Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mun päähän ei jää tenttikirjoista mitään? (avoin yliopisto)

Vierailija
15.07.2014 |

Ilmoittauduin lukemaan opintokokonaisuutta (kasvatustieteet) joista olen suorittanut nyt kaksi minimiarvosanoin. Miten voi olla mahdollista etten osaa painaa mieleen mitään. Käytän tosi paljon aikaa, luen iltaisin ja kertaan luetun aamuisin. Teen muistiinpanoja ja kertaan niistä vielä juuri ennen tenttiä. Mutta tentissä en muista mitään olennaista. Mieleen on jäänyt vain joitain esimerkkejä joita en osaa edes pukea sanoiksi. Jaarittelen ympäripyöreyksiä ja asian ohi että tulisi edes jotain tenttikirjallisuuteen viittaavaa. Tiedän että on kaikenlaisia muistisäntöjä, mutta käyttääkö kukaan sellaiseen oikeasti aikaa (vielä tämän tyypisen hitaan lukemisen lisäksi)? Ja kun muistettavaa on niin paljon. Nytkin on tenttikirjallisuutta 600 sivua ja nimin napin ehdin ne lukemaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sulla joku tuttava, joka voisi sulle pitää ihan iki oman luennon aiheesta. :) Joku kurssikamu kenties, joka on kirjat lukenut ja voisi kertoa olennaisen...

Vierailija
2/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tekniikka täytyy vain löytää. Lukiossa pärjäsin vielä kahlaamalla kirjan kerran läpi, jonka jälkeen muistin kaiken olennaisen. Tätä kapasiteettia minulla riittää kuitenkin vain noin 200 sivun verran. Tenttejä varten teen muistiinpanoja olennaisista asioista ja tärppikysymyksistä. Kun teen itse muistiinpanot, muistan varmasti kaiken - jotenkin lähenen valokuvamuistia silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tenttinyt esim. 6 kirjan tentin siten, että luen kirjasta ensin takatekstin. Sen jälkeen katson sisällysluettelon otsikot tarkkaan. Sitten luen johdannon ja perehdyin, mitä aihetta kirja käsittelee. Sen jälkeen luen kirjasta joka kappaleesta 1-3 ekaa virkettä ja kappaleen lopusta 1-3 viimeistä virkettä kappaleiden pituudesta riippuen. Mikäli kirja on ns. oikeaoppisesti kirjoitettu, tärkein asia on alussa ja lopussa tiivisti sanottuna. Kaikki niiden välissä on vain samaa selittävää ainesta. Joitakin kirjoja ei ole kirjoitettu näin, mutta useat tenttikirjat ovat. Oudot käsitteet poimin erilliselle lapulle ja etsin selitykset niille kirjasta tai netistä. Eri kieliset tenttikirjat luen vain sisällysluettelosta ja etsin aiheeseen liittyvän tiedon netistä tiivistettynä. Ihan kiitettäviä olen näin saanut ja valmistunutkin. Ei ole edes tarkoitusta opetella tenttikirjoja ulkoa. 

Vierailija
4/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opettajat ennen tenttiä saattavat tenttiä ajatellen antaa listata asioita, joita pitävät olennaisina tentissä. Nämä kannattaa opetella. Kirjasta on helppo poimia olennainen lukujen ja kappaleiden avulla ja jäsennellä aluetta sen kautta mielessä. Ajattele mitä muistat kustakin asiasta? Joitakin auttaa listojen teko, ajatuskartat, joita voi kerrata, jotkut varmaan lukee kuin romaania, tapoja voi olla montaa oppia tehokkaasti, pitää vain löytää se oma. 

Vierailija
5/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kasvatustieteitä ihan aivojumpaksi, joten ei minusta opettajaa ole tulossa. Tai ainakaan enää en sellaisesta haaveile ;). Olen ollut 5v kotiäitinä ja halusin vähän haastaa aivoja työskentelyyn, en vain arvannut että rattaat on näin ruosteessa ja epäilen lähteekö toimimaan ollenkaan kun näyttää siltä että otan vaan askeleita taaksepäin. Uusi työpaikkakin odottaa syksyllä. Sitäkin olen alkanut epäröimään, kun en ole ennen sellaisia hommia tehnyt, että pärjäänkö sielläkään, kun heti alkuun pitäisi omaksua useita tietokone-ohjelmia ja pitää hurja määrä lankoja käsissä. Mitenköhän se onnistuu jos olen jo näin kalkkeutunut... Haastattelussa kesän alussa olin kyllä vielä hyvinkin itsevarma, mutta nyt...

ap

Vierailija
6/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai opintojaksoon sentään luennot liittyvät, siellä tulee esille keskeisimmät asiat.

Vierailija
7/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä hyviä neuvoja! Oikein alkaa sormet syyhyämään opiskelujen aloitusta odotellessa :). 

Vierailija
8/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:10"]Taidat olla sellainen tyhmä :D

[/quote]

Itse kärsin samasta ongelmasta opintojen alussa. Lopetin opinnot laudatur-graduun, joka palkittiin yliopiston parhaana. Ehkä tyhmyyden sijaan kyse voisi olla tekniikasta. Vasta kun on lukenut vähän enemmän tietää mitä tulisi tietää. Kulutettu aika ei toisaalta kerro paljon jos jo seuraavana päivänä pää kumisee tyhjyyttään. Osansa vaikeuksista voinee selittää myös oppimiseen liitetty paine oppia. Jos oppimisesta tulee mukavaa, ovat tulokset myös varmasti parempia. Onnea ja jaksamista toiselta tyhmältä.

Vierailija
9/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on väärä tekniikka, keskity olennaisimpaan, tenttikirjat ovat tosi laajoja, kaikkea nippelitietoa ei voikaan opetella ulkoa. Tee muistilistoja kaikista olennaisimmista asioista, ne auttavat palauttamaan mieleen laajemmin asioita. 

Vierailija
10/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lukiossa myös todella vaikea keskittyä noihin lukuaineisiin. Tenttiin tunnuin oppivan vasta sitten, kun joku kyseli sen alueen läpi noinniinkuin ääneen. Sain tuolla menetelmällä edes sen kasin melkein jokaisesta kurssista :)

Etsi se oma toimiva oppimistyylisi. Jotkut oppii lukemalla, toiset kuulemalla, osalle auttaa muistiinpanojen kirjoitus. Moni oppii myös tekemällä esim. matikkaa ja muita vastaavia joissa joutuu laskemaan.

Vierailija
11/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lue kirjoja kokonaan. Kokeile googlata kurssin, sisällön, käsitteiden tai luennoijan/kirjan kirjoittajan nimellä- saatat löytää hyviä powerpointteja tai tenttikysymyksiä. Yliopistolla tai yliopiston nettisivuilla voi olla myös vanhoja tenttikysymyksiä. Aloita otsikoista ja katso kuvioita. Saako kysyä mitkä kurssit menossa? Olen käynyt kaikki syventäviin asti.

Vierailija
12/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteessä etenkin ovat ne kirjat ympäripyöreätä jauhamista, samoja asioita vatvotaan eri sanoin. Sama on markkinoinnin kirjoissa.

Vierailija
13/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan tenttikirjan jälkeen sain sellaisen kurssikirjan kirjastosta, jossa oli useampi ihminen jo alleviivaillut. Ihmettelin että miksi ne niitä asioita alleviivaili, mut aika nopeesti sain kiinni mitä haetaan. Muistettavaa on kuitenkin niin jumalattomasti kolmessa kirjassa :(. Tuntuu et aivot on ihan puuroo.

Ymmärrän kyllä tekstin sitä lukiessa, tosin usein pitää hieman pohtia, mutta seuraavana aamuna kerratessa joudun prosessoimaan sen uudelleen, kun suurimman osan olen jo unohtanut. Tuntuu kamalalta kun aivot ei toimi :(. Toinen juttu että onnistun mielestäni sisäistämään kirjan idean, mutta mielessä se kuin lankakerä jolla ei ole päätä, enkä pääse sitä purkamaan.  Välillä mietin että onko minussa jotain vikaa... Niin ja ikää on reilu 30v. Edellisistä opiskeluista on jo 10v jotka sujuivat ihan suht hyvin biletyksen määrään nähden ;).

ap

Vierailija
14/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa on kasvatus ja tieteellinen tutkimus-jakso. 

ap

Vierailija
15/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Ärsyttää, kun aina sanotaan "keskity olennaiseen". Vähän vaikeaa, jos ei osaa hahmottaa luetusta, mikä se olennainen on.

Vierailija
16/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei tartu päähän? Been there, done that. Nykyään tenttiminen onneksi melko helppoa.

Oikeaa opiskelutekniikkaa ei opi muuten, kuin harjoittelemalla, siis opiskelemalla. Se muotoutuu pikkuhiljaa; opit MITEN opit, kun tarpeeksi väännät noiden vaikeiden kirjojen kanssa. Lukeminen on taitolaji, sen voin sanoa.

Valitettavasti hankala antaa neuvoja, sillä oppiminen on yksilöllistä. Itse muistan asiat parhaiten, kun kirjoitan esimerkiksi käsitteitä muistiin eri väreillä, ja piirtelen viereen joitain epämääräisiä kuvia, ja värittelen niitä samalla opiskelen. Sitten tentissä muistan että asia x liittyi siihen ihme väriläiskään jonka taiteilin :D Visuaaliset muistiavaimet siis toimivat minulle.

Hirveästi tsemppiä oikean tavan löytämiseen!

Vierailija
17/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen tähän ongelmaan etsinyt netistä apua niin olen törmännyt myös niihin opiskelijoihin, jotka sanovat että lukevat vain olennaisimmat kappaleet kirjasta. Siihen en tule kyllä koskaan yltämään :D. Luulen kyllä että löydän keskeisimmät asiat kirjasta (muistaminen onkin se toinen juttu), mutta toisaalta mietin, että mitä jos tentissä kysytään tuota asiaa kuitenkin, joten kaikki on luettava. Värikkäillä kynillä alleviivailut voisi auttaa, teen sitä muistiinpanoissa, mutta kirjoihin ei sitä voi tehdä. Tässä jaksossa olen tosin kirjoittanut muistiinpanot tietokoneelle, mutta ehtiihän niitä vielä printtaamaan ja alleviivailemaan :). Kaikenlisäksi tuntuu että mulle on tullut vastaan infoähky, ihan kuin omaksuisin asioita nyt paljon huonommin kuin ensimmäisissä jaksoissa. 

ap

Vierailija
18/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä niele koko elefanttia vaan pala kerralla. Tuosta jaksosta sinun kannattaa ensin selvittää itsellesi yleiskäsite "tieteellinen tutkimus". Onko teillä ollut ollenkaan luentoja? Jos sinä olet sellainen, joka on aiemmin oppinut ääneen luetusta ja kyselystä ( ks. 3 ), lue vaikka itseksesi ääneen. Sillloin kuulet sen asian, ja voi mennä paremmin perille. Olisko sinulla ketään sellaista opiskelukaveria, jonka kanssa voisit keskustella aiheesta?

Muinoin aloitin myös avoimessa kasvatustieteen opinnot, ja se tyssäsi johonkin sellaiseen jaksoon, josta en kerta kaikkiaan käsittänyt mitään. Myöhemmin aloitin uudestaan paremmalla menestyksellä, nyt olen kasvatustieteen maisteri.

Vierailija
19/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:25"]2: Ärsyttää, kun aina sanotaan "keskity olennaiseen". Vähän vaikeaa, jos ei osaa hahmottaa luetusta, mikä se olennainen on.

[/quote]

ehkä sinulle ei vain sovi yliopisto-opiskelu?

Vierailija
20/23 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa kasvatustieteilijän nyt ainakin pitäisi oppia opiskelemaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän