Mitä teillä se perheen lomaileva vanhempi+lapset tekee, jos toinen vanhemmista on töissä?
Jos äiti on lasten kanssa lomalla vs. jos mies on lasten kanssa lomalla?
Jos töissä oleva on etätöissä kotona vs. työpaikalla?
Kommentit (32)
Lomalla oleva on päivät lasten kanssa, hoitaa arkiset asiat ja järjestää parhaaksi katsomaansa lomaohjelmaa. Illat ja viikonloput mennään kuten muulloinkin.
Kotityöt jakautuu aika samalla tavoin kuin arkenakin. No ehkä se lomalla oleva tekee vähän enemmän kun on päivällä aikaa, toisaalta sotkuakin tulee enemmän kun lapset kotona eikä koulussa/päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten eivät ole ottaneet lomaa yhtä aikaa? Mikä järki olla eri aikana lomalla?
No ihan koulujen kesäloman takia lomat pidetään aika monessa lapsiperheessä eri aikaan. Ja ei niitä lomia "oteta samaan aikaan" ne anotaan ja sitten ne joko saadaan anottuun ajankohtaan tai sitten ei.
Minä retkeilen kohteisiin aika usein. Muumimaahan ja museoihin yms. Mies taas ennemmin pyörii leikkipuistoissa ja rannoilla lasten kanssa. Lapset 4 ja 6v. Päivääkään ei olla samaan aikaan lomalla.
mä en kyllä tiedä yhtäkään lapsiperhettä jossa äiti ja isä olis eri aikaan kesälomalla
No ihan jokainen lapsiperhe joka on tukiverkoton, joutuu ottamaan lomat eri aikaan. Ei ole mummoloita tai muuta sukua joka hoitaa lapsia. Koulujen kesäloma 10vko. Erikseen pidetyt lomat kattaa tästä 8vko. Loppu 2 vko pitää ottaa palkatonta ja saldovapaita.
Kesä on aina ihan hirveä stressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten eivät ole ottaneet lomaa yhtä aikaa? Mikä järki olla eri aikana lomalla?
No ihan koulujen kesäloman takia lomat pidetään aika monessa lapsiperheessä eri aikaan. Ja ei niitä lomia "oteta samaan aikaan" ne anotaan ja sitten ne joko saadaan anottuun ajankohtaan tai sitten ei.
Minä retkeilen kohteisiin aika usein. Muumimaahan ja museoihin yms. Mies taas ennemmin pyörii leikkipuistoissa ja rannoilla lasten kanssa. Lapset 4 ja 6v. Päivääkään ei olla samaan aikaan lomalla.
mä en kyllä tiedä yhtäkään lapsiperhettä jossa äiti ja isä olis eri aikaan kesälomalla
Miten he sitten hoitaa koululaisten lomat?
Lomailee itse 10 viikkoa kesällä,syksyllä ja keväällä viikon ja joulun tienoilla pari viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Esim siksi, että lapset saisivat pidemmän loman päiväkodista kesällä tai että pikkukoululaiset eivät joutuisi olemaan niin pitkään yksin kotona.
Missä sun järki, narikassa?
Puolisoni on tällä hetkellä lasten kanssa Turun suunnalla jossa mummola. Huomenna ovat menossa muumeja moikkaamaan Naantaliin. Minulla vielä tämä viikko lomaa ja sen jälkeen yhteistä loma-aika. Puolisoni on opettaja joten hänellä huomattavasti pidempi kesäloma kuin minulla. Vuosittain ehdimme pitää lomaa yhtä aikaa mutta myös hän lomailee aina yksinkin. Lasten kannalta hänen pitkät lomat aivan loistava asia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on lomaa 10 viikkoa. Aikuisilla 4.
Jos molemmat aikuiset lomailevat samaan aikaan niin ekaluokkalaiset sitten olisivat omillaan reilusti yli kuukauden.
Meillä ollaan lomien kanssa limittäin tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni on tällä hetkellä lasten kanssa Turun suunnalla jossa mummola. Huomenna ovat menossa muumeja moikkaamaan Naantaliin. Minulla vielä tämä viikko lomaa ja sen jälkeen yhteistä loma-aika. Puolisoni on opettaja joten hänellä huomattavasti pidempi kesäloma kuin minulla. Vuosittain ehdimme pitää lomaa yhtä aikaa mutta myös hän lomailee aina yksinkin. Lasten kannalta hänen pitkät lomat aivan loistava asia.
Siis minulla vielä tämä viikko töitä ja sitten alkaa yhteinen loma. Yövuoron jälkeen ei virkeimmillään ja kirjoitan jo mitä sattuu.
No eipä oikeastaan tehdä mitään. Pihalla ja puistossa käydä. leikkimässä. Lapsi kaipaisi kovasti ikäistänsä seuraa, mutta leikkipuistossakin on tyhjää, kun kaikki on mökillä. Isovanhemmilla on omat kesämenonsa, joten ei käydä sielläkään.
Ja meillä siis miehellä ei ole lomaa ollenkaan.
Lomaileva aikuinen on lasten kanssa mökillä/mummolassa/veneilemässä/rannalla/samoissa lomapuuhissa missä oltaisiin kahdenkin aikuisen kanssa.
Olen itse opettaja, ja mies on yrittäjä. Minulla on reilusti enemmän lomia. Teen arkenakin hieman enemmän kotitöitä, mutta lomalla tämä vielä korostuu. Mitään isoja maalausprojekteja tms omakotitalon hommia en tee kuitenkaan yksin, ne teemme yhdessä miehen loman aikana.
Pääsääntöisesti olen aina nauttinut lomailusta kahden lapsemme kanssa kolmistaankin, lasten ollessa pieniäkin. Viihdymme paljon kotona, teemme päiväretkiä ja joskus käymme rantalomilla, miestä ne eivät kiinnosta.
Isä elää normaalia arkea lasten kanssa. Käy leikkipuistossa, pelaa lautapelejä lasten kanssa, sukuloivat päivävierailuja isovanhemmille, tädeille yms. Yhteisellä lomalla käydään ulkomaanmatkalla (ei koronaaikana), sukuloidaan äidin vanhemmilla, jotka asuvat kauempana.