"Omat lapset ovat eri asia kuin vieraat lapset"
No eivät minusta. Taisiis toki tuntemattomat lapset ovat tietysti eri asia mutta nyt lapseni kasvaessa huomaan että minun kaksi lapsipuoltani, joihin olen tutustunut heidän ollessaan 4- ja 6-v herättävät, ja ovat jo pitkään herättäneet minussa samat tunteet kuin "oma" lapseni. Toisin sanottuna olen heille yhtä paljon äiti kuin mitä olen itsesynnyttämälleni vekarallekkin. Lapset ovat meillä joka toinen vk ja se viikko kun eivät ole niin ei meidän perhe ole kokonainen.
Ärsyttää ihmisten tapa alentaa lapsipuolet! Sama kun sanoisi että vain esikoista voi rakastaa, muut vain ovat. Kyllä se oma lapsi ärsyttääkin ihan samalla tavalla kuin bonuslapsetkin. Ja tämä tietysti myös lasten näkökulmasta katsottuna - kun meillä meni mieheni kassa huonosti niin nuorempi lapsista itki ja kysyi hätääntyneen oloisena että ettehän se vain eroa? Ja myöhemmin selitti että ärsyttää jo vähän olla joka toinen viikko eri kodissa niin jos pitäs vielä viikonloppuisin olla eri kodissa niin olis hankalaa. Ja nyt mammapartio hyökkää kimppuuni että äiti on aina äiti, en tule korvaamaan äitiä: ihan totta, äiti on aina se henkilö joka lapsen on synnyttänyt mutta kyllä sitä lapsenrakkautta riittää muillekkin läheisille.
Meillä on perheen aikuisten kesken tehty säännöt kotiin ja onneksi lasten äiti on fiksu ja koulutettu ihminen ja ymmärtää oikeasti lastensa parasta. Ymmärtää että meidän perheessä kaikki ovat samalla viivalla niin tunne- kuin siellä tavaransaantipuolella. Meillä tämä nuorimmainen lapsi käy oman äitipuolensa (eli näiden lasten äitin luona) hoidossa että hänkin oppii että siellä äitin luona eletään näiden samojen sääntöjen mukaan kuin meilläkin ja että siellä on bonusäiti jolle voi myös jutella jos mieltä askarruttaa jokin. Ja jos lasten äiti saa lisää lapsia niin hekin ovat meille tervetulleita.
Kiitos että sain avautua!
Kommentit (19)
Eihän kukaan lapsipuolia alenna, päinvastoin täällä aina puolustellaan heidän asemaa, koska harvoin kukaan pystyy pitää lapsipuolia samanarvoisina ja tämänkin luulen olevan provo.
Eihän lapsipuolet ole vieraita lapsia.
Siis... sinun ja miehesi yhteinen lapsi käy miehesi exällä hoidossa? *hatunnosto* itse en pystyisi tuollaiseen.
Minusta taas on hienoa, että perheessänne on noin kypsiä aikuisia. Olen aina todella epäileväinen uusperheiden suhteen juuri noista syistä, jotka teillä taas toimivat. Saat minut melkein uskomaan uusperheeseen!
Mutta tuo teidän perheenne toimivuus johtuu siitä, että kaikki aikuiset ovat uskomattoman kypsiä ja fiksuja aikuisia. Uskon, että uusperheenne lapset kasvavat todella fiksuiksi aikuisiksi ja ensimmäistä kertaa myös totean, että lähtökohtanne ansiosta teidän perheenne on todennäköisesti paljon toimovampi ja esimerkillisempi sekä myös turvallisempi lasten kannalta kuin suurin osa ydinperheistä.
Yleensähän tuolla viitataan täysin vieraisiin lapsiin.
Kyllä, käy miehen lasten äitillä hoidossa. Ja lasten äiti on ihan hulluna häneen, ottaisi mielellään useamminkin kyläilemään.
Minä koen tämän lauseen "omat lapset ovat eri asia kuin vieraat lapset" jota lapsipuolistaKIN käytetään niin että lapsipuolet alennetaan vieraiksi lapsiksi, heitä ei haluta perheeseen ja he eivät ole osa sitä. Tottakai tätä voi pitää provona, tuo ko. lause nimittäin herättää minussa suuria vihantunteita. Meillä kaikki lapset samassa asemassa, ovat aina olleet ja tulevat olemaan. Ja se ei ole mitenkään tavatonta !
Ja jos nyt taas tulee kaikki teksti pötköön niin vika on tässä koneessa.
ap
Tajusitko lainkaan, mitä se lapsi sinulle sanoi?
Jo nyt lapsen elämä on aika kamalaa, koska joutuu reissaamaan kahden kodin väliä ja hän oikeasti pelkää, että isän ja sinun eron jälkeen hän joutuisi edelleen jakamaan elämäänsä pienempiin palasiin itsekkäiden aikuisten takia.
Miehesi exä ei ole sinun ja miehesi lapselle äitipuoli, siinä terminologiasi menee todella sekaisin. Teillä ei kukaan lapsista saa saada biologiselta äidiltään rakkautta, jos sinä et anna sitä omille biologisille lapsillesi - minusta tuo on aika kamalaa!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:49"]Kyllä, käy miehen lasten äitillä hoidossa. ap[/quote]
...ja koska käyvät kylässä, niin tämä miehesi ex on sitten lastesi äitipuoli? Mielenkiintoiset nimitykset.
Otsikko on hämäävä, koska lapsipuolet eivät ole vieraita lapsia. Minullekin lapsipuoleni ovat ihan yhtä rakkaita kuin omat. Ja lapsista eniten ärsyttävin ja hermoilleni käyvä on toinen omista lapsistani.
Se mikä ap:lla ja minulla varmasti vaikuttaa asiaan, on se että lapsipuolet viettävät kanssamme paljon aikaa. Uskon että on paljon vaikeampi luoda läheisiä välejä lapsipuoliin, jos he viettävät perheessä aikaa vain joka toinen viikonloppu. En oikein muutenkaan ymmärrä sellaista järjestelmää, ellei sitten isästä ole mihinkään tai lasten äiti on niitä hirviöitä, joka ei päästä lapsia isän luo. Hyvä isä ei vietä aikaa niin vähän lastensa kanssa.
Todella hienoa, että olette noin hyvissä väleissä miehen exän kanssa. Siitä olen kateellinen. Minun miehellä ja hänen exällä oli hyvät välit monta vuotta eron jälkeen, mutta kun minä tulin kuvioihin (7 vuotta erosta) niin akka pimahti ja välit meni tosi huonoiksi. Haastetta oikeuteen tuli ja ties mitä. Onneksi isällä oli niin vahva näyttö omasta aktiivisuudestaan lasten kanssa ja lapsetkin sanoivat että haluavat olla isän kanssa, niin tapaamiset eivät vähentyneet yhtään.
Mitä tekisit tilanteessa, jossa sekä biologinen lapsesi että miehen lapsi ovat vaarassa hukkua ja voit pelastaa vain toisen.
Kyllä, sinä pelastat sen miehen lapsen, koska olet täydellinen aikuinen nainen, joka tällä tavalla tekee 3 ihmistä onnellisiksi eli lapsen biologiset vanhemmat ja sinua. Oman lapsesi pelastaminen taas tekisi 2 onnettomiksi, joten valinta olisi helppo. koska sinulle omat lapset eivät ole eri asia kuin vieraat lapset.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:57"]Mitä tekisit tilanteessa, jossa sekä biologinen lapsesi että miehen lapsi ovat vaarassa hukkua ja voit pelastaa vain toisen.
Kyllä, sinä pelastat sen miehen lapsen, koska olet täydellinen aikuinen nainen, joka tällä tavalla tekee 3 ihmistä onnellisiksi eli lapsen biologiset vanhemmat ja sinua. Oman lapsesi pelastaminen taas tekisi 2 onnettomiksi, joten valinta olisi helppo. koska sinulle omat lapset eivät ole eri asia kuin vieraat lapset.
[/quote]
Oletko kehari?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:57"]Mitä tekisit tilanteessa, jossa sekä biologinen lapsesi että miehen lapsi ovat vaarassa hukkua ja voit pelastaa vain toisen.
[/quote]
Oletko kehari?
[/quote]
Ei, olen teoreetikko, jonka mielestä ap:n tapa jäsentää maailmaa sanoilla on lievästi sanoen outo. Jos sillä ei ole merkitystä, kenen lapsi biologisesti on, niin silloin ap ei ensisijaisesti pelasta omaa lastaan vaan sen lapsen, jonka menehtyminen sattuu eniten yhteisöön.
Naurettava kysymys kenet pelastaisin, vastaan vain että aloittaisin siitä joka on suurimmassa hädässä. Aika huonosti olisi asiat jos kaksi lasta olisi jo hukkumaisillaan. Sitten lasten äitistä, miksi sanomme äitipuoleksi. Hän on minun lapselleni bonusäiti, äitipuoli, kolmas vanhempi. Ei tosin yhtä näkyvästi kuin mitä minä olen hänen lapsilleen, mutta on kuitenkin. Termi ei siis välttämättä ole oikea, mutta lapsi itse sanoo äitipuoleksi tai "etunimeksi" joten minäkö siitä alan vääntämään miksi lapsi häntä kutsuu?
Ja huoh, meillä rakastetaan jokaista lasta. Kaikki ovat todella rakkaita, he ovat minun lapsiani vaikken heitä olekaan synnyttänyt. Ja se lapsi jonka olen synnyttänyt saa ihan varmasti rakkautta. Miksi ihmeessä nostaisin yhden lapsista jalustalle? Aiheuttaakseni riitaa?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:14"]Naurettava kysymys kenet pelastaisin, vastaan vain että aloittaisin siitä joka on suurimmassa hädässä. Aika huonosti olisi asiat jos kaksi lasta olisi jo hukkumaisillaan. Sitten lasten äitistä, miksi sanomme äitipuoleksi. Hän on minun lapselleni bonusäiti, äitipuoli, kolmas vanhempi. Ei tosin yhtä näkyvästi kuin mitä minä olen hänen lapsilleen, mutta on kuitenkin. Termi ei siis välttämättä ole oikea, mutta lapsi itse sanoo äitipuoleksi tai "etunimeksi" joten minäkö siitä alan vääntämään miksi lapsi häntä kutsuu? Ja huoh, meillä rakastetaan jokaista lasta. Kaikki ovat todella rakkaita, he ovat minun lapsiani vaikken heitä olekaan synnyttänyt. Ja se lapsi jonka olen synnyttänyt saa ihan varmasti rakkautta. Miksi ihmeessä nostaisin yhden lapsista jalustalle? Aiheuttaakseni riitaa?[/quote]
Miksi ihmeessä et antaisi yhden lapsen saada sitä kokemusta, jonka jokainen lapsi tarvitsee: olen ainutalaatuinen ja rakas äidilleni. Nyt pyrit vimmatusti osoittamaan, että et ole oikein mitään, koska jokainen ovesta sisään kävelevä lapsi saa saman kohtelun kuin sinä.
Miksi muuten et suostu ajattelemaan niin, että kaikki eivät ole sinun lapsiasi? Miksi on tärkeää ottaa heidät omiksi, vaikka he eivät ole? Eikö lasten biologinen äiti saisi oikeasti olla "se eka" kuten ydinperheissä on, jolloin lapset tietäisivät oman paikkansa maailmassa.
Itse tarkoitan "vieras lapsi ei ole sama, kuin oma"-sanonnalla jotain kaverin tai sukulaisen lasta, joka käy hoidossa niin harvoin, että kyseessä on vain lyhyt, tuntematon ihminen, jonka aatteista tai riskihankkeista en osaa sanoa juuta tai jaata. Tietenkin lapsipuoliin voi kiintyä ja tunne on molemminpuolinen. Mutta silloin ei ole alkuunkaan kyse vieraasta lapseesta, vaan perheen jatkeesta. Mies oletettavasti tuntee lapsensa ja vierestä on "helppo" ujuttautua ohjelmistoon, kun voi ottaa mallia siitä lapsen alkuperäisestä vanhemmasta, että miten kyseinen lapsi toimii, tuntee ja ajattelee. Samaa käsitystä ei saa kaverin lapsesta, joka tulee äitinsä kanssa kylään pariksi tunniksi muutaman kerran kuukaudessa.
Täten lapsipuolen kanssa on helpompi toimia (oletettavasti), kuin kaverin lapsen kanssa.
Myönnettäköön, ettei henkilökohtaista käsitystä aihepiiristä ole. Oma lapsi on alle vuoden ja kuvio on ihan ydinperhe-asetelmassa ja molemmilla ensimmäinen kierros. Nämä käsitykseni perustuvat kavereiden 2-4 v lapsiin (olen vahtinut ja ottanut yökylään) ja oman 20 v nuoremman sisarpuolen seuraamiseen. Mututuntuman ja sydämen perusteella tehty käsitys.
Jopas ryhtyivät kateelliset huutamaan.
Joissakin perheissä on adoptiolapsia ja biologisesti omia ja kaikki silti yhtä rakkaita. Pitäisikö näissäkin perheissä antaa enemmän rakkautta biologisille, jotta kokisivat olevansa ainutlaatuisia ja rakkaita äidilleen? Entä monilapsisissa perheissä? Yhdellekö vain saa antaa sitä rakkautta?
Aivan käsittämätöntä soopaa.
Ap:n ja miehensä perheessä on monta lasta ja kaikkia rakastetaan ja pidetään ainutlaatuisina aivan tasapuolisesti huolimatta siitä, kuka on lapsen biologinen äiti. Mikä voisi oikeasti olla sen parempi lähtökohta elämään.
Ap, sinua yritetään syyllistää juuri niiden toimesta, jotkia vihaavat niitä miehensä lapsia ja yrittävät oikeuttaa sen vihan ja inhon.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:57"]
Mitä tekisit tilanteessa, jossa sekä biologinen lapsesi että miehen lapsi ovat vaarassa hukkua ja voit pelastaa vain toisen.
[/quote]
En tuhlaisi aikaa tuollaiseen vatvomiseen, joten ehtisin pelastaa molemmat.
Yritin kyllä jaoitella kappaleet mutta jostain syystä teksti tuli yhdessä pätkässä. ap