Ihmiset hiljenee, kun liityn keskusteluun
Käykö teille muille niin, että kun ootte jossain porukassa ja osallistuttu keskusteluun, muut hiljenee ja keskustelu hiljenee?
Mulle käy usein näin enkä yhtään tiedä mistä on kyse. Usein nää on liittyneet siihen, että menen vähän ulkopuolisena tilaisuuteen, johon on avoin pääsy, mutta jossa on paljon vakiokävijöitä. Esimerkkinä nyt viimeksi yhden kaupunginosan paikallishistoriaa koskeva avoin keskusteluilta. Mummoni asui ko. kaupunginosassa, olen lukenut alueen historiasta ja noin opiskellutkin sivuaineenani kulttuurihistoriaa, joten ihan tollo en usko olevani. Ihmiset siellä juttelivat innolla, kertoivat mm. suvussaan kulkeneita tarinoita, mutta heti kun minä kerron jotain, ihmiset hiljenee ja koko keskustelu tyrehtyy.
Eikä tää oo ainut kerta, usein käy noin. Mitähän teen väärin?
Kommentit (33)
Ymmärrätkö ollenkaan sarkasmia keskusteluissa?
Puhutko liian pitkään tai aiheista jotka eivät kiinnosta muita? Nämä tuli ekana mieleen.
Minä veikkaan , että et ole oivaltanut keskustelun ydintä. Jos alat puhua aiheen vierestä tai olet täysin eri mieltä muiden kanssa, niin tuntemattoman kanssa ei yleensä aleta väittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Olet jotenkin sosiaalisesti epämiellyttävä tai teet muille vaikean olon.
Joo. Paitsi silloin kun oon porukoissa, jotka ei liity mun erityisiin kiinnostuksenkohteisiin, musta ihan tykätään ja mulle jutellaan. Mun kanssa jutellaan mielellään liipalaapaa kyllä. Ap
Ehkä puhut niin että ihmiset luulevat että juttusi jatkuu vielä tai sitten esität asiat niin fiksusti ettei kellään ole mitään lisättävää siihen. Enempää en osaa sanoa.
Mulle taas käy hyvin usein kuunnellessa muiden jutustelua niin että pohdin aihetta liian kauan. Tuloksena on se että kun olis sitten siihen liittyen jotain fiksuakin sanottavaa niin keskustelun aiheet ovat vaihtuneet jo pariinkin otteeseen ja päädyn olemaan koko ajan hiljaa.
Vaikea tietää. Kysy niiltä, onko sulla räkäklomppi nenänpielessä kun mykistyivät.
No niitä muitakin ujostuttaa. Ei kaikki ole sellaisia rohkeita tervetulotoivottavia ihmisiä, se rooli vaatii kanssa oman juttunsa, uskon siihen, että on vähän niin kuin se porukan emäntä/isäntä, jolla on oikeus ja velvollisuus ja vähän niin kuin kantti ottaa se porukkaan sisään ohjaavan johtajan rooli. Jos sellaista ei oo porukassa ja sä oot uusi/vieras tyyppi joukossa, sulle voi tulla olo, että kaikki hiljenee mutta tosiasiassa muutkin vaan ujostelee ja tosiaan arastelee ottaa sitä "kisaemännän" roolia.
Tunnistan ilmiön omalla kohdallani. Luulen etten ole kovin hyvä sellaisessa kepeässä keskustelussa vaikka ihan asiasta puhuttaisiinkin. Suurin osa ihmisistä haluaa vapaa-ajan riennoissa lähinnä viihtyä ja viihdyttää, enkä varmaankaan osa keskustella sellaisella tavalla jonka muut kokevat riittävän rentona.
Tähän on ap todella hankala vastata näkemättä/kuulematta sinua. Syitä voi olla niin monia.
Yksi mikä tuli mieleen, että olet älykäs tai todella määrätietoinen tai otat paikan niin hyvin haltuun, että kukaan ei kehtaa enää osallistua tai avata suutaan jälkeesi.
Luultavasti puhut asian vierestä, etkä itse huomaa sitä.
Tunnen yhden ihmisen, joka tekee näin. On muuten tosi älykäs nainen. Puhuu täyttä asiaa, mutta aihe lähtee ihan sivuraiteille ja muut kiusaantuvat.
Johtuu siitä, että olet introvertti. Tuot keskusteluun sen poikkeavan ajatuksen. Kun kommenttisi ei olekaan enää sitä perinteistä small talkia, muut keskustelijat (ekstrot) säpsähtävät.
Muut pelkäävät, että servaat heidät.
No tuossa alun esimerkissä kerroin just mummoltani kuulemani tarinan, en luennoinut kaupunginosan historiasta. 🙂Ap