Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä, maaseutu?

Vierailija
16.07.2014 |

Olen ollut nyt juhannuksesta asti lomalla "idyllisellä" Suomen maaseudulla, mutta vähän alkaa ihmetyttää. Asumme omalla mökillä järven rannalla.

Pidän soutelusta. Minusta on ihanaa soudella tyynellä järvellä kesäiltana. Eilen olin veneilemässä ihan rauhassa järvellä, en edes lähellä rantaa tai mitään. Yhtäkkiä puskasta ilmestyy rantaan mies, joka huutaa "Hei, mee kauemmas täältä, et saa mennä veneellä näin lähellä rantaa". En siis todellakaan ollut kenenkään rannan lähellä, siinä kohtaa kauimmaisin mökki oli varmasti sadan metrin päässä ja rantaan matkaan ainakin 50m.

Toinen juttu tapahtui viime viikolla, kun olin pyöräilemässä sellaista hiljaista metsätietä(jossa ajaa muutamia mökkiläisiä ja vakiasukkaisen tiedän lenkkeilevän), joka tekee lenkin ja tulee takaisin ns. päätielle. Tietääkseni se ei kenenkään yksityinen pihatie ole. Vastaan tuli kuitenkin auto, joka pysäytti ja kuski avasi ikkunan kysyäkseen, mitä tein "heidän yksityistiellä". Selitin, että olen pyöräilemässä ja ajattelin ajaa lenkin. Vastaus kuitenkin oli, että kuulemma ei ollut mitään asiaa heidän mailleen, mitä ympärillä oleva metsä oli.

Onko tämä ihan normaalia, vai ollaanko vaan satuttu suht paskaan paikkaan?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla ja mulla on se käsitys, että mökkiläiset ovat pääsääntöisesti tarkempia reviiristään ja hanakoita valittamaan paskanhajusta, rumista muovipaaleista ynnä muusta. Eläimille tehdään myös kiusaa, on rikottu lasia lammashakaan, väännetty lehmien aitauksesta sähkölanka poikki ym. Maatilalliset ovat näin kertoneet, eikä mulla ole mitään syytä epäillä, että valehtelisivat. Kesälomien aikaan kylien ekopisteet myös täyttyvät kaikesta roinasta, sellaisesta mikä ei tosiaan roskapisteelle edes kuulu! Onpa sattuma, että nämä roskaamiset ja eläinten kiusaamiset sattuvat juuri sinne kesäviikoille, jolloin lomalaiset pasauttavat mökeilleen.

Tietysti on myös paikallisia vanhoja jääriä, jotka vahtivat pihaansa ja pihatietään, eivät anna kenenkään kulkea ohi tms. Mutta pääsääntöisesti maalla halutaan vain olla ja elää rauhassa ilman mitään ylimääräistä valitusta tai häiriöitä. Sama koskee tietysti lomaa viettäviä, rauhallisia mökkiläisiäkin. Esim. mekin asutaan niin syrjässä, että jos tänne joku pyöräilee, on vain järkevää kysyä että mitä teet täällä. Tie nimittäin päättyy, mutta moni kulkija ei sitä tiedä, vaan posottaa pihatietä kohti metsikköä ja joutuu hetken päästä palaamaan nöyränä takaisin..

Pyöräillä ja kävellä saa yleisillä teillä, mutta kenenkään kotipihaan ei saa mennä. Järki kyllä sanoo, milloin ollaan vielä yleisellä alueella ja milloin selkeästi jonkun pihapiirissä. Maaseudulla navetat ja muut tilarakennukset ovat myös pihapiiriä, eikä sinnekään saa mennä patsastelemaan! Eläinsuojiin eikä laitumille ei saa mennä, eikä eläimiä ruokkia tai niihin koskea ilman lupaa. Pitäisi olla itsestäänselvää, mutta ei ole.

Vierailija
42/47 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se niin tarkkaa ole siellä maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilijät ovat poikkeuksetta kaupunkilaisia ja rupeavat omituiseksi heti kun on yksiötä isompi tila käytössä. Kaikki hullut maalaiset joita tiedän ovat mökkeilijöitä tai ex-kaupunkilaisia joilla ei pää kestä isompaa tonttia.

Vierailija
44/47 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitahan mahtuu joka paikkaan, maalle ja kaupunkiin. Meidän yksityistiellä ainakin saa kävellä ja pyöräillä, ei se siitä liikaa kulu. Hatunnosto vaan sille joka jaksaa niitä paarmoja :-D

Vierailija
45/47 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/47 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 17:00"]

Noitahan mahtuu joka paikkaan, maalle ja kaupunkiin. Meidän yksityistiellä ainakin saa kävellä ja pyöräillä, ei se siitä liikaa kulu. Hatunnosto vaan sille joka jaksaa niitä paarmoja :-D

[/quote]

Olen asunut ikäni kerrostaloisaa, eikä kukaan ole koskaan kieltänyt esim. oleskelemasta yhteisellä pihalla.   :D

Vierailija
47/47 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se niin tarkkaa ole siellä maalla.

Niin minäkin luulin. Ja maalla olen aikaa viettänyt.

Mutta. Miten se nyt oikeesti menee? Jos yleinen tie menee jonkun oman pihan läpi eli jakaa sen niin mites siinä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän