Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ollaan kummina? T. alkkiksen lapsi

Vierailija
13.07.2021 |

Minua pyydettiin kummiksi, mutta en ole ihan varma mitä kaikkea siihen tehtävään kuuluu. Olen alkkisperheestä/suvusta, ja en ole juurikaan oppinut sosiaalisia normeja. Koen kummiuden isona kunniana, ja haluan tehdä sen "oikein". Eli vääntäkää ihan rautalangasta, mitä siihen tehtävään kuuluu? Osaan ajatella, että ilmeisesti joulu- ja synttärilahjat (plus synttäreillä vierailu), sekä ehkä rippijuhlissa käynti. Mutta mitä muuta teistä kummin tehtäviin kuuluu tai miten teidän kummit on toimineet tai kuinka te olette kummin tehtävässä toimineet?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jutella lapsen vanhempien kanssa siitä, millaisia toiveita heillä on kummeille. Minulla riitti omien lasten kummeille se, että he nyt lupautuivat kummeiksi. Lapset tiesivät, keitä heidän kumminsa ovat ja itsekin puhuin lapsille kummeista. Kummeiksi valittiin heitä, joiden kanssa ollaan muutenkin tekemisissä. Kummin tehtävä ei ollut tuoda isointa ja kalleinta lahjaa lapsen synttäreille.

Jos taas vanhemmat toivovat, että olet tiiviisti mukana lapsen elämässä, otat yökylään, viet lasta huvipuistoihin ja järjestät kaikkea extraa, niin mieti kaksi kertaa omaa jaksamistasi. Itse en tuollaista olisi jaksanut. Loppujen lopuksi kummin alkuperäinen tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Siinä kummin homma

Kiitos! Tässä oli valitettavasti enemmän sellaisia uskonnollisia asioita. Mielestäni lapsen vanhemmat eivät ole uskonnollisia (enkä minäkään), joten uskontokasvatusta, tukea ja rukoilua en oleta minulle kuuluvan. Ajattelin enemmän muita kummin tehtäviä. Sellaista hiljaista kirjoittamatonta tietoa, mikä valitettavan usein jää alkkisperheissä oppimatta, ja silloin toiset pitää tosi törkeänä ja sosiaalisesti taitamattomana (koska sitä tietämättään on!). Tiedän että kummin oletetaan antavan lahjoja synttäreillä ja jouluna, mutta mitä muuta? Oletetaanko että kummilapseen pidetään enemmän yhteyttä? Otetaan yökylään ja käydään huvipuistossa ja sellaista? Ja rippipäivänä tiedän että kummilla on siinäkin joku rooli, kai rippiristiä tai sellaista lahjoittamassa ainakin.

Ap

Vierailija
4/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jutella lapsen vanhempien kanssa siitä, millaisia toiveita heillä on kummeille. Minulla riitti omien lasten kummeille se, että he nyt lupautuivat kummeiksi. Lapset tiesivät, keitä heidän kumminsa ovat ja itsekin puhuin lapsille kummeista. Kummeiksi valittiin heitä, joiden kanssa ollaan muutenkin tekemisissä. Kummin tehtävä ei ollut tuoda isointa ja kalleinta lahjaa lapsen synttäreille.

Jos taas vanhemmat toivovat, että olet tiiviisti mukana lapsen elämässä, otat yökylään, viet lasta huvipuistoihin ja järjestät kaikkea extraa, niin mieti kaksi kertaa omaa jaksamistasi. Itse en tuollaista olisi jaksanut. Loppujen lopuksi kummin alkuperäinen tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta.

Kiitos! Nyt kun jälkikäteen mietin, niin olisi pitänyt hieman kysellä, että mitä vanhemmat odottavat kummilta, ennen kuin suostuin. Minullakin oli taustastani johtuen mielessä, että eihän kummin homma niin vaativa ole. Kun itsekin hädin tuskin tiesin ketkä kummini ovat, ja siinä se heidän pesti olikin. Toistaiseksi kun itse olen lapsettomana (ja aika isolla todennäköisyydellä en pysty sairauteni takia omia lapsia saamaan), niin voimavarat riittäisi "ekstraan" ja olla läsnä enemmänkin lapsen elämässä (jos siis vanhemmat näin toivovat). Näyttää että minun olisi fiksua käydä tätä keskustelua vanhempien kanssa, ja ihan suoraan kysyä, että mitä he olettavat minulta. Niin ei ainakaan heillekään tulisi pettymyksiä suhteeni, jos mielestään hoidan hommaani "väärin".

Ap

Vierailija
5/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kummilapsia mutta kokemukseni omista kummeista:

1) kummi/äidin sisko: yökyläilyjä, synttäri-joululahjat, yhteistä ajanviettämistä, aina valmiina auttamaan jne.

2)kummi/vanhempien nuoruudenystävä: kummilusikka, riparilahja, ylppärilahja, ei muuta kontaktia.

Eli varmaan minimi on tuo muistaminen kasteessa, riparilla, ehkä ylppäreillä/muissa valmistujaisissa. Maksimi taas on olla lähes kakkosperheenä ja luotettavana aikuisena 24/7.

Vierailija
6/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kummilapsia mutta kokemukseni omista kummeista:

1) kummi/äidin sisko: yökyläilyjä, synttäri-joululahjat, yhteistä ajanviettämistä, aina valmiina auttamaan jne.

2)kummi/vanhempien nuoruudenystävä: kummilusikka, riparilahja, ylppärilahja, ei muuta kontaktia.

Eli varmaan minimi on tuo muistaminen kasteessa, riparilla, ehkä ylppäreillä/muissa valmistujaisissa. Maksimi taas on olla lähes kakkosperheenä ja luotettavana aikuisena 24/7.

Kiitos! Tosiaan valmistujaiset unohtui ihan kokonaan, että niissäkin varmasti on hyvä muistaa. Itse olen luokkaa "nuoruudenystävä", eli voi olla, että minulta ei odoteta niin läheistä panostusta, mitä suvun sisällä, esim. sisaruksen ollessa kummi tms. Mutta sellainen kutina minulla on ollut, että kummia voidaan odottaa olevan enemmänkin läsnä lapsen elämässä, kuin van lahjoilla muistamiset.

Ap

Vierailija
7/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat yhdessä seurakunnan ja vanhempien kanssa lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Otat hänet mukaasi kirkkoon, ehkä ostat jonkun helppotajuisen uskonnollisen lastenkirjan tai vaikka useammankin ja luet niitä lapselle. Askartelet lapsen kanssa paperinukkeja Raamatun henkillöistä. Opetat lapselle virsiä ja hengellisiä lauluja ja laulat niitä yhdessä lapsen kanssa. Opetat ruoka- ja iltarukouksen.

Vierailija
8/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaat yhdessä seurakunnan ja vanhempien kanssa lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Otat hänet mukaasi kirkkoon, ehkä ostat jonkun helppotajuisen uskonnollisen lastenkirjan tai vaikka useammankin ja luet niitä lapselle. Askartelet lapsen kanssa paperinukkeja Raamatun henkillöistä. Opetat lapselle virsiä ja hengellisiä lauluja ja laulat niitä yhdessä lapsen kanssa. Opetat ruoka- ja iltarukouksen.

No huh huh. Tämä kuulostaa itselle epäuskonnollisen henkilönä vähän hankalalta toteuttaa, tuntuisi minulta jotenkin tekopyhältä kun en ole uskossa. Ja mitä vanhempia tunnen, niin heidänkään elämässä uskonto ei ole sellaisessa asemassa. Täytyy kyllä jutella heidän kanssaan, että mitä odotuksia heillä on minulle, ja varsinkin tämän uskonnollisen osuuden puolesta.

Ap

Vierailija
9/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä on uskonnollinen vastuu, ei virallisesti mitään muuta. Osallistut kadteeseen, sylikummina pidät lasta sylissä toimituksen ajan. Sinun pitää osallistua rippujuhliin ja konfirmaatiossa mennä siunaamaan lapsi kun pääsee ripille. Usein kummi on se joka ostaa myös rippiristin sitten.

Virallisesti uskontokasvatus kuuluisi tähän, mutta sitä harvemmin tapahtuu. Ja tätä tarkoittaa kummius, ei mitään muuta. Kummi on kirkollinen rooli ja sen roolin nimitys.

Kaikki muu on kyllä maallistunutta ekstraa ja on ihan ihmisestä kiinni.

Vierailija
10/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on uskonnollinen vastuu, ei virallisesti mitään muuta. Osallistut kadteeseen, sylikummina pidät lasta sylissä toimituksen ajan. Sinun pitää osallistua rippujuhliin ja konfirmaatiossa mennä siunaamaan lapsi kun pääsee ripille. Usein kummi on se joka ostaa myös rippiristin sitten.

Virallisesti uskontokasvatus kuuluisi tähän, mutta sitä harvemmin tapahtuu. Ja tätä tarkoittaa kummius, ei mitään muuta. Kummi on kirkollinen rooli ja sen roolin nimitys.

Kaikki muu on kyllä maallistunutta ekstraa ja on ihan ihmisestä kiinni.

Kiitos! Tuossa kuvatut "uskonnolliset" tehtävät pystyn kyllä hoitamaan, siis tapahtumiin osallistumista. Raamatusta en osaisi mitään opettaa, tai rukoilua tai muuta sellaista.

Ap

Vierailija
11/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kiinnostunut lapsen kuulumisista, vietät joskus aikaa hänen kanssaan. Muistat jouluna ja synttärinä pienellä lahjalla, nimpparina riittää tekstarionnittelu sitten kun lapsella on puhelin.

Tietysti vanhemmilta kannattaa kysyä odotuksia. Mutta pitkälle pääsee jo sillä että huomioi lasta. Ei se kummius ole kuolemanvakava juttu. Osaat kyllä.

Vierailija
12/12 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kiinnostunut lapsen kuulumisista, vietät joskus aikaa hänen kanssaan. Muistat jouluna ja synttärinä pienellä lahjalla, nimpparina riittää tekstarionnittelu sitten kun lapsella on puhelin.

Tietysti vanhemmilta kannattaa kysyä odotuksia. Mutta pitkälle pääsee jo sillä että huomioi lasta. Ei se kummius ole kuolemanvakava juttu. Osaat kyllä.

Kiitos! Ei ole kuolemanvakavaa tietenkään. Haluan oppia näitä normaalin elämän taitoja, ja toimia mahdollisimman oikein. Ihan kaikkia asioita en osaa ottaa huomioon, kun en ole saanut mallioppimista siitä, joten halusin tässäkin asiassa varmistaa, että olenko kummin tehtävistä nyt yhtään kartalla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi