Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi trendi? Vainajan muistotilaisuus huoltoaseman kahviossa?

Vierailija
13.07.2021 |

Mitä ihmettä? Jo kahdet hautajaiset, joissa vainajan muistotilaisuus on huoltsikan kahviossa.

Rahasta ei kummassakaan ole kyse. Ei koronarajoituksia. Kuulemma yleistyy. Voiko olla tosi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sielläkö sitten adressit luetaan kaikkien kuullen, ja vetistellään mustissa vatteissa.

Nyt ei eletä enää mitään 60-luvun maalaiskristitynelämää. Kummisedän muistotilaisuus oli hänen kantakuppilassa, eikä siellä vetistelty mustissa ja vaan ihan arkisesti rupateltiin ja muisteltiin hauskoja kömmähdyksiä.

Olen itkenyt isän hautajaisissa ja adressit luettiin. Hän ei ollut kovin kristillinen. Tämä 2013.

Minä en ole kertaan ollut hautajaisissa, jossa olisi luettu adresseja. Kirkossa ehkä, joku on itkenyt.

Vierailija
22/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kerran huoltoasemalla yhdenlaisessa muistotilaisuudessa. Muistotilaisuutta ei oltu järjestetty, mutta omaisten yllätykseksi mies parin kaverin kanssa ja minä mentiin hautajaisiin. Omaiset asuivat muualla, vainajalla itsellään ei ollut perhettä eikä omaiset tienneet sisaruksensa ystäväpiiristä. He sitten halusivat tarjota meille kiitokseksi kahvit osallistumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia trendejä on tullut paljon, kun monet ei enää kuulu kirkkoon. Isäni muistotilaisuus oli heidän mökillä ja grillattiin ihan vaan makkaraa nuotiolla.

Vierailija
24/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. ABC kabinetti? Paikkakunta jossa toinen vaihtoehto olisi seurakuntasali ja vainaja ei ole evl kirkon jäsen?

Hyvänen aika. Voihan kotiin tilata/tehdä.

Jos ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa Huoltoasem tai srk.tila

Vierailija
25/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä minäkään, ellei vainaja ole erityisen paljon viettänyt aikaa huoltiksella tai ollut pitkään paikassa töissä. Jotenkin vie arvokkuuden hienolta muistotilaisuudelta järjestää tuollaisessa paikassa, jossa on tapana lähinnä pysähtyä pikaisesti syömään kesken pitkän automatkan...

Elätkö sinä muutenkin raamatunmallin mukaan? Omat läheiseni ei ainakaan ollut mitenkään uskonnollisia ja he eivät halunneet mitään tekopyhiä synkistelytilaisuuksia.

Onki vainajan muistelemine muistotilaisuudessa synkistelyä?

Tai kun luetaan surunvalittelu adressit?

Tai kun esitetään hänen muistokseen musiikkia?

Eikä hautajaiset kyllä iloinenkaan tapahtuma ole, koska jälkeen jääneillä läheisellä on kuollutta kävä ja suru hänen poismenostaan.

Ja pappi on viimeinen joka hautajaissa synkistelee, hän lohduttaa surevia ja puhuu jälleennäkemisen toivosta.

Vierailija
26/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni pitäisi esim. lapsensa muistotilaisuuden apsilla.

Vierailija
27/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sielläkö sitten adressit luetaan kaikkien kuullen, ja vetistellään mustissa vatteissa.

Nyt ei eletä enää mitään 60-luvun maalaiskristitynelämää. Kummisedän muistotilaisuus oli hänen kantakuppilassa, eikä siellä vetistelty mustissa ja vaan ihan arkisesti rupateltiin ja muisteltiin hauskoja kömmähdyksiä.

Olen itkenyt isän hautajaisissa ja adressit luettiin. Hän ei ollut kovin kristillinen. Tämä 2013.

Minä en ole kertaan ollut hautajaisissa, jossa olisi luettu adresseja. Kirkossa ehkä, joku on itkenyt.

Surun valittelu adresseja ei lueta kirkossa.  Kirkossa on vain vainajan siunaus.

Muistotilaisuudessa on tapana lukea surunvalittelu adressit ja usein myös niissä olevat runot ym.

Adressit ovat kunnioitus vainajan muistoille ja niiden lähettäjien nimet luetaan ääneen.

Onpa kommentoija ollut tosi kummallisissa hautajaisissa. 

Vierailija
28/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni pitäisi esim. lapsensa muistotilaisuuden apsilla.

Muistotilaisuuksia kyllä pidetään paljonkin ravintoloiden kabineteissa.  Pienissä kodeissa ei ole tilaa kahvittaa saattajia.  Eikä edes astioita ja tuoleja niin paljon, että saattajat saisivat istuinpaikan.

Vierailija
29/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummo soitti vuodeosaltolta öisin suunnilleen koko kylän läpi, ettei sulta ainakaa halua adressia, kun et puhu muista kuin pahaa🤣

Vierailija
30/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien harrastus.

Vierailija
31/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei?

Jos pitää valita joku kälynen ravintolakabinetti tai vastaava Abc: Ita niin luulen että itsekin ottaisin jälkimmäisen.

Mä pidän Abc:n tunnelmasta. Ihmisiä tulee ja menee, syö, juo kahvia matkan lomassa, ostaa ruokaa, käy vessassa, juttelee, lähtee taas tien päälle ja tulee uusia. Kaikenlaisia. Miksi jossain mukahienossa paikassa olisi itse parempi ihminen ja muut tasokkaampia? Minä viihdyn kaltaiseni rahvaan joukossa. Siinä menisi vaikka hautajaisetkin.

En ollenkaan väheksy hyvin järjestettyjä peijaisia kunnon juhlatilassa. Mutta miksi pitää olla aina niin alentuva tavallista väkeä kohtaan, joihin itsekin joka tapauksessa kuulumme, ihan kaikki?

Vierailija
32/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut on luettu adressit.

Vierailija
33/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tämäkin on jollekin ongelma?

monella paikkakunnalla ei ole hirveästi vaihtoehtoja, ja jossain ABC:lla saa tarjottavaa jokaiseen lähtöön ja makuun. Eikä tarvitse siivoilla, järjestellä, siivoilla ja siivoilla. 

Vierailija
34/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummo soitti vuodeosaltolta öisin suunnilleen koko kylän läpi, ettei sulta ainakaa halua adressia, kun et puhu muista kuin pahaa🤣

Hautajaisiin liittyy paljon tunteita 😊 äitini on todennäköisesti tehnyt erittäin tarkan suunnitelman miten hautajaiset etenevät kutsuvieraslistoineen päivineen.

Vierailija
35/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. ABC kabinetti? Paikkakunta jossa toinen vaihtoehto olisi seurakuntasali ja vainaja ei ole evl kirkon jäsen?

Hyvänen aika. Voihan kotiin tilata/tehdä.

Jos ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa Huoltoasem tai srk.tila

Siellä hautauspaikkakunnalla ei välttämättä asu yhtään vainajan sukulaista. En itsekään lähtisi ajamaan parin sadan kilometrin mutkaa muistotilaisuuden takia.

Vierailija
36/36 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten tämäkin on jollekin ongelma?

monella paikkakunnalla ei ole hirveästi vaihtoehtoja, ja jossain ABC:lla saa tarjottavaa jokaiseen lähtöön ja makuun. Eikä tarvitse siivoilla, järjestellä, siivoilla ja siivoilla. 

Pitopalveluillakin on minimimäärät, mitä pienempiä tilauksia he eivät edes ota vastaan. Voi olla, että vainaja oli varaton ja hautajaisiin osallistujia alle kymmenen, joten ei niitä sopivia paikkoja ole aina valittavaksi asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä