Sähköpyörä vai auto?
Sähköpyörä vai auto? Olen pitkään miettinyt pitäisikö hommata sähköpyörä vai auto. Kulkuväline tulisi vain.työmatkoihin, jotka ovat noin 15-20km suunta. Nyt olen tavallisella pyörällä kulkenut 8-10 km suuntansa joka päivä töihin. Mietin kumpi tässä vaiheessa olisi järkevämpi hankkia kun muuten en autoa tällä hetkellä tarvisi kun työmatkoihin ja kumpi tulisi pidemmällä tähtäimellä halvemmaksi. Miten sähköpyörä toimii talvella jos pakkasta on yli - 15 astetta. Kokemuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan :)
Kommentit (10)
Eikö kulje julkisia? Auto pelkkiä työmatkoja varten on kallis hankinta, tosin tuskin se auton käyttö pelkkiin työmatkoihin sitten jäisi. Talvipyöräily taas on todella kypsää puuhaa. Olet aurauksen armoilla ja sähköpyörällkin pitää miettiä vaatetusta sekä mahdollisesti suihkussakäymistä määränpäissä.
Jos tarve todella vain työmatkat, ja töissä on paikka johon ripustaa vetiset kuorivaatteet kaatosadekelillä, niin sähköpyörä on täysin mahdollinen.
Itse kävin sähköpyörällä päivittäin töissä ennen koronaa n. 13km matkan. Vedin ihan kauluspaidassa ilman että pitäisi käydä perillä suihkussa. Siinä mielessä sähköpyörä on realistinen auton korvaaja.
Pidin purjehdusvaatteita kuorikerroksema pahimpina päivinä. Pitävät kuivana jos on kunnon keliä.
Mutta on meillä autokin, koska se on kätevä lasten kanssa jne.
Julkiset kulkee suhteellisen huonosti, joten niiden varassa ei pysty olemaan kuin hätätapauksessa. Tuo talvipyöräily on yksi kompastuskivi miksi asia Mietityttää muuten olisin jo valinnut sähköpyörän auton sijasta
Toisaalta autossa viehättää sen helppous ja mukavuus, ei suihkussa käyntejä jne työpaikalla mutta kustannukset taas siinä hirvittävät vakuutukset, bensat, autopaikka jne, koska autoa en tule tarvitsemaan mihinkään muuhun kuin työmatkoihin muuten kaikki asiat on mukavan pikku pyöräilymatkan päässä oli sähköpyörä tai ei :D pyöräilyssä mua taas kiehtoisi se, että kunto pysyisi edes jotenkin hyvänä vaikka sähköpyörästä olisikin kyse vs autoilu... Mene ja tiedä kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa. Vaikeaa on päättää.
Talvella pärjää jos laittaa kunnon nastat alle. Ja itse vedin sähköpyörällä ajoradalla silloin kuin pyörätielle oli aurattu autokaistan lumet. Autot tulivat kiltisti perässä. Eli ellei ihan maaseudulla asu niin ei talvi mahdoton ole. Pahimpia päiviä, eli kun lunta tulee 30cm kerralla, on muutama talvessa ja niihin pitää asennoitua että matka kestää hiukan kauemmin. Auratuilla pyöräteillä on sitten mukava ajaa.
Tähänkin asti pärjännyt tavallisella mankelilla? Jatkaisin fillarilinjalla.
Työmatkapyöräily talvella ei monelle sovi. Riippuu toki henkilöstä ja tien kunnossapidosta.
Sähköpyöräily on kesät talvet yhtä juhlaa hikipyöräilyyn verrattuna. Pukeutuminen, jaksaminen, turvallisuus...
Akku näyttää pakkasessa pienemmältä ja sähköä kuluu enemmän, mutta noin lyhyellä matkalla ei mitään ongelmaa.
Sähköpyöräilyn kustannukset ovat murt-osa autoilun kustannuksista. Persupyörän saa parillatonnilla, täysjouston tai läskin vähän kalliimmalla.
Miten sähköpyörä toimii talvella, jos pakkasta on -15 astetta? Kysyisin ennemmin, miten sinä itse kestät sen 15 asteen pakkasen ajaessasi pyörää.
Kaatosateessa, lumituiskussa, jääkelillä...
Kyl mä veikkaan, että aika monella on SEKÄ sähköpyörä ETTÄ auto.
Täällä meidän kulmilla jo viime kesänä näitä sähköpyöriä näkyi liikenteessä paljon. Vaan eipä näkynyt talvella, ja viime talvihan oli lumitalvi. Voi olla että jotkut ajoivat töihin bussikyydillä, voi olla että aika moni omalla autolla.
Kumpi tulee halvemmaksi? No, tota jos nyt ruvetaan ihan yksinkertaisesti ajattelemaan, niin tarvitseeko siihen sun sähköpyörääs ottaa liikennevakuutus, sähköllä lataat, autos olis kuitenkin bensalla, mut siis... Kumpi nyt olis edullisempi...
Ei Suomen sääoloissa pärjää pelkällä sähköpyörällä. Suunnittele asia talvella, ei keskikesällä, niin tulee realismia suunnitelmaan.
Niin moni lipsuu siitä "vain työmatkoja varten" , lähes jokainen, tai jokainen. Kohta ajellaan kaikkialle ja pyörä pölyä keräämässä. Ja kilot kertyy..On niin helppo lähtä piipahtaan grillillä tai hakene mässyä.
Ysätävä mietti tuota samaa muutama vuosi sitten, vain työmatkaa varten ja osti auton.
Ajelee 500m välit kauppaankin nykysin. Mihinkään ei voi lähtä jos ei autopaikkaa tiedossa yms..