Yliopisto - taidehistoria
Olen alkanut pyörittelemään päässäni ajatusta siitä, että hakisin yliopistoon opiskelemaan. Taidehistoria pääaineena kiinnostaa minua kaikista eniten. Kuinka opiskelijavalinnat tehdään? Riittääkö menestyminen pääsykokeissa vai katsotaanko myös lukion päättötodistuksen arvosanoja? Jos arvosanat vaikuttavat niin mitkä ovat taidehistorian kannalta ne tärkeimmät?
Tässä vähän jo googlailinkin ja aion vielä jatkaa, mutta tahtoisin kuulla myös niitä, jotka ovat kyseistä ainetta päässeet opiskelemaan. Kertokaa millä hoiditte itsenne sisään? :)
Kiitos jo etukäteen kaikille asiallisesti vastanneille
Kommentit (28)
Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin lähtee opiskelemaan taidehistoriaan, työllistyminen on vaikeaa. Kaveri opiskeli sitä jotain 1.5 vuotta ja jätti sitten kesken kun tajusi ettei tule koskaan elättämään itseään sillä alalla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:42"]
Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin lähtee opiskelemaan taidehistoriaan, työllistyminen on vaikeaa. Kaveri opiskeli sitä jotain 1.5 vuotta ja jätti sitten kesken kun tajusi ettei tule koskaan elättämään itseään sillä alalla.
[/quote]
Juu vaikea työllistyä alalle, jos ei edes suorita tutkintoa...
[/quote] Kiitos tästä näkökannasta, aion kuitenkin yrittää :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:44"]
[/quote]
Juu vaikea työllistyä alalle, jos ei edes suorita tutkintoa...
[/quote]
Ehe ehe. Hän opiskeli tarkoituksenaan oli suorittaa tutkinto, mutta opiskelujen aikana hänelle selvisi alan surkea työtilanne. Hän keskeytti ko. alan opinnot koska ei halunnut tuhlata opintotukikuukausia sellaiseen alaan jossa työnsaanti on heikkoa.
Mun mielestä tuollainen keskeyttäminen todistaa vain sen, ettei ollut tarpeeksi motivaatiota/kiinnostusta alalle. Ei silloin tietenkään työllisty jos motivaatio on mitä on.
Mitä sinusta ap tulisi isona? Eli mistä tuolla tutkinnolla haluaisit palkkasi ansaita?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:52"]
Mun mielestä tuollainen keskeyttäminen todistaa vain sen, ettei ollut tarpeeksi motivaatiota/kiinnostusta alalle. Ei silloin tietenkään työllisty jos motivaatio on mitä on.
[/quote]
No sinun mielipiteesi ei ole mitään faktaa. Minusta ihan fiksua toimintaa keskeyttää kun ymmärtää, että työllistyminen on heikkoa ja edessä on parhaimmassa tapauksessakin vain rikkonainen pätkätyöläisyys jos meinaa ko. alalla työskennellä. Useilla ei ole edes sitä tarjota. Ei ole järkevää kuluttaa opintotukikuukausia ja ottaa lainaa noilla spekseillä. Sillä ei ole mitään motivaation/kiinnostuksen kanssa tekemistä, että ajattelee järkevästi.
[/quote]
Ja tietysti se on myös ehkä osoitus tyhmyydestä/tietämättömyydestä, jos kuvittelee että pääaine on olennaisin tekijä työllistymisessä, tai ylipäänsä kuvittelee, että suoirttamalla yliopistotutkinnon valmistuu suoraan johonkin ammattiin.
Taidehistorian kaltaisissa aineissa työllistymisen ratkaisevat sivuainevalinnat. Eli kannattaa valita ne joltain konkreettista osaamista tarjoavalta alalta: matemaattisia tieteitä, ohjelmointia, hallinnollisia tieteitä jne.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:56"]
[/quote]
No sinun mielipiteesi ei ole mitään faktaa. Minusta ihan fiksua toimintaa keskeyttää kun ymmärtää, että työllistyminen on heikkoa ja edessä on parhaimmassa tapauksessakin vain rikkonainen pätkätyöläisyys jos meinaa ko. alalla työskennellä. Useilla ei ole edes sitä tarjota. Ei ole järkevää kuluttaa opintotukikuukausia ja ottaa lainaa noilla spekseillä. Sillä ei ole mitään motivaation/kiinnostuksen kanssa tekemistä, että ajattelee järkevästi.
[/quote]
Lisään: ko. ihmisellä oli keskiarvo päälle 4, että motivaatiota kyllä oli.
Pääsemisistä en tiedä, mutta taidehistoriaa opiskelin sivuaineena, ja se oli aivan ihanaa. Onnea sisäänpääsyyn, onnea opintoihisi. Hienon aineen olet valitsemassa. :)
J.K. Kaikki mun tutut yleisen taidehissan pääaineopiskelijat ovat saaneet ihan hyvin duunia.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:57"]
[/quote]
Ja tietysti se on myös ehkä osoitus tyhmyydestä/tietämättömyydestä, jos kuvittelee että pääaine on olennaisin tekijä työllistymisessä, tai ylipäänsä kuvittelee, että suoirttamalla yliopistotutkinnon valmistuu suoraan johonkin ammattiin.
[/quote]
No kyllä se kuule on aika olennaista se pääaine kulttuurialallakin. Sinä se tässä osoitat koko ajan tyhmyyttäsi ja tietämättömyyttäsi.
Oi voi. Olin juuri viime vuonna akateemisten työttömien työvoimavalmennuksessa. Siellä oli kolmasosa taidehistorioitsijoita, vaikka kurssi oli tarkoitettu kaikille akateemisille. Harrastuksean ala on ihan kiva, työllistäjänä vihoviimeinen.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:56"]
[/quote]
[/quote]
Lisään: ko. ihmisellä oli keskiarvo päälle 4, että motivaatiota kyllä oli.
[/quote]
Voi pikku besserwisseriä kun sillä kiristää niin paljon pipoa, että piti tuokin alapeukuttaa :D Ristus mikä ääliö.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:00"]
Oi voi. Olin juuri viime vuonna akateemisten työttömien työvoimavalmennuksessa. Siellä oli kolmasosa taidehistorioitsijoita, vaikka kurssi oli tarkoitettu kaikille akateemisille. Harrastuksean ala on ihan kiva, työllistäjänä vihoviimeinen.
[/quote]
Niin on, paitsi tuon yhden ignorantin mielestä joka koittaa päteä asialla josta ei mitään tiedä.
LOL. Ei tainnutkaan olla "kaveri", joka ne opinnot keskeytti :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:03"]
LOL. Ei tainnutkaan olla "kaveri", joka ne opinnot keskeytti :)
[/quote]
Voi voi kun ottaa koville sulla kun et olekaan oikeassa topikin aiheessa :D Jaapa vielä viisauksiasi, on kiva seurata kun nolaat itsesi!
Oli kyllä kaveri, minä olen opiskellut ja valmistunut yhteiskuntatieteellisestä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:59"]
J.K. Kaikki mun tutut yleisen taidehissan pääaineopiskelijat ovat saaneet ihan hyvin duunia.
[/quote]
Olisi kiva kuulla mistä... Mun tutuilla on myös töitä, mm. kaupan kassalla ja kouluavustajina. Omalta alalta voi joskus saada jonkun kivan pienen pätkätyön jossain projektissa mutta sekin harvinaista herkkua.
Uppista