Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin kysymyksen aihe vapaalle:

24.08.2006 |

tietääkö kukaan, millaiset piikit ovat normaaleja EEG:ssä?

Jos joku teistä tietäisi jutun luettuaan... hölmö kun en tänne älynnyt koko juttua laittaa.

Kiitos!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, millaiset ' piikit' EEG:ssä ovat normaaleja?

Poikamme 3v oli tänään ko. testissä poissaolokohtausten takia. Muita oireita ei ole ollut. Ei kouristeluja tms, vain noin 10 sekunnin poissaolo silloin tällöin. Sen mentyä ohi, jatkaa touhuja siitä mihin jäi.

Tuolla kokeessa sai myös tuollaisen kohtauksen ja siitä syntyi selkeä tulos käyriin. Lääkäri on vasta kahden viikon kuluttua ja tulokset jännittää :-/

Vierailija
2/4 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa näin maalikkona millainen on normaali 3v aivosähkökäyrä. Käyrä muuttuu jonkin verran lapsen kasvaessa. Mutta jos tutkimuksen aikana saatiin selkeä kohtaus aikaiseksi / " kuvattua" , on neurofysiologin, joka käyrää tulkitsee suhteellisen helppo päätellä minkä tyyppisestä esim epilepsiasta on kyse.

On aivan luonnollista, että tulos jännittää. Aina kun lapsella todetaan tai edes epäillään sairautta /oiretta on se iso muutos koko perheelle. Itse olin myös eilen kontrolli EEG:ssä epilepsian vuoksi. Kyllä epilepsian kanssa nykymaailmassa hyvin pärjää ja monet lapsuusajan lievät epilepsiat jäävät myöhemmin pois. Aluksi on tietysti usein kontrolleja ja verikokeita. Lääkitys on päivittäinen (2-3 kertaa päivässä) ja muutenkin elämäntavat olisi hyvä olla jotensakin säännöölliset. Nykyisin on enään todella harvoja harrastuksia tai ammatteja jota epiä poteva ei pääse. Epilepsiasta on monia hyviä kirjoja, joissa kuvataan niin hoitoa kuin oireitakin. Vilkaseppa niitä ja epilepsialiiton sivuilla on myös hyvää tietoa.

Myötätunnolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset piikkit EEG:ssä ovat normaaleja... Olipa kysymys! Ei tuohon voi antaa maallikkoa tyydyttävää tyhjentävää vastausta. Olen itse pari vuotta opetellut lääkärinä EEG:n tulkintaa, enkä vielä itsekään läheskään aina pysty sanomaan, mitkä piikit ovat normaaleja ja mitkä eivät. Enempää taustoja tietämättä, jos lapsella on ollut poissaoloja / pysähdyksiä, ja sellainen on tullut EEG:n aikana, ja on sanottu, että käyrällä on silloin näkynyt selviä piikkejä, on mahdollista / melko todennäköistä, että kyseessä on niin sanottu lapsuuden poissaoloepilepsia, joka vaatii lääkityksen, mutta paranee useimmiten iän myötä eikä pääsääntöisesti vaikuta lapsen neurologiseen kehitykseen.

MUTTA, ota ap ihan rauhallisesti. Mistään hengenvaarallisesta jutusta ei varmastikaan ole kyse. Lääkärit tietävät kyllä mitä tekevät, ei sitä kahden viikon odotusta ole kiusallaan laitettu, jos olisi isompi huoli, poliklinikka-aikakin olisi nopeammin.

Vierailija
4/4 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläolevassa kirjoituksessani on karkea esimerkki poissaoloista. En tarkoita, että tämä välttämättä koskisi juuri sinun lastasi!