Miten päästä eroon liiasta avuliaisuudesta, joustamisesta, kiltteydestä?
Tunnen itseni täysin hyväksikäytetyksi, siirrän lomiani töissä, suostun muutoksiin jne.
Kyyditsen naapuria kauppaan omalla kustannuksellani ja tuhraantuu siihen aikaakin joka kerran tunnin verran, vaikka en oikeasti jaksaisi, haluaisi tai ehtisi.
Joskus on ihan ok, mutta kun suostun lähes aina kaikkeen.
Auttakaa, kuinka opin sanomaan EI!
Kommentit (4)
Harjoittelemalla. Aloita helposta sanomalla EI jollekin ei-pelottavalle tyypille, josta tiedät että se suhtautuu hyvin eikä jää jankkaamaan eikä tee draamaa.
Sano vaan näin: "Valitettavasti mulle ei käy." Jos toinen ei usko kerrasta, sano vaan rauhallisesti ja ystävällisesti uudestaan: "Se ei ikävä kyllä sovi." Ja vaihda puheenaihetta. Muista että sulla on kieltäytymiseen täysi oikeus. Muutkin tekee niin ja se on ok ja selitellä ei tarvitse. Sun aika on tärkeää, ei tarvitse siitä kaikkien vuoksi luopua.
Sama vika täällä. Ajattelen ensin muita ja sitten vasta itseäni.
Luepa aiheesta kirjoja: Aidosti kiltti. Yms
pelkällä tahdonvoimalla et muutu, vaan syiden ymmärtämisellä.
Sama täällä. Olen tiedostanut asian ja yritän alkaa itsekkäämmäksi, myös kotona. Iso juttu itselleni oli muutama päivä sitten, kun jäljellä oli yksi "herkkuleipäpala" ja normaalisti olisin säästänyt sen miehelleni tai lapselleni mutta söinkin sen itse. Ennenkuulumatonta ;) työpaikan ja tuttavien lisäksi myös oma perhe käyttää kiltteyttä täysin siemauksin hyväkseen :(