Yläasteelle menevää poikaa ei kiinnosta yhtään..
..vaatteet, kengät yms asiat. Ja silti on tod tod ehdoton ja tiukka makuasioissa ja mm sen suhteen että ei yhtään jaksaisi ravata kaupoissa sovittamassa ja ostelemassa yhtikäs mitään.
Olen selitänyt että ei hälle enää niin vain löydy netistä vaatetta tai ainakin kenkiä on sovitettava mieluusti ennen ostamista niin siltikään ei haluaisi mukaan mihinkään liikkeisiin. Poika on jo 172cm pitkä joten sekin asettaa haasteensa, lasten-ja nuorten osastot ei tule kuuloonkaan, miesteen vaatteissa oliis hyvä kokeilla esim paidoissa sitä XS ja S kokoa ennenkuin ostaa. Tänäkesänä ostettiin ekat farkut muualta kuin nuorisopuolelta eli Dressmanista tuumakoolliset. Nyt sitten minä etsin hälle netistä tennareita koulun aloitukseen, ei välitä merkeistäkään yhtään.
Vansin tennareita katselin ja löytyikin kivat mustat jotka hän varmaan kelpuuttaisi kun on niin konservatiivinenkin mutta eipä ollut kokoa enää, siis 42 on kengän kokonsa.
Huokaus, toivoton yhdistelmä: ei kirveelläkään mukaan liikkeisiin saati sovittelemaan ja ehdoton maku vaikkei itse jaksakaan surfata ja katsella netistä mieleisiä rytkyjä/kenkiä.
Miten muut 12-13v murkkupojat, miten teillä shoppaillaan?
Kommentit (23)
Jospa sinun mukanaolosi ja makutuomarointisi on kynnyskysymys? Kokeilepa antaa raha kouraan ja lähettää poika itse kaupoille.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:20"]
Jospa sinun mukanaolosi ja makutuomarointisi on kynnyskysymys? Kokeilepa antaa raha kouraan ja lähettää poika itse kaupoille.
[/quote]
Olin sanomassa samaa. Rahat käteen ja poika vaikka kavereiden kanssa ostoksille.
Hah, vielä vähemmän innostusta kuten arvelinkin. Vastasi, että "just joo" erittäin happamalla äänellä.
ap
Ei sen kaveritkaan kiertele yksinään kauppakeskuksissa tms shoppailemassa.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:23"]
Hah, vielä vähemmän innostusta kuten arvelinkin. Vastasi, että "just joo" erittäin happamalla äänellä.
[/quote]
Älä anna sen säikyttää itseäsi perääntymään. Myös se, etteivät kaverit osta omia vaatteitaan, ole mikään syy ettei hän voisi niin tehdä. Kumpi teistä on vanhempi?
Anna olla, jos on vaatteita jotka mahtuu jne. Laittaa päälleen mitä laittaa! Poika on kesälomalla.
Meilläkin on vaatteiden ostaminen yhtä tuskaa. 160 cm pitkälle pojalle ei enää löydy järkeviä vaatteita lastenosastolta, nuortenosastolta löytyisi kivoja, mutta ei ole tarpeeksi pieniä kokoja.
Yksin tai kavereitten kanssa kun lähettää VAATEostoksille, niin palaa sieltä kiva lompakko ja reppu mukanaan.
Mulla on täällä samanlainen teini, mutta tyttö! Pitäisi aina vaan samoja verkkareita/farkkuja ja paria toppia ja yhtä hupparia.
Olen tehnyt viimeaikoina niin, että raahaan sen Seppälään (ainoa kauppa josta jotain tuntuu löytyvän) ja ostatan väkisin kaksi vaatekertaa. Ja samalla katsotaan viereisestä kenkäkaupasta jotkut tennarit. Sen jälkeen heitän saman verran vanhoja roskiin.
meillä ei neiti vaatteilla koreile! Vaikka yrittäisi vähän pakottaakin...
Meillä on erittäin vastahakoinen 13-v. poika vaatehankinta-asioiden suhteen joo. On pärjätty sillä, että olen tuonut kotiin sovitettaviksi tai jopa ostanut omatoimisesti jotain vaatteita, nettikirpparelta joskus harvoin yhdessä katseltu... Ei ole sitä vimpan päälle muodin mukaista tai ajan hermolla -rytkyä, mutta ehjää ja sopivaa, ja sillä on pärjätty.
osta 43 numeroiset, kyllä se jalka siihen kasvaa. Ei olla kaupassa käyty rippipuvun oston jälkeen yhdessä. Netistä tilaa ja t-paitoja ostan summamutikassa, jos näen jossain hyviä.
Älä osta vaatteita Dressmanista tai jostain aikuisten pukimoliikkeistä. Osta jostain vähän coolimmasta kaupasta, nuorisomuotia, niin hän ehkä innostuu hieman enemmän.
Meillä junior innostui kirpputoreista. Kavereidan kanssa pieni kilpailu päällä kuka löytää halvemmalla jne. ja ostavat toinen toisiltaan.
Jos ei vaatehankinnat kiinnosta, kulkekoon vanhoissa. Älä ala holhoamaan 13-vuotiasta.
Mun veli (nyt jo aikuinen) on aina vihannut vaateostoksilla käyntiä ja shoppailu sekä vaatteiden sovittelua sydämensä kyllyydestä. Äiti ratkaisi tämän siten, että kaksi kertaa vuodessa käytiin veljelle shoppailemassa vaatteita ja kerralla ostettiin esim kaikki tarvittavat kesävaatteet/talvivaatteet ja muutamat farkut ja tennarit kerralla että pärjäsi hyvin ainakin sen puoli vuotta. Tarkoitus siis shopata pelkästään pojalle eikä kierttä miljoonaa naisten kauppaa itselle vaateita etsien. Helpottaa myös, että jos löytyy mieleinen farkkumalli niin sitä on helppo vain tilata netistä lisää. Samoin muiden vaatteiden kanssa. Varmasti helpompaa pojallekin, kun pari kertaa vuodessa hoitaa homman pitkäksi aikaa. Shoppailun jälkeen voitte tehdä jotain pojalle mieluista, mennä vaikka leffaan tai pitsalle.
Haa, ihan kuin meidän tuleva 7.-luokkalinen! Poika on kyllä snadimpi, vain 154 cm ja kenkäkoossa ohitti juuri minut (äitin). Ei mitään innostusta ostaa vaatteita. Ei niin mitenkään ylipuhuttavissa kauppaan. Kun olen jotain ostanut ja tuonut, niin eihän se koko aina passaa. Viimeksi on palautettu farkut, jotka olivat kittanat. Punaiset tennarit olisi hyväksynyt, mutta minä sain pitää ne, koska jalkansa oli kasvanut. Muuten on kyllä tarkka vaatteistaan. Pitää olla sitä ja tätä, eikä varsinkaan tuota. Mielenkiinnolla osotan, kun havaitsee, että syksyllä vanhat gore-lenkkarit eivät enää mahdu, mutta sateellakin pitäisi kouluun mennä...
Siis lapsonen on sitten vanhoilla vaatteilla jos ei kiinnosta kauppoihin lähteä, lopettakaa toi paapominen.
Meillä oli ja on edelleen vähän samaa ongelmaa. Asiaa helpottaa jos
-liike, jossa kåydään ostoksilla on n verrran kauempana, että siellä ei voi törmätä kavereihin nolosti vanhempien kanssa ( poika ei muuten nolostele vanhempiaan, mutta kaupoisssa kyllä)
-sieltä lähdetään sillä siunatulla sekunnilla, kun pojan kestokyky tulee täyteen.
me yleensä onnistuimme käymään vaatekaupassa kolme-neljä kertaa vuodessa. Näillä kerroilla odtettiin sit sumeilematta aina kaikki se, minkä poika suostui kokeilemaan ja kelpuuttamaan, koska mitään takuuta siitä, että seuraava kerta tulisi, ei ollut ja jotenkin säällisesti ja sopivankokoisestihan š poika kuitenkin oli puettava.. Rahaa meni kerralla useampia satasia, mutta toisaalta kertojahan ei tullut monta.
Toinen asia on, että jos toinen ei hakua pitää farkkuja, niin sitä ei pakoteta pitämään tai ostamaan farkkuja, vaan ostetaan sellaisia housuja kuin suostuu pitämään. Sama kenkien kohdalla. Jne.
Hei umpihullut holhoajat...hirveän karhunpalveluksen teette raahaamalla teinejä väkisin ostoksille. Hyvin voi kulkea samoissa rytkyissä kuten itse haluaa, se ei ole vaarallista. Nuorelle voi sanoa että ok, mennään ostoksille sitten kun koet tarvitsevasi vaatteita. Kyllä se tarve herää viimeistään kun muut alkavat naureskella koulussa tms. Ja se on sitten tehokkaampi herätys ulkonäön merkitykseen liittyen.
Meillä kanssa yläkouluun menevä 12v joka kyllä tykkää jo valita vaatteensa mutta inhoaa kauppaan lähtöä. Kaikki muu kuin kaupassa käynti vaan on kivempaa. Hankalasti tämä taas pieni, eli lastenosaston 158-164 cm etsitään, kengänkoko toivoton 40.
Nyt tein niin että katsoin alesta pari kauppaa joissa mahdollisia vaatteita ja tehtiin tunnin täsmäisku niihin. Stockalta tehtiin parhaat löydöt nyt.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:09"]
Hei umpihullut holhoajat...hirveän karhunpalveluksen teette raahaamalla teinejä väkisin ostoksille. Hyvin voi kulkea samoissa rytkyissä kuten itse haluaa, se ei ole vaarallista. Nuorelle voi sanoa että ok, mennään ostoksille sitten kun koet tarvitsevasi vaatteita. Kyllä se tarve herää viimeistään kun muut alkavat naureskella koulussa tms. Ja se on sitten tehokkaampi herätys ulkonäön merkitykseen liittyen.
Ei toimi meillä. Luulen että lastensuojelua alkaa ennemmin kiinnostaa tuon 16-vuotiaan puhkikulutetut rytkyt kuin herraa itseään. Suuttuu vielä kun heitän pois hänen rääsyiksi muuttuneita huppareitaan ja t-paitojaan. Ainut poikkeus tähän tilanteeseen oli se kun seukkasi erään tytön kanssa vähän aikaa. Silloin piti saada puhdasta ja ehjää vaatetta päälle. Suihkussakin käytiin ahkerammin ja hampaita jynssättiin taajaan ;) Kunpa tulisi taas joku miniäkokelas kuvioihin niin päästäisiin tästäkin ei niin maata mullistavasta-ongelmasta eroon. T: aikaisemmin kirjoitellut 21
[/quote]