Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko, että lapsien pitäisi jakaa lelunsa muiden lasten kanssa esim. pihalla tai leikkipuistossa?

Vierailija
14.07.2021 |

Vai jokainen vanhempi ostaa omat lelut lapsilleen tai ovat ilman?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan leikkimässä yhdessä (esim. kaverin lapset omieni kanssa), lelut ovat yhteisiä. Satunnaisten tallaajien kanssa ei tarvitse jakaa.

Vierailija
2/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollovanhempien lapset eivät anna muiden leikkiä silmäteriensä leluilla. Muilla on mukavaa yhdessä kun tämä yksi istuu yksi traktori sylissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden perheen lapset repivät täällä muiden käsistä näiden lelut, pahimmillaan rikkovatkin. Rosvoamista se minusta on eikä jakamista. Ja muutenkaan en osta leluja kuin omalle lapselleni.

Vierailija
4/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte jakaa leluja!

Vierailija
5/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että molempi parempi. Lapsen on hyvä oppia lainaamaan, mutta myös oppia pitämään omista rajoistaan kiinni. Kaikkea ei tarvi lainata. Mutta sekään ei ole ok, että lapsi ei jollain lelulla leiki, mutta silti hän ei sitä lainaa.

Vierailija
6/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella omat lelut eikä niihin muut koske. Yhteiset ja lainatut tavarat on yleensä äkkiä hajalla, joten miksi opettaa lapsensa siihen, että kaiken saa rikkoa. Omista tavaroista pidetään paremmin huolta kuin yhteisistä. En keksi yhtään syytä sille, miksei vanhemmat voi hankkia lapselleen leluja vaan olettaa, että oma piltti saa napata muiden tavarat siksi, että pitää opetella jakamaan. Ei tarvitse! Aikuisena nimenomaan ei jaeta vieraiden kanssa niitä asioita, jotka on itse maksettu.

Vierailija
7/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollovanhempien lapset eivät anna muiden leikkiä silmäteriensä leluilla. Muilla on mukavaa yhdessä kun tämä yksi istuu yksi traktori sylissä.

Eikä asiat ole silloin hyvin? Muut leikkii yhdessä ja se yksi on onnellinen traktorinsa kanssa.

Vierailija
8/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus on leikkiä yhdessä, niin totta kai silloin jaetaan leluja. Lapsia opetetaan myös pyytämään lainaksi leikin tiimellyksessä lelua ja antamaan sitä lainaan, tämä on tärkeää leikkitaitoa ja yhteistyön opettelua.

Jos juuri itse leikkii sillä ko. lelulla, voi sanoa, että tarvitsen sitä juuri nyt, saat myöhemmin.

Muttei lelukjatietenkään jätetä hiekkikselle kaikkien käyttöön eikä niitä saa pihavarastosta luvatta kukaan lainata. Saati että joku niitä rikkomalla rikkoisi tai veisi kotiinsa. En kyllä ole koskaan törmännyt sellaiseen, että kesken yhteisleikin joku lapsista noin tekisi, enemmän kuutosen esittämä huoli koskee siis pihalle hujan hajan leikin JÄLKEEN jätettyjä leluja.

Vierailija
9/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettanut lainaamaan, mutta myös että pitää rajoista kiinni. Eli siis saa mennä sanomaan jos lelu on menossa rikki tms. Myöskään silloin ei tarvitse lainata, jos sillä toisella lapsella on omat lelut mukana. Tyytyköön siihen siniseen lapioon ja antakoon meidän vihreän lapion olla.

Yleensä kuitenkin kyse on siitä, että joku lapsi haluaa tehdä meidän mörkömuotilla mörköhiekkakakun. Silloin olen käskenyt aina lapsen lainata. Ja olen myös omalle sanonut, että saa ihan rohkeasti kysyä muilta lapsilta vaikka niitä hienoja hiekkamuotteja lainaan.

Vierailija
10/10 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella omat lelut, ei sinne ole pakko ottaa suuria määriä leluja, kun voi leikkiä kotona leluilla. Ihmetyttää että kerrostalon taloyhtiön hiekkalaatikko on täynnä erilaisia leluja, jopa pakkasella jättävät supermiehet /leluautot sinne. Leluja ei kerätä ilmeisesti leikkien jälkeen pihasta juuri koskaan – leluja /hyppnarut /lapiot lojuvat siellä täällä. 80-luvulla ei vietetty aikaa hiekkalaatikolla tuntikausia, tehtiin pari hiekkakakkua, keinuttiin, juostiin pihalla, joku muu leikki. Osa hiekkalaatikoista ei ole puhtaita, koska eläimiä liikkuu siellä (kissat, jänikset, useat linnut, koirat etc), ötökkää, humalaiset, ohikulkijat ja joskus pihoilta löydetty ruiskuja eikä hiekkaa kai usein vaihdeta. Kotiin voi virittää omat taikahiekat, massat ja muovailut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi