30+ ja syrjäytynyt. Voinko vielä päästä takaisin normaaliin elämään?
Olen 30+ nainen. Sairastuin nuorena psyykkisesti enkä saanut riittävää hoitoa. AMK-opinnot jäi kesken ja jäin lopulta työttömäksi, kun kuntoutustukea ei enää jatkettu. Olen ylioppilas suht hyvillä papereilla, työkokemusta ei ole, mitään kavereita tai kodin ulkopuolisia harrastuksia ei ole ollut vuosiin. Elämäni on kulunut lähinnä kotona tietokoneen ja sarjisten äärellä ja kontaktit muihin rajoittunut pitkälti kaupan kassaan ja vauvapalstaan. Jos tilanteestani täytyy löytää jotain positiivista, olen onnistunut välttymään päihdeongelmalta ja huonolta seuralta.
Olen viimeinkin tänä kesänä uskaltautunut välillä ihmisten ilmoille ja käynyt mm. seurakunnan kesätapahtumassa, jossa juttelin pitkään yhden ystävällisen perheenäidin ja kahden seurakunnan työntekijän kanssa. Siinä huomasi selvästi, että sosiaaliset taitoni on rapistunut. Koen myös syvää häpeää omasta tilanteestani, ihan kuin koko elämäni epäonnistuminen olisi pelkästään omaa syytäni.
Onko mulla enää toivoa päästä käsiksi ns. normaaliin elämään? Missä ja miten voisin oppia arjessa ja työelämässä vaadittavia sosiaalisia taitoja? Olen jo suunnitellut, että voisin hakea ensi vuonna uudestaan AMK:hon, mutta onko tällä taustalla mahdoton löytää töitä?
Kommentit (28)
Ei sillä että toivoisin tätä tilannetta kenellekkään, mutta helpottaa tietää etten ole ainoa.
Mulla sama, paitsi ei koulutusta.
Miehenä syrjäytyminen on lopullista, koska kaikki välttelevät ja halveksivat syrjäytynyttä miestä. Naiset taas pääsevät yleensä pois suosta helposti, koska naisia huomioidaan niin paljon. Paras tapa on valita mukava parisuhde, ja sen tuella ottaa kiinni koulutuksesta, työelämästä, harrastuksista ja yleisesti sosiaalisesta elämästä.
Kai lähes kaikki on mahdollista, jos vain sattuu hyvä tuuri, pistää kaiken likoon ja on edes jonkin verran lahjoja. Sitten pitäisi vielä määritellä mitä se normaali elämä on. Jollekin se on vaikka osa-aikatyö, vuokra-asunto ja muutama ihmissuhde. Tuollaiseen varmasti on mahdollisuuksia. Sitten jollekin se normaali on jotain paljon enemmän. Siihen ei ehkä enää tuolla taustalla ja iällä ole kuin pieni mahdollisuus.
Nyt kannattaa kuitenkin toimia. Vuodet loppuu kesken. Viisi vuotta lisää niin on jo paljon vaikeampaa ja kymmenen vuotta lisää niin enää ei ole mahdollisuuksia kuin pieniin hippuihin normaaliudesta.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä syrjäytyminen on lopullista, koska kaikki välttelevät ja halveksivat syrjäytynyttä miestä. Naiset taas pääsevät yleensä pois suosta helposti, koska naisia huomioidaan niin paljon. Paras tapa on valita mukava parisuhde, ja sen tuella ottaa kiinni koulutuksesta, työelämästä, harrastuksista ja yleisesti sosiaalisesta elämästä.
Höpö höpö, mieskin voi muuttaa paikkakuntaa ja aloittaa uuden elämän.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat vain parempia uhriutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä että toivoisin tätä tilannetta kenellekkään, mutta helpottaa tietää etten ole ainoa.
Mulla sama, paitsi ei koulutusta.
täällä kans yksi, paitsi oon alle 30 v mutta ei mitään koulutusta (peruskoulun jälkeen). Jos ei hanttihommien tekoa lasketa niin oon täysin syrjäytynyt, kavereita/läheisiä ei oo, mutta ei jaksa enää kiinnostaa kun on täysin elämässä epäonnistunut.
Ehkä myös ajattelit heidät ammattiroolin kautta, jolloin sinun roolisi oli asiakas. Tuon äidin kanssa jouduit olemaan sinä ja täten "alasti". ]