Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästämisen sietämätön vaikeus lapsiperheessä

Vierailija
14.07.2021 |

Yritän säästää puskurirahastoa. Tavoitteena noin 6 kk elämiskuluja vastaava summa, josta on vasta reilut puolet kasassa, vaikka oon säästänyt jo melkein vuoden. Ei eletä mitenkään pröystäilevästi ja yritän laittaa mahdollisimman suuren osan tuloista säästöön, mutta aina tulee joku autoremontti, uusien renkaiden hankinta, huvipuistopäivä, harrastuksen kausimaksu ja mikä lie mitkä vie satasia. Puhumattakaan jatkuvista juoksevista kuluista. Asuminen on meillä edullista.

En haluaisi tinkiä ruoasta enkä lasten (2 kpl) elämyksistä, vaan tarjota heille kivaa tekemistä, hyviä harrastuksia jne. Samoin auto on meille asuinpaikasta johtuen valitettavasti välttämätön. Tavarasta/leluista tingimme kyllä ja esim. puhelimet ym härpäkkeet ostetaan aina käytettyinä.

Miten te muut lapsiperheet saatte rahaa säästöön? Vai pitääkö luopua liian kunnianhimoisista säästötavoitteista ja hyväksyä tyynesti se, että ei saa paria sataa enemmän kuussa säästöön ja että säästäminen onnistuu ehkä vasta, kun lapset lähtevät kotoa. Tässä on vielä murrosikäkin molemmilla edessä, eli kulut vaan kasvavat :(

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvat juoksevat kulut? 

No näitä välttämättömiä kuluja ovat mm. lehtitilaukset, kampaamot, konditorian kotitoimitukset, siivouspalvelu, auton nouto ja pesupalvelu, koiran kylpylähoidot.

Vierailija
42/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aika pitkä lista asioita, joista et halua tinkiä, ja niistä suurin on vielä helppoja säästökohteita.

Ei sitä auta kuin pohtia, kumpi on tärkeämpää, säästäminen vai nuo menot.

Ruuasta olisi helppo säästää pitämällä vaikka kasvisruokapäivän kerran viikkoon, on ympäristöllekin hyväksi. Tai ostamalla halpamerkkejä ja tarkkailemalla hävikkiä.

Elämyksistä osan voi vaihtaa halvempiin tai ilmaisiin, lapset ei siitä kärsi. Tyyliin hoplopin sijaan uuteen leikkipuistoon, Serenan sijasta merenrannalle saareen.

Heh, Hoplopit, Serenat, soittotunnit, laskettelut sun muut kalliit harrastukset x2 on varmaan se pahin rahanreikä lasten suhteen. Oon itse saanut nämä kaikki lapsena, joten yritän tietenkin tarjota samat asiat omille lapselleni. Ostan useimmiten vuosikortit, joten kertakäyntien kulut jäävät alhaiseksi. Silti harrastusvälineetkin maksavat, ja ne pitää hankkia joka vuonna uusiksi isommassa koossa.

Kasvisruokaa syödäänkin usein, mutta ruoanlaiton suunnitelmallisuus säästäisi kuluja varmasti. Tällä hetkellä ruokakauppaan menee kulusovelluksen mukaan 300-600 € kuussa, 

ap

Kuinka monta lasta teillä olikaan? Jos miehesi on kokopäiväisesti kotona, niin hyvällä suunnielmallisuudella ruoka -menoissa voisitte ainakin säästää. Tai ainakin yrittää pitää sen max. 300€:ssa ja varoa tuplaamasta sitä 600€:n kuukaudessa. Ravitseva ja  monipuoline kotiruoka ei ole kallista mutta tokisen laittaminen vaaii usein hieman aikaa ja viiseliäisyyttä. 

Mies luultavasti suostuisikin tähän, eipä ole tullut mieleenkään. Harkitaan :) 2 alakouluikäistä lasta ja 2 aikuista. Ja siis ne kulut ovat tosiasiassa varmaan isommat kuin 300-600 €, koska mieskin käy usein kaupassa. Toi 300-600 € on omasta kulujenjäljityssovelluksesta. ap

Eli kannattais aloittaa siitä että sevität mihin teidän rahat ihan oikeasti menee, eikä vaan osa niistä.

Kausilippu korkeasaareen? Siis minkä ikäisiä ne lapset olikaan, harrastusten perusteella arvelin kouluikäisiksi.... Haluuko ne oikeesti korkeasaareen monta kertaa vuodessa. Itse olen 50v aikana käynyt kai 5 kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvat juoksevat kulut? 

No näitä välttämättömiä kuluja ovat mm. lehtitilaukset, kampaamot, konditorian kotitoimitukset, siivouspalvelu, auton nouto ja pesupalvelu, koiran kylpylähoidot.

Meille tulee ainoastaan Aku Ankka, ei muita lehtiä. Muutamia suoratoistoja (Spotify, Netflix) on. Muita mainitsemiasi ei ole. Leikkaan itse lasten ja omat hiukseni. Mies käy parturissa. Ei ole siivoojaa, ei auton pesupalveluja, ei lemmikkejä. ap

Vierailija
44/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvinhän sä olet saanut säästettyä jos alle vuodessa on kertynyt jo oletettavasti useampi tuhat.

On joo tuhansia säästössä, en halua täällä avata tarkkoja summia mutta jotain 5000 ja 10 000 välistä. Mulla on vaan tavoite korkealla, ja yritän säästää noin 40 % nettotuloista. Tähän en läheskään aina pääse usein tulevien isompien kuluerien vuoksi. ap

Ihan naurettavaa valittaa, jos ylipäätään pystyy säästämään. Se on vaan elämää, että rahaa kuluu.

Vierailija
45/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin on. Mutta olette kuitenkin ilmeisen hyvätuloisia koska pystytte tarjoamaan lapsille kaiken tuon ja silti olet lyhyessä ajassa säästänyt valtavasti.

Omat nettotulot kaikkinensa (tuet, elarit jne mukaanlukien) on 2200e/kk nettona. Ja elätän sillä kaksi lasta yksin. Mulla on tosi tarkka budjetti, lapsilla yhdet (edulliset) harrastukset ja kohtuudella pystyn tarjoamaan maksullisia elämyksiä (esim. kerran vuodessa leffaan, museoon ja huvipuistoon). Tottakai suurin osa elämyksistä on ilmaisia aktiviteetteja.

Ja voin ihan käsi sydämellä sanoa että mitään ei oikeasti jää säästöön vaikka parhaani koitan tehdä, elää järkevästi ja kuitenkin niin että lapset ei koe köyhyyttä. Ja jos joskus jotain jää se menee kyllä nopeasti auton korjaukseen, lapsen yllättäviin lääkemenoihin tai rikkoontuneiden talvikenkien korvaamiseen uusilla. Silti, joka kuu olen onnellinen kun tili ei mene miinukselle.

Vierailija
46/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sanot, että saat säästöön pari sataa ja sitten puhut, että yrität säästää 40% nettotulosta. Hei haloo, ei kukaan keskituloinen ihminen saa säästöön noin suurta osaa tuloista. Jos olet vuodessa onnistunut säästämään useita tuhansia, on säästäminen ollut erittäin tuloksekasta. En ymmärrä siis kirjoituksesi pointtia ollenkaan. Jatka samaan malliin, asia ratkaistu.

Lisäksi: Elämykset ja ruoka on mielestäni aika ensisijaisia säästökohteita. Se ei tarkoita, että ei saisi herkullista, terveellistä ruokaa tai kivoja elämyksiä. Pitää vain suunnitella ja ennakoida paremmin.

Ai ei vai. Minulla on tämän vuoden säästämisaste ollut 62,41% vaikka suurin osa tän kuun tuloista on tulematta ja valtaosa menoista on mennyt. Kun palkka on tullut niin säästämisaste noussee sinne 70% paikkeille.

Varallisuuteni on tänä vuonna kasvanut 53 k€:lla

Vierailija
47/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aika pitkä lista asioita, joista et halua tinkiä, ja niistä suurin on vielä helppoja säästökohteita.

Ei sitä auta kuin pohtia, kumpi on tärkeämpää, säästäminen vai nuo menot.

Ruuasta olisi helppo säästää pitämällä vaikka kasvisruokapäivän kerran viikkoon, on ympäristöllekin hyväksi. Tai ostamalla halpamerkkejä ja tarkkailemalla hävikkiä.

Elämyksistä osan voi vaihtaa halvempiin tai ilmaisiin, lapset ei siitä kärsi. Tyyliin hoplopin sijaan uuteen leikkipuistoon, Serenan sijasta merenrannalle saareen.

Heh, Hoplopit, Serenat, soittotunnit, laskettelut sun muut kalliit harrastukset x2 on varmaan se pahin rahanreikä lasten suhteen. Oon itse saanut nämä kaikki lapsena, joten yritän tietenkin tarjota samat asiat omille lapselleni. Ostan useimmiten vuosikortit, joten kertakäyntien kulut jäävät alhaiseksi. Silti harrastusvälineetkin maksavat, ja ne pitää hankkia joka vuonna uusiksi isommassa koossa.

Kasvisruokaa syödäänkin usein, mutta ruoanlaiton suunnitelmallisuus säästäisi kuluja varmasti. Tällä hetkellä ruokakauppaan menee kulusovelluksen mukaan 300-600 € kuussa, 

ap

Kuinka monta lasta teillä olikaan? Jos miehesi on kokopäiväisesti kotona, niin hyvällä suunnielmallisuudella ruoka -menoissa voisitte ainakin säästää. Tai ainakin yrittää pitää sen max. 300€:ssa ja varoa tuplaamasta sitä 600€:n kuukaudessa. Ravitseva ja  monipuoline kotiruoka ei ole kallista mutta tokisen laittaminen vaaii usein hieman aikaa ja viiseliäisyyttä. 

Mies luultavasti suostuisikin tähän, eipä ole tullut mieleenkään. Harkitaan :) 2 alakouluikäistä lasta ja 2 aikuista. Ja siis ne kulut ovat tosiasiassa varmaan isommat kuin 300-600 €, koska mieskin käy usein kaupassa. Toi 300-600 € on omasta kulujenjäljityssovelluksesta. ap

Eli kannattais aloittaa siitä että sevität mihin teidän rahat ihan oikeasti menee, eikä vaan osa niistä.

Kausilippu korkeasaareen? Siis minkä ikäisiä ne lapset olikaan, harrastusten perusteella arvelin kouluikäisiksi.... Haluuko ne oikeesti korkeasaareen monta kertaa vuodessa. Itse olen 50v aikana käynyt kai 5 kertaa.

Molemmat lapset ovat alakouluikäisiä. Meillä on perinne käydä tuttavaperheiden kanssa muutama kerta vuodessa Korkeasaaressa, lapset tykkäävät kulkea siellä yhdessä ja välillä otamme kauempana asuvia sukulaislapsia mukaan. Kesällä mukana on piknik-tarpeet. Tietenkin piknik onnistuisi jossain ilmaisessakin paikassa. ap

Vierailija
48/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin sanot, että saat säästöön pari sataa ja sitten puhut, että yrität säästää 40% nettotulosta. Hei haloo, ei kukaan keskituloinen ihminen saa säästöön noin suurta osaa tuloista. Jos olet vuodessa onnistunut säästämään useita tuhansia, on säästäminen ollut erittäin tuloksekasta. En ymmärrä siis kirjoituksesi pointtia ollenkaan. Jatka samaan malliin, asia ratkaistu.

Lisäksi: Elämykset ja ruoka on mielestäni aika ensisijaisia säästökohteita. Se ei tarkoita, että ei saisi herkullista, terveellistä ruokaa tai kivoja elämyksiä. Pitää vain suunnitella ja ennakoida paremmin.

Ai ei vai. Minulla on tämän vuoden säästämisaste ollut 62,41% vaikka suurin osa tän kuun tuloista on tulematta ja valtaosa menoista on mennyt. Kun palkka on tullut niin säästämisaste noussee sinne 70% paikkeille.

Mikä on bruttokuukausitulosi? Noilla prosenteilla oletan, että 5000€ paremmalla puolen.

Vierailija
49/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo niin on. Mutta olette kuitenkin ilmeisen hyvätuloisia koska pystytte tarjoamaan lapsille kaiken tuon ja silti olet lyhyessä ajassa säästänyt valtavasti.

Omat nettotulot kaikkinensa (tuet, elarit jne mukaanlukien) on 2200e/kk nettona. Ja elätän sillä kaksi lasta yksin. Mulla on tosi tarkka budjetti, lapsilla yhdet (edulliset) harrastukset ja kohtuudella pystyn tarjoamaan maksullisia elämyksiä (esim. kerran vuodessa leffaan, museoon ja huvipuistoon). Tottakai suurin osa elämyksistä on ilmaisia aktiviteetteja.

Ja voin ihan käsi sydämellä sanoa että mitään ei oikeasti jää säästöön vaikka parhaani koitan tehdä, elää järkevästi ja kuitenkin niin että lapset ei koe köyhyyttä. Ja jos joskus jotain jää se menee kyllä nopeasti auton korjaukseen, lapsen yllättäviin lääkemenoihin tai rikkoontuneiden talvikenkien korvaamiseen uusilla. Silti, joka kuu olen onnellinen kun tili ei mene miinukselle.

Etkö saisi edes 50 € kuussa säästöön? Pienentäisi vähän kuukausittaista painetta siitä, että tili menee miinukselle.

Vierailija
50/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi läheinen tuskaili ainakin takavuosina tuon kanssa, kun hän olisi halunnut säästää ja sijoittaa tms., mutta hänen vaimonsa tuntui olevan enemmän sillä linjalla, että ne rahat voi kuluttaa, mitä tilillä on. Ja heillä oli yhteinen tili, ja on varmaan edelleenkin. Olisi tärkeää, että puolisoilla olisi yhteisymmärrys rahan käytöstä. Hankalaa, jos toisella oli malttia vaurastua, ja toinen haluaa elää leveämmin juuri nyt.

Vierailija
51/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saisi edes 50 € kuussa säästöön? Pienentäisi vähän kuukausittaista painetta siitä, että tili menee miinukselle.

Joo välillä saan jopa 200e :) mutta auto on sellainen että syö hujauksessa säästöt. Se on jo vanha ja korjauskuluja tulee.

Mutta olen noin vuoden laittanut joka kuukausi 20e kuluttomaan rahastoon, ja niihin rahoihin en koske vaikka mikä olisi. Eihän se paljon ole, mutta alku.

Vierailija
52/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti saa. Itse säästän omistusasuntoon ja saan 50-60% säästöön nettotuloista. Niin ja olen keskituloinen.

Vierailija
53/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti saa. Itse säästän omistusasuntoon ja saan 50-60% säästöön nettotuloista. Niin ja olen keskituloinen.

Asutko yksin, jakaako joku asumiskulusi? Onko sinulla lapsi/lapsia elätettävänä? Helppo sitä on omista kuluistaan tinkiä. Etenkin jos saa jakaa asumiskulut jonkun kanssa.

Vierailija
54/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on bruttokuukausitulosi? Noilla prosenteilla oletan, että 5000€ paremmalla puolen.

Vaihtelee pääomatuloista johtuen. siinä 6500-8000 välillä kuukausittain.

Vierailija
55/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo välillä saan jopa 200e :) mutta auto on sellainen että syö hujauksessa säästöt. Se on jo vanha ja korjauskuluja tulee.

Mutta olen noin vuoden laittanut joka kuukausi 20e kuluttomaan rahastoon, ja niihin rahoihin en koske vaikka mikä olisi. Eihän se paljon ole, mutta alku.

Jee, hyvä sinä!! 20 € on jo todella hyvä alku, kun elätät yksin kahta lasta. Tsemppiä :)

Vierailija
56/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi läheinen tuskaili ainakin takavuosina tuon kanssa, kun hän olisi halunnut säästää ja sijoittaa tms., mutta hänen vaimonsa tuntui olevan enemmän sillä linjalla, että ne rahat voi kuluttaa, mitä tilillä on. Ja heillä oli yhteinen tili, ja on varmaan edelleenkin. Olisi tärkeää, että puolisoilla olisi yhteisymmärrys rahan käytöstä. Hankalaa, jos toisella oli malttia vaurastua, ja toinen haluaa elää leveämmin juuri nyt.

Juuri näin. - Sinkkuna eläminen on usein suhteellisesti kaikkein kalleinta. Mutta vielä kalliimmaksi käy, jos on kumppani, jolla on aivan eri käsitys siitä, miten rahaa käytetään. Ratkaisu voi olla osakis se, että on mm. erilliset pankkitilit ja kumpaisellakin paljossa omat menot. Vaan missä vaiheessa tämä alkaa muistuttaa enempi kahden kaverin eloa, eikä niinkään parisuhteessa olemisa ja elämistä?   

Vierailija
57/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee pääomatuloista johtuen. siinä 6500-8000 välillä kuukausittain.

Aivan. Noin isoista tuloista on helpompi säästää isoja prosentteja. Suomalaisten palkkatulojen mediaani on tänä vuonna noin 2900 € / kk, siitä jää käteen ehkä 2100-2200 €, josta vähän nihkeämpää saada reilu tonni säästöön (jos siis meinaa, että säästäisi yli 50 % netosta). 

Vierailija
58/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko yksin, jakaako joku asumiskulusi? Onko sinulla lapsi/lapsia elätettävänä? Helppo sitä on omista kuluistaan tinkiä. Etenkin jos saa jakaa asumiskulut jonkun kanssa.

Yksin, ei lapsia.

Vierailija
59/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin, ei lapsia.

Niinpä, näin useimpien työssäkäyvien aikuisten olisi pienellä vaivannäöllä hyvinkin mahdollista säästää esim. 50 % tuloistaan. Normi on vaan se, että kaikki pistetään haisemaan ja kuun lopussa ihmetellään.

Vierailija
60/78 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että mitään suunnitelmia ei kannata tehdä, ne ei toteudu kuitenkaan.

9 vuotta sitten palasin 6v. perhevapaiden jälkeen työelämään, osa-aika työhön matalapalkka-alalle. Vaikka kuinka laskin, niin aina oli tulos ettei säästöjä kerry.

Tein vähitellen pieniä muutoksia. Ensiksi säästöpossusopparin omaan pankkiin, jokaisesta pankkikorttiostoksesta meni pieni summa säästötilille.Pullopantit kerryttää lomakassaa.

S-bonukset menee rahastoon. Maksan S-kortilla ja saan maksutapaetuna lisäbonusta..

Tein ensiksi yhden 20€/kk rahastosäästösopparin, sitten toisen jne.

Laitoin 50€/ kk siirtymään automaattisesti säästötilille, niillä ostan osakkeita, kun on kertynyt reilummin säästöön.

Keväällä aloin siirtää aina ennen tilin tulos, kaikki edellisestä palkasta jääneet rahat säästöön.

Nyt 9v. jälkeen tilillä on 20.000€ sijoituksissa 46.000€

Mistään ei olla tingitty. Lapsilla on mopot ja mönkijät, harrastavat huipputasolla kilpaurheilua, käydään ulkomailla, huvipuistoreissut yms. on tehty. Syödään laadukkaasti jne. Asuntolainaa ollaan lyhennetty hyvin, pihassa on 2v. velaton mersu.

Ne pienet purot on minulle sopiva tapa.