Apua 13-v:n kanssa!
Istuu vaan huoneessaan ja nettailee. Yritän kysyä mitä haluaa tehdä, ei mitään kuulemma. Toinen lomapäivä mun (etävanhempi) luona. Tästä kahdesta viikosta tulee yhtä helvettiä jos tää on tämmöistä. Viimeisen puolen vuoden aikana on tuntunut että lapsi katoaa multa :(. Hirveä fiilis. Kavereita sillä ei täällä ole. Uidakaan ei kuulemma enää tykkää.
Kaikki asialliset neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (59)
Eikö kellään ole vinkkejä? Annanko olla 2 viikkoa sisällä ja teen itse mitä lystään vai raahaanko mukana väkisin?
ap
Kiitos kakkonen! Pakottamalla sitten vaan, vaikka naama norsunveellä olisikin. Huoh!
ap
No mikset vain järjestä jotain tekemistä tai pientä reissua? Sitten sanot vain, että nyt mennään. Pelkäätkö omaa lastasi?
Poika vai tyttö? Nyt vasta 2päivää mennyt. Jos viikon päästä tilanne sama niin menkää vaikka risteilylle.
Tyttö. Sanoi että lähtee kohta kirjastoon. Sanoin että voitais mennä yhdessä. Menee kuulemma mielummin yksin. Mun sydän särkyy :(
ap
Etkö ollut suunnitellut mitään ohjelmaa lomaksi? Vai eikö ole varaa? Miksi muuten olet etävanhempi, podetko siitä syyllisyyttä?
Et tietenkään anna istua koko aikaa koneella vaan sanot mennäänkö uimaan/shoppaamaan/kaupungille niin voi siitä valita mikä innostais. Vanhempien tehtävä on olla vanhempi ja välillä tylsäkin se vaan pitää kestää, molempien. Kyseessä 13 v niin älä vaan anna periksi koska muuten 15 v et saa enää mitään kontaktia jos nyt annat periksi.
Eipä ole juurikaan varaa tehdä mitään kalliita reissuja. Huvipuistoretki toteutettiin viime "jaksolla" ja kallis lomareissu tehtiin keväällä. Kyllä, poden syyllisyyttä.
ap
Lähditkö vieraan miehen matkaan vai olitko muuten "huono äiti" ja mies heitti pellolle?
Menkää leffaan tai pitäkää leffailta kotona ja antakaa tytön päättää mitä katsotaan? Mun 13-v pikkusisko joko on rannalla tai sit shoppailemassa tai, mut minä enemmän neljän seinän sisään jämähtävää sorttia. Kaikki ei tykkää olla ulkona. Tai jos läksette kaupoille kattoo jotain kivaa kouluun, kun nekin alkaa kohta? Muutama uusi paita tms ja sit vaikka heseen?
t. 16-v
Hei.Olen 18 vuotias "mies" ja tulin vastailemaan tänne asiallisesti.Kerron nyt oman näkemykseni.Itse koin tuollaisen saman vaiheen kun olin 14 vuotias.Pelailin suuren osan vapaa-ajastani.Vanhempani motkottivat tästä jatkuvasti ja tämä vasta kävi hermoille,koska toin koulusta hyviä arvosanoja sekä tein kotitöitä säännöllisesti.Voin sanoa että pakolla ulos rahaaminen tai konekielto ei ratkaise mitään.Sen jälkeen poika makaa vaikka huoneen lattialla koko kesän.Omat vanhempani eivät tähän sen enempää pelaamiseeni puuttuneet ja n.16 vuotiaana löysin tyttöystävän.Sarkastista kyllä löysin tämän tytön erään nettipeli kaveriporukan kautta.olemme yhä yhdessä 2 vuoden jälkeen.Kyllä se sun poika peleihin kyllästyy ajallaan kunhan et liikaa sitä painosta, jos taas painostat luulen että hän rupeaa pelaamaan enemmän ärsyttääksesi sinua.Ja tässä on hyvä muistaa myös että maailma on mennyt eteenpäin.nykyään suurin osa teineistä pelaa paljon nettipelejä.Tämä asia ei koskaan uponnut vanhempieni aivoon että pelejä usein pelataan yhdessä saman porukan kanssa joiden luona teini viettää ulkona-olo aikansa.Nykypäivänä paljon pelaaminen ei ole sama asia kuin epäsosiaalisuus.hyviä argumenttejä otetaan vastaan mutta älkää alkako kukkahattu täteilemään kiitos.
Sanot vaan että nyt kone pois ja lähdetään. Minne vaan. Kävelylle, kauppaan, pyöräilemään... alkumökötyksen jälkeen ihan varmasti löytyy hauskojakin hetkiä.
Rahaa en ehkä menisi lupailemaan, ethän sä nyt halua lapsesi seuraa ostaa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:50"]
13 vuotiasta ei voisi vähempää kiinnostaa oman vanhemman seura!
[/quote]
Ei pidä paikkaansa!
Toivon todella ettet ole tosissa tämän vastauksen kanssa.. 13 v esiteiniä ei voi vähempää kiinnostaa vanhemman seura ainakaan ulkona jossa saattaa kaverit nähdä.Jos taas vanhempi kädestä vetämällä pakottaa mukaansa,teini luultavasti sulkeutuu kokonaan ja avautuu vasta n.17 vuotiaana.ettekö ymmärrä että vanhempien kanssa olo julkisesti on "noloa" tuossa iässä?
Kyllä se oma vanhempi saattaa kiinnostaa mutta kotioloissa,ei julkisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:50"]
13 vuotiasta ei voisi vähempää kiinnostaa oman vanhemman seura!
[/quote]
Ei pidä paikkaansa!
[/quote]
Perustele?! Sinun lastasi kiinostaa = pyhä totuus?!
Olen tosissani, koska mulla sattuu olemaan 13v tytär, jonka kanssa liikun paljonkin yhdessä, jo harrastuksenkin puitteissa. Tietysti jos lapsi aloittaa jo varhain pissiksen uran, tilanne on toinen, mutta en tunne täällä ketään, joka ei voisi äitinsä kanssa näyttäytyä.
Tollaisia ne on jos annat niiden päättää itse. Ole aikuinen ja päätä tekemiset jos ei teini siihen itse pysty. Mä huomasin että teini tekee ikäviä hommiakin mielellään kun saa rahaa. Ilmoitat vaikka että nyt mennään mansikkamaalle keräämään mansikoita talveksi, lupaat vaikka euron litra. Siinä voitte yhdessä jutella ja palkitset sen vaikka kunnon jäätelöannoksella kahvilassa. Saatat yllättyä miten mukava seuramies sieltä kuoriutuu kun saa kannustinpalkkion. Siinä sitä tulee juteltua.
Ei munkaan teini mitään tee jos ei ole pakko, mutta palkkiolla tekee mielellään hommia kaksin äidin kanssa. Maalatkaa vaikka pihavarasto tai ihan mitä vaan!