Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten uskaltaisin hakea rokotteen

Vierailija
13.07.2021 |

siinäpä se. onko neuvoja, kun pelottaa. haluaisin kuitenkin suojaa tautia vastaan. onko kukaan ollut samassa tilanteessa, miten selvisit, mikä auttoi pelkoon?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pelottaa?

En ole itse ottamassa rokotetta, sillä pelkään sen haittavaikutuksia.

Vierailija
2/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi monet on jo sen saaneet, jotkut kaksikin. niin kokemusta varmaan löytyy. miten tämmöinen pelokas selviäsi tilanteesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä pelottaa?

En ole itse ottamassa rokotetta, sillä pelkään sen haittavaikutuksia.

Pelkään myös haittavaikutuksia. Mutta ehkä enemmän vielä pelkään, että saan syksyllä taudin lasten kouluista eikä mulla ole siihen mitään suojaa jos en ota rokotetta.

Vierailija
4/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut laskimotukoksia?

Vierailija
5/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rationaalisesti ajattelet, että elämä ei ole riskitöntä. Mutta riskit rokotteesta ovat huomattavasti pienemmät kuin taudista.

Jokaisella sukupolvella on omat haasteensa. Pandemioita on ollut ja tulee olemaan. Kuitenkin meillä on tässä sodassa tätä tautia vastaan aseita. Niin tällä rintamalla on käytävä se sota käytettävissä olevilla aseilla. Ja meillä on rokotteet.

Älä kuuntele hörhöjä. Älä lue netin trolleja. Netti on niitä täynnä.

Ota rokote ja jos mitään ilmenee, yhteys lääkäriin.

Otin rokotteen ja tiedostan riskit. Ne ovat paljon pienemmät kuin itse taudin kanssa

Vierailija
6/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rokotteen mahdollisia haittavaikutuksiako pelkäät?

Auttaisiko sinua rationaalinen ajattelu? Rokotteen on eri puolilla maailmaa saanut jo yli kolme miljardia ihmistä. Heistä vain kourallinen on saanut vakavia sivuvaikutuksia.

Kuinka todennäköistä sinusta on, että saat loton päävoiton, jos jätät seuraavalle kierrokselle yhden lottorivin? Ei kovin suuri mutta silti suurempi kuin se, että rokotteella olisi kuolettava seuraus.

Koronatautikaan ei ole kovin tappava, vain prosentti tai pari kuolee siihen. Tauti on silti monin kerroin vaarallisempi kuin rokote.

Vaikka korona ei tappaisi, se voi olla hyvin ikävä sairastaa, lievänäkin. Vakava muoto on sitten tosi ilkeä, samoin pitkittynyt korona (long covid).

Kaksi rokotepiikkiä antaa sinulle noin 95 prosentin takuun siitä, että mahdollinen tartunta ei aiheuta sinulle taudin vakavaa muotoa.

Vierailija
7/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rokotteesta tuli kuumereaktio en kadu yhtään. Saan suojan ja myöhemmin ehkä myös matkustamaan maihin ja paikkoihin missä vaaditaan rokotustodistus. Ennen kaikkea samalla suojaan myös muita. Rohkeasti vaan, kerran se vain kirpasee ja mahdollinen kuumekin tms oireet menee nopeasti ohi.

Vierailija
8/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote ei takaa mitään suojaa.

Vierailija
9/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka rokotteesta tuli kuumereaktio en kadu yhtään. Saan suojan ja myöhemmin ehkä myös matkustamaan maihin ja paikkoihin missä vaaditaan rokotustodistus. Ennen kaikkea samalla suojaan myös muita. Rohkeasti vaan, kerran se vain kirpasee ja mahdollinen kuumekin tms oireet menee nopeasti ohi.

Ei yksi rokote riitä koko loppuelämäksi vaan sitä pitää rokottautua kaksi kertaa vuodessa. Eli turha hihkua että pääsee ydestä rokotuksesta saadulla todistuksella matkustamaan "myöhemmin".

Vierailija
10/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut molemmat piikit, eli olen nyt ns. täysin rokotettu. Ei ollut mitään haittavaikutuksia, jollei lievästi kipeää käsivartta lasketa. Sekin meni ohi vuorokaudessa. Sama tapahtuu kaikissa piikeissä mitä olen saanut joten koronapiikki ei siinä mielessä eronnut mitenkään esim flunssapiikistä.

Itseä mietitytti paljon enemmän ne koronan haittavaikutukset. Siis vaikka sairastaisin taudin lievänä enkä tarvitsisi sairaalahoitoa niin pitemmän päälle on joillekin jäänyt kroonisia vaivoja. En sellaisia halua. Jos sinun nyt jotakin on pelättävä niin ennemmin kannattaa sitten pelätä sitä koronaa.

Jos ei lähipiirissäsi ole jo rokotuksen saaneita jotka voivat kertoa sinulle miten rokotus sujui ja tuliko mitään oireita piikistä, niin ehdottaisin että keskustelet lääkärin kanssa noista rokotteista. Mene vaikka yksityiselle ja maksa itse jos et muuten lääkärin puheille pääse. 

Loppupeleissä valitset joka tapauksessa jomman kumman, rokotteen tai tartunnan. Ilman rokotetta tulet todennäköisesti saamaan sen koronan jossain vaiheessa. Joten parasta ottaa selvää mitä sitten tapahtuu jotta olet valmis sairastamaan. Ja että et tartuta muita ihmisiä itse sairastuttuasi.

Vierailija
11/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät rokotteen haittavaikutuksia, mutta etkö siis pelkää covidin haittavaikutuksia? Moni vetoaa, ettei rokotteiden pitkäaikaisvaikutuksista tiedetä vielä mitään, mutta ei tiedetä myöskään mitä haittoja covid jättää jälkeensä. Jotkut epäilevät rokotetta, koska se ”kyhättiin äkkiä kasaan”. Normaali rokoteprosessi kestää vuosia, koska paperihommissa ja byrokratiassa menee aikaa. Covid-rokote kävi läpi aivan samat tarkat seulat, kuin muutkin rokotteet, mutta nopeammin, koska prosessiin laitettiin valtavasti resursseja. Jos juot alkoholia tai light limuja niin niistä on sinulle enemmän haittaa kuin rokotteesta.

Vierailija
12/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap koskaan ottanut aspiriinia? Panadolia, buranaa, jotain muuta lääkettä?

Nekin voivat aiheuttaa erittäin pahoja sivuvaikutuksia, jopa tappaa. Mutta näin käy erittäin harvoin.

Ei ole lääkettä eikä rokotetta ilman mahdollisia haittoja. Mutta esimerkiksi ehkäisypillerit aiheuttavat monta kymmentä kertaa todennäköisemmin vakavan (jopa tappavan) haitan kuin koronarokote.

Entä kuinka usein matkustat henkilöautolla? Juotko koskaan alkoholia? Molemmat toiminnot ovat monta kertaluokkaa vaarallisempia kuin koronarokote, puhumattakaan esimerkiksi tupakanpoltosta.

Kukaan ei selviä elämästä hengissä, kaikessa on riski. Mutta koronarokotteen ottamisessa se riski on äärimmäisen pieni. Rokotteen antama hyöty on sen sijaan iso.

Vierailija
13/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delta leviää nyt vauhdilla ja kyllä rokote deltan ja sairaalan voittaa

Vierailija
14/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä makkaraa ja jäätelöä syöt kuitenkin vaikka Sydäri tulee niistäkin

Vierailija
15/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap koskaan ottanut aspiriinia? Panadolia, buranaa, jotain muuta lääkettä?

Nekin voivat aiheuttaa erittäin pahoja sivuvaikutuksia, jopa tappaa. Mutta näin käy erittäin harvoin.

Ei ole lääkettä eikä rokotetta ilman mahdollisia haittoja. Mutta esimerkiksi ehkäisypillerit aiheuttavat monta kymmentä kertaa todennäköisemmin vakavan (jopa tappavan) haitan kuin koronarokote.

Entä kuinka usein matkustat henkilöautolla? Juotko koskaan alkoholia? Molemmat toiminnot ovat monta kertaluokkaa vaarallisempia kuin koronarokote, puhumattakaan esimerkiksi tupakanpoltosta.

Kukaan ei selviä elämästä hengissä, kaikessa on riski. Mutta koronarokotteen ottamisessa se riski on äärimmäisen pieni. Rokotteen antama hyöty on sen sijaan iso.

Itseasiassa mainitsemaan lääkkeet on paitsi turvallisempia mitä markkinoilla on niin myös testeissä pärjää paremmin kuin tehokkaammiksi väitetyt kalliit kipulääkkeet

Vierailija
16/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Delta leviää nyt vauhdilla ja kyllä rokote deltan ja sairaalan voittaa

Delta on vähäoireisempi kuin kevätflunssa. Suurimmalla osalla ei ole mitään oireita.

Vierailija
17/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rokote ei tarjoaisi mitään suojaa, miksi ihmeessä kaikki maailman valtiot sitten rokottavat väestöään niin nopeasti kuin suinkin?

Ja miksi ihmeessä kaikki maailman tutkijat kertoisivat yhdestä suusta, että koronarokote antaa suorastaan poikkeuksellisen hyvän suojan (siis kun verrataan rokotteisiin keskimäärin).

Eivät siis rokoteyhtiöiden tutkijat vaan puolueettomat virologian ja lääketieteen tutkijat.

Jokainen tähän mennessä julkaistu tutkimus rokotteen suojatehosta on samansuuntainen, vain pieniä vivahde-eroja. Minkälaiseen tutkimukseen sinä perustat oman väitteesi?

Vierailija
18/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rokote ei tarjoaisi mitään suojaa, miksi ihmeessä kaikki maailman valtiot sitten rokottavat väestöään niin nopeasti kuin suinkin?

Ja miksi ihmeessä kaikki maailman tutkijat kertoisivat yhdestä suusta, että koronarokote antaa suorastaan poikkeuksellisen hyvän suojan (siis kun verrataan rokotteisiin keskimäärin).

Eivät siis rokoteyhtiöiden tutkijat vaan puolueettomat virologian ja lääketieteen tutkijat.

Jokainen tähän mennessä julkaistu tutkimus rokotteen suojatehosta on samansuuntainen, vain pieniä vivahde-eroja. Minkälaiseen tutkimukseen sinä perustat oman väitteesi?

Et ymmärrä edes lukemaasi. Jospa ensin opettelet vaikka mikä ero on sanoilla "taata" ja "tarjota"?

Vierailija
19/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ratkaisu oli sikäli helppo, että koronan oireet pelottivat huomattavasti enemmän kuin rokotteen sivuvaikutukset. Mulla menee normiflunssakin helposti keuhkoputkiin aiheuttaen pitkittynyttä yskää ja usein myös antibioottikuurin vaativia keuhkoputkitulehduksia. Pelkkä ajatus siitä, mitä covid voisi mulle näillä spekseillä tehdä, on kaikkea muuta kuin miellyttävä. Olen jokseenkin varma, että minä en ilman sairaalahoitoa siitä selviäisi. Pidän jopa kuoleman riskiä varsin vakavana omalla kohdallani.

Päätös rokotteesta oli siis helppo, koska sen todennäköisimmät sivuvaikutukset tuntuvat lasten leikiltä sairastumisriskiin verrattuna. Yhden piikin olen saanut ja toisen vuoro on elokuussa. Ensimmäisestä rokotteesta ainoa sivuvaikutus oli paikallinen kosketusarkuus rokotekohdassa, joka meni ohi vuorokaudessa. Kuulemma toinen rokote on aiheuttanut monille enemmän sivuvaikutuksia. Saa nähdä mitä mulle tulee, mutta en mä pelkää sitä kuitenkaan. Päinvastoin, tunnen helpotusta, kun ajattelen, että rokotteiden takia mun ei tarvitse enää toista vuotta pelätä covidia niin paljon kuin sitä olen pelännyt. Jos saisi oman elämänsä edes jotenkin takaisin.

Vierailija
20/33 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli rokotteen mahdollisia haittavaikutuksiako pelkäät?

Auttaisiko sinua rationaalinen ajattelu? Rokotteen on eri puolilla maailmaa saanut jo yli kolme miljardia ihmistä. Heistä vain kourallinen on saanut vakavia sivuvaikutuksia.

Kuinka todennäköistä sinusta on, että saat loton päävoiton, jos jätät seuraavalle kierrokselle yhden lottorivin? Ei kovin suuri mutta silti suurempi kuin se, että rokotteella olisi kuolettava seuraus.

Koronatautikaan ei ole kovin tappava, vain prosentti tai pari kuolee siihen. Tauti on silti monin kerroin vaarallisempi kuin rokote.

Vaikka korona ei tappaisi, se voi olla hyvin ikävä sairastaa, lievänäkin. Vakava muoto on sitten tosi ilkeä, samoin pitkittynyt korona (long covid).

Kaksi rokotepiikkiä antaa sinulle noin 95 prosentin takuun siitä, että mahdollinen tartunta ei aiheuta sinulle taudin vakavaa muotoa.

Ilman rokotetta todennäköisyys on 92%. Eroa siis kolme prosenttiyksikköä.

Minä en osallistu tähän ihmiskokeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä