Haluaisitko sinä olla tekemässä >rv22 abortteja?
Maailmalla jotkut lääkärit tekee vapaaehtoisesti abortteja melko myöhään. Jos olisit (tai kenties olet) lääkäri tai hoitsu, haluaisitko (suostuisitko) abortoida mahdollisesti elinkelpoisia sikiöitä niin myöhään? Miksi, mikset?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:00"]
En suostuisi, vaikka menettäisin työn.
[/quote]Miksi siis yleensä olisit tuolla alalla?
[/quote]
Kysyttiin, että "jos olisit lääkäri". En ole enkä hakeudu, vastasin kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:51"]
Työt työnä, oma elämä erillään. t sh
[/quote]
Työ on aika iso osa elämää, en pidä sitä erillisenä. Rv 23 olen nähnyt syntyvän sektiolla. Miten voin teoillani toiselle antaa elämän ja toiselta ottaa? Siksi omantunnon vapaus.
t.synnytyssalikätilö
[/quote]Mikä ihmeen omantunnonvapaus? Ai että valitset vaan kivoja työtehtäviä? Poistutko ekana paikalta jos synnytyksessä on jokin hätätilanne? Ps. Jumalako se täällä vauvapalstailee, kun kerran otat ja annat elämää...
Työt työnä, omat mielipiteet erillään.
joskus on kyse myös oletetusta vammaisuudesta, jonka perusteella tehdään myöhäinen abortti. Tuttuni ei suostunut tällaisen "monivammaisen sikiön, joka kuolee kuitenkin" aborttiin ja synnytti täysiaikaisen terveen lapsen... Pistää miettimään, että onko näitä enemmänki...
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:48"]
Jos minulla olisi lääkärin koulutus tai sh:n niin kyllä kaikki työ kelpaisi.
[/quote]Näinpä, ei pidä noihin hommiin alkaa jos ei työhön kykene.
[/quote]
Höpöhöpö! Kun rv 20 abortoidaan sikiö, niin se on aika usein vielä hengissä. Kun keuhkot ovat kypsymättömät niin se lopulta kuolee metalliseen kaarimaljaan. Mutta kaikkeen pitää pystyä, vaikka sosiaalisista syistä?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:48"]
Jos minulla olisi lääkärin koulutus tai sh:n niin kyllä kaikki työ kelpaisi.
[/quote]Näinpä, ei pidä noihin hommiin alkaa jos ei työhön kykene.
[/quote]
Höpöhöpö! Kun rv 20 abortoidaan sikiö, niin se on aika usein vielä hengissä. Kun keuhkot ovat kypsymättömät niin se lopulta kuolee metalliseen kaarimaljaan. Mutta kaikkeen pitää pystyä, vaikka sosiaalisista syistä?
[/quote]Mitä höpiset? Mitkä ihmeen sosiaaliset syyt?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:10"]
[/quote]
Työ on aika iso osa elämää, en pidä sitä erillisenä. Rv 23 olen nähnyt syntyvän sektiolla. Miten voin teoillani toiselle antaa elämän ja toiselta ottaa? Siksi omantunnon vapaus.
t.synnytyssalikätilö
[/quote]Mikä ihmeen omantunnonvapaus? Ai että valitset vaan kivoja työtehtäviä? Poistutko ekana paikalta jos synnytyksessä on jokin hätätilanne? Ps. Jumalako se täällä vauvapalstailee, kun kerran otat ja annat elämää...
[/quote]
Öö, se on ihan oma valinta minne alalle hakeutuu. Tällä alalla on sen verta karuja asioita, ei niitä todellakaan kotiin viedä ;) tai itse sairastuu, kun ahdistuu ja miettii näitä asioita..
Tuskin sitä nyt kukaan ammattihenkilö "haluaa" siis hinkuaa tehdä, hoitohenkilökunnalle abortti on vain yksi työtehtävistä (enkä nyt sano, etteikö myös hoitoalalla työtehtävät joskus koskettaisi emotionaalisesti työntekijäänsä.)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:10"]
[/quote]
t.synnytyssalikätilö
[/quote]
Ei niin kivoja tehtäviä tehdään päivittäin. Keskosia syntyy, vammaisia, huumeidenkäyttäjien synnytyksiä, kuolleen lapsen synnytys, lapsia joutuu teholle, joskus äiti... Kaikessa toimin parhaan kykyni mukaan, jotta henki ja terveys säilyisi, vaikka kivaa ei ole. Kivaa on se, että 500g painava vauva voi saada hyvän elämän, vaikka tulikin vähän varhain.
Mitä tuohon Jumala-kommenttiin tulee, niin uskoisin, että useimmat potilaat haluavat hoitajakseen ammattilaisen, joka ymmärtää omien tekojensa seuraukset ja sen vastuun toisen ihmisen elämästä. Myös se on osa ammattitaitoa.
t.15
[/quote]
t.synnytyssalikätilö
[/quote]
hei mä haluun kans sellaisen kätillön, joka voi tehdä syntyvän lapsen vammat olemattomiksi ja antaa kuolevalle elämän! Miki mulla ollut sellaista, vai oliko mulla vaan kusipääkätilö, kun lapseni oli vammainen - onneksi ei pahasti, mut jos te kerta pystytte tuollaisia valintoja tekemään, niin miksi se oli vammainen ollenkaan?
Suomessa ei tehdä kun todella hyvästä syystä. Maailmalla taas mitä tahansa on mahdollista. Esimerkiksi tietyissä Yhdysvaltojen osavaltioissa ei ole takarajaa aborteille, vaan lääkärit itse ratkaisevat missä on mukana.
En haluaisi, mutta voisin, jos siis olisin sh/lääkäri/kätilö. Kukapa voi sanoa, että suorastaan haluaa hoitaa syöpään kuolevia lapsia, avustaa kohtuun kuolleen vauvan synnytyksessä ja niin edelleen. Mutta jonkun sekin työ on tehtävä.
Kyllä olen tehnyt sitä. Työ työnä.
En todellakaan tekisi, en vaikka olisi vasta yhden viikon ikäinen alkio. Vastustan aborttia hyvin vahvasti. En hakeudu sellaiselle alalle jossa murhaaminen kuuluisi työtehtäviin. T: nainen.
Ja kyllä tottakai on poikkeuksia jos äidin henki on vaarassa, mutta ei edes raiskaus ole poikkeus. Vain nämä hengenvaaratilanteet.
Itse synnytin vastikään kohtuun kuolleen vauvan, syy menehtymiseen ei selvinnyt. Kiitos kaikille lääkäreille, kätilöille ja muille, jotka asiassa minua auttoivat ja laittoivat ammattitaitonsa ja myötätuntonsakin mukaan.
Kukapa näihin ikävämpiin tilanteisiin haluaa, mutta kuten joku sanoi, jonkun sekin on tehtävä. Elämä on pyhää, mutta näköjään on kuolemakin.Siitäkin huolimatta, vaikka joskus vanhemmat joutuvat tekemään päätöksen siitäkin asiasta ja keskeyttämään raskauden.
Kenestä niihin työtehtäviin on, hatunnosto teille.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:43"]Itse synnytin vastikään kohtuun kuolleen vauvan, syy menehtymiseen ei selvinnyt. Kiitos kaikille lääkäreille, kätilöille ja muille, jotka asiassa minua auttoivat ja laittoivat ammattitaitonsa ja myötätuntonsakin mukaan.
Kukapa näihin ikävämpiin tilanteisiin haluaa, mutta kuten joku sanoi, jonkun sekin on tehtävä. Elämä on pyhää, mutta näköjään on kuolemakin.Siitäkin huolimatta, vaikka joskus vanhemmat joutuvat tekemään päätöksen siitäkin asiasta ja keskeyttämään raskauden.
Kenestä niihin työtehtäviin on, hatunnosto teille.
[/quote] osanottoni<3
En suostuisi tekemään. Kaikki ikävät duunit teen, kaikki muut, mutta tappamiseen en osallistu. Sellaista pakotetta ei olekaan.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:12"]
joskus on kyse myös oletetusta vammaisuudesta, jonka perusteella tehdään myöhäinen abortti. Tuttuni ei suostunut tällaisen "monivammaisen sikiön, joka kuolee kuitenkin" aborttiin ja synnytti täysiaikaisen terveen lapsen... Pistää miettimään, että onko näitä enemmänki...
[/quote]
varmasti joo...
[/quote]
t.synnytyssalikätilö