Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fibromyalgia - millaisilla oireilla diagnosoitu?

Vierailija
14.07.2021 |

Minulla tt-lääkäri heitti yhdeksi mahdollisuudeksi fibromyalgian, mutta sitten jäi kuitenkin vielä pohtimaan ja sanoi että seurataan tilannetta. Millaisilla oireilla muilla on fibromyalgia todettu?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka puolella kolotti, särki, pisteli.

Vierailija
2/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys ja kipu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta olen miettinyt kohdallani fibromyalgian mahdollisuutta. Minulla on ollut viimeisen vuoden aikana kireyksiä ja kipuja jaloissa sekä niska-hartia-leuka-alueella. Yleensä eri aikaan. Urheilla olen pystynyt, mutta usein kun on lihasjumit päällä, niin lihaksiin ja niiden ympäristöön pistelee ja alue on kylmälle herkempi. Tuntuu, että jos esim. leuat ovat jumissa, myös käsiin tai jalkoihin voi pistellä lievästi.

Välillä saattaa pistellä jalkoihin, käsiin tai kasvoihin. Pistely ei ole sinänsä kovinkaan kivuliasta. Näin kuvan kehon pisteistä, jotka arastavat fibromyalgiassa. Itselläni eivät nuo alueet ole kosketusarkoja painettaessa, kovaakin hierontaa siedän hyvin ja ns. ”makeaa kipua”.

Ovatko nämä fibromyalgian oireita vai voivatko kehon jumit tai vaivat muuten sensitoida kroppaa kausittain?

Vierailija
4/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta olen miettinyt kohdallani fibromyalgian mahdollisuutta. Minulla on ollut viimeisen vuoden aikana kireyksiä ja kipuja jaloissa sekä niska-hartia-leuka-alueella. Yleensä eri aikaan. Urheilla olen pystynyt, mutta usein kun on lihasjumit päällä, niin lihaksiin ja niiden ympäristöön pistelee ja alue on kylmälle herkempi. Tuntuu, että jos esim. leuat ovat jumissa, myös käsiin tai jalkoihin voi pistellä lievästi.

Välillä saattaa pistellä jalkoihin, käsiin tai kasvoihin. Pistely ei ole sinänsä kovinkaan kivuliasta. Näin kuvan kehon pisteistä, jotka arastavat fibromyalgiassa. Itselläni eivät nuo alueet ole kosketusarkoja painettaessa, kovaakin hierontaa siedän hyvin ja ns. ”makeaa kipua”.

Ovatko nämä fibromyalgian oireita vai voivatko kehon jumit tai vaivat muuten sensitoida kroppaa kausittain?

Mulla vähän samanlainen tilanne. On kuitenkin ylipainoa ja ennen vaivojen alkua myös huono työergonomia. Kun tuli kipuja, aloin treenaamaan ja liikkumaan päivittäin (n. 5 kk sitten). Olen ajatellut, että johtuvatko ajoittaiset kivut, jumitukset ja pistelyt siitä, että liikuntaa on tullut runsaasti ja ylipaino luonnollisesti kuormittaa niveliä. Painoa olen pudottanut ja aion pudottaa edelleen. Onko muilla vastaavia vaivoja, eli voiko kivut ja selittämättömät pistelyt johtua yksinkertaisesti siitä että kroppa on ollut jumissa ja väsynyt nyt runsaasta liikunnasta, etenkin kun paino vielä rasittaa?

Vierailija
5/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, joka ei mene ohi nukkumalla. Herään joka aamu väsyneenä ja olo on kuin jyrän alle jäänyt. Kun siitä sitten pääsee liikkeelle, niin liikkuminen helpottaa kipua.

Kivut ovat yleensä symmetrisesti molemmilla puolilla kehoa eli jos vasen lonkka on kipeä, niin myös oikealla puolella samassa kohdassa on kipua, vaikkakin yleensä lievempänä.

Firbomyalgian oireet lyhyesti: aina sattuu joka paikkaan ja väsyttää.

Minulla on fibromyalgiadiagnoosi, mutta eipä siitä juuri apua ole.

Vierailija
6/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, joka ei mene ohi nukkumalla. Herään joka aamu väsyneenä ja olo on kuin jyrän alle jäänyt. Kun siitä sitten pääsee liikkeelle, niin liikkuminen helpottaa kipua.

Kivut ovat yleensä symmetrisesti molemmilla puolilla kehoa eli jos vasen lonkka on kipeä, niin myös oikealla puolella samassa kohdassa on kipua, vaikkakin yleensä lievempänä.

Kiitos vastauksestasi ja voimia ja jaksamista sinulle oireiden kanssa! Alkoivatko oireesi vähitellen? Entä onko sinulla oireita kasvoissa?

Tuo taitaa olla totta, että diagnoosista ei juurikaan ole apua. Ovatko läheisesi ymmärtäneet paremmin oireitasi tai onko mikään lääke auttanut kipuihisi?

Vierailija
7/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksamista sinulle fibron kanssa! Onko sinulla muuten paikat kosketusarkoja, eli sattuuko kosketus?

8/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia ei ole mikään todellinen, oikea sairaus. Ihan keksitty juttu.

Vierailija
9/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tk lääkäri sen diagnosoi, vaikka oireet ei sopineet. Ehdotin toista diagnoosia mutta totesi "tuskin se noin harvinainen on, eiköhän se ole tätä normaalimpaa diagnoosia". Kunnes sattumien kautta pääsin fysiatrille joka totesi, että väärä fibromyalgia diagnoosi, se on tämä harvinaisempi diagnoosi.

Mutta jos sun oireet siihen viittaa niin eiköhän se sitä ole.

Vierailija
10/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä18499 kirjoitti:

Fibromyalgia ei ole mikään todellinen, oikea sairaus. Ihan keksitty juttu.

Kaikki sairaudet on joskus keksitty.

Vierailija
11/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tk lääkäri sen diagnosoi, vaikka oireet ei sopineet. Ehdotin toista diagnoosia mutta totesi "tuskin se noin harvinainen on, eiköhän se ole tätä normaalimpaa diagnoosia". Kunnes sattumien kautta pääsin fysiatrille joka totesi, että väärä fibromyalgia diagnoosi, se on tämä harvinaisempi diagnoosi.

Millaisia oireita sinulla oli, jos nyt haluat tässä kertoa :)

Luin fibromyalgiasta ja osa oireista sopisi siihen.

Vierailija
12/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosketus sattuu, lääkkeet eivät auta, mutta silloin jos kyse on pelkästä fibrokivusta, lenkkeily ym kevyt liikunta auttaa.

Minulla oireet alkoivat pelkällä väsymyksellä, mutta kivut tulivat melko nopeasti mukaan. Parhaiten auttaa vertaistuki ja huumori, läheiset ymmärtävät hyvin.

Minulla on myös harvinaisempi kipusairaus, joten aina vaivoihin ei ole yhtä vastausta. Yhtäläisyyksiä molemmissa vaivoissa on se, että lääkkeet eivät auta ja lääkäreistä ei ole mitään apua.

Vierailija
13/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi nelisen vuotta käydä niin, että liikunta ei enää piristänytkään, kuten aina ennen, vaan olin pöyristyttävän väsynyt sen jälkeen. Lisäksi ja järjenvastaisesti urheilun jälkeen tuli lihasjäykkyyttä. Väsymys ja normaali liikunnan jälkeinen lihaskipu ei enää tuntunut samalta, vaan ihoa aristi ja oli muutenkin koko kropassa olo, että tuun kipeäksi. Mutta aina meni pelkällä levolla ohi eikä mikään flunssa puhjennut. Myös suolisto on oireillut vuosikausia. Erinäisiä kipuja oli aiemmin eri puolilla kehoa ja miesystävä huomasi hieroessa, että mulla hirveästi kipeitä kohtia kehossa, ihan kosketusarkoja. Fysiatri kokeilikin ne ns.pisteet ja lopputulos oli 15/18.

Vierailija
14/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita sinulla oli, jos nyt haluat tässä kertoa :)

Luin fibromyalgiasta ja osa oireista sopisi siihen.

No en kauheen tarkasti, mutta kipujen lisäksi, iho-oireita, haavat ei parane, mustelmia herkästi, arvet on venyneet, suolisto ja virtsaongelmia, sydän ongelmia jonka vuoksi lämpötilat tuottaa oireita jne

EDS siis diagnoosina.

Pyydä lääkäriä katsomaan ne fibromyalgia pisteet, niistähän sen näkee. Ja voin sanoa että tunnen monia fibrodiagnosoituja, heillä ei ole kaikilla täysin samat oireet mutta ne kuuluu oireisiin kaikki. Eli ei niitä kaikkia oireita kaikilta löydy :)

Vierailija
15/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä reumaliiton kipuryhmiin jos saatte lääkärin kirjoittamaan lähetteen! Vertaistuki auttaa ja jos olette alle 30v niin on niitä nuorten ryhmiäkin :)

Vierailija
16/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahentuuko kivut saunan jälkeen? Jos et ole kokeillut, niin voit testata.

Vierailija
17/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju tämä. Minulla on vuoden verran ollut kaikenlaista kipuilua kausittain, etenkin jalassa (penikkatauti diagnosoitu), alaselässä, niskassa ja purentalihaksissa. Eivät yleensä oireile samanaikaisesti, mutta olen huomannut, että jos niska on jumissa, saattaa penikkakin olla herkempi. Välillä jalkoihin saattaa pistellä tai ihoa kuumottaa vaihtelevasti eri puolilla. Huomaan, että stressi pahentaa oireita. Itsellä ei kuitenkaan nuo tyypilliset pisteet ole mitenkään hurjan kipeitä, pyysin miestä painelemaan ne läpi, mutta ei aiheuttanut kipua, vähän osa aristi. Enemmänkin teki mieli hieroa osaa kohdista.

Vierailija
18/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, osaatteko sanoa, että liittyykö ikään (keski-ikäistyminen), liialliseen liikuntaan, fibromyalgiaan vai mihin se, että lihasten ja kehon rasitukset vaativat kauemmin toipumisaikaa ja tuntuvat kivuliaammilta? Olen huomannut että kestää kauemmin palautua lihasjumeista ja kovista treeneistä. Samoin lihasten kolotus ja vihlonta on kovempaa, kuin esim. 10 v. sitten. Paikat myös kramppaavat helpommin.

Vierailija
19/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on kokemusta noiden pisteiden testaamisesta, sattuuko se kunnolla, siis että esim. keho nytkähtää? Vai voiko olla vain ”arka”?

Vierailija
20/35 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla usein ”polttelee” lihaksia, ei niinkään ole kipeät.