Sanotaan, että rahastoissa on kesällä dippi, mutta milloin?
.. Olen nyt sitä odottanut, mutta nousevat vain. Olen vasta aloitteleva sijoittaja ja tilillä on rahaa odottamassa dippiä. Nyt jo heinäkuun puoliväli ja koko kesän vain nouseet.
Kommentit (19)
Ai että joka kesä olisi vakiona pudotus kaikissa rahastoissa? Raneko se sinulle tällaisia horisi gambinapäissään siellä puistonpenkillä?
Vasta elokuussa. Markkinat olisivat vapaassa pudotuksessa ilman massiivisia elvytyksiä, ja se viimeinen elvytyspaketti (joka oli massiivinen ainakin USA:ssa) vetelee nyt viimeisiään. Yleensä mennään noin 4 kk sivuttaisliikkeessä, ja jos uutta elvytysrahaa ei ala kuulumaan, niin markkinat rupeavat sukeltamaan. Nyt ollaan lisäksi sellaisessa tilanteessa että elvytyksestä on myös mennyt teho, tai elvytyspaketit pitää olla niin suuria, ettei niissä ole enää järkeä. Joku on sanonut että kerran voi vielä elvyttää uskottavasti, sen jälkeen sekin keino on mennyttä.
Siis useasta paikasta olen kesädipistä lukenut, jopa se 80-vuotias sijoitusguru, josta oli Hesarissa pitkä artikkeli viime viikolla, kertoi säästävänsä kesädippiin, vaikka muuten sanoi, ettei tällä hetkellä osta, koska ylikuumaa.
Loppukesästä ihmiset myy osakkeitaan jopa tappiolla, että saa kesälomakulut katettua. Elokuun lopussa ostopaikka 🤔
Se on ollut viime vuodet ihan maallikoiden höpöhöpösääntö keskuspankkielvytysvetoisilla markkinoilla
Mieti, kuinka paljon olisit jo tienannut, jos olisit sijoittanut heti etkä olisi jäänyt odottelemaan.
Okei, odottelen siis vielä... Ap jahkasi ensin muutaman vuoden ennen kuin uskalsin aloittaa rahastosijoittamisen ja toukokuussa ostin ekat, nyt voisi ostaa lisää, mutta kaikki kolme rahastoa johon hajautin on nyt niin nousussa, että en nyt sitten uskalla ostaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, kuinka paljon olisit jo tienannut, jos olisit sijoittanut heti etkä olisi jäänyt odottelemaan.[/quote
No niinpä. Olen varovaisesti jotain laskeskellutkin, mutta parempi olla laskematta. Hyvä, että nyt kuitenkin uskalsin edes pienimuotoisesti aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vasta elokuussa. Markkinat olisivat vapaassa pudotuksessa ilman massiivisia elvytyksiä, ja se viimeinen elvytyspaketti (joka oli massiivinen ainakin USA:ssa) vetelee nyt viimeisiään. Yleensä mennään noin 4 kk sivuttaisliikkeessä, ja jos uutta elvytysrahaa ei ala kuulumaan, niin markkinat rupeavat sukeltamaan. Nyt ollaan lisäksi sellaisessa tilanteessa että elvytyksestä on myös mennyt teho, tai elvytyspaketit pitää olla niin suuria, ettei niissä ole enää järkeä. Joku on sanonut että kerran voi vielä elvyttää uskottavasti, sen jälkeen sekin keino on mennyttä.
Aina näitä profetioita. Huoh.
Nythän yrityksillä pyyhkii loistavasti, kun rajoitteita on purettu ympäri maailmaa. Miksi dippaisi?
En siis ymmärrä sijoittamisesta mitään, siksi kyselen. Pelkään vaan, että laitan rahaa nyt ja arvo sulaa ja siksi olisi hyvä aloittaa "pohjalta", eli silloin kun rahastot ei olisi ihan huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
En siis ymmärrä sijoittamisesta mitään, siksi kyselen. Pelkään vaan, että laitan rahaa nyt ja arvo sulaa ja siksi olisi hyvä aloittaa "pohjalta", eli silloin kun rahastot ei olisi ihan huipussaan.
Jos jäät odottelemaan sitä pohjaa, et pääse ikinä alkuun. Hajautetusti, vähän kerrallaan. Kun kerran sijoitat rahastoihin, tavoittelet pitkän tähtäimen tuottoa etkä pikavoittoa. Jälkimmäisissä ajoitus on paljon tärkeämpi.
Kuinka moneen eri rahastoon suosittelette hajauttamaan? Minulla on nyt kaksi ja olen ajatellut, että ae on riittävä.
Joka tilipäivä rahaa rahastoihin/osakkeisiin. Aika tasaa nousut ja kuopat.
Aloita NYT!
Ei näitä voi kukaan tietää. Voit menettää osan tai menettää kaikki, mutta hyvin todennäköisesti jäät voitolle kuitenkin esim. 10 vuoden päästä, vaikka ostaisit nyt hypestä.
18.7-13.8, ameriikan kesälomien lukkoonlyömisajankohdan takia.
Fakta tieto.
Niitä dippejä tulee pitkin vuotta. Käy välillä tsekkaamassa ja ostat sitten kun sun mielestä dipannut riittävästi. Niin minäkin teen.