Mu silmii sattuu ku ihmiset ei osaa enään kirjottaa ..
Ja sama suomeksi. Ovatko suomalaiset aikuiset hukanneet oikeinkirjoitustaitonsa? Eniten mun silmiini sattuu yhdyssanojen kirjoittaminen väärin. Toiseksi eniten tuo, että jätetään jostain sanasta viimeinen kirjain pois. Tyylii sillee et mä aloi miettii et nyt kyl lähe kotii. En itsekään kirjoita täydellistä suomea, en todellakaan. Ja murre/puhekielen sanat on ihan ok. Esim. tuolla ylempänä kirjoitin "mun", eikä se niinkään haittaa mielestäni tällaisessa vapaammassa tekstissä. Toki sekin jotain voi haitata. Esim. facessa näkee tätä oikomista aika paljon. Ja ihan koulut käyneiltä ihmisiltä. Ehkä mulla on nuttura liian tiukalla taas.
Kommentit (18)
Jouduitko ap monta kertaa tarkistamaan oman oikeinkirjoituksesi? On meinaan tosi noloa kun tällaisessa aloituksessa kirjoittaa päin persettä. :D
Sinäkö sen päätät, millaisia puhekielisyyksiä on sallittua tuoda tekstiin ja mitä ei?
Sinulla saattaa olla kuivat silmät.
Kun kirjoitat, että enää ei osata kirjoittaa, siihen sisältyy ajatus että joskus olisi osattu. Pitkän kokemuksen perusteella voin sanoa, että tämä ei pidä paikkaansa. Ennen vain ei kirjoiteltu niin paljon, kun ei ollut tätä ihanaa somea. Moni ei kansakoulun jälkeen montakaan lausetta väkertänyt, eikä sitten tullut virheitäkään muiden ihmeteltäväksi.
Minullakin. Ja sitten huomaankin tekeväni niitä yhdyssanavirheitä itsekin. Edellisessäkin lauseessa jo onnistuin, vaan sentään huomasin sen.
No toki oikeinkirjoitus on haastavampaa nykyään! Mieti kuinka paljon nuoret lukevat blogeja ja eipä se kieli facebookissakaan ole täydellistä. En tiedä kuinka moni nuori lukee kirjoja?
Ihan tahallaanko laitoit noi virheet otsikkoon? :D
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:19"]No toki oikeinkirjoitus on haastavampaa nykyään! Mieti kuinka paljon nuoret lukevat blogeja ja eipä se kieli facebookissakaan ole täydellistä. En tiedä kuinka moni nuori lukee kirjoja?
[/quote]
Minä ainakin luen kirjoja - paljon. Facebookissa en ole, mutta blogin omistan. Oon tyyliin kokoajan nenä kiinni kirjassa, tällekkin päivälle on varannut lukemisiksi kaksi vajaa 300-sivuista kirjaa, joista toinen kohdistuu byrokratiaan ja propagandaan.
t. 16-v
Itsellä on lukihäiriö joten en osaa Suomen kielioppia mutta se ei haittaa mun kielten opiskelua monella meistä on kumminki kielet aika hyvi hallussa. Tää tyhmä kielioppi ei ees toimi missään puhekieles perseeseen koko kielioppi!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:27"]Ihan tahallaanko laitoit noi virheet otsikkoon? :D
[/quote] tottakai laittoi. Viestissähän oli paljon lainausta epäkielestä. Nykyään on muuten vielä sekin lisännyt virheitä, kun kirjoitetaan kännyköillä ja tableteilla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:27"]Ihan tahallaanko laitoit noi virheet otsikkoon? :D
[/quote] tottakai laittoi. Viestissähän oli paljon lainausta epäkielestä. Nykyään on muuten vielä sekin lisännyt virheitä, kun kirjoitetaan kännyköillä ja tableteilla.
[/quote]
Miten ne ovat epäkieltä?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:19"]No toki oikeinkirjoitus on haastavampaa nykyään! Mieti kuinka paljon nuoret lukevat blogeja ja eipä se kieli facebookissakaan ole täydellistä. En tiedä kuinka moni nuori lukee kirjoja?
[/quote]
Minä ainakin luen kirjoja - paljon. Facebookissa en ole, mutta blogin omistan. Oon tyyliin kokoajan nenä kiinni kirjassa, tällekkin päivälle on varannut lukemisiksi kaksi vajaa 300-sivuista kirjaa, joista toinen kohdistuu byrokratiaan ja propagandaan.
t. 16-v
[/quote] Veikkaan ette ole ihan normi teini, jos vietät aikaa av:lla?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 12:36"]
[/quote]
Miten ne ovat epäkieltä?
[/quote] Vähän provosoiva ilmaus vain puhekielestä, joka usein kyllä näyttää kirjoitettuna ehkä vähän epäuskottavalta, jopa lapselliselta.
Minua eivät haittaa puhekielisyydet tekstissä, jos teksti on kuitenkin sujuvaa ja ymmärrettävää. Sen sijaan perusyhdyssanavirheet, monimutkaiset virkkeet ja välimerkittömyys haittaavat: joskus lukeminen käy turhan raskaaksi.
Mutta loppujen lopuksihan tärkeintä on, että viesti välittyy - ainakin näin epävirallisissa teksteissä :)
Nykyään ei osata kirjoittaa saatika ymmärtää lukemaansa. Toimittajilta on kirjoitustaito tyystin kadoksissa. Heiltä, jos keiltä, odottaisi oikeakielisyyttä. Ennen opetettiin kouluissa kielioppia aika perusteellisesti. Kun kieliopin perusteet ovat hakusessa, on vieraiden kielten opiskelu hankalampaa. Tähän ongelmaan ovat kielten opettajat törmänneet.
4: En päätä mitä puhekielisyyksiä saa tuoda tekstiin. Voi, kun saisinkin sellaisen vallan. Ei olisi tätäkään aloitusta tarvinut tehdä. 3: En tarkistanut, koska tavalliset kirjotusvirheet eivät niinkään häiritse, niitä nyt tulee. Lue aloitukseni, niin ymmärrät. 6: Varmasti totta tuokin. 9: Jep iha tahallaa. En tee nii enääN. 16: Juurikin tekstin luettavuutta häiritsee se, kun jätetään noita kirjaimia pois ja käytetään puhekielisyyksiä. Kun kaikki emme samalla murrealueella asu.
Olen niin samaa mieltä! En voi käsittää miten jotkut ei osaa kirjoittaa edes tavallisia yhdyssanoja oikein. Tulee vaan mieleen että kun niin monella on ongelmia kirjoittamisen kanssa, niin miten toimii ymmärrys muissa asioissa...
Mistä teitä valittajia oikei sikiää, älkää lukeko, voi skipata ekasta kirjoitusvirheestä.