En laita penniäkään uuden lastensairaalan hyväksi.
Aluksi sanon, etten todellakaan ole mikään lastenvihaaja. Itsellänikin on lapsia ja serkku on joutunut käymään aikanaan lapsensa kanssa juuri lastensairaalassa. Minusta vain on täysin väärin, että kansalaisilta kerätään rahaa kohteeseen, joka valtion tulisi kustantaa. Samaan aikaan rahaa riittää kyllä ihan ulkomaille asti lähetettäväksi, mutta ei Suomeen lasten hyväksi. Tämä vain on kaikkia liikuttava asia, jonka avulla ollaan keksitty laittaa kansalaiset maksumiehiksi. Rakennetaan muitakin kalliita rakennuksia, mutta ne meneekin valtion pussista. Suomen valtion käytäntö on niin mätä, että mädäntykööt vain lisää makaamalla lastensairaala kokonaan. Mielenkiintoista olisi tietää tullaanko tulevaisuudessa järjestämään enemmänkin tällaisia keräyksiä kansalaisten rahoista, jotta valtio säästäisi.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:17"]Ja tuohon edelliseen lisään vielä että kunta tai valtio ei voi kerätä rahaa, siksi on perustettu säätiö, joka voi sitten luovuttaa kiinteistön HUS:lle.
Lastenlinnan kanssa toimittiin aivan samoin, säätiöpohjaisena ja sitten lahjoitettiin HUS:lle.
Tämä on loistava hanke ja suuri kiitos asiaa hoitaneille tahoille. Olkaa kiitollisia jos omat lapsenne eivät tuota sairaalaa tarvitse (tai eivät ole vielä tarvinneet). Minä juoksen lapseni kanssa klinikalla vähän väliä ja sanon että kyllä tuo henkilökunta ja pienet potilaat asianmukaiset tilat tarvitsevat.
[/quote]
Säätiö ei luovuta sairaalaa hus:lle, vaan perii siitä vuokraa.
Olen niin samaa mieltä!
Just luin Politiikan tutkimus nimisestä kirjasta, kuinka paljon Eu maksaa. Kreikalle Suomi antoi noin vain yli 300 miljoonaa ja Eu-maat ovat yhdessä antaneet Turkille yli 920 miljoonaa, jotta tämä muokkaisi itsensä Kööppenänhaminan kriteereiden mukaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:09"]Ei se säätiö mikää peikko ole, se on vain yksi tapa julkisessa rakentamisessa. Kautta aikojen sairaaloita on tuettu säätiöiden varoin yleishyödyllesti. Esim. lasten syöpälääkärit ovat perustaneet säätiön, että mennään lasten etu edellä. Jonka tämäkin rahoitus mahdollistaa. Ehkä se olisi ihan hyvä muistaa ideologisten mörköjen sijaan.
Ainahan me voimme vaatia passiivisen kiukuttelun sijaan tuntuvia veronkorotuksia, että valtion ja kuntien budjektirahoitus rakentamisen mahdolllistaisi yhdelle potilasryhmälle.
[/quote]
Mutta tämä säätiö ei tue, vaan kerää hus:lta vuokraa rakennuksesta, joka on rahoitettu keräysvaroin.
[/quote]
Hmmm...sanon tämän kuintekin vaikka tiedän sinun pitävän pääsi. Rakennuksen vuokraaaminen tulee halvemmaksi yhteiskunnalle, kuin sen rakentaminen julkisin verovaroin. Säätiö myös ylläpitää sairaalatoimintaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:09"]Ei se säätiö mikää peikko ole, se on vain yksi tapa julkisessa rakentamisessa. Kautta aikojen sairaaloita on tuettu säätiöiden varoin yleishyödyllesti. Esim. lasten syöpälääkärit ovat perustaneet säätiön, että mennään lasten etu edellä. Jonka tämäkin rahoitus mahdollistaa. Ehkä se olisi ihan hyvä muistaa ideologisten mörköjen sijaan.
Ainahan me voimme vaatia passiivisen kiukuttelun sijaan tuntuvia veronkorotuksia, että valtion ja kuntien budjektirahoitus rakentamisen mahdolllistaisi yhdelle potilasryhmälle.
[/quote]
Mutta tämä säätiö ei tue, vaan kerää hus:lta vuokraa rakennuksesta, joka on rahoitettu keräysvaroin.
[/quote]
Hmmm...sanon tämän kuintekin vaikka tiedän sinun pitävän pääsi. Rakennuksen vuokraaaminen tulee halvemmaksi yhteiskunnalle, kuin sen rakentaminen julkisin verovaroin. Säätiö myös ylläpitää sairaalatoimintaa.
[/quote]
Miten voi tulla, kun valtio, hus ja keräykseen osallistuvat maksavat sairaalan ensin yhteen kertaan ja sitten toiseen kertaan hus:n maksaessa sairaalasta vuokraa?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 12:33"]
Monilla tuntuu olevan päinvastainen periaate kuin minulla, mutta minä en osallistu mihinkään keräykseen, jonka tuotto menee jonkin kotimaan asian puolesta. Täällä kuitenkin kaikilla on hyvä olla suhteessa siihen, mitä Afrikassa on. Sotaveteraanitkin kylpee rahassa. Minun viisieuroinen saattaa ulkomailla taas estää jonkun lapsen kuolemisen nälkään.
[/quote]
Ei sotaveteraanit kylve rahassa, vaan ne säätiöt kyllä. Kehtaavatkin pihistellä vanhoilta sairailta rahoja, sijoittavat vaan ne ja nihkeästi antavat veteraaneille.
Selittäisikö joku ihan rautalangasta, miten yhteiskunta tästä hyötyy, kun
- ensin valtio, hus ja lahjoittajat antavat rahat säätiölle, joka rakennuttaa näillä rahoilla sairaalan
- hus maksaa säätiölle vuokraa sairaalasta
- vuokrasopimuksen päättyessa sairaala jää säätiölle
?
Säätiö rakentaa toisten rahoilla sairaalan, saa vuokratuotot itselleen ja lopulta myös sairaala jää säätiölle. Kuulostaa siltä, että taas on sinisilmäisiä suomalaisia kusetettu oikein lahjakkaasti.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:36"]
Säätiö rakentaa toisten rahoilla sairaalan, saa vuokratuotot itselleen ja lopulta myös sairaala jää säätiölle. Kuulostaa siltä, että taas on sinisilmäisiä suomalaisia kusetettu oikein lahjakkaasti.
[/quote]
Mitä sitten?! Saamme yksityisen omistaman sairaalan. Samat kulut siitä meillä on kuin valtion omistajana. Säätiö joutuu ottamaan sen verran velkaa, että ei se meidän elinikänä tuota.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:36"]
[/quote]
Noh...sinä et ole sitä päivää näkemässä, että vuokra tuottaisi säätiölle. Ketä siinä sitten saa syyttää, jos itse rahalla takapuolensa pyyhkii.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:36"]
[/quote]
Noh...sinä et ole sitä päivää näkemässä, että vuokra tuottaisi säätiölle. Ketä siinä sitten saa syyttää, jos itse rahalla takapuolensa pyyhkii.
[/quote]
Miten niin ei tuota? Säätiöhän saa rahat sairaalan rakentamiseen valtiolta, hus:lta ja lahjoituksina. Eli vuokratulot on siis ilmaista rahaa säätiölle.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 15:36"]
[/quote]
Mitä sitten?! Saamme yksityisen omistaman sairaalan. Samat kulut siitä meillä on kuin valtion omistajana. Säätiö joutuu ottamaan sen verran velkaa, että ei se meidän elinikänä tuota.
[/quote]
Yksityisen omistama, joka sai rahansa valtiolta, hus:lta ja lahjoittajilta. Siis yhteiskunnan rahojen siirto yksityiselle toimijalle. Kannatatko tosiaan tällaista?
Minäkään en ole lahjoittanut. Ihmettelen sitä, kun näin silloin tv:ssä suunnitelmaa sairaalasta, miten paljon sairaalan ulkonäköön, koristeluun ja muotoiluun on käytetty vaivaa. Varmasti niiden kubististen aitojenkin suunnitteluun, maalaukseen ja rakentamiseen menee paljon enemmän rahaa kuin valkoisen metalliaidan kohdalla menisi. Ja ihan oikeasti, ei tuo sairaala ole ollut niin kamala kuin ihmisille on annettu ymmärtää.
Sairaalalle on annettu tuhottomasti enemmän näkyvyyttä verrattuna muihin kohteisiin, on konserttia, kerääjiä, yhteislaulua, tv-ohjelmaa, nettisivua... Tekopyhää.
Itse lahjoitan vain eläinsuojeluyhdistyksille, jotka pyörivät täysin yksityisten lahjoitusten avulla. Sääli, kun eläinten hyvinvointi ei päättäjiä kiinnosta pätkääkään, nämä kun eivät voi äänestää.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:18"]Itse lahjoitan vain eläinsuojeluyhdistyksille, jotka pyörivät täysin yksityisten lahjoitusten avulla. Sääli, kun eläinten hyvinvointi ei päättäjiä kiinnosta pätkääkään, nämä kun eivät voi äänestää.
[/quote]
Tätä minäkään en ymmärrä... Miksi yksi ryhmä menee kaiken muun edelle... Korpeaa tälläinen sairalla lapsilla vetoaminen ka poraaminen...
Minulta loppui veronmaksuhaluukkuus tähän lastensairaala-caseen. Minkä hel*tetin takia maksan vuodessa parikymmentä tuhatta euroa veroja, jos edes tällaista perusasiaa ei saada sitten hoidettua kuntoon ???
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 12:20"]
Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
[/quote]
Joo tää on surullista, mutta puhutte asiaa. Törkeää ja edesvastuutonta laittaa kansa maksumieheksi, kun rahaa rällätään korkealulttuuriin ja ties mihin hyödyttömämpään.
Paljonkohan tuosta sairaalan rakentamiseen budjetoidusta rahasummasta menee hankkeen vetäjien omiin taskuihin? Tuskin kukaan täysin ilmaiseksi tuollaista projektia lähtee vetämään, ja mikäli olen yhtään perillä tässä maassa sovellettavista pomojen palkoista, niin ei taida ihan vähän riittää.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 12:34"]En tule koskaan saamaan lapsia, joten miksi lahjoittaisin senttiäkään lastensairaalalle? Ei kosketa minua, joten en lahjoita.
[/quote]
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ! Lahjoittamisesta ei olisi minulle mitään hyötyä joten ei kiinnosta. Itsehän on niitä lapsia maailmaan tunkenut, maksakoon hoidonkin itse.
Ei rehellisesti kiinnosta paskan vertaa syntyykö uutta lastensairaalaa vai ei.
Valtio, hus ja keräykseen osallistuvat antavat rahat ruotsinkieliselle säätiölle, mutta eivät saa mitään vastineeksi. Sairaala nimittäin jää säätiön omaisuudeksi ja se perii hus:lta vuokraa sairaalan käytöstä. Kun vuokrasopimus päättyy, säätiö voi tehdä sairaalalla ihan mitä haluaa.