Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lihava lapsi on tabu?

Vierailija
18.07.2014 |

Milsi on niin vaikeaa myöntää, että lihava lapsi ei ole ok? Tiedän mistä puhun, koska olin itse lapsena valtavan lihava ja kärsin siitä kovasti. Miksi lapsia ei voi kasvattaa terveellisyyteen ja ohjata oikeaan suuntaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ohjata, mutta kai itsekin ymmärrät ettet voi kehittyvälle nuorelle tai sitä pienemmälle mennä sanomaan "Olet lihava, sinun tulee laihtua". 

Vierailija
2/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika hyssyttely ja ymmärtäminen vain pahentaa tilannetta. Rajat vaan lapselle ja niitä on noudatettava. Ihan turha tulla puhumaan "isosta", jos lapsi on lihava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin on tabu? Tarkoitatko ettei ole ok puhua rumasti lapsesta, jolla on ylipainoa? 

Se ei ole ok siksi että lihava lapsi ei ole mikään epäonnistunut tuote, olio tai asia, vaan ihminen, joka ansaitsee tasavertaisen ja kunnioittavan kohtelun KUTEN JOKA IKINEN LAPSI. Sinä entisenä lihavana lapsena tiedät, ettei mollaaminen laihduta ketään, vaan altistaa masennukselle, syömishäiriöille ja yksinäisyydelle. Niistä on sille lapselle sata kertaa enemmän haittaa kuin ylipainosta. 

Vierailija
4/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 18:58"]Siis miten niin on tabu? Tarkoitatko ettei ole ok puhua rumasti lapsesta, jolla on ylipainoa? 

Se ei ole ok siksi että lihava lapsi ei ole mikään epäonnistunut tuote, olio tai asia, vaan ihminen, joka ansaitsee tasavertaisen ja kunnioittavan kohtelun KUTEN JOKA IKINEN LAPSI. Sinä entisenä lihavana lapsena tiedät, ettei mollaaminen laihduta ketään, vaan altistaa masennukselle, syömishäiriöille ja yksinäisyydelle. Niistä on sille lapselle sata kertaa enemmän haittaa kuin ylipainosta. 

[/quote]

Yksi parhaimmista lukemistani viesteistä av:la!

Vierailija
5/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai siinä on pelkona se lapsen syyllistäminen. Toki riippuu lapsen iästäkin.

Lihavia lapsia on minun mielestäni kahta eri sorttia. Niitä, joiden koko perhe on ylipainoinen ja niitä, jotka ovat lihavia, vaikka muu perhe on normaalipainoinen. Tuollainen jälkimmäinen lapsen lihavuus on varmasti vanhempien tiedossa ja asiaa " hoidetaan", mutta jos koko perhe on lihavia täynnä niin siinä ei ehkä niin nähdä tai tunnusteta sitä lapsen ylipainoa.

Kuitenkin lapsen laihtuminen on monin verroin helpompaa perheessää, jossa kaikki ovat ylipainoisia. Koko perheen pitää muuttaa ruokavaliotaan ja alkaa liikkumaan yms. Sen sijaan perhe, jossa vain yksi lapsi on lihava, on lapsen normaalipainoiseksi saattaminen paljon vaikeampaa.

Vierailija
6/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kommentti "4"! Ja avaukseen, kumpi on oikeasti tabu lihava lapsi vai se, että vanhempia ei saa syyllistää yhtään mistään? Että kakkien vanhempien ajatellaan aina tietävän, mikä on lapselleen parasta ja ulkopuoliset eivät saa puuttua asiaan, vaikka lapsen vanhemmat ovat mahd. täysiä lapsia itsekin, enkä nyt tarkoita teinivanhempia, vaan vanhempia, joiden paras ystävä on alkoholi ja elämän hallinta on hukassa. Onneksi valtaosa vanhemmista osaa huolehtia paitsi itsestään ja myös lapsistaan, eikä tätä saavutusta mitata, sillä onko lapsella pari kiloa ylimääräistä painoa. - Sairaalloinen lapsen ylipaino on asia erikseen.  

Vierailija
7/13 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7 muotoili paremmin sen, mitä itse yritin ja onnistuin kehnosti. Vanhempien vastuuta peräänkuulutan! Ap.

Vierailija
8/13 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/13 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika hyssyttely ja ymmärtäminen vain pahentaa tilannetta. Rajat vaan lapselle ja niitä on noudatettava. Ihan turha tulla puhumaan "isosta", jos lapsi on lihava.

Luuletko, ettei lastenlääkäri sitouta lapsen perhettä pitämään lapsen painoa samana samalla kun lapsi kasvaa pituutta? Aina se ei onnistu edes kovalla työllä. Silloin kaikki ovat surullisia ja tuntevat epäonnistuneensa.

Vierailija
10/13 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lihavuus on uusi normaali 

Vierailija
11/13 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen että joillakin on geeneissä että ovat lihavuuteen taipuvaisia.

Meillä yks kolmesta on ollut myös vauvasta asti yläkärillä painon takia. Kaks muuta alakäyrällä.

Vanhemmat normaali painoisia.

Suvussa kuitenkin on ylipainoa.

Koko perhe syö samalla tavalla, samaa ruokaa, lapset liikkuvat vapaa ajalla yhtä paljon.

Silti tää yks lapsi vaan on tukeva.

Pahinta on että kun lapsi on lihava, häntä kiusataan, vaikka ei voi asialle itse mitään. On todella vaikeaa pitää yllä lapsen itsetuntoa. Yrittää olla kannustava ja keho positiivinen. 

Vierailija
12/13 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tekisisitte? Minulla 10v ylipainoinen poika, liikkuu säännöllisesti vapaa-ajalla ja koulumatkat (2,5km/suunta) kävelee. Syö ihan valtavasti terveellistä kotiruokaa ja lihoi vaan entisestään. Koulussakin kiinnitetty huomiota annoskokoon joka on valtava. Kotona yritetään vähän rajoittaa määrää, mutta sanoo olevan vielä nälkä. Herkkua ei kotiin enää osteta, kun varmasti jossain kaverereilla niitä kuitenkin syö. Muu perhe ollaan hoikkia niin en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä?

Vierailija
13/13 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tekisisitte? Minulla 10v ylipainoinen poika, liikkuu säännöllisesti vapaa-ajalla ja koulumatkat (2,5km/suunta) kävelee. Syö ihan valtavasti terveellistä kotiruokaa ja lihoi vaan entisestään. Koulussakin kiinnitetty huomiota annoskokoon joka on valtava. Kotona yritetään vähän rajoittaa määrää, mutta sanoo olevan vielä nälkä. Herkkua ei kotiin enää osteta, kun varmasti jossain kaverereilla niitä kuitenkin syö. Muu perhe ollaan hoikkia niin en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä?

Tuo on todella vaikea tilanne, ja syynä voi olla ihan se, että kylläisyyden tunnetta säätelevät hormonit eivät jostain syystä toimi oikein. Itse yrittäisin sitä, että terveellistä kotiruokaa saa normaalin (ainakin aluksi suurehkon mutta nykyistä pienemmän) annoksen. Jos sen jälkeen on vielä nälkä, saa lisäksi vihanneksia niin paljon kuin haluaa syödä. Nämä vihannekset siis sen lisäksi, että aterialla aina aluksi puoli lautasta täytetään vihanneksilla.

Terveellisessä kotiruoassa kiinnittäisin myös huomiota siihen, että siinä on tarpeeksi proteiinia (esim. kalaa tai lihaa), ja perunaa, riisi tai pastaa todellakin vain se neljäsosa lautasellista. Aterian yhteydessä leipää ei lainkaan, ja aamu- ja iltapalallakin vain rajoitetusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme