Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei hoitajien vahvuuksia arvosteta?

Vierailija
05.09.2024 |

Hoitajana toimiminen vaatii aivan erityisenlaisen tyypin. Näkeehän sen täällä palstallakin, kun kaikki toitottavat, etteivät sovellu alalle vaikka työkkäri pakottaa. Yksi ei kestä eritteitä, toinen pelkää sosiaalisia tilanteita ja kolmas ei pidä ihmisistä. Eli hoitajilla on sellaisia kykyjä, joita kaikilla ei ole. Miksei näitä kykyjä arvosteta palkan ja/tai arvostuksen muodossa yhtä lailla kuin vaikkapa älykkyyttä? Eikö nämä kyvyt ole yhtä tärkeitä yhteiskunnan toimivuuden kannalta kuin älykkyyys, jopa tärkeämpiä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne hyvinvointialueiden pomot jymäyttää hoitajia.

Vierailija
2/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis ymmärtävätkö ihmiset, että olisivat täysin pulassa jos osa väestöstä ei olisi hoitajia? Miksi kuvitellaan, että se työ on ihan yksinkertaista ja naureskellaan lääkelaskuille, mutta sitten itse pyörrytään jo verikokeessa? Eli tosi moni on ihan sokea sille, ettei itse mitenkään pystyisi hoitajan työhön, ja silti vähättelee sitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostaako hoitajat muiden vahvuuksia? Tänäänkin mulla oli asiakas, joka koki tuntevansa mun työt (joihin mulla on maisteritason koulutus) paremmin kuin minä itse. Peruste: Olen hoitaja. Neuvoi ja kiukutteli kun asiat ei menneet kuten hän halusi. Eikä ole läheskään ainoa, vaan näitä tapauksia on ollut useita.

T. Arkistonhoitaja

Vierailija
4/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hoitajia arvostetaan aivan asiallisesti. En ymmärrä valitusta arvostuksen puutteesta. Jos sairaanhoitajat odottavat, että jokin taho heräisi arvostamaan heitä enemmän ja sitten korottaisi heidän palkkojaan kyseisen arvostuksen mukaisiksi, se on koskaan toteutumatonta fantasiaa. Valitkaa Tehyyn laajasti kykenevä johto, niin pääsette eteenpäin sen sijaan, että nykyjohto herättää sopijaosapuolena lähinnä hilpeyttä.

Vierailija
5/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on lievästi sanoen noussut kusi päähän. Aivan kuin tietäisivät paremmin kuin tämän maan johtajat kun tulee jatkuvaa neuvoa, miten tätä maata ja hyvinvointialueita kuuluisi johtaa. Todellisuudessa kyse on tutkinnosta, johon päädytään kun rahkeet eivät riitä lääkikseen.

Vierailija
6/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajilla on lievästi sanoen noussut kusi päähän. Aivan kuin tietäisivät paremmin kuin tämän maan johtajat kun tulee jatkuvaa neuvoa, miten tätä maata ja hyvinvointialueita kuuluisi johtaa. Todellisuudessa kyse on tutkinnosta, johon päädytään kun rahkeet eivät riitä lääkikseen.

Tämä. Tärkeä työ ja hyvä että heitä on, mutta eivät he sen tärkeämpiä ole kuin muutkaan. Se on vain fakta. 

Yhteiskunta ei pyöri jos kaikki ovat hoitajia. Siksi kriittisiin töihin luetaan myös muita. Hoitajan työ ei myöskään anna mitään valmiuksia muualle kuin hoitoalalle. Eli turha tulla ohjeistamaan muiden alojen ammattilaisia omassa työssään: esim siinä hyvinvointialueen johtamisessa, mikä on aika eri asia kuin yksittäisen osaston pyöritys. 

Vierailija
7/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hoitajia arvostetaan aivan asiallisesti. En ymmärrä valitusta arvostuksen puutteesta. Jos sairaanhoitajat odottavat, että jokin taho heräisi arvostamaan heitä enemmän ja sitten korottaisi heidän palkkojaan kyseisen arvostuksen mukaisiksi, se on koskaan toteutumatonta fantasiaa. Valitkaa Tehyyn laajasti kykenevä johto, niin pääsette eteenpäin sen sijaan, että nykyjohto herättää sopijaosapuolena lähinnä hilpeyttä.

Ja on täysin yhteistyökyvytöntä ja keskittyy lähinnä muiden mollaamiseen ja siltojen polttamiseen (sekä on kokonaan unohtanut että he edustavat myös sosiaalityöntekijöitä)

Vierailija
8/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis ymmärtävätkö ihmiset, että olisivat täysin pulassa jos osa väestöstä ei olisi hoitajia? Miksi kuvitellaan, että se työ on ihan yksinkertaista ja naureskellaan lääkelaskuille, mutta sitten itse pyörrytään jo verikokeessa? Eli tosi moni on ihan sokea sille, ettei itse mitenkään pystyisi hoitajan työhön, ja silti vähättelee sitä!

Hoitajia tarvitaan, mutta niin tarvitaan rekkakuskeja, siivoojia, poliiseja etc. Ilman hoitajia oltaisiin vaikeuksissa, mutta niin oltaisiin myös ilman monia muita ammatteja. Siis hoitajien ei kannata liikaa korostaa olevansa jotain kaikista korvaamattomampia.

Enemmän olen huolissani, että meillä on lääkäreitä ja kirurgeja riittävästi, sillä heitä ei tule liukuhihnalla, vaan ällän oppilaista 6 vuoden yliopisto-opintojen ja 5 vuoden erikoistumisen jälkeen.

Vierailija
9/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vähättelyksihän se taas meni, vaikka yritin ihan ystävällisesti kysellä. Lähinnä siis mietin, että miksi joku matemaattinen osaaminen tai bisnesvainu on sellaisia arvostettavia, mutta jos joku kykenee vaihtamaan vaipat yökkimättä ja hymy naamalla, niin se on ihan whatever -kyky. Kun mun mielestä se on ihan supervoima! 

Ja itse en siis ole hoitaja todellakaan, vaan juuri sellainen verikokeessa pyörtyilijä joka siksi arvostaa hoitajia todella paljon. Kyllä useampi kykenee esimerkiksi ajamaan rekkaa, jos opetetaan, kuin noita eritehommia tekemään.

Vierailija
10/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule kun arvostan. Oltuani kolme viikkoa sairaalassa ja melkein kuoltuani voin kertoa että arvostan teitä hoitajia todella paljon. Ei ole sellaista asiaa jota en tekisi heidän puolestaan koska heidän ansiostaan olen vielä täällä. 

Vierailija
11/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit on kyllä toinen semmoinen, että siinä vaaditaan aivan erityisiä kykyjä. Kuinka moni rekkakuski jaksaisi aina samoja juo ppoja kuskata ystävällisenä, tai välillä joutua hengenvaaraan tai saada sylkeä naamalle jne. Hatunnosto myös heille!

Vierailija
12/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, vähättelyksihän se taas meni, vaikka yritin ihan ystävällisesti kysellä. Lähinnä siis mietin, että miksi joku matemaattinen osaaminen tai bisnesvainu on sellaisia arvostettavia, mutta jos joku kykenee vaihtamaan vaipat yökkimättä ja hymy naamalla, niin se on ihan whatever -kyky. Kun mun mielestä se on ihan supervoima! 

Ja itse en siis ole hoitaja todellakaan, vaan juuri sellainen verikokeessa pyörtyilijä joka siksi arvostaa hoitajia todella paljon. Kyllä useampi kykenee esimerkiksi ajamaan rekkaa, jos opetetaan, kuin noita eritehommia tekemään.

Ei se ole. Se ei kuitenkaan ole sen parempi kyky kuin muidenkaan kyvyt. Poliisit ja pelastajat on rohkeita, tuomarit objektiivisia ja lisäksi heillä on sietokykyä mitä karmeimpien asioiden kuunteluun. Sellaisiin mistä hoitajakin traumatisoituu. Useilla virkamiehillä on kykyä hoitaa hyvin se oma tonttinsa oli se sitten laajojen tietojen hallinta, käsialojen tulkinta, kyky ja taito löytää tietoa miltä tahansa vuosisadalta tai mikä tahansa muu.

Monella on erilaisia kykyjä jotka sopivat juuri tiettyyn tehtävään ja ei ole mitään syytä nostaa juuri hoitajia jalustalle, siksi että heillä on oma kykynsä.

Ps. Mene roska-auton viereen miettimään miten kukaan viettää 8h siinä hajussa.

Vierailija
13/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään suurin osa ammateista on sellaisia, että niihin pystyisi kuka tahansa koulutuksen/perehdytyksen jälkeen. Mutta kun ollaan kyseessä väkivallan, eritteiden, sosiaalisten jännitteiden jne kanssa, niin suurin osa ei niitä kestäisi, ainakaan kauaa. Tottakai kaikkia tarvitaan, mutta ei kaikki ammatit vaadi erityisiä kykyjä samalla tavalla kuin esimerkiksi hoitajan ammatti. Sitä tässä haen takaa. Hoitaja voi siirtyä myyjäksi, mutta harva myyjä soveltuu hoitajaksi.

Vierailija
14/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole. Se ei kuitenkaan ole sen parempi kyky kuin muidenkaan kyvyt. Poliisit ja pelastajat on rohkeita, tuomarit objektiivisia ja lisäksi heillä on sietokykyä mitä karmeimpien asioiden kuunteluun. Sellaisiin mistä hoitajakin traumatisoituu. Useilla virkamiehillä on kykyä hoitaa hyvin se oma tonttinsa oli se sitten laaj

Olen kyllä sitä mieltä, että poliiseja lukuunottamatta nuo kaikki on sellaisia hommia johon perehdytyksellä/koulutuksella pystyisi monenlaiset ihmiset (ei tietenkään kaikki). Mutta se väkivalta/eritteet/jännitteet kombo päivittäin töissä, niin harvinaisemmat helmet vain niihin kykenee.

Vierailija
15/16 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastajat toki myös erityisiä, korjauksena edelliseen viestiini!

Vierailija
16/16 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat itse aina lyttäävät muita. Kaikki muut ammatit on täysin turhia ja helppoja heidän mielestään. Tämän takia en arvosta heitä pätkääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi