Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pitäisikö tässä itkeä vai nauraa? (työnantaja)

Vierailija
15.07.2014 |

Nyt mua ei haittaa yhtään, vaikka paljastuisinki, koska mä haluan että ihmiset oikeasti tietää tästä asiasta ja työnantajasta! Kopioin suoraa omasta fb:stä päivitykset:

22.kesäkuuta

Mulla ei riitä järki ja ymmärrys nyt tähän asiaan ollenkaan, mulla on vaan paskan maku suus koko hommasta, vaikka oon ollu nyt tekemäs neljä vuoroa vasta täs uudes firmas. Mulla on työsopparina TTK ja saan kieltäytyä vuoroista. Oon ilmoittanu jo ENNEN ku mut on otettu ees koko firmaan duuniin, että en oo käytettävissä 19.6.-1.7. ja oon muistuttanu asiasta aina, kun mulle tarjotaan vuoroja.

Heti samana päivänä, kun olin haastattelussa, mut palkattiin ja tehtiin suullinen työsopimus. Mut laitettiin heti oppivuoroon ja oikeassa vuorossa olevan piti sitten opettaa mulle miten homma pelaa jne, ei ollut edes tiennyt, että oon tulossa sinne oppipojaksi, vaikka haastattelussa sanottiin, että asiasta ilmoitetaan heti vuorossa olevalle.
Mulle lähetettiin sähköpostiin työsopimus, koska tulostin oli kuulemma rikki ja voisin sen sitten tulostaa kotona ite. Mihinkään en allerkirjoittanut mitään ja kotona sitten yritin avata tuota työsopparia, joka ei jostain syystä auennut. Kokeilin sitten eri koneillakin, mutta se ei oo tähänkään päivään mennessä auennut koko tiedosto. Laitoin asiasta heti viestiä, että voisiko lähettää sen uudestaan mulle, että saan toimitettua sen kaikkiin tarvittaviin paikkoihin, mutta vastausta ei kuulunut. Soitin pari päivää myöhemmin asiasta ja kysyin vielä, että onko viesti tullut perille. Ei kuulemma ollut tullut ja pyysin sitten ihan puhelimessa uudestaan sitä sopparia.
Ei oo tullut tähänkään päivään mennessä.

Eilen sitten tuli viestiä pomolta, jota en oo ikinä edes tavannut, ainoastaan jutellu puhelimessa: "Moi, sun vuoro on alkanut tunti sitten. Missä oot?"
No, vähä äimistyneenä siinä sitten katoin sitä viestiä ja näpyttelin heti takas, että mä oon reissussa, oon ilmoittanut viimeksi viime viikolla, että mulla on se reissu nyt tulossa ja en voi ottaa vuoroja. Hetken päästä tuli sitten taas viestii, että oon kuulemma sopinut vuoroista jo toisen pomon kanssa. En ole ja tarkistin vielä asiankin mun viesteistä ja edellisistä puheluista sen toisen kanssa. En tiedä kuka sitten joutui tekemään vuorot, mutta tästä vahvistui entisestään se, ettei tossa firmassa oikein toimi kaikki.

Äsken katoin sitten sähköpostia ja huomasin sielä viestin tältä pomolta (to 19.6.), jonka kanssa oon puhunu vaan puhelimessa. "Oot kuulemma sopinut näistä vuoroista tuon toisen pomon kanssa, mutta nyt siis juhannuksena pe ja la vuorot, sekä samat vuorot ensi viikonloppuna". Katoin taas vähän suu auki, että mitähän helvettiä oikeesti. Kaikki vuorot oli siis sillä aikavälillä, kun oon ilmoittanut olevani reissussa, en oo sopinut vuoroista yhtään kenenkään kanssa, mulle ei oo edes ehdotettu niitä, nyt vain ILMOITETTU ja oletettu automaattisesti, että mä otan vuorot??

Nyt, kun oon ulkomailla palkanmaksun aikaan, niin mulla on pieni kutina siitä, ettei se palkka edes tuu. Oon ite toimittanu verokortin ajoissa, mutta ei nää kaverit tunnu edes tietävän mitä vuoroja oon tehnyt, niin en jaksa uskoa, että palkkaakaan tulisi. Lisäksi kuulin ekassa työvuorossa, että meille kuuluisi antaa tunnukset johonkin nettisivuille, johon merkataan kaikki omat vuorot ja sen mukaan maksetaan palkat. Missäs ne mun tunnukset on ja miksei niistä oo puhuttu sanaakaan?

En nyt oikein tiiä, mitä mun pitäisi tehdä tän asian kanssa? Kuulun liittoon, mutta nää kaikki on tapahtunu niin lyhyellä aikavälillä, etten oo edes vielä ilmoittanut mihinkään tätä uutta työpaikkaa (johtuu myös siitä, etten oo edelleenkään saanu sitä työsopimusta). Molemmat pomot puhuu ihan eriä, kumpikaan ei tunnu tietävän tarkasti mistään ja harvemmin vastataan puhelimeen/viestiin, jos ei oo ite ensin saanut yhteydenottoa.

//edit. Sain työsopparin ihan mustaa valkoisella sitten vielä samana päivänä, kaveri hieman avusti. Soitin myös liittoon ja ilmoitin työpaikkani myös työkkäriin.

28. kesäkuuta = palkanmaksu. Tilille tulee n. 90€ ja ilmoitan heti asiasta pomolle. Kertoo, ettei verokortti ollut ajoissa palkanmaksussa ja veroa meni siksi 60%, mutta saan palkan taas seuraavana palkanmaksupäivänä eli 15.7. (tänään). Kysyin vielä pari päivää sitten, että saanko puuttuvan palkan nyt tulevana tilipäivänä ja vastaus oli myöntävä. Ei näkynyt. Katsoin vielä nettipankista, että viimepalkka oltiin maksettu vielä päivää etukäteen, että varmasti ehtii minulle, joten en nyt jaksa uskoa, että palkka tulisi vielä tämän päivän aikana. Soitin liittoon ja he ottavat nyt yhteyttä työnantajaan. Mulla on onneksi kaikki viestit tallessa pomon kanssa, jos asia ei silti ala selviämään. Tosin, en haluaisi enää edes olla koko firmalla töissä, mutta karenssiako siitäkin sitten pukkaa jos irtisanoudun?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet TTK, niin se on TTK ja sinä olet TTK, sillä selvä. Sinun pitäisi olla sitoutunut siihen, että kun sinut kutsutaan sinä menet. Siihen olet suullisesti lupautunut. Toisaalta jos olet ilmoittanut olevasi lomalla tuolloin, niin sinulla pitäisi olla oikeus lomaasi. Vaadi ainakin työsopimusta heti nyt ja katso mitä siellä lukee. Jos et ole kirjallisesti lomaasi ilmoittanut niin työnantajan on aika vaikea sellaista muistaa...

Vierailija
42/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:13"]Ap:n meno vaikuttaa vähän yksinkertaiselta white trash -meiningiltä. Miksi ihmeessä aloitit työt jo ennen 1.7., jos kerran tiesit, ettet voi edes tehdä töitä? Mikset aloittanut työsuhdetta vasta heinäkuusta alkaen?

[/quote]

Sanoin työnantajalle tämän soittaessa haastatteluun että lähden reissuun, mutta heillä ilmeisesti aikamoinen työpula kun laitto jo samana päivänä sitten töihin. Sai suostuteltua minut 'tienaamaan matkakassaa'

[/quote]

Ymmärsinkö oikein, että sait kesätyön ja sitten ilmoitit olevasi suurimman osan kesästä poissa? Millä alalla oikein olet? Taidat olla tosi mahtava työntekijä kun voit esittää tuollaisia vaatimuksia.

[/quote]

Ei ole kyse kesätyöstä, jatkuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:13"]Ap:n meno vaikuttaa vähän yksinkertaiselta white trash -meiningiltä. Miksi ihmeessä aloitit työt jo ennen 1.7., jos kerran tiesit, ettet voi edes tehdä töitä? Mikset aloittanut työsuhdetta vasta heinäkuusta alkaen?

[/quote]

Sanoin työnantajalle tämän soittaessa haastatteluun että lähden reissuun, mutta heillä ilmeisesti aikamoinen työpula kun laitto jo samana päivänä sitten töihin. Sai suostuteltua minut 'tienaamaan matkakassaa'

[/quote]

Ymmärsinkö oikein, että sait kesätyön ja sitten ilmoitit olevasi suurimman osan kesästä poissa? Millä alalla oikein olet? Taidat olla tosi mahtava työntekijä kun voit esittää tuollaisia vaatimuksia.

[/quote]

Te ette nyt taida ymmärtää, mitä tuo tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa. Siinä työnantajalla tai työntekijällä ei ole mitään velvoitteita työtunteihin, jos niistä ei erikseen sovita. Työnantajan ei ole pakko tarjota tunteja eikä työntekijän ole pakko ottaa tarjottuja vuoroja vastaan, jos ei sovi. Ap on toimimut ihan oikein kun on noinkin hyvissä ajoin ilmoittanut, että tuona aikana ei voi otta vuoroja.

[/quote]

Minä ainakin ymmärrän mitä TTK sopimus tarkoittaa mutta sitä en ymmärrä että työntekijä ensimmäiseksi kertoo milloin ei tule töihin. Kai työantajalla on oikeus palkata tälläisella sopimuksella työntekijöitä sillon kun tarvitsee eikä silloin kun työntekijä  haluaa tulla töihin. Nykyisin ei taida olla edes pula tulijoista. Riippuu vähän alasta muttausein  sana tälläisesta työntekijästä leviää varsinkin jos vielä levittelee asiaa Facebookissa.

Vierailija
44/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:31"]

Yksi ihan perusasia: vaikka olis miten huonosti asiat, niin työpaikan asioiden spekulointi facebookissa on huono tapa. Av:lla voit valittaa nimettömänä, mutta omalla nimellä naamakirjassa antaa sinusta vain ja ainoastaan huonon kuvan. Ammattiliiton kanssa voi nämä epäselvyydet ja kärhämät hoitaa, ihan ilman että netissä kuuluttaa. Työelämän etiikan perussääntöjä. SIITÄ HUOLIMATTA että työnantaja on toiminut virheellisesti.

[/quote]Ei FB kaikilla ole julkinen...

[/quote]

Ei mullakaan mutta ei asia silti kuulu kaikille niille 170 ihmisille siellä. Ja silti tämä "sääntö" on olemassa, vaikkei virallisena niin silti. No okei jos sun face on vain  20 hlö perheenjäsen/bestis/sukulainen -tyyppinen niin ok. Mutta silti, siinä oikealla menee aina sellainen lista, jossa "Matti Meikäläinen kommetoi henkilön Liisa Pissipää tilaa, ja siihen kun laittaa kursorin niin näkee mitä Liisa Pissipää on julkaissut, vaikka sillä olis kuinka ei-julkinen profiili.

Vierailija
45/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:14"]

Nyt mua ei haittaa yhtään, vaikka paljastuisinki, koska mä haluan että ihmiset oikeasti tietää tästä asiasta ja työnantajasta! Kopioin suoraa omasta fb:stä päivitykset:

22.kesäkuuta

Mulla ei riitä järki ja ymmärrys nyt tähän asiaan ollenkaan, mulla on vaan paskan maku suus koko hommasta, vaikka oon ollu nyt tekemäs neljä vuoroa vasta täs uudes firmas. Mulla on työsopparina TTK ja saan kieltäytyä vuoroista. Oon ilmoittanu jo ENNEN ku mut on otettu ees koko firmaan duuniin, että en oo käytettävissä 19.6.-1.7. ja oon muistuttanu asiasta aina, kun mulle tarjotaan vuoroja.

Heti samana päivänä, kun olin haastattelussa, mut palkattiin ja tehtiin suullinen työsopimus. Mut laitettiin heti oppivuoroon ja oikeassa vuorossa olevan piti sitten opettaa mulle miten homma pelaa jne, ei ollut edes tiennyt, että oon tulossa sinne oppipojaksi, vaikka haastattelussa sanottiin, että asiasta ilmoitetaan heti vuorossa olevalle.
Mulle lähetettiin sähköpostiin työsopimus, koska tulostin oli kuulemma rikki ja voisin sen sitten tulostaa kotona ite. Mihinkään en allerkirjoittanut mitään ja kotona sitten yritin avata tuota työsopparia, joka ei jostain syystä auennut. Kokeilin sitten eri koneillakin, mutta se ei oo tähänkään päivään mennessä auennut koko tiedosto. Laitoin asiasta heti viestiä, että voisiko lähettää sen uudestaan mulle, että saan toimitettua sen kaikkiin tarvittaviin paikkoihin, mutta vastausta ei kuulunut. Soitin pari päivää myöhemmin asiasta ja kysyin vielä, että onko viesti tullut perille. Ei kuulemma ollut tullut ja pyysin sitten ihan puhelimessa uudestaan sitä sopparia.
Ei oo tullut tähänkään päivään mennessä.

Eilen sitten tuli viestiä pomolta, jota en oo ikinä edes tavannut, ainoastaan jutellu puhelimessa: "Moi, sun vuoro on alkanut tunti sitten. Missä oot?"
No, vähä äimistyneenä siinä sitten katoin sitä viestiä ja näpyttelin heti takas, että mä oon reissussa, oon ilmoittanut viimeksi viime viikolla, että mulla on se reissu nyt tulossa ja en voi ottaa vuoroja. Hetken päästä tuli sitten taas viestii, että oon kuulemma sopinut vuoroista jo toisen pomon kanssa. En ole ja tarkistin vielä asiankin mun viesteistä ja edellisistä puheluista sen toisen kanssa. En tiedä kuka sitten joutui tekemään vuorot, mutta tästä vahvistui entisestään se, ettei tossa firmassa oikein toimi kaikki.

Äsken katoin sitten sähköpostia ja huomasin sielä viestin tältä pomolta (to 19.6.), jonka kanssa oon puhunu vaan puhelimessa. "Oot kuulemma sopinut näistä vuoroista tuon toisen pomon kanssa, mutta nyt siis juhannuksena pe ja la vuorot, sekä samat vuorot ensi viikonloppuna". Katoin taas vähän suu auki, että mitähän helvettiä oikeesti. Kaikki vuorot oli siis sillä aikavälillä, kun oon ilmoittanut olevani reissussa, en oo sopinut vuoroista yhtään kenenkään kanssa, mulle ei oo edes ehdotettu niitä, nyt vain ILMOITETTU ja oletettu automaattisesti, että mä otan vuorot??

Nyt, kun oon ulkomailla palkanmaksun aikaan, niin mulla on pieni kutina siitä, ettei se palkka edes tuu. Oon ite toimittanu verokortin ajoissa, mutta ei nää kaverit tunnu edes tietävän mitä vuoroja oon tehnyt, niin en jaksa uskoa, että palkkaakaan tulisi. Lisäksi kuulin ekassa työvuorossa, että meille kuuluisi antaa tunnukset johonkin nettisivuille, johon merkataan kaikki omat vuorot ja sen mukaan maksetaan palkat. Missäs ne mun tunnukset on ja miksei niistä oo puhuttu sanaakaan?

En nyt oikein tiiä, mitä mun pitäisi tehdä tän asian kanssa? Kuulun liittoon, mutta nää kaikki on tapahtunu niin lyhyellä aikavälillä, etten oo edes vielä ilmoittanut mihinkään tätä uutta työpaikkaa (johtuu myös siitä, etten oo edelleenkään saanu sitä työsopimusta). Molemmat pomot puhuu ihan eriä, kumpikaan ei tunnu tietävän tarkasti mistään ja harvemmin vastataan puhelimeen/viestiin, jos ei oo ite ensin saanut yhteydenottoa.

//edit. Sain työsopparin ihan mustaa valkoisella sitten vielä samana päivänä, kaveri hieman avusti. Soitin myös liittoon ja ilmoitin työpaikkani myös työkkäriin.

28. kesäkuuta = palkanmaksu. Tilille tulee n. 90€ ja ilmoitan heti asiasta pomolle. Kertoo, ettei verokortti ollut ajoissa palkanmaksussa ja veroa meni siksi 60%, mutta saan palkan taas seuraavana palkanmaksupäivänä eli 15.7. (tänään). Kysyin vielä pari päivää sitten, että saanko puuttuvan palkan nyt tulevana tilipäivänä ja vastaus oli myöntävä. Ei näkynyt. Katsoin vielä nettipankista, että viimepalkka oltiin maksettu vielä päivää etukäteen, että varmasti ehtii minulle, joten en nyt jaksa uskoa, että palkka tulisi vielä tämän päivän aikana. Soitin liittoon ja he ottavat nyt yhteyttä työnantajaan. Mulla on onneksi kaikki viestit tallessa pomon kanssa, jos asia ei silti ala selviämään. Tosin, en haluaisi enää edes olla koko firmalla töissä, mutta karenssiako siitäkin sitten pukkaa jos irtisanoudun?

[/quote]

Kerro minulle työnantajasta. Onko hän karski kaveri?

Vierailija
46/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:46"]Jos olet TTK, niin se on TTK ja sinä olet TTK, sillä selvä. Sinun pitäisi olla sitoutunut siihen, että kun sinut kutsutaan sinä menet. Siihen olet suullisesti lupautunut. Toisaalta jos olet ilmoittanut olevasi lomalla tuolloin, niin sinulla pitäisi olla oikeus lomaasi. Vaadi ainakin työsopimusta heti nyt ja katso mitä siellä lukee. Jos et ole kirjallisesti lomaasi ilmoittanut niin työnantajan on aika vaikea sellaista muistaa...

[/quote]

Olen tehnyt kaikki vuorot mitä minulle on tarjottu, paitsi noita mistä olin ilmoittanut jo hyvissä etukäteen muutamaankin otteeseen. Ei TKK:ssa ole velvollinen tekemään tarjottuja vuoroja. Ap

Vierailija
47/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli siis jo puoli vuotta etukäteen varattu ulkomaanmatka ja minun vakituisessa työpaikassa minulla oli kesäloma siihen aikaan. Työt kuitenkin loppuivat ennen kesää ja hain uusia työpaikkoja ihan mitä eteen vain sattui ja olikin tarkoitus aloittaa työt vasta reissun JÄLKEEN. Siksi ilmoitin työnantajalle heti kättelyssä asiasta, eikä se ole ollut ongelma missään vaiheessa kumminkaan puolin. Älkää nyt siihen takertuko!

Kyse on muutenkin vuokrafirmasta. Ap

Vierailija
48/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Hieman ot, mutta itseäni usein surettaa kun ihmiset eivät halua ymmärtää, että se lamanjälkeinen työelämän muutos, joka tälläiset ttk -sopimukset suomeenkin toi, on pysyvä muutos. Eivät sellainen keski-ikäinen ihminen, joka on koko ikänsä luonut uraa ja työskentelee vakituisella sopparilla, ja vaikkapa juuri työelämään ponnistava nuori työskentele ja elä samassa maassa ja valtiossa. Toinen elää menneisyydessä ja toinen elää siinä maassa jossa toinen ei tiedä elävänsä.

En halua mitenkään vähätellä ap:n tilannetta, mutta tuollainen työnantajien duunareitten "peruskusettaminen" ja duunareitten tietynlainen keveys työpaikkaan suhtautumisessa on ihan arkipäivää ja vain jäävuoren huippu. Nykysuomessa vain sillä miten itsellä juuri nyt menee, on todellisuudessa merkitystä yhä kasvavalle joukolle. Työnantajien ja työntekijöiden halveksunta toisiaan kohtaan on aina vain avoimempaa. Itse tuote tai palvelu mitä ollaan tuottamassa, ei ole juuri kenenkään intresseissä. Duuni on vain sitä skeidaa mitä pitää joskus tehdä, ja työntekijät sitä ongelmallista massaa joka pitää vaihtaa mahdollisimman usein, etteivät jää taloksi. Ei puhettakaan, että olisi työn kautta tulevaa itsekunnioitusta, ammattiylpeyttä. Ei puhettakaan, että työntekijöitä kohdeltaisiin kuin ihmisiä, joiden toimeentulosta ja työhyvinvoinnista työnantajalla on vastuu. Jotka ovat yhdessä juuri se firma.

Näin toimitaan banaanitasavalloissa, kuten 2010 -luvun Suomessa.

M40

Vierailija
49/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Te ette nyt taida ymmärtää, mitä tuo tarvittaessa töihin kutsuttava tarkoittaa. Siinä työnantajalla tai työntekijällä ei ole mitään velvoitteita työtunteihin, jos niistä ei erikseen sovita. Työnantajan ei ole pakko tarjota tunteja eikä työntekijän ole pakko ottaa tarjottuja vuoroja vastaan, jos ei sovi. Ap on toimimut ihan oikein kun on noinkin hyvissä ajoin ilmoittanut, että tuona aikana ei voi otta vuoroja.

[/quote]

Minä ainakin ymmärrän mitä TTK sopimus tarkoittaa mutta sitä en ymmärrä että työntekijä ensimmäiseksi kertoo milloin ei tule töihin. Kai työantajalla on oikeus palkata tälläisella sopimuksella työntekijöitä sillon kun tarvitsee eikä silloin kun työntekijä  haluaa tulla töihin. Nykyisin ei taida olla edes pula tulijoista. Riippuu vähän alasta muttausein  sana tälläisesta työntekijästä leviää varsinkin jos vielä levittelee asiaa Facebookissa.

[/quote]

Höpötilöpöti. Tietysti lomat ilmotetaan jo siinä vaiheessa kun työtä haetaan. Mä olen kesätöitä hoitoalalla hakiessa jo haastatteluvaiheessa ilmoittanut et haluan myös lomaa, jos ollut tiedossa menot niin myös ajankohdan. Kaikkiin olen päässyt töihin. Täytyy pitää puolensa, ei sitä kukaan muu sun puolesta tee.

Vierailija
50/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ap:han oli jo työhaastattelussa ilmoittanut, että tuo loma-aika ei hänelle sovi. Siinä vaiheessa työnantaja olisi voinut sanoa että soronoo ja ottaa jonosta seuraavan. Mutta päätti silti palkata ap:n eli yhteisellä sopimuksella ap saa tuon lomansa pitää.

Ja edelleenkin, ttk-sopimuksella työnantajalla ei ole oikeutta määrätä, milloin työntekijä tulee töihin, vaan työntekijällä on täysi oikeus kieltäytyä. Jos työnantaja haluaa määrätä työvuorot, ne on a) ilmoitettava monta viikkoa etukäteen b) työntekijälle on maksettava päivystyskorvausta ajalta jolloin hän on käytettävissä hyvin lyhyellä varoitusajalla. Kun ei se homma ihan niin toimi, että työntekijä vaan istuu hyvää hyvyyttään kotona kyttäämässä puhelinta, että josko se työnantaja vaikka just tänään sattuis mua tarvitsemaan.

Vierailija
51/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:31"]

Yksi ihan perusasia: vaikka olis miten huonosti asiat, niin työpaikan asioiden spekulointi facebookissa on huono tapa. Av:lla voit valittaa nimettömänä, mutta omalla nimellä naamakirjassa antaa sinusta vain ja ainoastaan huonon kuvan. Ammattiliiton kanssa voi nämä epäselvyydet ja kärhämät hoitaa, ihan ilman että netissä kuuluttaa. Työelämän etiikan perussääntöjä. SIITÄ HUOLIMATTA että työnantaja on toiminut virheellisesti.

[/quote]Ei FB kaikilla ole julkinen...

[/quote]

Ei mullakaan mutta ei asia silti kuulu kaikille niille 170 ihmisille siellä. Ja silti tämä "sääntö" on olemassa, vaikkei virallisena niin silti. No okei jos sun face on vain  20 hlö perheenjäsen/bestis/sukulainen -tyyppinen niin ok. Mutta silti, siinä oikealla menee aina sellainen lista, jossa "Matti Meikäläinen kommetoi henkilön Liisa Pissipää tilaa, ja siihen kun laittaa kursorin niin näkee mitä Liisa Pissipää on julkaissut, vaikka sillä olis kuinka ei-julkinen profiili.

[/quote]

Minä olen ainakin rajoittanut tekstejäni niin, että kaikki eivät niitä näe. Ja sen voi tehdä vaikka erikseen jokaisella kerralla, kun julkaiset jotain. Helppoa. (ohis, ei ap, eikä edellinen)

Vierailija
52/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko kyseessä Etelä-Savolainen siivousfirma? Nimessä Mikkkeli ja siivotaan... Niillä ainakin juuri tuollaista touhua kun tyttäreni oli siellä hetken töissä. Onneksi löysi toisen paikan.

Vierailija
53/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä koolla tietty tuo Mikkeli.

Vierailija
54/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntoni on ap;een puolella, mutta...

Meidään firmaan tulee joka kesä tyttöjä jotka aloittaa työnsä esittämällä vaatimuksia vapaiden suhteen. Yksikään ei ole ymmärtänyt et heidät palkataan kesälomasijaisiksi joten heidän pitää tehdä töitä koko kesän. Eihän siitä mitään tule et meidän vakkarit on ansaituilla vuosilomillaan ja sit heidän sijaiset on jatkuvasti pitkillä viikonloppu vapailla, juhannuksen pois, päiviä sieltä täältä ja viime kesänä yksi virolainen tyttö oli pois yli 3 viikkoa heinäkuusta.

Uskomatonta röyhkeyttä. Pahinta on se et osa näistä kesätyöntekijöistä jää sairikselle jos heille ei myönnetä vapaata. Yks tyttö on ollut kaikki festariviikonloput tänä kesänä tähän mennessä pois. Yhden pojan isä soitteli meille jatkuvasti ja lopulta jouduin rähähtämään sille et meillä ei ole sopimusta hänen kanssaan vaan pojan joka saa itse hoitaa asiansa jatkossa. Korostan viel et kaikki meidän työntekijät ovat aina olleet täysikäisiä.

Välillä tuntuu et pitäis pistää pulju kiinni kesäksi ja se tulis halvemmaksi.

Vierailija
55/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ees suostuit tekee töitä ilman työsopimusta..

Vierailija
56/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:21"]Myötätuntoni on ap;een puolella, mutta...

Meidään firmaan tulee joka kesä tyttöjä jotka aloittaa työnsä esittämällä vaatimuksia vapaiden suhteen. Yksikään ei ole ymmärtänyt et heidät palkataan kesälomasijaisiksi joten heidän pitää tehdä töitä koko kesän. Eihän siitä mitään tule et meidän vakkarit on ansaituilla vuosilomillaan ja sit heidän sijaiset on jatkuvasti pitkillä viikonloppu vapailla, juhannuksen pois, päiviä sieltä täältä ja viime kesänä yksi virolainen tyttö oli pois yli 3 viikkoa heinäkuusta.

Uskomatonta röyhkeyttä. Pahinta on se et osa näistä kesätyöntekijöistä jää sairikselle jos heille ei myönnetä vapaata. Yks tyttö on ollut kaikki festariviikonloput tänä kesänä tähän mennessä pois. Yhden pojan isä soitteli meille jatkuvasti ja lopulta jouduin rähähtämään sille et meillä ei ole sopimusta hänen kanssaan vaan pojan joka saa itse hoitaa asiansa jatkossa. Korostan viel et kaikki meidän työntekijät ovat aina olleet täysikäisiä.

Välillä tuntuu et pitäis pistää pulju kiinni kesäksi ja se tulis halvemmaksi.

[/quote]

Kai ymmärrät, että nämä ovat niitä mätiä omenoita työmarkkinoilla. Toiseksi, minusta ei voi sanoa kuinka vain ne vakkarit ovat ansaitulla kesälomillaan, onhan näillä kesätyöntekijöillä ollut varmasti myös hommaa koko pitkän talven. Opiskelevat ja mahdollisesti tekevät ilta-ja viikonlopputyötä ohessa. Eivätkö he ole ansainneet vapaata?

Kaikille on oma tärkeä paikkansa työmarkkinoilla, niin sijaisilla kuin vakkareillakin. Jos niitä sijaisia ei olisi senkään vertaa pitäisi vakkarit lomansa touko-ja syyskuussa. Sekös riemastuttaisi.

Terkuin, entinen sijainen nykyinen vakkari

Vierailija
57/59 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:14"]Yhdellä koolla tietty tuo Mikkeli.

[/quote]

Ai Mikeli?

Vierailija
58/59 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän sitten ap:lläkään ole todisteita, että edes on töissä firmalla? vai onko? toki viestit työnantajan kanssa ja varmaan työpaikallakin on "todistajia" paikallaolosta.

Vierailija
59/59 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:42"]

Äkkiä luettuna en oikein saanut kiinni ongelmastasi. Sinähän olit saanut tiedon vuoroista aiemmin, mutta et huomannut sähköpostia... Kannattaisi hiukan olla tarkempi! Mietin yleisemmällä tasolla sitä, että sinut on palkattu kesäksi töihin (?) ja ensimmäisenä kerrot lomatarpeistasi? Uskon, että firmassa on toimittu yliolkaisesti ja siellä on tullut tietokatko noiden vapaatoiveidesi takia. Toisaalta tuosta, ettet itse ole lukenut postejasi, saat syyttää itseäsi. Ei ne sähköpostit mihinkään huku asiansa hoitavilta ihmisiltä.

[/quote]

Kyseessä olikin, että olin ilmoittanut työnantajalle monta kertaa, etten voi tehdä työtä tuolloin ja työnantaja oli kuitannut asian selväksi. Myös sopimuksessa lukee, ettei minun ole pakko tehdä työvuoroja mikäli en halua/pysty.

[/quote]

Ymmärrän kyllä työnantajaasi, mitä hän tekee työntekijälle joka tulee töihin silloin kuin haluaa eikä silloin kun tarvitaan.

[/quote]

Ihmettelen miten alapeukuttajien mielestä homma pitäisi hoitaa? Maksaa pelkästä seisoskelusta?

[/quote]

Eihän se maksa mistään muusta kuin tehdyistä tunneista. Jos työläinen ei tule töihin, ei saa myöskään rahaa. Ainoa joka tässä vituttaa tuota työnantajaa on se, että asiat ei aina mene heidän suunnitelmien mukaan. Halutaan täysi sitoutuvuus mutta ei haluta sitoa kuitenkaan itseään. Ihan turha paheksua ketään joka ei anna hyväksikäyttää tilannettaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi