Miten mun päähän ei jää tenttikirjoista mitään? (avoin yliopisto)
Ilmoittauduin lukemaan opintokokonaisuutta (kasvatustieteet) joista olen suorittanut nyt kaksi minimiarvosanoin. Miten voi olla mahdollista etten osaa painaa mieleen mitään. Käytän tosi paljon aikaa, luen iltaisin ja kertaan luetun aamuisin. Teen muistiinpanoja ja kertaan niistä vielä juuri ennen tenttiä. Mutta tentissä en muista mitään olennaista. Mieleen on jäänyt vain joitain esimerkkejä joita en osaa edes pukea sanoiksi. Jaarittelen ympäripyöreyksiä ja asian ohi että tulisi edes jotain tenttikirjallisuuteen viittaavaa. Tiedän että on kaikenlaisia muistisäntöjä, mutta käyttääkö kukaan sellaiseen oikeasti aikaa (vielä tämän tyypisen hitaan lukemisen lisäksi)? Ja kun muistettavaa on niin paljon. Nytkin on tenttikirjallisuutta 600 sivua ja nimin napin ehdin ne lukemaan.
Kommentit (23)
Olen lukenut yhteiskuntatieteitä yliopistossa. Sain hyviä arvosanoja. Ihme kyllä sillä vielä lukiossa piti lukea koealue läpi moneen kertaan. Yliopistossa mahdotonta laajojen alueiden vuoksi. Tekniikkaani en muista. Sen muistan että opettelin ulkoa yhden klassikkoteoksen ja sovelsin sitä moneen ;) Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen oli teos.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:59"]Olen lukenut yhteiskuntatieteitä yliopistossa. Sain hyviä arvosanoja. Ihme kyllä sillä vielä lukiossa piti lukea koealue läpi moneen kertaan. Yliopistossa mahdotonta laajojen alueiden vuoksi. Tekniikkaani en muista. Sen muistan että opettelin ulkoa yhden klassikkoteoksen ja sovelsin sitä moneen ;) Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen oli teos.
[/quote]
Piti vielä lisätä että googlaa mitä tenttokirjasta on netissä. Usein löytää referaatteja ja arvosteluja tiiviimmässä muodossa.
Oikea tekniikka on kaiken a ja o. Esimerkiksi minulle ei sovi yhtään yleiset neuvot, eli alleviivaukset, korostamiset, pääkohtien etsimiset. Ne sekoittavat ja hämmentävät.
Minulla numerot nousivat, kun aloin lukea tenttikirjoja kuin romaaneja, eli ajatuksen kanssa järjestyksessä ja tekemättä mitään muistiinpanoja välillä. Näin ehtii lukea enemmän. Unohda siis se keskity olennaiseen ja kokeile keskittyä koko asiakokonaisuuteen. Seuraava joka tulee mulle sanomaan, että keskity olennaiseen käsken työntämään sen olennaisen ahteriin. Kuka sitä paitsi on mikä sanomaan, mikä on olennaista? Miksi tenttikirjoihin on sitten kirjoitettu epäolennaista?
Kaiken lisäksi, sieltä vähemmän olennaisista asioista on lopulta saattanut löytyä se pikkujuttu mitä töissä tarttee. Kun fysiikan labroissa mitattiin (olen insinööri) lämpölaajenemista, porukka hoki ei tällaista tartte missään. No tää on päässyt suunnittelemaan teollisuuden prosesseja ja se on ollut tarpeen, se sivuaineessa opittu pikkujuttu.
Mä siis luen kuin romaaneja, mutta en toki kaikkea kerralla, vaan osittain. Mulla on tavoitteena suorittaa di:n tutkinto avoimen väylän kautta suorittamalla ensin tietty opintopistekokonaisuus, saa nähdä kuinka käy - koska tutkinto-opiskeijaksi pääsemiseen se on suoritettava hyvin arvosanoin. Nyt menee hyvin, kun osaan oman tyylini.