 5 minuuttia, katseltiin siinä toisiamme että juuh. Ei hampaat pystyneet siihen kalikkaan, muttei eno kai viitsinyt sanoa mitään.
Kasarilla oltiin Vikingin laivalla. Syötiin lihapullia ja olin liian vanha pallomereen (harmitti kun pikkusisko sai mennä)
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ja viimeinen. Vuonna - 89, äidin, enon ja veljen kanssa. Tullessa myöhästyttiin laivasta kun taksi ei löytänyt paikalle ajoissa ja nämä ruotsia osaavat olivat kai liian kännissä neuvoakseen. Tultiin sitten toisella laivalla pois.
Ei oikeastaan jäänyt mitään muuta mieleen, paitsi että ajettiin pysähtymättä kettuuntuneena pohjoiseen, no kerran pysähdyttiin ja eno tilasi huoltiksella hampparin, ja tyttö kärytti sitä mikrossa jonkun 5 minuuttia, katseltiin siinä toisiamme että juuh. Ei hampaat pystyneet siihen kalikkaan, muttei eno kai viitsinyt sanoa mitään.
Niin ja sen ymmärsin että tämän piti olla risteily, eli maissa ei oltaisi kauaa? mutta meidät ajettiin pois ja lähtö oli vasta illalla, joku tuttu sitten oli Tukholmassa jolle mentiin kyläilemään.
5-vuotiaana isovanhempien kanssa, joku Siljan laiva jonka nimeä en muista.
Laivalta muistan lähinnä sen, kun näin jonkun tyylikkään pariskunnan muhinoimassa sellaisessa hississä josta näkyy ulos.
Jotain siis suutelivat ja hieroivat toisiaan ahnaasti siellä, muistan vieläkin miltä se nainen suunnilleen näytti.
Jälkikäteen ajateltuna saattoi olla maksullinen.
90-luvun alkupuolella, Silja Serenade. Ei ihan hirveästi ole muistikuvia, olin aika pieni.
Olen ollut ihan vauvana josta ei muistikuvia.
Mutta eka, jonka muistan oli Vikingin m/s Mariella ja lokakuussa 1985. Olin ekaluokkalainen ja pääsin syyslomalla isovanhempien kanssa Tukholmaan. Mariella oli silloin ihan uusi. Ihastuin laivaan kovasti ja se onkin ollut siitä asti suosikkilaivani Itämerellä. Sääli, että se myytiin pois.
Vaippaikäisenä Viking Sallylla (tästä laivasta tuli myöhemmin Estonia). Ei mitään muistikuvaa yhtään mistään, muutama valokuva pyörii jossakin vanhempien albumeissa.
90-luvun alkupuoliskolla. En muista laivaa, mutta mikä lie Pietarsaaresta liikennöi.
Vierailija kirjoitti:
Vaippaikäisenä Viking Sallylla (tästä laivasta tuli myöhemmin Estonia). Ei mitään muistikuvaa yhtään mistään, muutama valokuva pyörii jossakin vanhempien albumeissa.
Kasiketluvulla.
Vuosi oli 1986 tai -87. Laiva oli Viking Mariella.
Rakastin laivalla oloa ja siitä lähtien aina pyysin vanhempiani, että lähtisimme taas. Seuraava vuonna menimmekin uudestaan, ja sekin taisi olla Mariella.
Laivalla oli niin hienoa ja tunnelmallista: punaista samettiverhoilua, isoja ikkunoita merelle, hienoja taxfree-kauppoja, ravintoloita notkuvine herkkupöytineen, isoja karkkilaatikoita...
Olin lisäksi todella yllättynyt laivan hienoudesta. Vanhempani olivat nimittäin ennen lähtöä käyttäneet siitä nimitystä "autolautta", joten lapsellinen mielikuvani oli, että se on alus, jossa istutaan pelastusliivit päällä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
1970. Laivan nimeä en muista enkä mistä satamasta se lähti, mutta ei ainakaan Helsingistä. Mentiin porukalla yleisurheilukisoihin Tanskaan Ruotsin kautta. Pienessä hytissä oli kaksi kiinteää kerrossänkyä. Suihkua ja vessaa ei hytissä ollut vaan kaikille yhteiset yleisissä tiloissa. En muista oliko buffaa, mutta ei ainakaan kuten nykyisin. Oltiin noin 12-vuotiaita (10 tyttöä ja 10 poikaa) ja meitä "vahti" neljä aikuista ettei vaan polteta tupakkaa.
Olen asunut Ruotsissa lapsena joten Tukholma-Turku-väliä mentiin varmasti joka vuosi ja ehkä useamminkin.
11 vuotiaana vuonna 1980 kaverin perheen mukana. Laiva oli Viking Song.
Mieleen jäi muutama juttu. Oli syyskuu ja oli hirveä myrsky, kaikki voivat pahoin ja oksentelivat hyteissään. Itse olin yksi viimeisistä pystyssä, mutta pahoinvointi tuli minullekin. En kuitenkaan oksentanut, vaan makasin hytissä kalpeana.
Jossain vaiheessa ennen kun pahoinvointi alkoi kiersimme uteliaina pari vuotta vanhemman kaverini kanssa laivaa ja eksyimme autokannelle. Muistan kolkon ja hämärän paikan ramppeineen. Oli pelottavaa. Ajelimme hissillä kerroksesta toiseen ja menimme myös ulkokannelle, mutta joku henkilökunnan jäsen tuli ajamaan meidät pois ja hyvä niin. Laivaa keinutti aika paljon.
Kaverini vanhemmat olivat melko huonossa kunnossa seuraavana päivänä kun saavuimme Tukholmaan. Oma olokaan ei ollut kummoinen. Lähdimme kuitenkin kaverin kanssa kahdestaan tutkimaan kauppoja Tukholmassa. Kaverillani oli melko vapaa kasvatus eikä hänen vanhempansa olleet yhtään huolissaan päästäessään meidät keskenään "kiertelemään" vieraaseen maahan ja kaupunkiin. He menivät itse ravintolaan syömään.
Teimme ostoksia eri kaupoissa ja kun lähdimme takaisin laivalle, huomasimme olevamme eksyksissä, kaverini joka kehui kyllä osaavansa suunnistaa takaisin ei muistanutkaan mihin päin pitäisi lähteä. Lähdimme kävelemään rantaa pitkin ja oletimme törmäävämme laivaan jossain vaiheessa, mutta sitä ei vain näkynyt. Lopulta uskaltauduimme kysymään joltain paikalliselta naiselta huonolla kouluruotsilla että "var är Viking line båt". Onneksi nainen osasi neuvoa. Emme olisi muuten ymmärtäneet mutitään, mutta hän viittoili käsillään mihin suuntaan piti mennä. Olimme menossa ihan väärään suuntaan. Lopulta laiva löytyi ja pääsimme takaisin.
Se oli ainoa ja viimeinen kerta kun olen ruotsinlaivalla ollut. Se myrsky ja pahoinvointi oli huono muisto. Samoin autokansi oli kammottava. Eksyminen Tukholmaan ei myöskään ollut mukava muisto.
Sitten aikuisena tapahtui Estonian onnettomuus ja se vei viimeisetkin halut laivamatkustamiseen.
1956 Wellamolla tai Borella faijan kanssa Helsingistä Tukholmaan. Siihen aikaan hyteissä oli kaikille yhteinen hammasharja kettingillä seinässä kiinni. Se hammasharja oli vielä tehty sianharjaksista.
En ole varma vuodesta, joko 1980 tai 1981 Silja Linen Wellamolla Ruotsiin ja siellä yö hotellissa ja seuraavana päivänä Siljan Bore Starilla Helsinkiin. Ikää 6-7 vuotta. Muistan katsoneeni isosta laivan ikkunasta maisemia ja lukeneeni Tom & Jerry lehteä ja pelanneeni kolikkopeliä jossa hiiri jahtasi sokkelossa juustoja.
Cinderella ja teinikänniristeily. Tukholmassa käveltiin Gamla Stanin mäkkäriin syömään, takaisin laivalle saunaan ja porealtaille ja buffetissa etkot illanviettoon. Diskoon ryyppämään ja iskemään tyttöjä.
Olin vielä vaipoissa, joten muistikuvat ovat kovin hämäriä.