Miten nuo ulkomaalaiset pystyvät pukeutumaan näillä helteillä collegetakkeihin ja farkkuihin?
Olen huomannut että hyvin moni tumma mies pukeutuu noin! Miten ne pystyy?
Kommentit (37)
No mä näin vanhemman naisen, jolla mustat farkut ja musta kevyttoppis (suomalaisen näköinen)…mahtaa olla aikamoinen vilukissa hän.
Tottumus juttuja: kun suomalainen menee keväällä (esim. pääsiäisen tienoilla) Italiaan tmv. maahan on suomalaisilla "hellemekot" päällä mutta paikallisilla "toppatakit".
Toisekseen vuorokauden lämpötilaero voi olla iso, esim. aamuvarhaisella voi olla +18 ja pilvinen/tuulinen ilma, mutta iltapäivällä täysi aurinko ja +28'C.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu niin mihin lämpötiloihin on alunperin sopeutunut. Ei nämä meidän helteet tunnu missään jos on kasvanut maassa missä 40 asteen lämpötilat on arkipäivää.
Kehon fysiologinen akklimatisaatio vie keskimäärin 2 viikkoa. Henkinen sopeutuminen on eri asia, ja vaikuttaa myös kehon tottumiseen.
Katsokaa miten lämpimissä maissa pukeudutaan.
Vartalon peittävät ohuehkot puuvillavaatteet ovat paremmat helteissä kuin shortsit jne isosyövän hankinta vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
No mä näin vanhemman naisen, jolla mustat farkut ja musta kevyttoppis (suomalaisen näköinen)…mahtaa olla aikamoinen vilukissa hän.
Monilla vanhuksilla on takki päällä vaikka olisi miten kuuma. Iän myötä kehon lämmönsäätely heikkenee ja palelee herkästi. Monesti voi myös olla sairauksia, jotka aiheuttavat palelua. Oma mummoni (90+) on aina villatakki päällä kotonaan. Minulla on siellä näillä keleillä kuuma t-paidassakin.
Vierailija kirjoitti:
Mua vastaan tuli tänään ihan vaalea teinityttö jolla oli musta pitkähihainen jotain villan näköistä oleva paita ja musta pitkät housut. En meinannut uskoa silmiäni. Ulkona oli 28 astetta ja mä meinasin paistua.
Villa toimii sekä kuumalla että kylmällä säällä.
https://myssyfarmi.fi/blogs/news/five-reasons-to-wear-wool
Minulla on paljon kuumempi minishortseissa ja topissa kuin pitkähihaisessa ja pitkähelmaisessa väljässä mekossa. Kun aurinko ei pääse porottamaan suoraan iholle, ei ole niin kuumakaan.
Ohis, villa on lämmittävä JA viilentävä materiaalia. Jos on villahuivi talvella harteilla se lämmittää, mutta kesällä kuumalla pitää viileänä.
Ja nyt puhutaan VILLA-vaatteista, ei akryyli tmv. "villa"vaatteista, jotka eivät sen kummemmin lämmitä/viilennä, vaan hiostavat ja ovat sähköisiä.
Villahuivit on ihan parhaita asusteita mitä on, talvella vähän paksumpaa, kesällä ohuempaa. Menee pieneen tilaan ja suojaa niin viimalta kuin paahteeltakin, lentokoneessa (kun vielä usklasi matkustaa) toimi peittona/pystyi taittamaan pääl alle jne.
Pitkät housut ovat ainoat oikeat helteellä. Farkkujen pitää vain olla löysät.
Minä en kärsi helteestä. Olen 170 cm ja 72 kg. Käytän farkkushortseja ja t-paitaa. Joskus myös nilkkapituisia tiukkoja stretch-farkkuja vaikka asteita olisi 30. Ei tunnu tukalalta. Ehkä lihavilla eri juttu.
Auringossa - siis huom auringossa - on hyväkin suojautua auringonsäteiltä vaatetuksella.
Se ei silti tarkoita, että se olisi viileämpää. Ei ole. Lämpöhalvausta hoidetaan nimenomaan vähentämällä vaatetusta.
Ja toisin kuin joku väitti, kyllä ihonväri ja etn.nen tausta eivät lisää lämmönsietokykyä, vaan pikemminkin päinvastoinherättää herkemmin reaktion siirtyä varjoon!
https://skincaregeeks.com/does-skin-color-affect-body-temperature/
Auringon sätelyn sietoon ja ihon palamiseen pigmentin määrä kyllä vaikuttaa.
Kyse on kulttuurista ja siitä, mihin on tottunut. Jos on tottunut siihen, että valtaosa vuodesta lämpötila on 30-50 astetta, suomalaiset kesähelteet ovat peace of cake.
Ja monessa kulttuurissa ei vaan ole tapana liikkua julkisesti kaupungilla shortseissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kärsi helteestä. Olen 170 cm ja 72 kg. Käytän farkkushortseja ja t-paitaa. Joskus myös nilkkapituisia tiukkoja stretch-farkkuja vaikka asteita olisi 30. Ei tunnu tukalalta. Ehkä lihavilla eri juttu.
Minä en kyllä sinuna kauheasti leuhkisi, olet ihan ylipainoisen rajalla painoindeksisi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli päällä tänään ohut pitkähihainen neule ja farkut. Neuleen alla t-paita. Jalassa sukat ja tennarit. Ei ollut kuuma. Olen valkoihoinen ja asunut koko ikäni Suomessa.
No onko niitä mielenterveysongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä sinuna kauheasti leuhkisi, olet ihan ylipainoisen rajalla painoindeksisi kanssa.
Enkä minä myöskään noilla kiloilla esittelisi sääriäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli että olet noin arka. Kannattaisi hankkia parempi itsetunto, siitä ne miehetkin tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli että olet noin arka. Kannattaisi hankkia parempi itsetunto, siitä ne miehetkin tykkää.
no,sinähän siinä kuvttelit olevasi sutjakassa kunnossa ja mollasit "lihavia"....
Ohis
Kaverini kävi tapaamassa eteläisessä Afrikassa miestään, joka oli siellä lähes vuoden työkomennuksella. Lämpöä oli n. 40 astetta, ja mies kulki muina miehinä maiharit ja pitkät housut jalassa. Eli todistettavasti kuumuuteenkin siedättyy, kun siinä joutuu olemaan riittävän kauan.